Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bettet agerar nödbroms för att du inte kan kontrollera hästen.
Då är det ju utbildningen på hästen det sitter i, inte bettet.
Jag har för mycket tänke tid hehe men nu undrar jag vad ni här på buke anser om hjälptyglar, sporrar och grova bett ?
Jag måste bara säga att jag tycker hjälptyglar borde kastas! samma sak med sporrar! det finns så många som bara använder allt för det är mycket lättare, men tänk på hästarna. Bett kan vara okej, sålänge man inte sliter hästen i munnen eller använder det på fel sätt.
Vad tycker ni ?
Hästen känner antagligen samma tryck i munnen när du tar hårt i ett tränsbett som när du tar mjukt i
ett pessoabett, just för att pessoa är så skarpt. Så det är troligen samma smärta för hästen.
Är det relevant vad jag har för häst? i sådana fall - varför?
Såhär skrev du angående att använda ett annat bett "Det som inte fungerade var att hon inte gick att hålla."
Då vill jag påstå att ett skarpare bett är en nödbroms.
Ja, till att börja med så skrittade jag endast. Tills han förstod hjälperna, det grundläggande helt enkelt. Svänga och göra halt utan att använda mig av tyglarna. Sen la jag in övergångar till trav, och sedan gjorde jag samma sak i traven som jag tidigare gjort i skritten. Jobbade även väldigt mycket med takt och tempo. Allt skulle vara lugnt och sansat, ingen stress.
Det jobbade vi länge med. Allt eftersom började jag samla ihop honom mer och mer och lära honom att arbeta med bakbenen under sig. Det är väl i princip det vi håller på med nu också, men på en högre nivå.
vi har kommit en låååång bit. När vi köpte honom gick det inte att rida honom med bett pga att han blivit förstörd i munnen av just pessoabett.
Men även om vi kommit en lång bit från att vi köpte honom så är det en lång väg kvar.
Så hon gick inte ens att hålla i skritt?
Jag menar inget dumt med det här nu, men skulle jag gjort så som jag gjort i fyra år och ändå inte kunnat kontrollera min häst så skulle jag se över min egen ridning och hästhantering för att förstå vad som orsakade beteendet, inte sätta på ett bett som ger dubbla signaler.
Att alla hästar inte fungerar likadant är ju en självklarhet.
Japp jag har hållt på mycket med travhästar som tävlas. Jag har ridit unghingstar som tävlats samtidigt och det har aldrig varit något problem.
Grejen med pessoabett, som jag tidigare skrivit, är just det att det går inte att ge någon som helst eftergift om du inte släpper tygeln och inte har någon kontakt med munnen, det spelar ingen roll hur mjuk i handen du är. Förutom det så ger det även dubbla signaler. Så hur ska då hästen veta när den gör rätt?
Säger personen som inte ens visst hur bettet inverkade? Är det inte praxis att ta reda på hur saker och ting fungerar innan man använder sig utav något?
En mycket bra regel när man ska omskola en travare.
HÄNG INTE I TRUTEN PÅ DEM