Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

Sv: Vad anser ni om hjälptyglar, sporrar och grova bett?

hästen känner en flugas beröring.
därför anser jag att tex sporrar är helt onödvändigt
Mvh Freddie:bump:

Är det inte ett tankefel här? Hästen känner en flugas beröring alltså är det väl i stället absurt att använda nå't så klumpigt som en "hel stövelsida" för att ge en hjälp?!

Flytta flugan/sporren 2 cm och den rör ett helt nytt område och dessutom finns det hud emellan som inte rörts. Flytta stöveln 2 cm och den täcker fortfarade en hel del av samma yta som den täckte innan.

Jag tycker det här resonamanget är lite som att påstå att det är onödigt att tillverka enhjulingar. Det krävs så mycket tid och jobb att lära sig cykla på dem och det fungerar ju lika bra med två- eller trehjuingar. Att det finns folk som tom cyklar enhjuling på lina hör liksom inte dit.

Jag har pessoa till min häst för han sticker med annat bett och han drar ner huvudet och bockar som en galning. Att bocka gör kanske inte så mycket hemma, men på tävling vill man inte ramla av på varje tävling och inte att den ska sticka. Rådgör med tränare.

Bara nyfiken, har du rådgjort med tränare?
Jag tror inte att erat problem är att "milda" bett inte fungerar.

KL

Som många andra redan har skrivit tycker jag att det inte e fel att använda sporrar/spö/hjälptyglar/skarpare bett om det görs rätt.

Sen sporrar kan i vissa fall vara bra för ryttaren att ha på sig. På mig hade det den effekten att jag lärde mig (kom ihåg) att hälarna ska vara neråt. Så nu rider jag iband sporrar enbart för att jag ska inte ta upp hälarna.

Eftersom vi ändå är inne på "hjälptyglar" och så vidare, skulle jag vilja fråga vad folk här tycker om Nosgrimmor och så vidare? många tänker säkert hjälptyglar som martingal och så vidare, men en nosgrimma?
Jag har använt alla möjliga hjälptyglar, sporrar, bett och spön genom åren.
Min nuvarande pålle är en gammal stark, pigg fjording. Från början hade den pelham, nosgrimma, aachengrimma, reds med spö och sporrar, har nu gått från det till 3 delat bett, ingen nosgrimma alls, aldrig någonsin spö eller sporrar.
Har kollat upp det med nosgrimmor och bett, och det är bra hemskt. en engelsk nosgrimma kan t.e.x förstöra tänderna på hästen.
och sen har jag fått lära mig att många ryttare använder aachengrimmor på hästar som gapar. En häst som gapar känner något slags obehag från bettet (en hård hand, ett dåligt sittande bett, trivs inte med bettet) och därför gapar den för att försöka komma ifrån det obehagliga, om man då stänger ihop munnen på den, har den inget sätt att komma ifrån det här obehagliga.
Någon som har andra åsikter?

Utrustningen skall vara rätt anpassad.
Inte fel på grejerna utan användaren.

Många vet tyvärr inte vad de har utrustningen till eller hur den påverkar hästen. Många vill nog försöka ta gen(sen)vägar också, istället för att ta tag i problemet. Synd tycker jag.

jag rider min häst med matingal utomhus och i hoppningen. Ibland när jag inte tar på matingalen när jag rider ut så har det hänt att han nockar mig... det gör ont :-) Han har achenträns och han funkar både med och utan snok.

Personligen tycker jag inte att man ska hoppa med något annat än martingal. Folk som hoppar på graman eller thiedeman förstår jag verkligen inte mig på. Vet en ridskola som har thiedeman och pessoabett på nästan alla sina hästar. Hästarna har inte en chans att sträcka ut halsen över hinderna...

Jag läste på en sida för ett tag sen att det bästa var om man varierade regelbundet olika bett och nosgrimmor. Då skulle man kunna unvika vanliga skador i hästens mun/tänder.

För tillfället använder jag ett pullarträns och ett pessoarbett. Bettet fungerar hon bättre på än ett vanligt tredelat.

själv använder jag sporrar på min valack hemma ibland, men jag änvänder det för att förfina skänkeln. Alltså jag skänklar inte som många på ridskolor lär sig utan jag lägger dem bara emot honom.
I skogen rider jag ibland på Pelham då jag känner min häst så väl att när jag borstar honom känner jag om han är på bushumör eller vad han nu är på för humör. Då sätter jag på honom pelhan för jag vet att han väldigt lätt sticker. (Det beror på några tjejer som red honom lät han rejsa varje gång i skogen.) Så jag använder det av säkerhets skäl. När han väl sticker går det inte stoppa honom. Använder det med varlig hand!!

Håller med om att allt sånt är okej, om de används rätt!

Personligen så tycker jag att om man inte kan rida sin häst utan en massa krimskrams så klarar man inte av det.
Martingal & sporrar tycker jag dock är okej.
Men pessoa och sådant trams skulle jag inte rida med.

Men ska man inte rida med det hästen tycker om bäst? Min häst stormtrivs med sitt passoarbett. Ska jag då rida med ett bett som hon inte tycker om?

Men ska man inte rida med det hästen tycker om bäst? Min häst stormtrivs med sitt passoarbett. Ska jag då rida med ett bett som hon inte tycker om?

Hur visar hon att hon stormtrivs på ett bett som ber henne om att krympa sitt huvud?

Jag tolkar iaf som om hon trivs med det då hon lysnar på mig utan att jag bahöver använda tyglarna. Hon e mer lung och hermonisk(?) i ridningen. Har jag ett vanligt bett så springer hon med huvdet högt, tar bettet, och vill inte göra som jag vill. Men men det kan ju vara jag som misstolkar min häst fel.

När hästen har ett pessoa på så kan den i princip inte protestera, därav tror många att hästen är nöjd när den helt enkelt är berövad förmågan att säga ifrån.
Du ger hästen inget val att säga ifrån när du har pessoa, antagligen är det därför du tror att den är "nöjd". Den måste lyda, annars gör det ont.

Är hästen okänslig så kan man träna bort det, istället för att sätta på sig sporrar.
Skarpa bett ska INTE användas för att kunna kontrollera hästen bättre, utan skarpa bett är till för att för fina hjälperna vid ex. tävling. Inget annat.
Är hästen ex. het & man "måste" ha skarpt bett för att få kontroll på hästen så anser jag att ryttaren är för oerfaren ..
Skarpa bett, sporrar osv är till för rutinerade ryttare som vet hur & varför det ska användas.
Hjälptyglar har jag inte så stor erfarenhet utav så det ska jag inte säga så mycket om. Men jag har aldrig behövt använda någon hjälptygel.. klarar mig hur bra som helst utan.

Nu vill jag först poängtera att jag själv föredrar att rida med de snällaste betten och aldrig rider med hjälptyglar.
Men: Jag hade en häst som verkligen var en handfull för mig att rida och jag envisades med att inte bettsla upp henne. Så kom jag med den till min hopptränare (som nog är en av de mest namnkunniga i landet...) Han sa: "Du som har en sådan fin ridning och fina händer borde ju kunna rida med "blanka vapen" på den där hästen. Han rådde mig att prova ett pelham och vips kunde jag och hästen kommunicera! Han muttrade till mig att "starka karlar ska alltid stoppa in skarpa bett på hästarna, medan små känsliga flickor som är de som kan hantera de skarpa betten sitter och rider på gummibett...."
Med det sagt så tror jag på att bettet är så skarpt som handen i andra änden på tygeln.
De hästar jag har nu går alla på varierande mellan tredelat, rakt och bettlöst.

Jag tolkar iaf som om hon trivs med det då hon lysnar på mig utan att jag bahöver använda tyglarna. Hon e mer lung och hermonisk(?) i ridningen. Har jag ett vanligt bett så springer hon med huvdet högt, tar bettet, och vill inte göra som jag vill. Men men det kan ju vara jag som misstolkar min häst fel.

Om din häst gör så med ett "vanligt" bett tycker jag det är tydligt nog att det är andra problem än bettproblem, som någon annan skrev har din häst förmodligen lärt sig att lyda annars blir det obehagligt.

Det blir lite märkligt kan man tycka att sitta och över nätet bestämma om en häst man aldrig sett är nöjd med bettet eller inte...

(Även om pessoabettet förvisso är ett "mystiskt" bett.)

min häst trivs även med pelham bettet. Och vi håller på att träna bort stickandet. Jag anser mig aven vilja rida min häst på pelham som jag vet att han trivs med och som jag inte behöver hålla han med, utan att det räcker med ett mjukt tygelkram. Hade min häst däremot vägrat ta bettet då hade jag bytt till något annat, men nu öppnar han munnen och sänker huvudet, det ser jag som en bra sak, eller?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter

Hästrelaterat

Omröstningar