Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?
Först lär man sig rida/hantera hästen korrekt, sen använder man ev hjälptyglar, speciella bett, sporrar, spö och allt vad man behöver.
Jag rider min häst med martingal vilket jag använder som ren säkerhetslina i skogen, om hon blir rädd och vill slänga upp huvudet och dra iväg så har jag lite kontakt kvar (och en rem att hålla i om jag behöver, haha)
Annars vanligt tredelat bett och inget annat trams..
Funderar dock på att börja använda sporrar för tydligare skänklar då jag ska utbilda henne i dressyr..
Spö har jag ofta i paddocken vid longering/ridning för att hon ska vänja sig vid det, hon blev slagen tidigare..
Spö är enligt mej en förlängd arm som pekar lite där man inte kommer åt!
Tyvärr är det en annan i mitt stall som verkligen missköter det här med hjälpmedel, Hon rider på passoa (förutom då hästen har ont i munnen då sätter hon på hackamore) och med sporrar och spö och för att hästen ska gå "fint" så sparkar hon med sporrarna, slår med spöet, skriker och håller stenhårt i munnen.. Jag tittar aldrig när hon rider eftersom jag blir ledsen och anser att det är grovt djurplågeri.
Hon anser att hon är den enda i stallet som kan rida sin häst ordentligt. Verkligen synd..