Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Det finns en väldigt massa människor som anser att de kan rida på rätt sätt med skarpa bett, hjälptyglar, spö och sporrar. Hur jag ska veta vem som egentligen kan detta är för mig en gåta. För mig är man en bra ryttare om man kan rida helt utan. Jag har inte bråttom, därför får det ta hur lång tid det vill att utbilda mina hästar, och då utan alla hjälpmedel. Problemet som jag ser det är att alla anser att de kan använda dessa sk hjälpmedel, men i själva verket är det inte så. vem som helst får köpa dom och dom missbrukas hej vilt ute i landet/världen. Sorgligt, och det resluterar i en massa förstörda hästar.

Jag har haft en del att göra med travare och en sak jag lagt märke till är att de brukar triggas att ta i mer, springa fortare, när de får mer kontakt. Alltså, ju mer de hålls i desto mer springer de. Att då sitta och ta i dem när de börjar ridas kan ju ge lite fel signaler och då kan man fundera på om ett skarpt bett är lösningen. Eller om man helt enkelt måste använda en lite annan teknik för att träna om dem till ridhästar.
Bara en tanke.

Bra tanke men travarna här hemma är tränade att gå på eftergift.

Nej det är inte hävstångseffekt i ett pessoa, snälla människa! Läs hur ett pessoabett fungerar.

Jag äger ingen travare, varför är det relevant? Det finns tävlingshästar av alla sorter oavsett ras.

Om man har ett rakt pelham bett med delta. Och ett rakt pessoa bett med två ringar med delta. Varför skulle det inte bli samma effekt? Det som skiljer på de jag har är att pelhamet har gummi överdrag och är tjockare.

Glömde säga en sak. Jag hade ett modifierat pessoa bett med kedja (var ute på stallvinden och kollade det). Vi svetsade om det hemma. Det blev ungefär som ett pelham. Bara att mundelen inte är så tjock och inte hade gummi överdrag för det var inte så snällt mot just den hästen eftersom att hon var lite torr i munnen.

Om man har ett rakt pelham bett med delta. Och ett rakt pessoa bett med två ringar med delta. Varför skulle det inte bli samma effekt? Det som skiljer på de jag har är att pelhamet har gummi överdrag och är tjockare.

Vet du hur ett pelham ser ut? Jämfört ett pelham och pessoa?
Ett pelham har en kindkedja som "stoppar" bettet, ett pessoa har inte det, alltså kan det dras utan stopp nedåt/uppåt. Ett pelham stoppas så att detta inte sker. Alltså blir det mildare, hjälper inte att sätta en kedja på på pessoat, kedjan hamnar på fel ställe.

Vet du hur ett pelham ser ut? Jämfört ett pelham och pessoa?
Ett pelham har en kindkedja som "stoppar" bettet, ett pessoa har inte det, alltså kan det dras utan stopp nedåt/uppåt. Ett pelham stoppas så att detta inte sker. Alltså blir det mildare, hjälper inte att sätta en kedja på på pessoat, kedjan hamnar på fel ställe.

Japp. Jag uttryckte mig lite fel. Men jag red på ett modifierat pessoa/pelham. Man kan kalla det ett pelham för vi gjorde det själva. Var så längesedan att jag hade glömt hur det såg ut. Men var upp på stallvinden och kollade på det.

kl
har inte läst tråden mer än TS inlägg i början

Jag tycker att skarpa bett, hjälptyglar, sporrar ect, används som någon slags "genväg", för att komma "fortare" framåt i utveckligen.
När en häst inte går i form, sätter man på ett skarpare bett, detta brukar resultera i att hästen bara "knäcker" av i nacken.
Eller om hästen hänger på bettet, så bettslar man upp.
I många fall använder man det, iställe för att ta tag i problemet på riktigt.

Vissa hästar kräver ioförsig skarpare bett, en kompis har ett lite skarpare bett på sin häst som blir väldigt tittig/springig och stark vid tävling eller andra ställen där det är mycket hästar i rörelse.

Men har ifråga satt en tjej angående hennes skarpa pessoa bett, hennes svar blev "han gick inte så bra i form, och så tycker jag vanliga tränsbett 2/3 delade ser så tråkiga ut"
Då inser man okunskapen ganska klart, jag tycker det är skrämmande.

Om man kan rida sin häst på "vänligare" bett, utan hjälptyglar, sporrar ect, ska man helt klart göra det.
Om problem uppstår, jobbar man sig igenom det.

KL
jag har heller inte läst hela tråden, men jag tycker att hjälptyglar är bland det dummaste som uppfunnits :devil: man bör kunna rida sin häst utan hjälptyglar tycker jag nog, annars är det ju hjälptyglarna som rider :p

starka bett, sporrar och spö är det ju lite annat med.. Jag tycker man ska rida med så snällt bett som möjligt och helst utan sporrar och spö. Men i vissa fall kan ju ett starkare bett behövas, även då är det ju egentligen nåt annat som inte fungerar, men på vägen tills det fungerar kan man ju kanske behöva hjälpmedel i form av starkt bett eller sporrar, för att hästen ska jobba rätt (sporrar/spö) och så det inte blir farligt pga att hästen sticker (starkare bett).

T.ex. 1. Ryttare rider med pelham och kan kontrollera hästen bra med små hjälper 2. Ryttare rider samma häst med tränsbett och måste ge grova hjälper för att hästen inte ska sticka iväg. Vilket är bäst då? Jag tycker nog pelham i så fall, men ryttaren ska ju försöka lösa grundproblemet och sen byta till mildare bett.

Samma sak kan man ju säga om sporrar/spö vs. sparka, sparka, sparka på hästen. Bättre små hjälper med sporrar eller ett pet med spö't än att man ständigt sparkar på pållen...

Sen ska det ju inte användas av personer som inte vet hur det fungerar, för då blir det bara tok och framförallt synd om hästen...

För att använda hjälptyglar så måste man veta vad man gör, och då kanske man ska tänka på detta lilla citatet :angel:

"Om du är så duktig att du kan rida rätt med hjälptyglar, är du så duktig att du inte behöver dem."

Hjälptyglar- är ingenting jag använder. Hade gummisnodd på kallblodet jag red till några gånger, så löst det gick att ha den. Men förutom det, aldrig.
Sporrar- har jag alltid när jag rider! MEN, inte för det sagt att jag använder dem. De sitter där de sitter, men för det mesta räcker det med att jag använder dem 1-2 gånger per ridtur.
Skarpa bett- använder jag också. Min häst har fått välja vilket bett hon vill ha, och det råkade bli ett i den skarpare ligan. Men jag rider med lösa tyglar och tar så lite och snällt i bettet jag kan. Och som sagt:

Bettet blir inte skarpare än den hand som håller i det :)
Ett sidepull kan verka vara världens snällaste, det är ju bettlöst, men i fel händer...

Jag anser att hjälptyglar i de flesta fall är helt onödiga. Speciellt när det handlar om ryttare som inte är så hästvana. I de flesta fall tvingas ju hästarna bara ner "i form" (eller snarare bara en böjd nacke). Jag tycker att det är självklart att man inte får använda någon slags hjälptygel på svenska dressyrtävlingar. Därför blev jag väldigt förvånad när jag följde med på en dressyrtävling i Tyskland. Där satt barn, de flesta i 10-15 års åldern, och red omkring med kraftigt inspända hästar. Väldigt konstigt sätt kan jag tycka... Tur att det inte ser ut så i Sverige.
Dock kan jag tycka att martingal kan vara okej. Hade en häst tidigare som stegrade sig ganska ofta, martingalen hjälpte då till att motverka detta till viss del. Det är ju dessutom ingen hjälptygel som tvingar hästen till nägot om den är lagom lång. Den är ju endast till för, som jag ser det, att hästen inte ska kunna kasta upp huvudet alldeles för långt.

När det gäller sporrar (och även spön) så tycker jag att de är förfiningar av de vanliga hjälperna. Alltså rätt använda så tycker jag absolut inte att det är något elakt att använda. Men man måste kunna behärska hjälpmedlen, för sitter man och hackar med sporrar och använder spöt i tid och otid så är det ju såklart inget som man bör använda. Dessutom tycker jag att man måste se det från häst till häst. Vissa är i sig så känsliga att man inte kan använda dessa hjälpmedel, andra "behöver" dem i viss mån för att man ska kunna använda väldigt små hjälper.

Skarpa bett är inget som jag tycker att man ska sträva efter att använda. Självklart är det ryttaren som till största delen bestämmer hur skarpt ett bett i verkligheten blir. Men kan man så tycker jag absolut att man ska rida på så snälla bett som möjligt. För sätter man in ett skarpt bett och använder det på fel sätt, dvs. med för hård hand, så är det mycket troligt att man kommer behöva ännu skarpare bett i framtiden.

KL

Värkar vara ganska många som inte tycker om dem flesta hjälptyglar men tycker det är helt ok med en martingal som ger hästen ett helt stumt och kraftigt ryck i bettet när hästen tar upp huvudet.

Kram

Rätt spänd ska ju martingalen bara rädda ryttarens ansike.

Jag ser hellre att hästen får ett litet ryck i munnen, för så hemskt blir inte rycket, än att jag får mosat näsben:p
Det gör nämligen förbenat ont.:cry::D

Jag håller med. Matingal är den enda hjälptygeln jag rider med, jag har en fd travara, kallblod, o vi vet ju alla hur roliga travare kan vara med att ha huvudet i det blå ;) Men han har blivit dramatiskt mycket bättre under året jag har haft honom så jag har den bara på när jag rider ut, om jag har bett. Hackamore har jag inte martingal till.

Sporrar har jag aldrig i hela mitt liv använt. Visst, man stötte på folk när man red på ridskola som promt skulle ha det när vi red dressyr o sådär, men själv kände jag aldrig nått behov av det..

Spö har jag alltid, det kan nämligen vara sådär lagom kul att rida utan på min lilla pålle... Flera gånger när jag har glömt eller struntat i spö och har ridit på ridbanan så bestämmer han sej helt plötsligt för att "NÄ, nu ska inte jag gå nå mer... Haha! Va ska du göra åt saken??" typ...Då räcker det med att ta ett spö i handen o peta litegrann på bogen, eller bara visa det, så går han igen :grin:

Skarpa bett har jag egentligen inget emot (förutom pessoa) så länge man kan rida med dom... Jag resonerar som så med min häst (som är väldigt stark) att det är bättre att jag har ett skarpare bett på honom och kan ge fina hjälper, än att vi måste sitta och ha dragkamp så fort vi ska göra nånting.
Nu har jag haft honom i lite mer än ett år, och jag märker stor skillnad på honom, så så småning om hoppas jag att vi kommer att slippa dragkamperna ö h t, han måste bara lära sej helt att det inte handlar om att springa så fort man kan längre :grin:

och förresten!! What is up med alla hjälptyglar på ridskolor?? Är det bara på "min" gamla ridskola det ser ut så?
Var och tittade när en kompis red, själv har jag inte ridit där på flera år, och nästan varenda häst hade martingal t.ex. Nu är ju den snäll förstås, men när jag red där kanske det va 1 häst som hade det, dom andra gick utan.
På den lektionen jag tittade på fick dessutom en av eleverna rida med gramantygel... På en hopplektion... Givetvis med mulen på hästen indragen till ungefär mellan frambenen nånstans...

Hmm... Ser det ut såhär nuförtiden på ridskolor eller?

Inte på dem jag jobbat på iaf.
Där går kanske 2-3 av lektionshästar/ponnyer med martingal. och då för syttarnas "säkerhet" då de IBLAND kan släng upp huvudet.

Enklast för alla om lektionshästar/ponnyer kan fungera så avskalat som möjligt. Tex så har nybörjare fullt sjå att få på ett träns och ska man då mixtra med extraprylar så har nästan hela lektionen gått åt.:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka