Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Då är det ju utbildningen på hästen det sitter i, inte bettet. :)

Bettet agerar nödbroms för att du inte kan kontrollera hästen.

Om du hade läst inlägget så stod det att jag använde det i knappt två veckor. Och det för att jag skulle slippa ta för hårt i munnen på henne. Och som jag skrev innan så går hon på ett vanligt rakt bett nu.

Det är bra att du kan avgöra att bettet är nödbroms utan att ha sett häst och häst med ryttare.

En fråga. Hur många travare har du?

Jag har för mycket tänke tid hehe men nu undrar jag vad ni här på buke anser om hjälptyglar, sporrar och grova bett ?
Jag måste bara säga att jag tycker hjälptyglar borde kastas! samma sak med sporrar! det finns så många som bara använder allt för det är mycket lättare, men tänk på hästarna. Bett kan vara okej, sålänge man inte sliter hästen i munnen eller använder det på fel sätt.
Vad tycker ni ?

Kan väl säga att jag håller med dig.
Bort med allt onödigt kraffs!;)

Hästen känner antagligen samma tryck i munnen när du tar hårt i ett tränsbett som när du tar mjukt i
ett pessoabett, just för att pessoa är så skarpt. Så det är troligen samma smärta för hästen.

Är det relevant vad jag har för häst? i sådana fall - varför?

Såhär skrev du angående att använda ett annat bett "Det som inte fungerade var att hon inte gick att hålla."
Då vill jag påstå att ett skarpare bett är en nödbroms.

Hästen känner antagligen samma tryck i munnen när du tar hårt i ett tränsbett som när du tar mjukt i
ett pessoabett, just för att pessoa är så skarpt. Så det är troligen samma smärta för hästen.

Är det relevant vad jag har för häst? i sådana fall - varför?

Såhär skrev du angående att använda ett annat bett "Det som inte fungerade var att hon inte gick att hålla."
Då vill jag påstå att ett skarpare bett är en nödbroms.

Talar du utifrån kunskaper?

Ja det tycker jag. För att om man inte har erfarenhet av en eldig tävlingstravare tycker jag man ska passa sig för vad man säger!

Ja hon gick näst intill inte hålla. Vill inte rycka och slita i henne så jag slängde på lite olika bett och pessoa var det som av effekt. Men som sagt använda det i knappt två veckor.

Ja, till att börja med så skrittade jag endast. Tills han förstod hjälperna, det grundläggande helt enkelt. Svänga och göra halt utan att använda mig av tyglarna. Sen la jag in övergångar till trav, och sedan gjorde jag samma sak i traven som jag tidigare gjort i skritten. Jobbade även väldigt mycket med takt och tempo. Allt skulle vara lugnt och sansat, ingen stress.:)
Det jobbade vi länge med. Allt eftersom började jag samla ihop honom mer och mer och lära honom att arbeta med bakbenen under sig. Det är väl i princip det vi håller på med nu också, men på en högre nivå.

vi har kommit en låååång bit. När vi köpte honom gick det inte att rida honom med bett pga att han blivit förstörd i munnen av just pessoabett.
Men även om vi kommit en lång bit från att vi köpte honom så är det en lång väg kvar.

Ja, till att börja med så skrittade jag endast. Tills han förstod hjälperna, det grundläggande helt enkelt. Svänga och göra halt utan att använda mig av tyglarna. Sen la jag in övergångar till trav, och sedan gjorde jag samma sak i traven som jag tidigare gjort i skritten. Jobbade även väldigt mycket med takt och tempo. Allt skulle vara lugnt och sansat, ingen stress.:)
Det jobbade vi länge med. Allt eftersom började jag samla ihop honom mer och mer och lära honom att arbeta med bakbenen under sig. Det är väl i princip det vi håller på med nu också, men på en högre nivå.

vi har kommit en låååång bit. När vi köpte honom gick det inte att rida honom med bett pga att han blivit förstörd i munnen av just pessoabett.
Men även om vi kommit en lång bit från att vi köpte honom så är det en lång väg kvar.

Ja precis så har vi arbetat med. Men eftersom att vi höll på med det i fyra år. Och fick inte mycket respons. Och jag fick ett tips av en tränare att jag kunde använda pessoa bett en kortare period (han var och kollade på henne med och provred henne).

Därför använde jag det i mindre än 2 veckor som jag har sagt innan. Hon blev inte förstörd i munnen utan känsligare. Och som jag har sagt så går hon på ett rakt bett nu. Alltså var pessoa bettet bara ett litet hjälpmedel som gjorde att vi tog ett jätte steg. Denna travaren är ingen ridtravare som det låter som din är! Målet var bara att hon skulle bli med kontrollerbar till montén.

Jag menar inget dumt med det här nu, men skulle jag gjort så som jag gjort i fyra år och ändå inte kunnat kontrollera min häst så skulle jag se över min egen ridning och hästhantering för att förstå vad som orsakade beteendet, inte sätta på ett bett som ger dubbla signaler.

Jag menar inget dumt med det här nu, men skulle jag gjort så som jag gjort i fyra år och ändå inte kunnat kontrollera min häst så skulle jag se över min egen ridning och hästhantering för att förstå vad som orsakade beteendet, inte sätta på ett bett som ger dubbla signaler.

Jo men då är frågan om våra hästar är likadana? Håller du på med travhästar eller har du bara en?

Det är såhär med att vissa sprudlar av energi. Och har endast tävling i sig. Och hästen jag pratar om kan springa tills hon dör. Smärttålig så man blir mörkrädd.

Jag tycker såhär, att om man har en mjuk hand och rider på ett pessoa under en mycket kort tid och det hjälper. Så är det ABSOLUT inte fel! Fattar inte hur du kan tycka det (men accepterar det). För din häst hade det gått åt helvete med pessoa, men inte för min. Används det varsamt är det ingen fara!

Att alla hästar inte fungerar likadant är ju en självklarhet.

Japp jag har hållt på mycket med travhästar som tävlas. Jag har ridit unghingstar som tävlats samtidigt och det har aldrig varit något problem.

Grejen med pessoabett, som jag tidigare skrivit, är just det att det går inte att ge någon som helst eftergift om du inte släpper tygeln och inte har någon kontakt med munnen, det spelar ingen roll hur mjuk i handen du är. Förutom det så ger det även dubbla signaler. Så hur ska då hästen veta när den gör rätt?

Att alla hästar inte fungerar likadant är ju en självklarhet.

Japp jag har hållt på mycket med travhästar som tävlas. Jag har ridit unghingstar som tävlats samtidigt och det har aldrig varit något problem.

Grejen med pessoabett, som jag tidigare skrivit, är just det att det går inte att ge någon som helst eftergift om du inte släpper tygeln och inte har någon kontakt med munnen, det spelar ingen roll hur mjuk i handen du är. Förutom det så ger det även dubbla signaler. Så hur ska då hästen veta när den gör rätt?

Okej vad bra. Men det är ju tydligt att du inte har råkat ut för en som jag har. Vad skulle det vara för skillnad med en unghingst förresten? Det beror inte på könet utan personlighet, uppfostran, sinne, lynne m.m.

Jo men det verkar inte som att du läser. Jag använde det i mindre än två veckor, inget mer. Jag förstår inte vad det är som är så svårt att fatta! Hur kan du hänga upp dig på en kort period, det gjorde inte hästen illa. Det gjorde så att vi gjorde framsteg. Och dessutom finns det mycket mycket värre bett. Finito!

Säger personen som inte ens visst hur bettet inverkade? Är det inte praxis att ta reda på hur saker och ting fungerar innan man använder sig utav något?

Säger personen som inte ens visst hur bettet inverkade? Är det inte praxis att ta reda på hur saker och ting fungerar innan man använder sig utav något?

När sa jag att jag inte visste det? Det har hävstångs effekt ungefär som ett pelham. Och om du läste ett av de tidigare inläggen så står det att jag tog hjälp av en tränare att välja ut bett.

Hur många travare hade du sa du:D?

En mycket bra regel när man ska omskola en travare.
HÄNG INTE I TRUTEN PÅ DEM:D

Jag har haft en del att göra med travare och en sak jag lagt märke till är att de brukar triggas att ta i mer, springa fortare, när de får mer kontakt. Alltså, ju mer de hålls i desto mer springer de. Att då sitta och ta i dem när de börjar ridas kan ju ge lite fel signaler och då kan man fundera på om ett skarpt bett är lösningen. Eller om man helt enkelt måste använda en lite annan teknik för att träna om dem till ridhästar.
Bara en tanke.

Nej det är inte hävstångseffekt i ett pessoa, snälla människa! Läs hur ett pessoabett fungerar.

Jag äger ingen travare, varför är det relevant? Det finns tävlingshästar av alla sorter oavsett ras.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka