Vad är en seriös uppfödare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Dwight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 100
  • Visningar Visningar 9 136
Sv: Vad är en seriös uppfödare?

Mynta köptes väl in som ridskolehäst för en inte allt för stor peng en gång efter att ha blivit kl.2 hopphäst på kvaliteten? Isak som Jens Fredricsson red var väl också ridskolehäst? Jag vet ej hans stam. Många hästar är svårbedömda i yngre år, vissa är väldigt senat utvecklade och andra kanske ej få rätta chansen att visa sig, läs utbildning av proffs.

Nja, Mynta har faktiskt rätt bra stam. Och det var väl inte det att folk trodde att hon inte skulle hoppa alls, förvåningen var att hon räckte hela vägen. Och som jag förstår det har hon egentligen inte förutsättningarna, men en vilja av stål att klara hindrena - och då gick det!

Hennes mamma Utini har placeringar i svår fältävlan, syskon till Utini har placeringar i Msv hoppning, och stammen Robin Z-Utrillo-Toreador är ju absolut ingen dålig hoppstam.

Lite likadant när det gäller Isac - mamman är ett elitsto, och tittar man runt bland syskon, mostrar och kusiner så finns en hel del hopphästar med placering upp till Msv. Isac är överlägset bäst i släkten, men det är ingen dålig släkt.

Jag hade som sagt inte koll på Isacs stam. Hur som helst så var det mest pengen de köptes för jag kommenterade, de köptes väl inte, liksom den häst tessiem refererade till, för jättesummor antar jag, lite OT av mig kanske.

**KL**
Jag tycker det är inressant att läsa om hur häastfolk resonerar on hästupfödning, ag är än så länge väldns orutinerad och har ett hav av saker kvar att lära.. jag läser och tar åt mig det jag tycker låter vettigt. Lite som jag kan tycka är vettigt kopierat härifrån:
http://www.jakobslund.se/dadde/avel.htm

----------

Många avlar efter Svensson- principen idag, vilket innebär att man avlar inte på SITT stomaterial utan man avlar efter vad alla andra tycker och väljer till sina ston. Detta har till följd, att ett rent dressyrsto både avelsmässigt och prestationsmässigt mycket väl kan betäckas med en ren "hoppe"-hingst och tvärtom. Eller så betäcker man ston som varken har bra härstamning, gång eller hopp i sig, eller kanske rent utav ett klass 3 sto som enligt min mening skulle vara korv istället. Efter 11 månader kommer fölet och inte är man nöjd det blev varken en dressyr eller hoppehäst av toppkvalitet - konstigt eller hur?

----------

Den seriöse uppfödare av dressyrhästar inser detta och vet även, att vid valet av föräldrar till "Undret" gäller Mendels lag om "Det genetiska arvet", vilket innebär att de egenskaper man önskar hos avkomman måste finnas hos bägge föräldrarna - för att i någon mån säkerställa avkommans såväl exteriör som mentalitet.

------------

Vederbörande vet även, att den ene partens svaghet i en detalj kommer ej att kompenseras av den andre partens styrka i samma detalj. Det kan ske - men resultatet är oftast beroende av vilken av föräldrarna som är dominant i förärvningsavseende.

------------

Tidigare då endast hästfolk var inblandade - domare, beridare och uppfödare - skapades vissa stolinjer, som oftast förärvde vissa karakteristiska egenskaper på sina avkommor - på liknade sätt som det inom all seriös hundavel har alltid gällt "En bra kennel lever på sina tikar".

------------

Vid all seriös avel måste den ansvarige veta vilken uppgift som det avsedda avelsresultatet ska lösa. Den mest ändamålsenliga exteriören kan man i förväg teoretiskt räkna ut med hjälp av papper, penna, linjal och vissa kända matematiska och fysiska naturlagar. Till detta krävs ingen ny forskning - men väl kunskap.

------------

råkade bara hitta denna sidan som kanske kan ge lite mer att diskutera, jag kopierade bara en del, det finns givetvis mer.. och så finns det fler sidor. :) Många skriver ju mycket.
U

Ackordshäststiftelsen har inga problem att hitta 3-åriga fuxvalacker med stabilt psyke.
Att ridskolorna importerar hästar beror ffa på ekonomin.

Jag har sålt en häst till Ackordhäststiftelsen och enligt provridaren var man tvungen att söka hästar utomlands för de svenska halvbloden hade alldeles för mycket innanför pannbenen för att passa in på ridskolor, ridgymnasium mm.

Man behövde också skimlar och skimlarna i Sverige var tydligen bara att glömma...de var efter en hopphingst som fått väldigt många fina men temperamentsfulla avkommor och en dito dressyrhäst.

Men om en hingsthållare sköter sina åtaganden, stoägaren sina, fölet har fullständig stamtavla, blir skött som sig bör, är inte det seriöst??????
Om hingsthållaren inte visat sin hingst på avelsvärdering utan bara har gått igenom en vet bes utan nedslagningar för avel och ok i övrigt
Är det det som kallas buskavel?

Eller är det mer i stil med grannens hingst för att testa eftersom mitt sto är så jobbig.....

Är man knäpp i hela huvudet för att man vill ha fram en trevlig, lätthanterig frisk häst som de flesta kan ha nytta av även om den på sin höjd kommer tävla på medelnivån .

Hur är den perfekta hästen som man ska sträva efter?
Den som kostar 200 000 eller den som bara kostar 25 000 och som kommer vara familjehäst hela livet.

Nåt som jag inte förstått förut var hur "lätt" det är att få ett svensk varmblod med gröna papper (gröna var visst full+godkänd stam?) bara man fortsätter välja godkända hingstar till stona.
Varför är det så mycket finare med ett svenskt varmblod än en tvåvägskorsning som ur två stängda stamböcker har full stam i hur många generationer som helst?

Bara förstår inte.............................

Varför är det så mycket finare med ett svenskt varmblod än en tvåvägskorsning som ur två stängda stamböcker har full stam i hur många generationer som helst?

Bara förstår inte.............................

Ungefär samma sak som att korsa en schäfer med en dobermann,valparna blir inte rasrena/önskvärda för att båda föräldrarna har godkänd stamtavla från SKK:idea:

Många raser är fina var och en för sig, men de passar inte ihop, som t ex shettis och ardenner (har känt en sån korsning:crazy:)

Jag letar alltid efter en hingst som jag själv vill både hantera och rida och gillar typen på och om det finns syskon avkommor eller släktingar som jag gillar då tillförs det många plus. Mina halvblod ska kunnas hanteras på backen av min 11 åriga dotter, det gäller vuxna individer.
På ponnysidan har jag haft welshar av olika katergorier, där är det otroligt viktigt att de är snälla godmodiga individer , är jättekräsen på temramentet och hur andra avkommor är, får inte finnas det minsta tvivel på tempramentet, och de flesta godkännda welshar jag mött är bra i ben o exteriör.
Har där ett väldigt kännsligt ämne en registrerad Welsh cob med pappa som är ren welsh ponny och en sådan individ ses inte med blida ögon hos welshfolket även att hon är renrasig vill de inte ha en sån till sina hingstar får den dag jag vill betäcka henne använda en ridponnyhingst, känns jättekonstig i och med hon är renrasig. Premieringsförättare har tittat på henne och tyckte att hon ska absolut in i aveln.

Många raser är fina var och en för sig, men de passar inte ihop, som t ex shettis och ardenner (har känt en sån korsning:crazy:)
Fast sen finns det faktiskt raser som kompletterar varandra väldigt bra, men det blir ändå inte så poppis eftersom det är en korsning. På ponnysidan ser vi ju mycket mer av det, tex connemara/arab, new forest/connemara, halvblod/welsh etc. Det är inte så konstigt inom ponnyaveln att man korsar ibland.

Sen har ju många kombinationer varit lyckade. Tex Irlands kombination Irish draught/fullblod har gjort att Irland har legat på topp inom fälttävlansaveln sedan de började föra statistik. Tyvärr blir även de bästa hingstarna eller stona inte godkända för svensk avel eftersom de har Irish Draught i sig. Jag tror inte att ett land som har lyckats behålla första platsen i fälttävlan så många år gör någonting som inte hade funkat i andra länder.

Många kombinationer av olika raser hade funkat super. Tyvärr är hästfolk normalt väldigt konservativa i sitt synsätt. Hade hundfolk varit lika konservativa hade det aldrig funnits så många olika raser som det finns idag. Hästvärlden är lite mer bakåtsträvande där allting ska vara som det alltid har varit.

Jag letar alltid efter en hingst som jag själv vill både hantera och rida och gillar typen på och om det finns syskon avkommor eller släktingar som jag gillar då tillförs det många plus. Mina halvblod ska kunnas hanteras på backen av min 11 åriga dotter, det gäller vuxna individer.
Fast det där går ju inte riktigt att implementera. Jag hade jättegärna satt mig själv på Clinton och försökt hoppa runt en bana på 1.50. Men rent realistiskt så är jag ju inte tillräckligt bra. Alla vill ju rida en het och cool arabhingst, men det är långt ifrån alla som vill och ens vågar. Det finns inte många hästar jag inte vill rida, så den ekvationen hade gått bort.

Sen vet jag inte hur din 11-åriga dotter är, men jag hade inte släppt in vilken 11-åring som helst till mitt sto, och då är hon jättesnäll. Men jag tycker att hon är snäll för att jag är van att hantera hästar, jag vet redan innan de reagerar att de kommer att reagera och därför blockerar jag det tidigt så att jag aldrig får se symptomen. En 11-åring gör inte det! De har inte den hästvanan eller den känslan som krävs för att förhindra problemet innan det dyker upp. Hur vet man om en häst verkligen är snäll, eller om det är personen som hanterar den som är väldigt duktig?? Kommer man in i stallet när jag står och fixar med min häst så pratar jag en hel del med hästen, och det blir många nej. Det är för att jag har vant mig vid att hålla mina hästar inom en ganska kort ram för vad de får och inte får göra. Och ser jag att det börjar gå åt ett speciellt håll så korrigerar jag. Jag vet inte vad som kommer att hända ifall någon inte korrigerar! Därför vill jag inte ha någon 11-åring som hanterar mina hästar innan jag känner de utan och innan. Och även då kan olyckor hända!

Det är klart att många raser går utmärkt att korsa, men det finns också de som inte alls passar ihop. Och fullblod har ju fungerat bra att korsa in i de flesta raser.

Korsningen shettis/ardenner såg ut som en tunna på smala ben och var B-ponny.

Lite nyfiken på egenskaperna på en Irish Draught, vad är det med den som gör att det inte sällan blir så fantastiskt med fullblod? Hade man kunnat göra en svensk variant med nordsvensk+engelskt fullblod som skulle fungera på liknande sätt? Någon som träffat en sådan kombination egentligen?
U

Om hingsthållaren inte visat sin hingst på avelsvärdering utan bara har gått igenom en vet bes utan nedslagningar för avel och ok i övrigt
Är det det som kallas buskavel?

Eller är det mer i stil med grannens hingst för att testa eftersom mitt sto är så jobbig.....

Ja, för mig är det buskavel, båda alternativen.

Lite nyfiken på egenskaperna på en Irish Draught, vad är det med den som gör att det inte sällan blir så fantastiskt med fullblod? Hade man kunnat göra en svensk variant med nordsvensk+engelskt fullblod som skulle fungera på liknande sätt? Någon som träffat en sådan kombination egentligen?
U

Usch ja, jag har träffat många sådana korsningar. Mamma nordsvensk är en härlig korrekt bruksnordis medan pappa fullblod är en medioker sak som inte blev godkänd i ridponnyaveln när han visades 2-3 ggr för avelsnämnden. Ungarna har fått en kort tjock hals, grova ben, nja inga lysande exteriörer och inte så roligt temperament heller. Finns säkert trevligare korsningar med andra föräldrar.

Har där ett väldigt kännsligt ämne en registrerad Welsh cob med pappa som är ren welsh ponny och en sådan individ ses inte med blida ögon hos welshfolket även att hon är renrasig vill de inte ha en sån till sina hingstar får den dag jag vill betäcka henne använda en ridponnyhingst, känns jättekonstig i och med hon är renrasig. Premieringsförättare har tittat på henne och tyckte att hon ska absolut in i aveln.
Fast när det gäller ditt sto så handlar det mer om vad hon INTE kommer att tillföra cobaveln. Med sitt sekt B blod så finns stor risk för att hennes avkommor blir mer sekt B typade och ingen cobhingst ägare vill stå med avkommor till sin hingst som ser ut som en sekt B. Som hingstägare vill man se blivande avkommor som gynnar hingsten. Jag skiljer på rasavel och prestationsavel när det gäller cobbarna. Jag skulle aldrig göra avkall på rastypen för att få en SM hoppare el dressyrponny. DÅ har jag valt fel ras. Jag och många med mig tycker att det är fel att inte korsning sekt B+ D går in under WPB. Som en ren sportponny med cobbens storlek och welshens överlägsenhet i gångarter och hoppteknik. MEN inte som framtida avelsämne för ren cobavel där man vill bibehålla rastypen, som faktiskt skiljer sig rejält från sekt B.

Hur gammal har ditt sto blivit nu? Är hon vuxen ännu? Med tanke på att en premieringsförättare uttalande.

Usch ja, jag har träffat många sådana korsningar. Mamma nordsvensk är en härlig korrekt bruksnordis medan pappa fullblod är en medioker sak som inte blev godkänd i ridponnyaveln när han visades 2-3 ggr för avelsnämnden. Ungarna har fått en kort tjock hals, grova ben, nja inga lysande exteriörer och inte så roligt temperament heller. Finns säkert trevligare korsningar med andra föräldrar.

Lät ju inte så himla kul, men frågan är om den hingsten låter som den optimala hingsten för någon avel? Intressant att läsa om en som har en del erfarenhet av den korsningen. Vad är det med Irish Draught som gör att de ärextra lämpad tro.. ;)
U

U
Alltså, man får ju inte tro att Irish Draught är någon typ av arbetshäst. Det är en häst som man har avlat fram mer eller mindre för rävjaktens skull. Kraftiga hästar som klarade av en man hela dagen lång över murar och diken. På Irland är det bara hoppning som gäller, i alla olika former. Allting hoppavlas, även Connemaraponnierna som används till utställning. Det är inte alls som här där man försäker få fram ridponnier med bra steg. Bra steg är viktigt på Irland, men det är först och främst hoppningen som gäller. Även i utställningsklasser hoppas det!! Det går liksom inte att undvika hoppning på Irland.

Irish Draught ser normalt ut som ett gammalmodigt halvblod. De är aboslut inga tunga kallblodshästar! Man tävlar ju Irish Draughts i hoppning, det är liksom det de är till för. De är absolut inga arbetshästar, vilket ASVH vill tycka att de är.

Detta är Irish Draughts:
Silver Granite
SilverGranite_000.jpe

Grange Bouncer
gragebouncer-cal-july.jpg

Crosstown Dancer
crosstowndancer-cal-nov.jpg

Mountain Pearl (såld till USA)
mountain-pearl-rid-828.jpg

Kingman
kingman-cal-march.jpg

Och the all time famous - Clover Hill
cloverhill.jpg

Wow :love: om våra inhemska halvblod hade haft den benstommen och den utstrålningen så hade jag kanske övergett mina cobbar för dessa;)

Liknande trådar

Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 667
Senast: maria_b
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 141
Senast: viltmilla
·
Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 276
Senast: Miss Sixty
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 562
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka