Vad är det hemska med att vara hora?

Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Ännu ett underligt hypotetiskt fall.

Det som sker i ditt exempel är att ni gör din sexualitet till en handelsvara och det på ett ganska långtgående sätt eftersom han får full och exklusiv nyttjanderätt.

Jag tycker inte alls det är underligt. Jag tror till och med att det kan vara ganska vanligt Men inget man pratar högt om.

I mina ögon får han inte full nyttjanderätt, varför skulle han få det? Det handlar om sex där båda parterna är överrens om hur det ska se ut
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Man skulle också kunna prata om "beroendepersonlighet" relaterat till det perspektiv kring pengar och kickar som florerar i tråden.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Fast att köpa något är ju också att äga något. I det här fallet så betalar en snubbe för att få äga (eller hyra?) din kropp under en begränsad tid. Hur jämställt är det då?
Hur överens kan man verkligen vara då?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Fast jag tor om man börjar så, så är det lätt att dras med. Man säljer sex till sin kompis och tjänar bra på det. Sen frågar han om hans kompis också kan får köpa och sen går det vidare. Det är lite som med droger. Man vill bara testa först och sen vill man testa lite farligare saker. Börjar man tror jag att det är svårt att sluta.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jag har också åsikten att det är lätt att hamna i skiten, såsom Ramona mycket vettigt påpekade, min diskussion rör en annan form av prostitution egentligen.

Om jag vill ha sex med en vän och han med mig och jag väljer att ta betalt, samt bara har honom, är det ett tecken på dålig självkänsla eller psykisk ohälsa på något vis? Det är fortfarande prostitution, men inte gå-på-gatanvarianten. Och nu menar jag verkligen BARA honom och inte att jag säger upp mig från jobbet osv.

Som sagt, det blir skevt att diskutera olika saker, speciellt när frågorna du ställer (som jag svarade min syn på i inlägget du citerade, för övrigt) blir av typen "om man bortser från nackdelarna, vad är då det negativa?"
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Fast du får det att låta som om "vem som helst" skulle kunna falla för just den situationen som du beskriver.
Fast om denna tjejen föll för det så kan vem som helt falla för det.

Det var denna tjejen som riktigt öppnade ögonen på mig vem det är så blir prostituerad och inte. Den erfarenheten jag hade innan var av det man ser på gatorna och de annonser man ser online.

Helt plötsligt kom det nära, det gällde någon jag kände, någon jag respekterade och någon som jag tyckte var normal. Hur kunde hon hamna där? Vi har pratat massor om det och hon har förklarat om och om och om igen att det är så enkla pengar. Det var så enkelt att tjäna ihop en ny bil, en resa, en ny väska, etc. Det som innan hon fått jobba heltid för att knappt ro iland fick hon serverat på ett helt annat sätt.

Och det är just därför som prostitutionen är så svår att ta sig ifrån, eftersom man blir beroende av de snabba pengarna. Precis som mycket kriminalitet, att langa, att råna någon, osv. Det tar inte många minuter och man får mer än ifall man hade jobbat hela dagen. Så man väljer annorlunda än vad man tror att man skulle gjort.

Prostitution är så moralbelagt också. Det är så fult. Männen som köper är äckliga maktgalna svin och tjejerna mår dåligt. Men det är faktiskt inte så verkligheten ser ut. Prostitution kommer i alla former och de man ser på gatan är bara toppen på isberget.

Vid alla stora sportsevenamang ökar sexköpen i staden som arrangerar. OS i Turin (Italien) rapporterade om chockartad höjning, och det är precis det vi sett i Göteborg också med friidrotts-VM och EM. Polisen har satsat massor på att få kontroll på det, men det ökar så lavinartat att det inte går att ha kontroll på det.

Klart att vem som helst med "rätt förutsättningar" kan bli prostituerad. Det handlar bara om vem som erbjuder pengarna och hur mycket.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är tydligen samma sak. Gillar man sex så är det tydligen helt naturligt att ta betalt för det också.


:meh:

Det finns mycket här i livet jag värdesätter och gillar, men att betala eller ta betalt för sex bara för att jag inte har ngt emot sex skulle förstöra så mycket mer.
sorry, köpesex är lika vämjeligt som köpeköttbullar om man jämför med den äkta varan...;)
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

I min värld har/hade din väninna en osund relation till pengar och materialist, beroende av att konsumera statusvaror. Det är inte sunt i min värld.
Och ja, jag har haft väninnor som har prostituerat sig
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

I min värld har/hade din väninna en osund relation till pengar och materialist, beroende av att konsumera statusvaror. Det är inte sunt i min värld.
Och jag som känner henne vet att det liksom inte riktigt är så. Hon är en helt vanlig storstadstjej. Hon har inte en mer osund relation till pengar och grejer än någon annan tjej jag känner. Snarare är det så att mode är ett intresse för henne och med mer pengar kom möjligheten att kunna köpa det hon ville ha.

Hon skiljer sig inte från någon annan tjej jag känner. Hon är en helt vanlig svensson-tjej.

Men det är klart, umgås man inte i en grupp där det är normalitet att göra vissa saker och ha vissa saker så är det klart att det kan kännas främmande. För oss är det dock inget konstigt alls.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Klart att vem som helst med "rätt förutsättningar" kan bli prostituerad. Det handlar bara om vem som erbjuder pengarna och hur mycket.
Nej det ar ett valdigt hypotetiskt resonemang som inte tar hansyn till hur olika manniskor faktiskt ar.

Jag har en van som jobbar som strippa. I en klubb traffade hon nagon som efter diverse handelser kom att bjuda med henne pa en resa. Hon uppfattade det som att han erbjod runt 8000 for att hon skulle ta helgen ledigt och folja med. Hon skulle inte behova betala nagot. Detta handlade alltsa inte om sex, han poangterade att hon skulle ha eget rum, utan om en resa. Val dar overostes hon med klader, skor, de gick pa en fantastiskt dyr middag. Nar hon kom tillbaka till hotellet (hon hade som utlovat eget rum) var golvet, sangen och moblerna tackta av 500 lappar. Hon visste inte hur mycket det var men det verkade vara mer an de 8000 hon blev erbjuden. Hon rafsade ihop dem och gick for att prata med mannen bakom det hela. Han sa att han betalade henne 8000 i timmen for resan samtidigt som han tittade pa klockan och entusiastiskt sa att hon i denna stund alltsa hittills tjanat 45 000 "bara for att prata!". Och helgen var langtifran over! Hon blev chockad. Hon gick darifran. Hon tog inte emot pengarna, och det fanns inte ens ett krav pa henne om att ha sex.

Att betrakta det enbart ur perspektivet "for en stor summa pengar skulle alla gora si eller sa" tror jag ar latt i teorin, men i verkligheten ar det inte bara priset som spelar in utan manniskor ar helt enkelt olika och har olika syn pa det hela. Min van gillade den har mannen pa ett vanskapligt plan, hon visste att han var snuskigt rik, men hon kunde anda inte ta emot pengarna. Hon kunde inte ta kanslan av att hon borde ge nagot i gengald.

Nar min van berattade det har tankte jag "Varfor hade han inte kunnat bjuda mig istallet? Jag hade kunnat aka ivag och snacka skit for 45 000+" :D

Sa nej, alla har inte ett pris.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Och jag som känner henne vet att det liksom inte riktigt är så. Hon är en helt vanlig storstadstjej. Hon har inte en mer osund relation till pengar och grejer än någon annan tjej jag känner. Snarare är det så att mode är ett intresse för henne och med mer pengar kom möjligheten att kunna köpa det hon ville ha.

Hon skiljer sig inte från någon annan tjej jag känner. Hon är en helt vanlig svensson-tjej.

Men det är klart, umgås man inte i en grupp där det är normalitet att göra vissa saker och ha vissa saker så är det klart att det kan kännas främmande. För oss är det dock inget konstigt alls.
Öh, va???? Det konstiga är att hon säljer sin kropp för statusymboler :meh:
Jag har oxå haft väldigt gott om pengar en period i mitt liv, jag skulle ALDRIG sälja min kropp för att ha det igen. Jag kan leva som jag vill nu, dock inget överflöd men det är verkligen inget jag skulle sälja min kropp för, även om jag var 20 år.
"Normala Svenssontjejjer" gör inte det, eftersom då skulle många fler göra det och som tur är så är det en minoritet som utför försäljning av sin kropp.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Öh, va???? Det konstiga är att hon säljer sin kropp för statusymboler :meh:
Fast hon såg det inte så.
Hon såg det som att hon slapp jobba, slapp ha tider att passa, hon kunde leva gott utan att behöva streta.

Hon kunde inte förstå varför jag jobbade extra utöver mina studier. "Fattar du inte att du kan tjäna samma som du gör i månaden på ditt extrajobb med en kund?"

Hon såg inte problematiken såsom du och jag ser den. Hon fick smaka på kakan och gillade den.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är så ett beroende identifieras ofta :)
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Hon har inte en mer osund relation till pengar och grejer än någon annan tjej jag känner.
hon ville ju inte missa resan pga lite tillfällig kass ekonomi. Av någon anledning frågar hon ingen om något lån, hon maxar inte sitt kreditkort och hon tar inget sms-lån, utan hon sms:ar killen
Med en sund relation till pengar så inser man när utgifterna överstiger inkomsterna och slutar shoppa.

Har man en sund relation till pengar och en sund relation till sig själv och inser sitt eget värde så säljer man inte sin kropp för att åka på en resa.

Vem som helst går inte och blir bankrånare eller väskryckare heller. Det handlar om värderingar, integritet, självkänsla etc etc.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jo, summan behövde bara vara högre för din vän än för många andra.

Nej, jag tror du missforstod mitt inlagg.

Hon accepterade vad hon trodde var en betald ledighet, de 8000 skulle i princip ersatta nattens jobb pa klubben, och nar hon blev erbjuden en betydligt storre summa pengar an sa insag hon att hon inte kunde ta emot den typen av pengar, dvs pengar for att umgas och gora sadant hon gor gratis i vanliga fall, for hon betraktade det som att hon hamnade i underlage. Det gick helt enkelt emot hennes varderingar kring hur man umgas (utanfor en strippklubb).
Hon har alltsa en helt annan syn pa pengar an den du beskriver att alla har.
Med ditt resonemang, dvs att alla har ett pris, hade hon forstas roffat at sig pengarna for att konversera.
Men det gjorde hon inte, for hon kom fram till att det inte var hennes grej att ta emot pengar for sallskap, ens platoniskt sadant.

Det handlade inte om att 8000/h var for lagt pris for att halla igang en konversation, hon ville helt enkelt inte ta betalt for det.

Att pengar skulle ha nagon slags slutgiltig makt over manniskors varderingar och kanslor stammer alltsa inte. Du overskattar manniskors girighet och materialism. Inte ens nar vi kommer i kontakt med stora summor ar det sakert vi overger vara varderingar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Håller med. Jag tycker hela historien låter allt annat än normal.

JA - det finns människor som inte värderar sig själva tillräckligt och därmed sätter sig i alla möjliga konstiga situationer. Men det är verkligen inte normalt.

Och nej, alla människor går inte att köpa. Tack och lov.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Även om denna tjej var din vän så kan du omöjligt veta vad det var som fick henne att agera som hon gjorde.
Även om du tycker att hon är helt normal så kan hon ändå ha problem som gjorde att just hon hamnade i den situationen.

Att du tycker att det är helt normalt och inte konstigt alls tyder ju bara på att ni verkar ha en ganska skev inställning till pengar och värde i er vänskapskrets..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 194
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 113
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 206
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp