Vi ska inte kapa tråden, och jag håller helt med dig att det är ett problem när företag växer i storlek och helt förkastar människorvärdet genom att bara producera i länder där de kan härja fritt. Samtidigt är det ju verkligen vi i väst som kan stoppa den utvecklingen genom att tänka efter en extra gång när vi går och handlar.
Jag undrar hur du tänker dig framtiden? Mer öppenhet eller mer uppdelat? Världen vi lever i nu är inte bra nog tycker jag.
Som sagt, jag har inte tid att skriva så mycket just i dagarna...
Det är enligt mig i det närmaste uteslutet, att vi genom enbart "konsumentinsatser" (tänka när vi handlar), möjligt att styra om vem/vilka som sitter på den (ekonomiska) makten i världen. Det måste till politisk styrning.
Kanske kan konsumentinflytande fungera på någon enstaka vara, i en enstaka region, men oftast behövs det politiska beslut, gärna pådrivna av en upplyst opinion.
Som exempel så försvann klorblekt toapapper i Sverige mycket tack vare konsumenter, men miljömärkning (politiskt beslut/branschöverenskommelse) behövdes för att göra det enkelt att välja "rätt" för konsumenten. De små burarna för äggproducerande höns i Sverige, försvann helt och hållet med hjälp av politiska beslut, när diverse röster höjdes för en skärpning av djurskyddslagen, inte på grund av köpvägran från konsumenthåll. I större delen av världen är det fortfarande helt OK med små burar utan inredning, och att knipsa näbben av hönorna...
Och inom EU, så bromsas just nu storskalig ursprungsmärkning av sammansatta matprodukter av de stora matföretagen...
Dessutom är det ofta väldigt svårt att veta vilken vara som är etiskt och miljömässigt "bra", och därmed göra kloka val.
Som exempel kan jag ta det här:
Ett företag som i Europa, eller Sverige, beter sig oklanderligt, har kanske en kedja av underleverantörer knutna till sig, där vissa länkar i kedjan är riktigt "läbbiga". Eller så uppstår någon råvara i produkten på ett otäckt sätt, exempelvis "sällsynta jordartsmetaller" (viktiga i elektronikprodukter) som produceras via skövlande, miljöförstörande och socialt vidrig gruvdrift, men när väl elektronikföretaget använder råvaran, så kanske produktionen av elektronikprodukten är ganska ok.
Nästa problem är att nå den stora massan av konsumenter som inte riktigt orkar, hinner eller vill sätta sig in i hur produkter eller tjänster kommer till, från råvara till färdig produkt. Det är många som inte gör de där genomtänkta valen i praktiken, utan tar "första bästa" som är närmast till hands, eller som jagar lägsta priset i alla lägen.
Naturligtvis har alla människor olika ekonomiska möjligheter, men väldigt många som egentligen har råd att välja etiskt/miljömässigt bra (behöver inte alltid vara dyrare, men är ofta det), åtminstone ibland, jagar ändå lägsta pris.
Ett sätt att råda bot på det här som diskuterats, är att tillåta statlig, knuffande, ("nudge") och styrande konsumentinformation, se den här artikeln:
http://www.urban.lu.se/aktuellt/vis...ar-beteendeknuff-kan-bli-nytt-statligt-verkt/, för att hjälpa konsumenter att göra kloka val, alltså ett slags modernt "6-8 brödskivor om dagen", men det är inget som verkar hända i verkligheten.
Personligen så tror jag att de politiska systemen måste sluta vara fega, och faktiskt våga ta obekväma (för vissa stora företag i synnerhet) beslut.
Det ska inte gå att göra ekonomiska vinster på socialt fördärvlig eller miljömässigt destruktiv verksamhet, t.ex. så kan politiken styra via skatter och avgifter kompenserar för miljömässigt kostbara transporter, och omgärda frihandeln med begränsningar som ska förhindra social dumpning...
Men innan det politiska systemet gör någonting, så ligger det på oss människor i samhället att faktiskt kräva att något görs.
Så vi måste engagera oss, så många som möjligt...