Vad är det här för växt?

Sv: Vad är det här för växt?

ser ut som björnloka.Eller nån loka av nått slag i allafall :confused:
den lär du nog ta upp med rötterna för att bli av med..

Senast ändrad:

Spontant tycker jag att det ser ut som hundkex... Men det kan ju naturligtvis vara någon annan växt.

Inte kul när hundkex får fäste ordentligt.... en riktig skräpväxt.

Försök att slå/betesputsa betet ofta...

Det är inte hundkex. Finns hundkex på annat ställe, och de har andra blad och stjälkar, samt att de blommar, de här blommar inte alls? SÅ i så fall någon 'annan' sorts hundkex? Eller av någon mystisk anledning så blommar hundkexen på betet inte, medan de gör det i övrigt?

Någon loka kan det kanske vara, men jag vet inte vilken isf? Inte björnloka eller någon av de vanliga lokorna som jag känner igen iaf. Den luktar för övrigt ingenting, har inte 'hårig' stjälk. Som syns på bilden så blir det som en 'kapsel' på stjälken, där den förgrenar sig och så kommer det nya blad. Den är väldigt mjuk förresten, både stjälk och blad. Och 'flikarna' på bladen går ända in till stjälken, inte bara taggigt i 'ytterkanten'.

*dissikerar vidare*

*kl*
vad väl man kände igen bladen.. men vad för värxt det är var det ju värre med

björnloka kan det väl inte vara med så små blad? den ser ju ut som förväxt rabarber i sina blad...
björnlokan är ju giftig och det vet jag att mamma pratade om för ett antal år sen att det måste man ringa in nånstans för, men vilken myndighet hon då menade har jag inte den blekaste om

Senast ändrad:

Betet slås en gång per år förresten, på hösten. Det får (tydligen) inte slås hur som helst (men måste slås en gång per år). Jag har noll koll, det är vår mark men grannen lyfter bidrag för den, jag har lånat tillbaka den.

Marken är btw ursprungligen till 75% odlad vall (mycket klöver, en hel del timotej med), i övrigt (de 25% en) naturbete. Det här är på halva den odlade delen, den 'sämre' delen. men långt ifrån naturbetesdelen (som ormbunkarna tagit över, men det här är ju inte ormbunke heller). Marken är inte gjort ett smack åt förutom slagits och betats sen 2001. Dvs inte gödslad eller liknande (med flit, det är ett helvetes drag i betet).

Jag kan INTE minnas att den här 'invasionen' fanns förra året, mend et var ju en himla knasig vinter..

kan det vara sån här?
Nappikukka eller Pietaryrtti heter den på finska, men vad det svenska namnet är har jag inte den blekaste om
kuva.jpg

Inte björnloka heller, sådan är jag hysterisk på att utrota. Och de ser helt annorlunda ut med (har några sådana jag bråkar med vid gödselstacken, dock utan att rapporterat de någonstans).

Och ja, det känns verkligen som jag egentligen vet/borde veta vad fan det här är för något, men nä?

kan det vara sån här?
Nappikukka eller Pietaryrtti heter den på finska, men vad det svenska namnet är har jag inte den blekaste om
kuva.jpg

Nej, inte sån, den här har 'flikarna' på bladen ända in till stjälken så att säga (den du visar har bara 'taggigt' längst ut på bladen.

Det är helt klart mest likt hundkex (smurfat lite), men varför skiljer den sig då fårn de hundkex som blommar i vinterhagen då?

såg nu att det faktiskt stod på svenska också sidan där jag hittade bilden, renfana hette den där blomman:p

kan ta och maila din bild till moster trädgårdsmästare:idea:

kikade lite på andra hundkexväxter (googlade på Anthriscus).. men vetifasen, svårt att säg ändå på de bilder som dök upp..
Har mailat bilden nu iaf, men svar tidigast måndag

Jag kan INTE minnas att den här 'invasionen' fanns förra året, mend et var ju en himla knasig vinter..

Är hundkex en ettårig eller flerårig växt???

Om den är flerårig så kan detta ju vara första års utseende..*spånar*

Vissa fleråriga växter ser ju lite annorlunda ut som förstaåringar.. och blommar inte första året.
Kan det alltså vara nyetablering av hundkex på den här marken?

Jag skulle ändå ta ett snack med bonden om putsning av betet... Kan inte tänka mig att etablering av skräpväxter är tanken med att få bidrag till betesmarker...

Ha, du är smart du!

Blomningen sker andra året hos den tvååriga växten, på försommaren med vita blomflockar.

Så så kan det ju vara! Det förklarar också varför jag inte upplevde problemet förra året.

Kan dra ner skiten med trimmer, ska iaf köra ner någon annan jädra växt (som jag inte vet vad det är *host*), som dock funnits i flera år, men 'bara' dyker upp på ratorna eller där det betats ner hårt.

Hmm, kanske skulle ta en bild på den med, när jag ändå är igång med artbestämning.

Surfat lite hur man blir av med hundkexäckel, och gräva upp/dra upp eländet är bäst, men inte en chans få upp några rötter i den här torkan. Men om man slog ner den inann den fröade så kunde man iaf radikalt minska omfattningen om man höll på några år. Så får sikta på det då.

Var tvungen att hämta boken.... Nordiska floran....

Hur jag än bläddrar fram och tillbaka så tror jag det är hundkex i alla fall.
Eftersom den är luktlös så kan det inte vara körvel... som annars är rätt lik..
Säfferot är också ganska lik.... men sällsynt. Och enligt min bok finns den inte i Uppland...
Nålkörvel är för liten och för sällsynt...
Hårkörvel... ganska likt.. men även den ganska sällsynt.. och skulle det trots allt vara den så bara bort med den... GIFTIG står det med stora bokstäver i min bok...

Nä jag lägger nog rösten på hundkex ändå...

Hej!

Tror på att växten är en hundkäxsläkting...
Såg att du skrev att det fanns ormbunkar i din hage... Har kollat på internet efter vilka växter som är giftiga, ormbunke nämns som en. (Vill inte skrämmas, ber dig bara kolla!) Har själv dragit upp varenda ormbunkselände i min hage.

Har kollat över mina tänkta beten idag och konstaterat att jag inte kan använda dem :-( Fullt med dj@vla fräkenäckel överallt, giftigt giftigt. :eek: Måste nu hitta på plan B. Känns inte skitkul att man köpt helt värdelös betesmark som nu inte kan användas... Måste dränera, plöja och så om hela betet antagligen. Morr spott fräs. Men man lär sig väl så länge man lever, antar jag. De nedrans fräkenplantorna fanns minsann inte när vi kollade marken för att köpa den!!!:mad:

//tina_tiger

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 239
Senast: Sedna
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 008
Senast: Otherside
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
28 577
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve