vad är bäst för hästen?

Sv: vad är bäst för hästen?

Blir hagarna så upptrampade att de står med lera upp över knäna så är det; A)För liten hage till antalet djur som går där B)Olämplig mark att hålla djur på.

Och ja, det borde def vara förbjudet att hålla hästar i områden där man inte har marker tillräckligt stora för dem at röra sig på.
Det är f-n inte klokt att vi håller på att få samma SKITsyn på hästhållning som de har i många andra länder, trodde att vi kunde fortsätta vara stolta över en naturlig hästhållning med tonvikten på djurens bästa, inte på människors förbaskade lathet och bekvämlighet. Vill du hålla djur? Flytta då dit det är lämpligt att ha dem! Eller var beredd på lite resväg för att komma ut till din häst.

Skulle det vara ngn ursäkt?? Att tävlingstallar har dem ensamma p g a en av skaderisk:confused:
SORGLIGT är det att man kommer undan med djurplågeri bara för att man är tävlingsryttare, har puts på hästarna och tjusiga stallar:mad:

Vad värre är; alltfler "vanliga" hästägare apar efter den här hästhållningen, kanske de känner sig "proffsigare" och duktigare nästa gång de är ute o hoppar på den lokala tävlingen - patetiskt.
Tänk på djurens bästa istället för den egna bekvämligheten.

så att en häst ska få leva är bekvämlighet??

Det resonemanget köper jag knappast, låter mer som en långsökt ursäkt. Se till att skapa rätt förutsättningar för hästen så överlever den nog och får dessutom ett drägligt liv.

Det resonemanget köper jag knappast, låter mer som en långsökt ursäkt. Se till att skapa rätt förutsättningar för hästen så överlever den nog och får dessutom ett drägligt liv.

Nu förstår du nog inte alls vad jag menar. Du har nog inte läst ordentligt.

Det är de hästarna som skadas jag vill ska få fortsätta leva. Jag tänker inte riskera fyra hästar för att en annan inte ska få gå själv.

Den andra hästen är lugnare i en egen hage brevid dom andra och där skadar han ingen.

Generellt sett anses det väl bäst för alla parter om vuxna hingstar går ensamma i hagen?
Och av vilken anledning då?
För att vi inte har resurser och sätter våra egna intressen först.

Detta är iditoti. Ska man hålla djur så ska man göra det på ett vettigt sätt. Men efter som att vi vill att livet ska vara så enkelt som möjligt för oss själva, och för att vi värderar andra saker än hästens psykiska välmående, så anses det idag ok att hålla hingst på ett sånt oacceptabelt sätt.

Hingstar kan gå i flock som alla andra. Ibland med valacker, ibland inte. Skaffar man sig en hingst ser man till att hitta en lösning som fungerar. Det är skamligt hur illa vi håller hingstar idag.

Med tanke på att en av hästarna var en cm från att dö, så chansar man inte. Hästarna går i hagarna brevid varandra.
Det är totalt ointressant.

Dessutom kan du ju kolla runt i många tävlingstall. Där går hästarna ofta själv just med tanke på skaderisken.
Och detta är det mest idiotiska jag har hört.
1. Tävlingshästar skadar sig inte mer än andra hästar.
2. Hästar klarar av att gå i flock och i kuperade hagar utan att skada sig.
3. Det är väldigt ovanligt att hästar i bra hagar och bra flockar skadar sig. Det som oftast orsakar problem är för lite utrymme.
4. Det är helt ointressant för en häst om den skadar sig lättare i en flock. Hästen skiter fullständigt i tävlingsresultat. Hästen lever i nuet och har behov av att leva i flock. Något som den inte har behov utav och som dessutom är totalt onaturligt är hur väl det går på tävlingar. Det är din och åter din egen egoism som bidrar till att du förstör för hästen som faktiskt lever 24/dygn på detta onaturliga sätt. Hur kan man ha det på sitt samvete?

Djur ska hållas på ett sätt där deras egna behov prioriteras. Att vi sen vill ha en oskadad häst för att inte missa kommande tävlingar och därför håller häst på det mest onaturliga sätt man kan tänka sig (litet rum hade kanske varit snäppet värre) av en anledning som dessutom är påhittat och inte alls stämmer med verkligheten. Hästar skadar sig mycket sällan om de har rätt förutsättningar. Ffa skadar de inte varandra. Vet människor inte hur hästar fungerar? Vad flockdjur är och hur onaturligt slagsmål faktiskt är för ett sånt djur? och därför också MYCKET ovanligt under naturliga förhållanden.

Vi sätter hästar i små hagar och drar sen slutsatser genom att observera hästar med dåliga förutsättningar och ger oss själva rätten att ta bort det mest viktiga för dessa djur. För att sen påstå att det är för deras bästa. Fy ** säger jag bara. Vi kan ju också isolera våra barn, så att de inte blir smittade av resp sjukdommar som finns. Men det är inte humant att göra så. Har människor ingen moral när det gäller djur? Får man behandla dem hur som helst för egen vinnings skull?

NU är ttl upprörd. :devil: Inte likt henne. Detta är ett känsligt ämne. Ber om ursäkt i förväg om jag uttryckt mig illa nånstans i detta inlägg. Ta inget personligt som du inte bör ta personligt.

Men då kanske Tintilar också borde inse att alla hästar inte beter sig naturligt. I en stor kuperad hage på ett antal hektar ska en häst normalt INTE jaga in en annan häst i ett av de få hörn som finns och sparka hysteriskt.

Ska man nu prata naturligt så borde vi enligt den filosofin inte ha hästar överhuvudtaget. Inte kastrera, inte sko, inte rida, inte gå till veterinären. För inget av det är naturligt. Många av de hästarna som finns idag hade varit döda om vi inte hade haft dom.

Dessutom undrar jag vart det skulle vara ointressant att en häst höll på att förlora livet pga en annan häst?

Den här hästen ska inte tävla någonsin. Så det har inget med saken att göra!

Ska man nu dra löjliga paraleller så kanske vi ska släppa ut alla mördare ur fängelsena också. För det är ju inte naturligt för människor att vara inlåsta.

Har haft hästar i många år och bara haft två fall där det inte gått att ha hästar ihop. Ibland är det bara så att det inte går utan att det blir stora skador och i värsta fall leder till döden.

Hingstar kan gå i flock som alla andra. Ibland med valacker, ibland inte. Skaffar man sig en hingst ser man till att hitta en lösning som fungerar. Det är skamligt hur illa vi håller hingstar idag.

Tanken är fin men fungerar inte alltid i verkligheten. En hingst som har växt upp med andra hästar kan ofta fortsätta gå ihop med andra. MEN köper man en vuxen avelshingst idag så är chansen att den gått med sällskap inte särskilt stor. En hinst som gått flera år själv beter sig inte alltid snällt om man släpper ihop med ex. en valack.

Vår hingst går själv i en ordentlig hage (bete, träd, stort nog att springa runt osv.) med kompisar på andra sidan staketet. Han är trevlig mot sina grannar och snackar lite lagom med dem.

MEN en dag hände en miss och hingst samt en valack kom lösa. Dessa två hade varit box- och haggrannar länge. Valacken blev jagad av hingsten som försökte betäcka honom. Valacken sparkade ifrån och sprang som en tok och det vara rena rama turen att ingen skadade sig allvarligt innan vi fick tag i dem!

Hingsten har även gått en vår med ett sto och där fungerade det fint. Så många hingstar skulle säkert kunna gå med en stoflock om de fick betäcka. Men inte alla med hingstar har ston som skall betäckas med egen hingst. Alla hingstar beter sig heller inte naturligt. En del är riktigt jävliga emot andra hästar.

Dock tycker jag ingen häst förtjänar att gå ut i en 10*10m hage. Även en hingst vill röra på sig varesig han går själv eller med sällskap.

Dessutom kan du ju kolla runt i många tävlingstall. Där går hästarna ofta själv just med tanke på skaderisken.

Jag har fått lära mig att en häst som är van att gå i hage med flock sällan skadar sig, medan en häst som inte är van och bara släpps ut (kanske efter att ha fått ny ägare) riskerar att skada sig pga ovana. Så man bör väl tänka sig för och öva upp även utevistelse.
Tycker personligen att vara tävlingshäst inte är anledning nog att ej få vara i hage. I många fall går det utmärkt, titta på systrarna Algotsson som låter sina hästar gå i kuperade Smålandshagar (i alla fall innan flytt till Tyskland).

Att tillhöra en flock är bra mycket viktigare än att ha utrymme. Det är livsnödvändigt. I och för sig bildar två hästar ingen flock, men de är inte ensamma.

En hingst som har växt upp med andra hästar kan ofta fortsätta gå ihop med andra. MEN köper man en vuxen avelshingst idag så är chansen att den gått med sällskap inte särskilt stor. En hinst som gått flera år själv beter sig inte alltid snällt om man släpper ihop med ex. en valack.

Ja, men det är ju återigen ett problem som uppkommer pga. oss människors dumhet. Varför skulle en hingst inte, precis som alla andra hästar, få gå med sällskap? Det är ju absurt. Inte konstigt att de vuxna avelshingstarna man köper inte kan gå själv.

Visst - köper man en häst som, pga. olika anledningar (t.ex. blivit rädd, eller helt enkelt inte är van), inte kan gå med andra hästar så ska man låta den gå själv, oavsett hur onaturligt det är. Naturligt är bra, så länge det är på hästens villkor. Allt är inte alltid som det "ska" vara.

Men det är ju, ÅTERIGEN, människans fel. Inga, eller åtminstone väldigt, väldigt få hästar, föds onaturliga. Visst finns det (tror jag) - precis som hos människor, hästar som föds som har mindre eller större fel i skallen, men det händer nog extremt sällan.

Ja, men det är ju återigen ett problem som uppkommer pga. oss människors dumhet. Varför skulle en hingst inte, precis som alla andra hästar, få gå med sällskap? Det är ju absurt. Inte konstigt att de vuxna avelshingstarna man köper inte kan gå själv.

Visst - köper man en häst som, pga. olika anledningar (t.ex. blivit rädd, eller helt enkelt inte är van), inte kan gå med andra hästar så ska man låta den gå själv, oavsett hur onaturligt det är. Naturligt är bra, så länge det är på hästens villkor. Allt är inte alltid som det "ska" vara.

Oftast handlar det nog om ekonimi. En hingst som blir värd mycket pengar och används som tävlingshäst och i avel vågar man inte ha ute med sällskap. Man är helt enkelt rädd att den skadar sig. Naturligtvis är det inte önskvärt med hästar som står i boxar inlindade i bomull men så ser verkligheten ut idag.

Personligen skulle jag inte låta det ekonomiska styra med mina hästars välbefinnande. Alla mina går ut så naturligt det går efter mina egna och deras förutsättningar.
Vi har en ettårshingst som självklart går med sällskap. Tanken är såklart att låta honom fortsätta med det upp i åldern. Förutsatt att det fortsätter fungera problemfritt.

Vuxen hingst som är van att gå själv däremot skulle jag inte experimentera med.

Ja, men återigen... Människors fel. Att pga. man själv har behov, önskemål och suktar efter pengar, hindrar hästarnas rättighet att vara häst.

Ditt sätt låter bra.

Inte heller jag skulle experimentera med en vuxen hingst som inte är van - men hästen har ju inte fötts så.

Men då kanske Tintilar också borde inse att alla hästar inte beter sig naturligt. I en stor kuperad hage på ett antal hektar ska en häst normalt INTE jaga in en annan häst i ett av de få hörn som finns och sparka hysteriskt.
Du behöver inte tilltala mig i tredje person, det finns ingen anlednig att ha ett så nedvärderande tilltal till varandra här.

Jag anser att den anledning du lägger fram bara är en dålig ursäkt för människor som inte vill anstränga sig tillräckligt för att hitta en lösning. Men det är som sagt min åsikt och behöver inte vara din verklighet.

Min erfarenhet säger iaf att en häst som mår bra, inte har några mentala problem eller fel, och lever i en fungerande flock, inte beter sig så mot andra hästar. Sen har jag också sett två hästar till synes fullständigt hata varandra, så pass att man blev tvungen att säta på dem för att man trodde att en skulle stupa, för att sen något år senare inte vilja gå men någon annan.

Gå till botten med problemet.

Hästar beter sig utfrån naturliga beteenden och instikter om man ger dem förutsättningarna. Tyvärr är vi idag aldeles för själviska för att ens försöka i många fall, vilket innebär att vi får hästar som beter sig onaturligt (kanske var det det du menade?). Men har man en så pass onaturlig situation för en häst att den börjar bete sig aggressivt tycker jag att man har att välja mellan att ändra förhållandena som hästen lever i, eller sälja hästen till någon som kan ge den ett hem som den förtjänar. Aggressivitet är ett tydligt tecken på att en häst inte mår bra och ska tas på största allvar, och tas i tu med omgående.

Alla hingstar beter sig heller inte naturligt. En del är riktigt jävliga emot andra hästar.
Vad får då en människa att vara så dum att hon betäcker med den hingsten? Kastrera.

Sen kanske inte valack-hingst alltid är ett bra alternativ. Då får man ha den med ett sto. Kosta vad det kosta vill. Det är man medveten om när man skaffar djur att hur mycket det än kostar så är det djurets bästa som alltid ska prioriteras.

vad tror ni hästarna trivs bäst med om man måste välja.
gå själv i en större hage med andra hästar på långt avstånd.
eller att gå tillsammans med kompis i en "normal" grushage på 20*20..?

om man förutsätter att hästen gillar andra hästar nu och inte hästar som inte tål andra och att hästen rids och tränas.

fysiskt sätt är de ju klart bäst i stor hage men ja menar psyiskt för hästen.

Jag kan säga såhär. Min häst gick ensam nästan 8 månader pga skada, med hästar i hagarna runtomkring sig. Han föredrog helt klart en hage med gräs : ) Funkade hur bra som helst att ha honom ensam, ingen personlighetsförändring i humör, beteende osv, nöjd och glad. Men det är klart att det skar i ett matte hjärta att ha honom själv.
Nu går han med kompis igen : )
Jag tror det beror på vilken individ det är, vad de föredrar. Vissa hästar mår ju uppenbart dåligt av att gå själva, även om de har hästar på andra sidan stängslet. Andra verkar hur nöjda som helst.
Men som sagt i slutänden är det ett flockdjur och bör ha sällskap för att kunna fylla sina primära behov.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 303
Senast: MML
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: Willys
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka