Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Jag har inte bestämt någonting, men ja, jag har mycket svårt att tänka mig att en häst kan trivas med ett pessoabett.

Med tanke på att hon nu söker sig frivilligt ner. Hon e lugnare och försöker inte sticka trots att jag rider på halvlånga tyglar. Och tro mig vill hon protestera så gör hon det trots bettet.

Salwi: Lärt sig lyda? Jag märkte skillnad direkt på henne när jag bytte bettet på henne. Och andra problem än bettet? Menar du då sadlen? Jag kan då säga att hon gör lika dant ovs om jag har sadel eller inte.

Jag kan tillägga efter att ha pratat med en kompis idag så nämde hon att han hade börjat rida en travare för att hjälpa ägaren med den. Och hon har oxå ett passoarbet på den hästen. Och det e på hennes tränares rek. Men det e bara hon som får använda det bettet då ägarens barn (som ridet hästen) får INTE använde det bettet.

Mitt enkla svar blir:

Dessa ting bör endast användas av duktiga och rutinerade ryttare som vet VARFÖR och HUR de skall användas på rätt sätt.

Exakt! enda gången de kan annvändas är när man kommit högt upp i dressyren att du behöver förfina en liten hjälp eller annat..
Hjälp tyglar är onädigt ont! Bara för att du tvingar ner hästen betyder inte att den jobbar avslappnat och med rätt muskler.

Rätt form och muskler blir det av att hästen jobbar för egen fri vilja och söker sej ner fram åt av sej själv..

Desto strakare bett desto mer blir hästen död i munnen. Desto mjukare och snällare hand desto mjukare häst och mun.

Senast ändrad:

Pelham är ju ett betydligt bättre bett än t.ex. pessoa.
Om du rider med två tyglar kan du ju välja om hästen skall gå på "tränsbettet" eller när du behöver det "lilla extra" i hävstången.

Salwi: Lärt sig lyda? Jag märkte skillnad direkt på henne när jag bytte bettet på henne. Och andra problem än bettet? Menar du då sadlen? Jag kan då säga att hon gör lika dant ovs om jag har sadel eller inte.

Jag kan tillägga efter att ha pratat med en kompis idag så nämde hon att han hade börjat rida en travare för att hjälpa ägaren med den. Och hon har oxå ett passoarbet på den hästen. Och det e på hennes tränares rek. Men det e bara hon som får använda det bettet då ägarens barn (som ridet hästen) får INTE använde det bettet.

Ja, jag spånade vidare på det någon annan skrev, obehaget av ett pessoabett känner väl hästen även efter en gång.
Nej, jag menar inte sadeln :p, förutsätter att den passar. Jag tänkte på ledarskapet.

Det är inte alltid tränare har fullt rätt (inte sagt något om tränaren du skriver om nu), har hört flera tränare rekommendera olika utrustning istället för att lösa problemet.

Jag kan tillägga att ledarskapet e det inget fel på. Och självklar ser jag till att all utrustning passar.

Angående tränaren så skulle kompisen ha bettet som en del av att lösa problemet med hästen. Vet inte exakt problemet, men tanken e att bettet så småningom ska bytas ut.

Du behöver inte säga vilket dåligt bett det e och så vidare. Jag har varit med om en häst som blev förstörd pga att det var en som red på pesssoar felaktigt(min uppfattning på senare tid). Med hjälp av bettet drog hon ihop hästen för att han skulle gå i "form"(krökte bara på nacken). Det var en läromästare som krävde sin del av ryttaren för att han skulle gå i form. Vilket denna tjejen inte orkade med. Men med tank på att en nybörjare(jag) kunde få han i form så var det inte omöjligt.

Så innan jag satte bettet i munnen på min häst funderade jag på det både en och fyra gånger. Men med tanke på att ingen som jag inte känner förtrående till och som kan rida får rida min häst så ansåg jag inte det som ett större problem.

Absolut håller jag med om pessoabettet, det är inget roligt bett alls direkt rent generellt.
Dock är hästar individer, det som funkar på en häst funkar inte alls på en annan osv.
Att då över nätet, tala om för en användare att dennes häst inte trivs med bettet, utan att ens ha sett hästen eller veta hur ryttaren hanterar bettet, blir märkligt. Tycker jag.

ja jag brukar rida med dubbla tyglar, och behöver oftast bara använda det som ett tränsbett.

jag har ett pessoa bett men använder det extremt sällan, och om jag använder det så är det när jag tömkör= har det som träns bett, eller när jag tränat galopp intervall på åkern och hästen varit svår att stanna eller stuckit några gånger innan. har då alltid en kedja på det så att jag inte kan dra isönder munnen. köpte det för att jag satte igång pollan efter hälta och pollan var både extremt pigg, stark som 17 och lyssnade inte på mig. hade det ca 2 gånger i veckan i en månad för att kunna kontrolera pollan när vi red ut. köpte det för att det var billigt 50kr, och för att fick det rekomenderat (tro det eller ej) av en som haft liknande problem med för stark häst som inte riktigt lyssnade.
köpte det i sommras men har inte använt det på 2-3månader. skulle inte vilja ha det på hästen nu då det är ett hemskt bett.
har ett 3delat bett mad parerstänger nu och fungerar bra på pollan.
hjälp tyglar har jag bara vid hoppning och då har jag en martingal. dock så fick jag låna en hjälptygel (Goguetygel) av min tränare som på ngt sätt får pollan att sluta vifta med huvudet och jobba i form. vet ej vad jag tycker om denna tygel men pollan har inte gått så bra som med hjälptyglen, sen hon stod hos förra ägaren och var i tävlings kondition (hoppning) för 1 1/2 år sedan.

men jag tycker varken om eller vill använda skarpa bett, hjälp tyglar, och sporrar. dock så behöver man iband testa hjälp tyglar för att se om det hjälper hästen att hitta rätt form, och ibland så kan ett skarp bett få hästena att sluta bita sig fast och dra iväg och börja lyssna på ryttaren i stället.

Senast ändrad:

kl
Personligen tycker jag att man skall lära sig själv att vara känslig för hästens signaler innan man funderar på hjältyglar/starkt bett/sporrar.
Om hästen inte går i form finns det orsak, vilket oftast är ryttaren.
Sen då man har lärt sig det kan man ju fundera på hjälpmedlens vara eller icke vara.

Varför gör inte min häst som jag vill? Jo för att jag rider som en kratta.
Tyvärr är det inte många som varken vill eller kan inse detta, så istället för att bygga upp en bättre relation och kontakt med hästen gör man det enkelt för sig.

gilllar inte alls hjälptyglar (utom martingal) jag tycker att man borde lära sig rida korrekt ist för att gå genvägar, dock så tycketr jag att de absolut är okej att slänga på en snodd på hästen ifall det är en nybörjare som ska lära sig grunderna/hitta balsns tramp i stigbyglar och sits osv...
hatr lite samma tyckande till skarpare bett som tex pessoa pelham osv, finns ofta en anledning till att hästen rusar, och man kan lära sig att rida taktiskt ist för att betsla upp och ta den enkla väge. många ryttare(inte alla!!) använder sig av tex graman för att dra ned huvet på hästen och "tycker" att den går fint då :S de tkr inte jag är okej....

Jag tycker att man ska försöka undvika det så mycket som möjligt men om man andvänder det på rätt sätt är det okej.
Jag själv har alldeles för skarp bett och rider alltid med martingal men det är en foderponny och dom som ägen henne vill att hon ska ridas så.
Jag tycker inte om att se småungar som har sporrar jätteskarpa bett och massa hjälptyglar och bara sitter och sparkar och sliter i ponnyerna. Då ska dom i stället lära sej rida så dom inte behöver alla dom grejerna.

När man ser på ponnytävlingar t.ex. så är det lite "status" att ha en "svårriden" ponny och skarpa bett för många tror att dom är duktiga som rider sånna ponnyer men jag blir jätteglad (och avundsjuk) när jag ser dom som rider, tävlar och hoppar sina ponnyer med tränsbett och sadel bara. Som inte behöver några hjälptyglar osv för att klara av sina ponnyer. :)

Jag skyller inte ifrån mej att jag har skarpt bett och martingal för jag vet att jag borde lära mej att rida henne utan det men min ponny har heller inte så mycket ryggmuskler osv och vill ägaren att jag rider så, så vill jag göra som dom säjer.

Senast ändrad av en moderator:

Vill bara säja att eftersom nästan alla här verkar tyckar att det är j*vligt fel att ha skarpt bett osv (vissa tkr att man endast ska ha det om man är rutinerad) så skäms jag otroligt mycket över att ägaren till min ponny vill ha den riden på ett skarpt bett :s
Jag menar jag kanske inte är duktig nog att rida på så skrpt bett osv :s Jag vill ju inte göra illa min häst

Ändå har ni ju inte sett just min ponny och sådär så ni kan inte veta hur just hon är heller (påstår inte att jag rider med rätt bett för det). T.ex. en gång när jag red på ett "snällt" bett som min tränare rekomenderade och som funkar på banan i markarbete. Då lyssnade hon inte alls när jag rider ut för då blir hon så glad och bara springer full fart och sen gick hon rakt in i uteboxen INNAN jag hade hoppat av för hon lyssnade inte på det bettet. Jag skadade knät då dörren inte var ordentligt öppen och hon bara pressade sej in. När jag rider på det skarpare bettet är hon mer lyhörd och skulle aldrig göra så.

Här är en bild på det bettet jag andvänder (det skarpa)
imgp5877_75549481.jpg

Någon kommer säkert klaga men det får ni väl göra i så fall

Först lär man sig rida/hantera hästen korrekt, sen använder man ev hjälptyglar, speciella bett, sporrar, spö och allt vad man behöver.
Jag rider min häst med martingal vilket jag använder som ren säkerhetslina i skogen, om hon blir rädd och vill slänga upp huvudet och dra iväg så har jag lite kontakt kvar (och en rem att hålla i om jag behöver, haha)
Annars vanligt tredelat bett och inget annat trams..
Funderar dock på att börja använda sporrar för tydligare skänklar då jag ska utbilda henne i dressyr..
Spö har jag ofta i paddocken vid longering/ridning för att hon ska vänja sig vid det, hon blev slagen tidigare.. :(
Spö är enligt mej en förlängd arm som pekar lite där man inte kommer åt!
Tyvärr är det en annan i mitt stall som verkligen missköter det här med hjälpmedel, Hon rider på passoa (förutom då hästen har ont i munnen då sätter hon på hackamore) och med sporrar och spö och för att hästen ska gå "fint" så sparkar hon med sporrarna, slår med spöet, skriker och håller stenhårt i munnen.. Jag tittar aldrig när hon rider eftersom jag blir ledsen och anser att det är grovt djurplågeri.
Hon anser att hon är den enda i stallet som kan rida sin häst ordentligt. Verkligen synd..

Visst det finns helt klart som använder skarpa bett eller sporrar på fel sätt. Man ska självklart inte använda sorrar på en "seg" häst. Sporrarna skall man enligt iaf mig) använda på en häst som tar skänkeln utan problem och bjuder på fint för att man i framtiden kanske tävlar och vill kunna göra så små och "osynliga" hjälper som möjligt. Spöt, skall användas som hjälpmedel - riiktlinje etc inte som bestraffning. Bett för mig spelar ingen roll så länge det är en kunnig ryttare som använder dem, man skall självklart inte sätta ett skarpt bett på en häst som inte går "rätt/bra/mjukt" med ett vanligt tex tredelat. Man skall kunna använda alla sorters bett, det gäller bara att reglera "trycket".

Eftersom vi ändå är inne på "hjälptyglar" och så vidare, skulle jag vilja fråga vad folk här tycker om Nosgrimmor och så vidare? många tänker säkert hjälptyglar som martingal och så vidare, men en nosgrimma?

Har testat att rida utan nosgrimma på min Simba när han var yngre och det funkade sådär.
Simba ville gå åt ena hållet och jag åt andra när vägen delade sig och tillslut så hade han bettringen i munen vilket han tyckte var högst obehagligt och börjar galoppera i väg och jag hade inte så mycket att säja till om.

Kram

Om man rider utan nosgrimma använder man en curbstrap. En rem som man sätter mellan bettringarna under hakan på hästen. Med risk för påhopp så måste jag ju fråga : vad är så bra med nosgrimma?
Mvh Lena

Jag har för mycket tänke tid hehe men nu undrar jag vad ni här på buke anser om hjälptyglar, sporrar och grova bett ?
Jag måste bara säga att jag tycker hjälptyglar borde kastas! samma sak med sporrar! det finns så många som bara använder allt för det är mycket lättare, men tänk på hästarna. Bett kan vara okej, sålänge man inte sliter hästen i munnen eller använder det på fel sätt.
Vad tycker ni ?

Om man ej missbrukar användandet ser jag inget fel i det , och givetvis att man behöver utrusningen till sin häst, och inte har det för att det är snyggt av någon anledning.!!

eller så kan man lära sig vad sakerna är till för och hur de ska användas:p

Ja, håller med. De har faktiskt ett syfte och används de på rätt sätt så är de hjälpmedel och ingen fara för hästen.
Men vet man inte vad de är och vad de kan göra för skada om de används på fel sätt så ska man heller inte använda dom.

Jag tycker att man inte ska använda onödig utrustning som man inte vet hur den fungerar. Många hjälpmedel kan få hemska konsekvenser om de används av okunniga..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar