Vabba för djur. Vadda?

Beror väl på vad för slags jobb det handlar om! När jag hade privat AG och var borta fick jag ju bara jobba igen det en annan dag. Jag satt på kontor så det var ju enkelt.

Men nu blandar du ihop det. Du pratar om komp/flex, det ger såklart ingen extrakostnad för arbetsgivaren. Det jag diskuterade var att även privata arbetsgivare måste kompensera för sina ökade kostnader om de ska betala lön när någon INTE gör sitt jobb.
 
Du tillskriver mig saker som jag inte har sagt och jag har faktiskt ingen aning om vart du komma med det.
Vad har jag tillskrivit dig som du inte skrivit? Jag förstår inte heller var du vill komma.

Var jag vill komma? Att jag anser att arbetsgivare om möjligt ska ge folk ledigt om de behöver ta hand om sitt sjuka djur men att det inte alltid fungerar. och att det inte behöver bero på elakhet eller missunnsamhet utan att det inte alltid fungerar för verksamheten.

Har man ett jobb där man vet att det kan bli trassligt (risken variera beroende på tjänst) bör man ha en plan B.
 
Fast det är (tyvärr) ytterst tveksamt om det skulle hålla. Var har du lojalitetsperspektiv?
Men det skulle vara otroligt intressant att just se en rättslig bedömning! Speciellt då det sätter djurägaren i en omöjlig sits - bryta djurskyddslagen eller olovlig frånvaro och riskera avsked ..
Eller att ha en plan B. Har man diskuterat problemet i förväg med arbetsgivaren vet man vad som gäller.
 
Vad har jag tillskrivit dig som du inte skrivit? Jag förstår inte heller var du vill komma.

Var jag vill komma? Att jag anser att arbetsgivare om möjligt ska ge folk ledigt om de behöver ta hand om sitt sjuka djur men att det inte alltid fungerar. och att det inte behöver bero på elakhet eller missunnsamhet utan att det inte alltid fungerar för verksamheten.

Har man ett jobb där man vet att det kan bli trassligt (risken variera beroende på tjänst) bör man ha en plan B.

Igen - VAD är skillnaden om samma person ringer in VAB? Företaget har garanterat en plan B för det. Eller om arbetstagaren krockar på väg till jobbet. Eller diagnosticeras med cancer och blir borta ett halvår.

Jag fattar inte vad du anser skillnaden är och varför ett företag klarar det om det heter VAB men inte skulle klara det om dwt hette VAD och var en rättighet?

Att de av enkelhetsskäl/praktiska skäl nekar idag - absolut. Men vad är problemet om det blev en rättighet VADa?
 
Fast det är (tyvärr) ytterst tveksamt om det skulle hålla. Var har du lojalitetsperspektiv?
Men det skulle vara otroligt intressant att just se en rättslig bedömning! Speciellt då det sätter djurägaren i en omöjlig sits - bryta djurskyddslagen eller olovlig frånvaro och riskera avsked ..
En dags olovlig frånvaro är knappast saklig grund för avsked. Den tror jag absolut man skulle klara hem - speciellt om det fanns ett skäl som det vi diskuterar.
Jag har dock aldrig hört/läst att någon blivit varnad för att man inte har kommit till jobbet på grund av något man inte rår över eller för att man hamnat i en ’omöjlig’ situation utan bara att man blivit arg över att ha fått löneavdrag!
 
En dags olovlig frånvaro är knappast saklig grund för avsked. Den tror jag absolut man skulle klara hem - speciellt om det fanns ett skäl som det vi diskuterar.
Jag har dock aldrig hört/läst att någon blivit varnad för att man inte har kommit till jobbet på grund av något man inte rår över eller för att man hamnat i en ’omöjlig’ situation utan bara att man blivit arg över att ha fått löneavdrag!

Nej du måste ju varna först. Men om djuret blir sjukt igen.

Jag vet de som fått varning - och andra i tråden vittnar om det med. Så problemet finns absolut.
 
Då har alla mina arbetsgivare varit extrema, din definition här håller inte. De flesta på mitt jobb går inte att ersätta med kort varsel, vi kan täcka upp för varandra men om många är borta blir det svårt/omöjligt. Vi satt i situationen att det inte gick häromveckan (sjukdom då) och resultatet blir dryga viten.

Sen har jag aldrig sagt att det är oöverstigligt svårt alltid utan om det kör ihop sig.

Det blir som du syftar på en rättighet när du debatterar på det vis du gör. Är det inte en rättighet kan man liksom inte räkna med det.
Fast @athena_arabians skrev inte att hon såg det som en rättighet, utan att hon inte ville jobba hos en arbetsgivare som inte ger ledigt.

Jag resonerar ungefär likadant, jag har rykte om mig som en lojal medarbetare, och hittills har jag endast vid 1 tillfälle hastigt fått flexa några timmar. Men i ett läge där jag riskerar att bryta mot djurskyddslagen och inte kan lösa det på något annat sätt kommer jag behöva prioritera djuret.
Skulle arbetsgivaren säga upp mig, ja då får det väl vara så. Men jag har i dagsläget mycket svårt att tro att det skulle ske. En bra medarbetare som sällan är borta av andra orsaker är för mycket värd.
 
Fast @athena_arabians skrev inte att hon såg det som en rättighet, utan att hon inte ville jobba hos en arbetsgivare som inte ger ledigt.

Jag resonerar ungefär likadant, jag har rykte om mig som en lojal medarbetare, och hittills har jag endast vid 1 tillfälle hastigt fått flexa några timmar. Men i ett läge där jag riskerar att bryta mot djurskyddslagen och inte kan lösa det på något annat sätt kommer jag behöva prioritera djuret.
Skulle arbetsgivaren säga upp mig, ja då får det väl vara så. Men jag har i dagsläget mycket svårt att tro att det skulle ske. En bra medarbetare som sällan är borta av andra orsaker är för mycket värd.
Nej du måste ju varna först. Men om djuret blir sjukt igen.

Jag vet de som fått varning - och andra i tråden vittnar om det med. Så problemet finns absolut.
Vid upprepad olovlig frånvaro kan saklig grund för uppsägning av personliga skäl föreligga, knappas avsked däremot.
 
Vad företaget tycker om att jag är hemma för sjukt djur har jag ingen aning om (gäller både företaget jag är anställd av och det jag jobbar på) men chefen är själv djurägare så där tror jag det inte är några problem.

Att jobba där jag jobbar är farligt om en anställd inte mår bra, att ha någon som sitter och gråter bakom ratten i trucken eller monterar på bandet kan resultera i allvarliga olyckor både inom företagets området eller ute på vägarna.

Skulle dra fortast möjligt om det skulle vara sådan press att aldrig kunna vara borta från jobbet utan att det blir kalabalik, som tur är finns alltid personer i poolen på plats för att täcka upp vid sjukdom eller annat som gör att någon inte kommer.
 
Igen - vilket lagstöd? Vad ska du "luta" dig på? Var hittar du lojalitetsplikt mot arbetstagaren?
I ett anställningsavtal finns en ömsedig lojalitetsplikt enligt arbetsrättslig praxis. Dock brukar arbetstagarens lojalitetsplikt anses starkare än arbetsgivarens. MEN i en tvist handlar det om att argumentera och söka förlikning och jag menar att en facklig organisation är skyldig sina medlemmar att göra ett ordentligt försök!
 
Vabba går bort för mig. Men obetald ledighet för akuta saker ja.
Behöver djuret vård får man komma på en lösning som funkar för ag. Passar det inte att man tar obetald ledighet eller semester med kort varsel får man kolla in andra alternativ som kanske kostar en del km man inte har vänner och familj som kan hjälpa till. Här tycket jag egentligen set borde vara en briljant idé för arbetsförmedlingen . Borde vara perfekt för folk som är arbetslösa och tycker om djur. Ska dom prata om obligatoriskt bli satt på dagis och skolor när man inte tycker om barn för fem öre och än minte massor av dom så är det ett briljant alternativ om du frågar mig.
 
Det kanske är så att de bedömer det som meningsfullt. Det saknas lagstöd.
Igen - vilket lagstöd? Vad ska du "luta" dig på? Var hittar du lojalitetsplikt mot arbetstagaren?
Jag hade argumenterat för att den situation där du inte kan komma till jobbet för att du måste hantera en mkt akut situation där du till och med bryter mot lagen om du inte agerar är att jämställa med t ex de som inte kunde komma hem pga askmolnet som stoppade flygen för några år sedan - så här uttalade sig en känd arbetsrätts expert i media ( Aftonbladet) om detta:
"Kurt Junesjö har i många år arbetat som arbetsrättsexpert. Han lugnar strandade svenskar som sitter fast på olika platser i världen och oroar sig över hur arbetsgivaren ska reagera när de inte dyker upp på jobbet.

”Kan inte säga upp”
– Arbetsgivaren kan inte säga upp folk upp på grund av det här, det gäller både tjänstemän och arbetare. Inte heller kan de tvinga någon att ta ut semester, säger Kurt Junesjö.

– Men har man en tidsbegränsad anställning som löper ut under tiden man är borta kan det ju hända att man inte får fortsatt anställning.

Frågan är hur mycket det svider i plånboken att inte kunna komma hem på grund av askmolnen – tjockleken på lönekuvertet kommer att påverkas.

– Du har rätt att vara borta på lovlig grund och detta är det samma som sjukfrånvaro. Men arbetsgivaren behöver inte betala ut någon lön, säger Kurt Junesjö."
 
Jag hade argumenterat för att den situation där du inte kan komma till jobbet för att du måste hantera en mkt akut situation där du till och med bryter mot lagen om du inte agerar är att jämställa med t ex de som inte kunde komma hem pga askmolnet som stoppade flygen för några år sedan - så här uttalade sig en känd arbetsrätts expert i media ( Aftonbladet) om detta:
"Kurt Junesjö har i många år arbetat som arbetsrättsexpert. Han lugnar strandade svenskar som sitter fast på olika platser i världen och oroar sig över hur arbetsgivaren ska reagera när de inte dyker upp på jobbet.

”Kan inte säga upp”
– Arbetsgivaren kan inte säga upp folk upp på grund av det här, det gäller både tjänstemän och arbetare. Inte heller kan de tvinga någon att ta ut semester, säger Kurt Junesjö.

– Men har man en tidsbegränsad anställning som löper ut under tiden man är borta kan det ju hända att man inte får fortsatt anställning.

Frågan är hur mycket det svider i plånboken att inte kunna komma hem på grund av askmolnen – tjockleken på lönekuvertet kommer att påverkas.

– Du har rätt att vara borta på lovlig grund och detta är det samma som sjukfrånvaro. Men arbetsgivaren behöver inte betala ut någon lön, säger Kurt Junesjö."
Dummaste jämförelsen jag någonsin läst.
 
Vabba går bort för mig. Men obetald ledighet för akuta saker ja.
Behöver djuret vård får man komma på en lösning som funkar för ag. Passar det inte att man tar obetald ledighet eller semester med kort varsel får man kolla in andra alternativ som kanske kostar en del km man inte har vänner och familj som kan hjälpa till. Här tycket jag egentligen set borde vara en briljant idé för arbetsförmedlingen . Borde vara perfekt för folk som är arbetslösa och tycker om djur. Ska dom prata om obligatoriskt bli satt på dagis och skolor när man inte tycker om barn för fem öre och än minte massor av dom så är det ett briljant alternativ om du frågar mig.

Ska arbetslösa människor som tycker om djur köra andra människors hästar till klinik? Hästar som man inte vet något om och inte kan svara på några frågor om. Som dessutom kan vara svårlastade eller ha andra egenheter för sig.
Förutom det är det inte ovanligt att hästar är otrygga med andra än de som är omkring dem dagligen vilket gör att de inte funkar optimalt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 263
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 288
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 326
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 174
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp