vad är bäst för hästen?

U

Uddatyp

vad tror ni hästarna trivs bäst med om man måste välja.
gå själv i en större hage med andra hästar på långt avstånd.
eller att gå tillsammans med kompis i en "normal" grushage på 20*20..?

om man förutsätter att hästen gillar andra hästar nu och inte hästar som inte tål andra och att hästen rids och tränas.

fysiskt sätt är de ju klart bäst i stor hage men ja menar psyiskt för hästen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad är bäst för hästen?

Hästar är flockdjur. De vill kunna klia varandra, vifta flugor åt varandra och vakta medan den andre vilar. Jag tror att de väljer sällskap. Jag tycker dock inte att det är ok med en så liten hage!

Vi människor är ju också flockdjur, så vad skulle du själv välja? Leva hela ditt vuxna liv ensam i en stor villa och bara se grannarna på avstånd, eller leva tillsammans med ett par kompisar i en liten lägenhet?

Klart de vill ha en kompis, precis som alla andra.

Även om inget av alternativen är att föredra, så hade väl det bästa varit med en hästkompis. Dock finns det ju ett fåtal hästar som faktiskt trivs för sig själva, och är väldigt svåra att få att gå ihop med andra hästar. Men det har jag ingen egen erfarenhet av..

Det borde vara ren och skär LAG på att alla hästar ska och måste ha hagkompis om den inte är sjuk/skadad och behöver ha egen hade tillfälligt.

Kan man inte välja mellan annat än de två alternativ hade jag gatanterat valt alt. nr 2 med hagkompisen i liten hage, och samtidigt hade jag letat efter en ny ägare till hästen som hade möjlighet att ha häst som den ska has.

Det borde vara ren och skär LAG på att alla hästar ska och måste ha hagkompis om den inte är sjuk/skadad och behöver ha egen hade tillfälligt.

Kan man inte välja mellan annat än de två alternativ hade jag gatanterat valt alt. nr 2 med hagkompisen i liten hage, och samtidigt hade jag letat efter en ny ägare till hästen som hade möjlighet att ha häst som den ska has.

Tycker du att man ska man ha en häst som skadar andra hästar i samma hage bara för att?

Vill klargöra att jag inte tycker att de två alternativen är bra. Dock skulle jag personligen välja sällskap.

Instämmer helt. 20X20, vadå normal hage:confused: Stor hage och hästkompisar vore väl den rätta ekvationen?

Håller med till 100 %.

här är de iallafall "normala" hagar vid stallen, ja har i princip inte sett något stall runt omkring där jag bor med stora hagar, alla stall har rasthagar på vintrarna här, och på dom flesta andra ställen ja vart på.
så jo..dom är "normala" för mej hur illa de än låter...jag har inte sagt att jag gillar att ha hästar i så små hagar men de är så dom flesta hästar har de..förutom folket här på buke..där de alltid finns stora perfekta hagar med många kompisar.
och ja har letat och letar efter sånna perfekta ställan men hittar dom inte.

dom hagarna jag har sett som är större går hästarna i lera upp till knäna och kan knappast röra sej något, så ja vet inte vad som är bäst eller om de ens finns hagar överhuvetaget som är bra till hästar förutom stora ängar på landet.

de borde med andra ord vara förbjudet att ha hästar någon annanstans än långt långt ut på landet med så stora hagar att många hästar kan gå där utan att dom blir upptrampade eller så..och då krävs de stora hagar med tanke på hur mycket de regnar..för att gå i lera upp till knäna hela dagarna är knappast något alternativ med tanke på hur de sliter på senor o sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Tycker du att man ska man ha en häst som skadar andra hästar i samma hage bara för att?
Den som tror att hästar skadar varandra utan anledning bör inte ha häst. :grin: Att ställa den ensam är att ta den enkla vägen för att man själv är lat, egoistisk eller okunnig.

Den som tror att hästar skadar varandra utan anledning bör inte ha häst. :grin: Att ställa den ensam är att ta den enkla vägen för att man själv är lat, egoistisk eller okunnig.

Ingen gör något utan anledning. Men jag anser inte att en häst ska behöva dö för att en annan ska få gå i samma hage. Här verkar du snarare vara det du skriver. :grin:

Dö?

Nej, jag hade föredragit att gå till botten med problemet som orsakar hästens onaturliga beteende. :grin:

dom hagarna jag har sett som är större går hästarna i lera upp till knäna och kan knappast röra sej något, så ja vet inte vad som är bäst eller om de ens finns hagar överhuvetaget som är bra till hästar förutom stora ängar på landet.

de borde med andra ord vara förbjudet att ha hästar någon annanstans än långt långt ut på landet med så stora hagar att många hästar kan gå där utan att dom blir upptrampade eller så..och då krävs de stora hagar med tanke på hur mycket de regnar..för att gå i lera upp till knäna hela dagarna är knappast något alternativ med tanke på hur de sliter på senor o sånt.

:confused: jag förstår inte riktigt hur du tänker här?
det är ju ändå dom små rutorna till hagarna som blir så där leriga, där man ser hästen stå i en ruta 10x10 meter som enbart består av lera?
så jag förstår inte ditt resonemang om att det är dom stora hagarna som är lerigast?

Generellt sett anses det väl bäst för alla parter om vuxna hingstar går ensamma i hagen?

Min hingst gick med stoflocken när de fölat, dvs under sommaren övrig tid gick han med unghingstar eller valacker. Men han var gudasnäll, vet inte om det funkar med alla indivder.

Dö?

Nej, jag hade föredragit att gå till botten med problemet som orsakar hästens onaturliga beteende. :grin:

Med tanke på att en av hästarna var en cm från att dö, så chansar man inte. Hästarna går i hagarna brevid varandra.

Dessutom kan du ju kolla runt i många tävlingstall. Där går hästarna ofta själv just med tanke på skaderisken.

Jag har hästarna helst i samma hage men går inte det så får dom gå brevid varandra istället.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat