Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men är du så här dum på riktigt eller spelar du? Ingen har förnekat att djur betraktas som lös egendom i EN VISS juridisk mening. Vilket var precis vad jag skrev. Jag skrev också varför, men jag får väl utveckla mig. Det handlar INTE om att lagstiftaren anser att djur är döda ting, utan är enbart en anpassning till det faktum att vi äger, köper och säljer dem. Då måste man ha en uppsättning regler för vad som gäller för sådana situationer. Djur är lös egendom i t.ex. köplagens mening. Däremot betraktas de uppenbarligen inte som saker generellt. I så fall skulle vi inte ha djurskyddslagstiftning och inte heller särskilda försäkringar för djur som t.ex. täcker veterinärkostnader. Om försäkringsbolagen tyckte att djur vore en sak skulle väl hemförsäkringen räcka. Även HD har ansett att husdjur inte kan jämställas med en sak, eftersom man vid skada på ett husdjur har utdömt skadestånd som väsentligt översteg djurets värde (NJA 2001 s. 65 I och II).
Ge f-n i att försöka få det till att jag håller med dig om något, för det gör jag inte.
TS behöver väl bara använda en av sina kulor, torde inte kosta många kronor. Kan vara ett bra sätt för jakthundar att dö på, om nu skytten är skicklig.
Om du följer trådstrukturen, om nu ditt intellekt o verklighetsanknytning klarar det så ser du att svaret var kopplat till ditt påstående o att övermedicinering ledde till antibiotikaresistenta bakterier. Resistenta bakterier har ganska lite att göra med vad som hamnar i kretsloppet, dvs naturen.
Men det är ju ditt signum, svara aldrig på någonting, fortsätt brodera ut o ständigt komma med nya frågor som inte har med saken att göra.
Mao lika givande som att försöka diskutera Big Bang med en papegoja, eller påven.
NJA 2001 s. 65 I och II). handlar väl om att en hund angriper en katt. då slår ju lagen om hundägarens absoluta ansvar till + att värderar kattägarens känslomässiga bindningar till katten
Situtionen hade nog varit en annan om katten skadats av en persons handlande ex att han råkat backa på den.
Domen handar om beräkning av skadestånd, inget annat.
Men så smart. Du skulle spara ännu mer pengar om du inte gjorde något av det. Tänk vad mycket pengar folk lägger på mat till sina hundar, bara. Sanslöst. Alla dessa kurser och träningar de åker på till hutlösa kostnader. Sen ska det köpas bollar och leksaker och tuggben och halsband till förbannelse. Man kan tro att folk är gjorda av pengar. Högst irriterande. Själv har jag övergått till fågelskådning. Köpte en begagnad kikare på blocket, det var allt som krävdes. Min madrass blir tjockare för var dag.dels utföra komplicerad sjukvård på en hund eller köpa ett antal nya
Vill man provocera och få igång diskussioner genom en sån här tråd kanske man ska ha någon förmåga att faktiskt föra en diskussion också? Utan påhopp etc.
Men så smart. Du skulle spara ännu mer pengar om du inte gjorde något av det. Tänk vad mycket pengar folk lägger på mat till sina hundar, bara. Sanslöst. Alla dessa kurser och träningar de åker på till hutlösa kostnader. Sen ska det köpas bollar och leksaker och tuggben och halsband till förbannelse. Man kan tro att folk är gjorda av pengar. Högst irriterande. Själv har jag övergått till fågelskådning. Köpte en begagnad kikare på blocket, det var allt som krävdes. Min madrass blir tjockare för var dag.
Citat från den sidan
"I målet är ostridigt att T.L:s hund d. 5 maj 1995 skadat E.F:s katt. T.L. är i sin egenskap av hundägare skadeståndsskyldig gentemot E.F. för den skada hans hund orsakat. I målet är inte visat att E.F. varit försumlig vad gäller tillsynen av katten eller på annat sätt varit medvållande till skadan. Att katten inte varit försäkrad bör inte föranleda att skadeståndet jämkas. Vid sådant förhållande skall T.L. utge fullt skadestånd"
Så du menar på fullaste allvar att den användning av antibiotika som används i förebyggande syfte på våra husdjur inte bidrar till att öka risken för resistens?
Jaha, där uppvisar du verkligen en oförmåga att ta till dig information, om det beror på ditt intelekt eller ovilja ska jag inte uttala mig om, det gör du rätt bra själv...
Kolla gärna
http://www.vetenskapspedagogen.se/sv/comment/reply/22
Citat från den sidan
"I målet är ostridigt att T.L:s hund d. 5 maj 1995 skadat E.F:s katt. T.L. är i sin egenskap av hundägare skadeståndsskyldig gentemot E.F. för den skada hans hund orsakat. I målet är inte visat att E.F. varit försumlig vad gäller tillsynen av katten eller på annat sätt varit medvållande till skadan. Att katten inte varit försäkrad bör inte föranleda att skadeståndet jämkas. Vid sådant förhållande skall T.L. utge fullt skadestånd"
Så du menar på fullaste allvar att den användning av antibiotika som används i förebyggande syfte på våra husdjur inte bidrar till att öka risken för resistens?
Knappast! Varför skulle det det?Situtionen hade nog varit en annan om katten skadats av en persons handlande ex att han råkat backa på den.
Varför tror du vi jobbar på att få ner förbrukningen. Det är klart att smådjurssidan bidrar med det är en ganska liten del av totalförbrukningen.Så du menar på fullaste allvar att den användning av antibiotika som används i förebyggande syfte på våra husdjur inte bidrar till att öka risken för resistens?
Jaha, där uppvisar du verkligen en oförmåga att ta till dig information, om det beror på ditt intelekt eller ovilja ska jag inte uttala mig om, det gör du rätt bra själv...
Kolla gärna
http://www.vetenskapspedagogen.se/sv/comment/reply/22
Varför tror du vi jobbar på att få ner förbrukningen. Det är klart att smådjurssidan bidrar med det är en ganska liten del av totalförbrukningen.
PL
Knappast! Varför skulle det det?
Var i domen står att den handlar om hundägarens strikta ansvar.
Har du inte samma strikta ansvar som bilförare fast där går trafikförsäkringen i o betalar o den brukar inte ha problem med att veterinärkostnaden överstiger djurets värde så länge det inte blir väldiga belopp.
PL
Snacka om halmdocka!