Vad är det hemska med att vara hora?

Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jag har ingen aning om hur det ser ut i Holland eller hur det är reglerat. Får kolla upp det. Men både UNDP och UNAIDS rekommenderar ju legalisering av både köp och sälj.
Vad baserar du det pa? Rapporten fran en kommision - "HIV and the Law; Risks, Rights & Health"? Eller nagot annat?

Rapporten:
http://www.hivlawcommission.org/resources/report/FinalReport-Risks,Rights&Health-EN.pdf

Det ar en rapport som foresprakar det du beskriver - med avsikten att stoppa spridningen av HIV, men forfattarna skriver ocksa dar att deras slutsatser inte nodvandigtvis reflekterar UNDPs asikter.

Det ar en ganska tvivelaktig rapport som forutom legalisering av bordeller och hallickar ocksa vill legalisera droger for privat bruk.

I rapporten star bla:
Sex work and sex trafficking are not the same. The difference is that the former is consensual whereas the latter coercive. Sex worker organisations understand sex work as a contractual arrangement where sexual services are negotiated between consenting adults. Sexwork is not always a desperate or irrational act; it is a realistic choice to sell sex—in order to support a family, an education or maybe a drug habit. It is an act of agency.

Ursakta mig, men jag kan inte ta den har rapporten seriost. Det ar ett realistiskt val att salja sex for att finansiera droger? Ok...

I rapporten skriver man aven:
Setting aside the question of whether people
would choose sexwork if they had better options,
a point of view that casts “voluntary prostitution”
as an oxymoron erases the dignity and autonomy
of the sex worker in myriad ways. It turns selfdirected actors into victims in need of rescue.
"Setting aside" det ar liksom ingen aspekt som man bara bortser fran! Herregud. Det ar val sjalvklart att faktorer som fattigdom, en familj att forsorja, drogmissbruk osv kan spela in i det "fria valet". Man kan inte bortse fran saker som existerar i verkligheten bara for att man kanner for det, for att man tycker att det gor det offerkoftigt for de som "valt det av egen fri vilja". Man kan inte ha en sa tydlig agenda, vara sa partisk, i den har typen av rapport att man valjer att betrakta prostitution enbart ur ett genomfrivilligt perspektiv och helt bortser fran andra faktorer som kan paverka det fria valet!

Tyvarr, rapporten ar inte tillrackligt serios, sa om det ar den du syftar pa ar det bara att beklaga.

Eller hade du en annan kalla?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det jag hört från en som bor i ett land där det är lagligt med bordeller och jobbar i branschen är att bordellerna ger en känsla av säkerhet men jag har fått intrycket att det är svårt att lämna prostitutionen även om det inte finns en "hallick" som kontrollerar en utan "bara kan sluta". Man vänjer sig med.livsstilen och snabba pengar. Man får luckor i CV:t och stigmatiseringen är inte mycket mindre, det finns de som vägrar hyra ut åt bostad åt en när de får reda på var man jobbar osv.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Men just där har vi alla ett pris. Jag hade också haft sex med någon jag tyckte var äcklig ifall jag fick tillräckligt bra betalt för det. Faktiskt. Och jag är helt övertygad om att människor är betydligt billigare än vad man tror att de är.

Hade någon erbjudit mig flera hundratusen för att ha sex hade jag antagligen tagit det. Snackar vi miljonbelopp är det typ garanterat. Det tar mig flera år att tjäna ihop den summan med ett vanligt jobb.

När det kommer till varför vissa köper, så tror jag att det finns lika många anledningar som torskar. Men jag tror att Charlie Sheen har helt rätt. När han i domstol fick frågan varför han får till prostituerade för att få sex, när han kan ha sex med nästan vem han vill, så svarade han att han inte betalar dem för att ha sex med honom, han betalar dem för att gå därifrån och inte vilja få någonting mer av honom än pengarna. Han ville inte ha något förhållande, inget kk, inget krångel, han vill inte ringa dagen efter, han vill inte vara orolig för att det kom ut i pressen, han ville inte ha något ansvar. Och han ville inte ragga. Jag förstår poängen, även om jag inte håller med om att det är moraliskt rätt.

De männen i Volvo V70 med barnsäte i passagerarsätet som köper prostituerade på Rosenlund har varken tid eller lust att leta efter någon att ha sex med dem. De orkar inte ragga på krogen, de har inte utrymmet i livet för det. Och de vill inte att tjejen ska höra av sig. De vill ha helt kravlöst sex som garanterat inte leder någon vart. Enkelt.

Allt är till salu till rätt pris! :D

Jag skulle gå med på rätt mycket om jag fick en miljon kronor! Utan tvekan vore det värt det! Och eftersom det är buke måste jag tillägga att jag menar inom rimliga gränser.

Att säga att ALL form av prostitution är ofrivillig tycker jag är att göra det väldigt enkelt för sig. De som går på gatan och har det som eda inkomst gör det nog inte frivilligt även om det från början har varit ett val i tron att det är lättförtjänta pengar, men de som har det som sidoinkomst och kan välja vem de vill och hur ofta där är frivilligheten nog mer tydlig.

Det är intressant att folk här kan acceptera kk, men så fort det kommer pengar in i bilden så är det inte ok. Varför har man kk?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Men jag förstår inte varför jämförelsen med KK kommer upp hela tiden?
Det är ju inte ens i närheten av att vara samma sak?

Just pengarna är en avgörande faktor.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Köpa sex är människohandel, det är olagligt. JAG anser att; En man som köper sex för enkelheten är en ynkrygg, en man som köper sex för att han har råd har för stort maktbehov för att vara sunt. I stora drag, givetvis mer invecklat än så ;)
Därför skulle jag inte kunna leva med en man som köper sex.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Men jag förstår inte varför jämförelsen med KK kommer upp hela tiden?
Det är ju inte ens i närheten av att vara samma sak?

Just pengarna är en avgörande faktor.

kk=sex utan betalning=personen mår bra psykiskt
prostitution=sex med pengar=personen mår psykiskt dåligt.

Jag ser inte kopplingen faktiskt. Jo, om det är som huvudinkomst, ja, då är prostitution dåligt. Men all form av prostitution är ju inte som att gå på gatan ju.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Köpa sex är människohandel, det är olagligt. JAG anser att; En man som köper sex för enkelheten är en ynkrygg, en man som köper sex för att han har råd har för stort maktbehov för att vara sunt. I stora drag, givetvis mer invecklat än så ;)
Därför skulle jag inte kunna leva med en man som köper sex.

Jag pratar inte om huruvida det är olagligt eller lagligt, utan enbart om prostitution enbart är dåligt för den som säljer. Det är det enda jag berör. :)

Jag tror inte att ALL form av prostitution beror på eller gör att en människa mår psykiskt dåligt bara. Det är vad jag pratar om och motsätter mig vad flera här hävdar.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Kks har man för att bägge är tända på varandra och vill ha sex med varandra.

Är pengar inblandat blir det en person som köper den andres sexlust/intresse ( eller som ramona skriver, ointresse).
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Ja, att sälja sin kropp kan aldrig bli samma sak som att ha sex med en villig partner för att man bara blev jäkligt sugen.

Det finns många saker som jag tycker tyder på ett sjukligt fungerande. Men nu pratar vi ju om att sälja sig själv. Och jag är fortfarande övertygad om att något är snett om man känner att man vill sälja sig sin kropp.

Jag har aldrig sagt att man är psykiskt sjuk. Som jag skrev tidigare så syftar jag på något vidare, som inte nödvändigtvis passar in i några diagnoser. Men likaväl något som inte riktigt är frisk och därmed tycker jag inte heller att man kan tala om fri vilja.

Sen håller jag verkligen med alla andra som argumenterar kring prostitutionens baksidor.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Om jag ska göra någon form av liknelse.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att det finns folk som gillar BDSM. Det är ju trots allt någon form av överenskommet rollspel med ramar och regler.
Men om någon skulle säga till mig att den verkligen gillar att bli våldtagen, då skulle jag undra hur personen mår.

Samma sak. Om man nu tänder på tanken om att sälja sig. Rollspela om det!
Men att faktiskt göra det tycker jag tyder på att något inte riktigt är som det ska med självbilden.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Hade någon erbjudit mig flera hundratusen för att ha sex hade jag antagligen tagit det. Snackar vi miljonbelopp är det typ garanterat. Det tar mig flera år att tjäna ihop den summan med ett vanligt jobb.

Men det där är ju ett extremt hypotetiskt resonemang. Nu vet jag inte mycket om hur mycket torskar brukar betala för sexköp, men flera årslöner per gång handlar det ju inte om.

Tvärtom är exemplet så osannolikt att man lätt kan säga vad som helst om det.

Problemet med att tacka ja till ett sådant förslag är väl dels det ideologiska problem som Foinix pekat ut så tydligt i tidigare inlägg, dels risken för att det faktiskt händer något med en själv vid transaktionen som det hade varit bättre om det aldrig hade hänt.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är så mycket som är så hypotetiskt i såna här trådar. Någon tidigare var inne på att "tjejer också har behov" - vilket man möjligen skulle kunna använda som motivering om hon ville köpa sex, men nu gällde det att hon skulle sälja.

Prostitution är alltså en tjej som får bortåt en årslön för att ha sex med en främling som hon inte vill något hellre än att ha sex med. Not so much, va?:confused:
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Tyvarr, rapporten ar inte tillrackligt serios, sa om det ar den du syftar pa ar det bara att beklaga.

Det är ju din kritik som inte är tillräckligt seriös. Betvivlar att du förstår vad det är man försöker säga med det du citerar och rapporten blir inte oseriös för att vissa meningar kan låta konstiga i folkmun och out-of-context.

T.ex så ja, det är ett realistiskt val att sälja sex för att finansiera sitt drogbruk. Det betyder inte (vilket det kan låta som i folkmun) att man menar att det är ett bra eller sunt val att sälja sex för att finansiera sitt drogbruk. Det betyder att i realiteten så är det ett val om man säljer sex för att finansiera sitt drogbruk - då det inte är någon annan som tvingar en. Därför hamnar det under "sex work" och inte "sex trafficking".
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Å andra sidan kan man betrakta drog(miss)bruk som en sjukdom och så fall nödgas man sälja sex pga att man faktiskt är sjuk. Allvarligt sjuk.

Jag tror inte att de flesta som säljer sex för att finansiera drogbruk är frigjorda weekend warriors utan det handlar nog oftare om att jag-måste-fixa-heroin-annars-dör-jag.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Kl
Diskussionen blir ju väldigt skev när den ena sidan argumenterar mot prostitution i stoet, med alla nackdelar, och den andra sidan argumenterar för utopin om lyclliga, icke beroende horor, och bortser från nackdelarna.

Ni som tycker det är en bra idé, hur skulle det gå till i praktiken? Hur ska man sortera frivillighet och tvånng ( (inkl psykisk ohälsa) och vem ska avgöra det?)
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

kl

Om jag har en kompis som vill ha sex och jag själv känner att det går bra och inte är några problem, är det då psykisk ohälsa ifall jag tar betalt för det?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Kl
Diskussionen blir ju väldigt skev när den ena sidan argumenterar mot prostitution i stoet, med alla nackdelar, och den andra sidan argumenterar för utopin om lyclliga, icke beroende horor, och bortser från nackdelarna.

Ni som tycker det är en bra idé, hur skulle det gå till i praktiken? Hur ska man sortera frivillighet och tvånng ( (inkl psykisk ohälsa) och vem ska avgöra det?)

Diskussionen blir skev när folk bara tror att prostitution handlar om att gå på gatan. Det är ju liksom så mycket mer än så.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Nu vet jag inte mycket om hur mycket torskar brukar betala för sexköp, men flera årslöner per gång handlar det ju inte om.
Nej, i normalfallet handlar det om någon tusenlapp för tjejerna på Rosenlund för ett fullbordat samlag. Dock sägs det (min granne som är polis) att de flesta tjejerna på Rosenlund inte får kunder som vill ligga med dem, utan kunder som vill få avsugningar. En avsugning kostar ca 400-500:- om man ska handla på Rosenlund.

Min poäng var dock att man kan sitta och säga både det ena och det andra, men när det väl kommer till kritan är vi alla både mer riskbenägna och giriga än vad vi vill påstå.

Och det är ju lite här problematiken kommer in för de som är prostituerade, just eftersom de vänjer sig vid snabba och relativt enkla pengar. Det tar normalt sett inte en 8-timmars arbetsdag att tjäna ihop till hyran, som det gör för oss andra.

Jag vet en tjej som hamnade i prostitutionsträsket pga en ren tillfällighet. Hon blev erbjuden pengar av sitt ex lillebror för att ha sex med honom. Det hela började som ett skämt och den dagen hon verkligen behövde pengarna ringde hon honom. Hon blev snabbt van vid de 5000:- extra som sexet med en helt normal kille hon annars säkerligen skulle kunna tänka sig att ha sex med drog in. Det ena ledde till det andra och hon fick en annan stamkund också, som också var en helt normal kille. Det tog inte ens ett år från första "kunden" tills hon sa upp sig på sitt jobb inom handels och bara levde på prostitutionspengarna. Hon förstod aldrig varför vi andra valde att jobba och slita så många timmar på jobbet varje månad för att försörja oss, när det fanns betydligt enklare vägar.

Problemet med att tacka ja till ett sådant förslag är väl dels det ideologiska problem som Foinix pekat ut så tydligt i tidigare inlägg, dels risken för att det faktiskt händer något med en själv vid transaktionen som det hade varit bättre om det aldrig hade hänt.
Fast när blir beloppet så högt och när verkar risken vara värt det? Hade någon gett mig hundra tusen för att hoppa fallskärm hade jag nog gjort det, även om jag inte riktigt velat. Jag menar, jag har varit den första som suttit på en häst fler gånger än vad jag kommer ihåg. Och det helt gratis.

Och det är ju där de som har ONS från krogen med okända utsätter sig för samma risker. Man vet faktiskt aldrig vem man följer med hem eller vem man tar hem till sig. Men just det är det ingen som stigmatiserar eftersom det sker av fri vilja..?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 189
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 206
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp