Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Skarpa bett är enligt mig helt onödiga.. Kan man inte kontrollera sin häst utan skarpt bett så är ryttaren för oerfaren/hästen för svår för ryttaren. En sak om man ex. tävlar dressyr, då man vill förfina hjälperna för att få högre procent, då är det ok med både skarpare bett och sporrar tycker jag, då man kan göra sina hjälper ännu mer osynliga. Hjälptyglar har jag lite delade meningar om.. å ena sidan så tycker jag inte att det borde behövas egentligen.. men samtidigt om man har ex. en unghäst som går med näsan i vädret, spänner ryggen och kan helt enkelt inte arbeta rätt så tycker jag att det kan vara okej att sätta på en hjälptygel vid ex. longering för att få hästen att bygga rätt muskler. Men jag själv använder mig aldrig utav skarpa bett, sporrar eller hjälptyglar.
Jag löser mina problem på andra sätt.. Spö använder jag däremot mer än ofta,. Jag använder den när inte mina ben eller armar räcker till.

många åsikter här ;)

En person som håller på med brukskörning på SM nivå sa en gång till mig när jag ifrågesatte varför vi hade ett sånt skarpt bett på en ung hingst som skulle köras in att "Om han inte lär sig vad stopp är nu, så blir de jobbigt sen när han är stor o stark o drar iväg. Om han lär sig vad som händer när man drar i tömmen nu, så kan du köra han med grimma sen". Den filosofin tror jag mkt på, iaf i detta fallet då de var en bra besvärlig hingst!

I andra fall kan man säkert köra in en häst i bara grimma.. Vad som avgör detta är individen.

Vissa hästar bara hänger sig i oskarpa bett, de har varit med förr o vet att ryttaren håller emot.. en sån felriden häst är inte lätt att rida tillrätta ens för en proffryttare. De skulle nog antagligen sätta på ett pelham eller ett kandar för att få hsäten att bära sig själv.

En häst jag rider då å då kan du likaväl rida på grimma, som hackamore, eller tredelat, hon är lika jävla stark för de, de som hjälper bsät är att skrika "stanna hästjävel!!!". Hon blir bara sur av att ha massa metallskrot med hävstångseffekt i munnen, likaså om man spänner in henne för hårt med tex graman. jag har ridit henne med graman då å då eftersom hon har efter att ha varit avelssto blivit svagare i rumpan o då käftar emot när de går lite trögt för henne, för att rama in henne o göra ridningen positiv har jag en graman som jag knappt använder för att vi inte ska slåss om saken lika mkt, därmed kan jag vara mjukare på hand, ge mer beröm, o avsluta passet på ett bra sätt. Givetvis rids hon inte hårt när hon inte är riktigt igång... (för er som säkert skulle anmärka på detta)

jag tycker inte att man genereallt kan säga att man är dålig som ryttare om man måste ha skarpare bett, sporrar eller hjälptyglar, saken är den att man måste ha en plan, varför använder jag sporrar? jo för att hästen blir mer känslig o jag slipper att sparka på den. sen när jag övat upp känsligheten kan jag nog ta bort dem... osv

Ang sporrar behöver jag sällan de då jag i min sits sätter så mkt trycka på hästen, så med sporrar blir de för mkt i mun på mig o hästen blir spänd. Jag har mkt hellre ett spö på en häst som inte tar skänkel o småpetar i sidan, vid skänkelläget på hästen tills den reagerar. Har hästen dåligt med energi så kanske den bara är uttråkad, kanske en galopp på fältet kan få den lite mer motiverad, eller att rida på stranden.. Sporrar o spö i bestraffningssyfte ger jag inte mkt för! inte heller för att få en häst piggare.. Hästar är som oss, en del är skitmotiverade, en del är hur lata som helst.

Pessoabett är jag mkt emot, att ha hävstång utan hävstång eller va man ska säga skadar bara hästens mun! en läderrem under hakan är allt vad som behövs för att bettet ska verka som de ska, men då kan de bli väldigt skarpt om man har på yttersta ringen. Många gånger hellre ett pelham än ett pessoa... Kimblewick som bilden på sidan 3 är också ett bra bett tycker jag.

Kl

Själv gillar jag inte hjälptyglar, skarpa bett, sporrar osv. Jag anser att det inte ska behövas. Men visst, alla får använda vad de vill, det är ju deras val. Så jag lägger mig inte i vad andra använder.

Angående sporrar, så håller jag med om det många sagt, att de ska användas på hästar som redan svarar bra för skänkeln, alltså för att förfina hjälperna. Så jag kan förstå att man har det när man tävlar dressyr. Därimot förstår jag inte riktigt varför man har det i hoppning, men jag kanske är lite efter. Någon får gärna förklara det för mig :grin:

Sen skulle jag ju hellre använda t.ex pelham än pessoabett, men hellst inget av dem. Och en sak jag inte förstår är när små ungar får lära sig att rida med såna här saker. Jag vet flera sjuåringar som rider med både sporrar, spö och pessoabett. ( Spöt kan jag väll förstå) Tycker det är lite fel att de ska lära sig att rida med sånt redan från början... Hur går det för dem sen när de en dag ska rida utan sporrar och skarpa bett?

Men som sagt är det upp till var och en, men jag använder hellst så lite saker som möjligt på min häst :)

Tycker vissa saker av de kan vara bra att ta till som "sista utväg" men är inget fans av något av de. Kan tänka mig att vissa slänga på de för att det är snyggt eller för att de inte orkar jobba med hästarna så att de blir mjuka i munnen, eller går på tygeln eller går framåt för skänkel. Tror ochså att vissa tror att det är häst "mode" med vissa grejor, det är i mina ögon absurt. Man ska se till hästen inget annat!

Men jag tycker ändå att det är okay att använda det om man behöver det på sin häst. För på vissa behövs det verkligen. Men sedan blir ju inte "hjälpmedlerna" hårdare än vad man gör de till. Mjuk han med skarpt bett tex.

Är det inte ett tankefel här? Hästen känner en flugas beröring alltså är det väl i stället absurt att använda nå't så klumpigt som en "hel stövelsida" för att ge en hjälp?!

Flytta flugan/sporren 2 cm och den rör ett helt nytt område och dessutom finns det hud emellan som inte rörts. Flytta stöveln 2 cm och den täcker fortfarade en hel del av samma yta som den täckte innan.

Jag tycker det här resonamanget är lite som att påstå att det är onödigt att tillverka enhjulingar. Det krävs så mycket tid och jobb att lära sig cykla på dem och det fungerar ju lika bra med två- eller trehjuingar. Att det finns folk som tom cyklar enhjuling på lina hör liksom inte dit.

Tycker att detta är en sund inställning!

Med grova bett menade jag skarpa, tex som pessoa :)

Pessoa tycker jag kan vara bra eftersom att man kan välja hur skarpt det ska vara. Och bettet blir inte skarpare än vad man gör det. Med mjuk hand och fina hjälper är det som vilket bett som helst!

För att man skall kunna göra en riktig eftergift på ett pessoa bett så måste tygeln glappa,
hur mysigt är det för hästen när ryttaren måste sitta och ta och släppa tygeln hela tiden?
Med vilka andra bett måste man glappa med tygeln?

Det ger dessutom dubbla signaler till hästen. Att välja hur skarpt ett bett ska vara kan man göra med alla bett,
varför använda sig av ett pessoa som gör allt så mycket mer komplicerat och plågsamt för hästen?

För att man skall kunna göra en riktig eftergift på ett pessoa bett så måste tygeln glappa,
hur mysigt är det för hästen när ryttaren måste sitta och ta och släppa tygeln hela tiden?
Med vilka andra bett måste man glappa med tygeln?

Det ger dessutom dubbla signaler till hästen. Att välja hur skarpt ett bett ska vara kan man göra med alla bett,
varför använda sig av ett pessoa som gör allt så mycket mer komplicerat och plågsamt för hästen?

Det kan det väl inte bli om man skulle ha det i den stora ringen? Eller har jag fel. Bara en tanke. Men har man den i den stora ringen kan man lika gärna ha ett vanligt träns bett iof :) hehe

Jag tycker det kan vara bra ibland. Använder det till en av mina hemma. Men hon är väldigt het och går verken rida eller köra på ett vanligt travbett.

Sporrar - skall ej användas för att "banka" en häst framåt. Utan endast för att förfina hjälperna.

Spö - Även här anser jag att ett spö är en sorts pekpinne för hästen, man skall aldrig slå, endast visa hästen. Själv rider jag med spö, men tror jag använder det kanske 2 ggr/år. Om man inte räknar med när jag tricktränar, då använder jag det hela tiden, men då som en förlängning av min arm som hjälp för att visa hästen vad jag vill att den ska göra.

Hjälptyglar - Det finns ju så fruktansvärt många olika. En del tycker jag är ren skit, men vissa (om man verkligen kan använda dom) kan faktiskt hjälpa t ex en spänd häst att få stöd och våga söka sej till rätt form m.m.

Bett - Inget bett är starkare än den hand som håller i tygeln. Dock finns det väl bett jag aldrig skulle sätta i mun på mina hästar. Sen är det så fruktansvärt viktigt att se till munnens anatomi och att bettet verkligen passar hästen. T ex mina hästar skulle aldrig kunna gå med ett vanligt tränsbett, dom är alldeles för grunda i gommen för det. (utbildad hästtandläkare som sagt detta). Man måste alltid se till vad hästen trivs med ang. bett.

Mvh Domino_s

Sporrar - skall ej användas för att "banka" en häst framåt. Utan endast för att förfina hjälperna.

Spö - Även här anser jag att ett spö är en sorts pekpinne för hästen, man skall aldrig slå, endast visa hästen. Själv rider jag med spö, men tror jag använder det kanske 2 ggr/år. Om man inte räknar med när jag tricktränar, då använder jag det hela tiden, men då som en förlängning av min arm som hjälp för att visa hästen vad jag vill att den ska göra.

Hjälptyglar - Det finns ju så fruktansvärt många olika. En del tycker jag är ren skit, men vissa (om man verkligen kan använda dom) kan faktiskt hjälpa t ex en spänd häst att få stöd och våga söka sej till rätt form m.m.

Bett - Inget bett är starkare än den hand som håller i tygeln. Dock finns det väl bett jag aldrig skulle sätta i mun på mina hästar. Sen är det så fruktansvärt viktigt att se till munnens anatomi och att bettet verkligen passar hästen. T ex mina hästar skulle aldrig kunna gå med ett vanligt tränsbett, dom är alldeles för grunda i gommen för det. (utbildad hästtandläkare som sagt detta). Man måste alltid se till vad hästen trivs med ang. bett.

Mvh Domino_s

Jag håller helt med det du skriver ang bett. Tänkte passa på att fråga dig vad du tycker om pessoa bett? Eftersom att jag fick en liten tillrättavisning innan ang mitt inlägg om att bett inte blir starkare än handen är. Och fick svaret att men måste ha en glappande tygel på ett pessoa bett för att det ska bli mjukt. Jag hängde inte riktigt med i det resonemanget!

Jag håller helt med det du skriver ang bett. Tänkte passa på att fråga dig vad du tycker om pessoa bett? Eftersom att jag fick en liten tillrättavisning innan ang mitt inlägg om att bett inte blir starkare än handen är. Och fick svaret att men måste ha en glappande tygel på ett pessoa bett för att det ska bli mjukt. Jag hängde inte riktigt med i det resonemanget!

Pessoabett ger ett konstant tryck i nacken, och i gommen. Det går alltså inte att ge eftergift om du inte släpper helt på tygeln och inte har någon som helst kontakt med munnen. Så ska man alltså ge eftergift och låta hästen slippa de konstanta trycket pessoabettet ger så måste du "glappa" på tygeln, och hur skönt är det för hästen?

Pessoabett ger ett konstant tryck i nacken, och i gommen. Det går alltså inte att ge eftergift om du inte släpper helt på tygeln och inte har någon som helst kontakt med munnen. Så ska man alltså ge eftergift och låta hästen slippa de konstanta trycket pessoabettet ger så måste du "glappa" på tygeln, och hur skönt är det för hästen?

Jag har inte sagt att man ska använda det på alla hästar. Utan bara att vissa fungerar inte på något annat än det. Men man ska vara medveten om vad man rider på för bett.

Jag har aldrig använnt annat än tre delat och vanligt tränsbett på alla mina hästar, från hästar som sticker till lugna trygga hästar. Nu Menar jag att de varit hästar som stuckit när jag köpt de, aldrig varit med om att en sån häst har stuckit med mej..

Sitter man och skänklar hela tiden så blir de skänkel döda. Sitter man och drar i munnen blir de döda i munnen. Sitter man på långa tyglar jämnt när man inte jobbar de så får man en kännslig häst. Låt hästen samla sej själv genom sätet i stället.. Kännslan sitter inte i bettet, sporrar, inspärningar eller annat.
Det sitter i ryttarens sitts, balans och vikt.. Där är det magiska när det väl funkar annars är det ju grejerna som lurar dej till att tro att det är su som får hästen att jobba..

Senast ändrad:

Jag har inte sagt att man ska använda det på alla hästar. Utan bara att vissa fungerar inte på något annat än det. Men man ska vara medveten om vad man rider på för bett.

Jag har inte heller påstått att du sagt det ;)
Jag har vääääldigt svårt att tro att inget, absolut inget annat bett skulle fungera på en häst än ett pessoa. Då är det något annat som är fel.
Det är väldigt många som pga okunskap säger att hästen trivs på pessoa, när den i själva verket inte har något annat val än att "lyda minsta vink" eftersom att det är näst intill omöjligt att göra något annat än det.

Har du stött på en häst som bara gick att rida på endast pessoa?
Du får gärna berätta lite om den hästen om du vill :)

Jag har inte heller påstått att du sagt det ;)
Jag har vääääldigt svårt att tro att inget, absolut inget annat bett skulle fungera på en häst än ett pessoa. Då är det något annat som är fel.
Det är väldigt många som pga okunskap säger att hästen trivs på pessoa, när den i själva verket inte har något annat val än att "lyda minsta vink" eftersom att det är näst intill omöjligt att göra något annat än det.

Har du stött på en häst som bara gick att rida på endast pessoa?
Du får gärna berätta lite om den hästen om du vill :)

Jag har en travhäst hemma som bara fungerade på pessoa innan. Jag hade ett pessoa med två ringar (rakt bett). Efter att vi hade gått igenom hela marknaden på travbett. Fick det bli pessoa när jag red på henne. Men jag hade det på henne i knappt två veckor. Första veckan hade jag det i den lilla ringen sedan flyttade jag upp tyglarna sedan gick jag över till ett vanligt rakt bett.

Jag har en travhäst hemma som bara fungerade på pessoa innan. Jag hade ett pessoa med två ringar (rakt bett). Efter att vi hade gått igenom hela marknaden på travbett. Fick det bli pessoa när jag red på henne. Men jag hade det på henne i knappt två veckor. Första veckan hade jag det i den lilla ringen sedan flyttade jag upp tyglarna sedan gick jag över till ett vanligt rakt bett.

Vad var det som inte funkade på andra bett? Hur utbildad var hästen?
red du på hästen eller körde du? Red du så vore det nog en fördel om du provade ett bett som är anpassat för ridning.

Vad var det som inte funkade på andra bett? Hur utbildad var hästen?
red du på hästen eller körde du? Red du så vore det nog en fördel om du provade ett bett som är anpassat för ridning.

Det som inte fungerade var att hon inte gick att hålla ( och det har inte med att hon hade ont att göra. Hon kollades i omgångar). Hästen är en travhäst som går framför vagn och under ryttare alltså "utbildad" för trav endast.

Det är bara i ridningen hon blev svår att hålla. Jag red på flera olika ridbett med.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar