Vabba för djur. Vadda?

Det är inte så enkelt för alla att bara ta igen det en annan dag och de behöver ledigt eller byta med någon.

Nä det var ju därför jag skrev att det beror på vad för slags jobb man har. Tror inte AG behöver höja priserna för att en person behöver åka till sjukhus med sitt djur en dag.
 
Ni som säger att ni blev varnade. Är ni med i facket?
Undrar därför att jag menar att en ag svårligen kan varna ngn om man inte kan arbeta av en anledning som denna - under förutsättning att det verkligen var riktigt akut. Facket borde ha ifrågasatt en varning.

Varför skulle facket ifrågasätta? Det är olovlig frånvaro om inte AG godkänt den. Finns inget som helst lag eller avtalsstöd för att vara hemma. Möjligen skulle man försöka kunna argumentera för att det är familjeskäl men de brukar vara specificerade vilka som gills.

Så vad skulle facket göra tänkte du?
 
Plus ett på den.

Absolut inte finansierat. Men en möjlighet att vara borta från jobbet utan att det endera räknas som olovlig frånvaro eller att man behöver ljuga om anledningen.

Jo men som sagt beror det ju en hel del på vad du har för tjänst och under vilka förhållanden . ..
att jobba skift i lag med någon annan för att tex hålla någon fabriksprodktion up and running , och 30 min innan ringa och säga att man inte kan komma pga att hästen/hunden/katten är akut sjuk tex, är ju oerhört mer problematik för AG än om tjänstemannen ensam på sin position gör detsamma om positionen möjliggör att arbetet sen jobbas ikapp direkt . Osv .


Fast vi pratar nog egentligen utifrån samma åsikter .
 
Nä det var ju därför jag skrev att det beror på vad för slags jobb man har. Tror inte AG behöver höja priserna för att en person behöver åka till sjukhus med sitt djur en dag.
Kontorsarbete är inte så specifikt så det spelar någon roll, det finns många yrkesroller/arbetsplatser där det inte funkar oavsett om man jobbar på kontor eller inte.

Tråden handlar rimligen om de som inte kan förlägga arbetstiden som de önskar. Kan man det är det en ickefråga.
 
Senast ändrad:
Plus ett på den.

Absolut inte finansierat. Men en möjlighet att vara borta från jobbet utan att det endera räknas som olovlig frånvaro eller att man behöver ljuga om anledningen.
Det är olovlig frånvaro om man ljuger.

Och att lagstifta om möjligheten att vara hemma skulle förmodligen vara en nackdel som djurägare när man söker jobb.
 
Det är olovlig frånvaro om man ljuger.

Och att lagstifta om möjligheten att vara hemma skulle förmodligen vara en nackdel som djurägare när man söker jobb.

Inte större nackdel än att vara ensamstående förälder?

Jag vet det är bedrägeri att ljuga. Men det ger inte personen som ljuger problem om det inte upptäcks. Olovlig frånvaro i meningen få nej vara ledig pga djuret och ändå stanna hemma ger problem direkt. Finns ju en anledning folk ringer sig sjuka istället.
 
Inte större nackdel än att vara ensamstående förälder?

Jag vet det är bedrägeri att ljuga. Men det ger inte personen som ljuger problem om det inte upptäcks. Olovlig frånvaro i meningen få nej vara ledig pga djuret och ändå stanna hemma ger problem direkt. Finns ju en anledning folk ringer sig sjuka istället.
Om man ljuger blir det mer problem om det upptäcks.
Var skrev jag att det skulle vara större anledning än att vara ensamstående förälder? Det varierar nog hur man skulle värdera det.

För mig som arbetsgivare (om jag varit det) skulle de som har många djur gå bort, den som har 5 hästar, 3 hundar, 8 katter och 4 getter lär knappast kunna få ett jobb.
 
Om man ljuger blir det mer problem om det upptäcks.
Var skrev jag att det skulle vara större anledning än att vara ensamstående förälder? Det varierar nog hur man skulle värdera det.

För mig som arbetsgivare (om jag varit det) skulle de som har många djur gå bort, den som har 5 hästar, 3 hundar, 8 katter och 4 getter lär knappast kunna få ett jobb.

Och jag skulle som arbetsgivare konstatera att jag troligen haft sådana anställda innan utan problem. Men visst kan det skilja. Finns AG som inte anställer ensamstående föräldrar med.

Så länge det inte finns ett tillåtet alternativ kommer dock djurägare ha problem med att vara borta pga akut veterinärbesök för djuret. Ser dålig anledning klyva hårstrån vilket alt som teoretiskt är värst.
 
Givetvis ska inte samhället betala för att man är hemma pga ett djur.

Men jag kan också säga att jag vill inte jobba för någon som inte ger mig obetald ledighet när jag säger att mitt djur är akut sjukt och måste till veterinär. Det är dels ett lagbrott att inte ta ett sjukt djur till veterinär (och är det akut sjukdom är det bråttom) och dels tyder det på en så äcklig empatilöshet att det lär brista på fler ställen i omtanken om de anställda. Anställda är en resurs som andra att värna om, inte bara en kostnad.

Jag är ju i en chefsposition ibland och jag hade inte sagt ett ljud om att någon åker till veterinären med ett djur. Får jag skit för det ovanifrån tar jag det.
 
Givetvis ska inte samhället betala för att man är hemma pga ett djur.

Men jag kan också säga att jag vill inte jobba för någon som inte ger mig obetald ledighet när jag säger att mitt djur är akut sjukt och måste till veterinär. Det är dels ett lagbrott att inte ta ett sjukt djur till veterinär (och är det akut sjukdom är det bråttom) och dels tyder det på en så äcklig empatilöshet att det lär brista på fler ställen i omtanken om de anställda. Anställda är en resurs som andra att värna om, inte bara en kostnad.

Jag är ju i en chefsposition ibland och jag hade inte sagt ett ljud om att någon åker till veterinären med ett djur. Får jag skit för det ovanifrån tar jag det.
Är det empatilöst att prioritera en canceroperation eller den rörelsehindrades behov av att gå på toaletten? Eller 100-tals personers möjlighet att ta sig till arbetet (och kanske rädda liv) ? Det finns en hel del jobb där det blir ordentliga konsekvenser om en person är borta och man inte har ersättare, medan det finns andra där konsekvenserna är rätt lindrigare.

Det beror helt på vad det är för jobb, vad man har för möjligheter att ersätta personen samt historiken (hur ofta personen är hemma och för vad.
 
Är det empatilöst att prioritera en canceroperation eller den rörelsehindrades behov av att gå på toaletten? Eller 100-tals personers möjlighet att ta sig till arbetet (och kanske rädda liv) ? Det finns en hel del jobb där det blir ordentliga konsekvenser om en person är borta och man inte har ersättare, medan det finns andra där konsekvenserna är rätt lindrigare.

Det beror helt på vad det är för jobb, vad man har för möjligheter att ersätta personen samt historiken (hur ofta personen är hemma och för vad.

Fast vad är skillnaden om någon är hemma 2 dagar för sjukt djur, för vab eller för egen sjukdom?
 
Är det empatilöst att prioritera en canceroperation eller den rörelsehindrades behov av att gå på toaletten? Eller 100-tals personers möjlighet att ta sig till arbetet (och kanske rädda liv) ? Det finns en hel del jobb där det blir ordentliga konsekvenser om en person är borta och man inte har ersättare, medan det finns andra där konsekvenserna är rätt lindrigare.

Det beror helt på vad det är för jobb, vad man har för möjligheter att ersätta personen samt historiken (hur ofta personen är hemma och för vad.

Halmgubbar. Med en vettig organisation i grunden går det att lösa, tex en läkare på den nivån har råd att betala någon för att ta djuret till en veterinär.

INGEN organisation ska stå och falla med en person. Vad händer om läkaren kör på en älg på vägen till jobbet och dör? Eller hemtjänsten kör av vägen i snöstorm?
 
Om man är deprimerad/chockad och av den anledningen behöver ledigt är det som en vanlig sjukskriven och arbetsgivaren har inte rätt att varna(men kan kräva läkarintyg).

Rätt att ta ledigt för veterinärbesök är inte tillåtet utan överenskommelse så därlär man inte få stöd av facket. Det spelar ingen roll om det är akut.
Jag tycker frågan är intressant ur perspektivet att hur än djurägaren tillika den anställde gör så blir det fel ...Struntar i djuret = bryter mot bestämmelser om djurskydd Struntar i jobbet = bryter mot sina förpliktelser mot arbetsgivaren ...
I ett sådant läge är jag inte alls så säker på att en arbetsgivare har rätt att vidta arbetsrättsliga åtgärder mot en anställd som prioriterar djurskyddet. Inte om det verkligen är akut t ex häst med tarmvred som måste till djursjukhus eller påkörd hund som måste avlivas. Ag har nämligen en viss lojalitetsplikt mot sin anställde och ska ha förståelse för att saker kan hända som den anställde inte rår över fullt ut. Att man får löneavdrag eller får ta en semesterdag är dock givet.
 
Kontorsarbete är inte så specifikt så det spelar någon roll, det finns många yrkesroller/arbetsplatser där det inte funkar oavsett om man jobbar på kontor eller inte.

Tråden handlar rimligen om de som inte kan förlägga arbetstiden som de önskar. Kan man det är det en ickefråga.

Men jag svarade på att det inte behöver bli ett samhällsproblem med dyrare priser för att man är borta en dag.
 
Jag jobbar inom vården och har underbara kollegor som har ställt upp och bytt pass de få gånger något har hänt akut med något av djuren. Även för planerade besök/hovslagare ställer vi upp för varandra. Nu har nästan alla häst på min arbetsplats så det förenklar kanske det hela.
 
Fast vad är skillnaden om någon är hemma 2 dagar för sjukt djur, för vab eller för egen sjukdom?
Skillnaden är att det är fullt lagligt att säga nej om det inte finns resurser så man behöver inte dimensionera för det.

Inlägget jag svarade på här handlade om att arbetsgivaren var empatilös för att de inte ger folk ledigt, och jag undrade var empatilösheten ligger när arbetsgivaren har svårt att lösa viktiga uppgifter då djurägaren är hemma och det är minst lika angelägna arbetsuppgifter.
 
Jag tycker frågan är intressant ur perspektivet att hur än djurägaren tillika den anställde gör så blir det fel ...Struntar i djuret = bryter mot bestämmelser om djurskydd Struntar i jobbet = bryter mot sina förpliktelser mot arbetsgivaren ...
I ett sådant läge är jag inte alls så säker på att en arbetsgivare har rätt att vidta arbetsrättsliga åtgärder mot en anställd som prioriterar djurskyddet. Inte om det verkligen är akut t ex häst med tarmvred som måste till djursjukhus eller påkörd hund som måste avlivas. Ag har nämligen en viss lojalitetsplikt mot sin anställde och ska ha förståelse för att saker kan hända som den anställde inte rår över fullt ut. Att man får löneavdrag eller får ta en semesterdag är dock givet.
Arbetsgivaren har på inget vis ansvar från arbetstagarens djur (det ansvaret har ägaren själv) och kan dessutom vara styrd av lagkrav när det gäller bemanning.

De flesta vettiga arbetsgivare försöker lösa situationen efter bästa förmåga, alla är inte vettiga och det går inte alltid att lösa bemanningen på annat vis. Ingen på mitt jobb skulle i normalfallet bli nekad, men jag kan tänka mig situationer då det helt enkelt inte går.
 
Halmgubbar. Med en vettig organisation i grunden går det att lösa, tex en läkare på den nivån har råd att betala någon för att ta djuret till en veterinär.

INGEN organisation ska stå och falla med en person. Vad händer om läkaren kör på en älg på vägen till jobbet och dör? Eller hemtjänsten kör av vägen i snöstorm?
Det är bäst du kollar upp vad Halmgubbe är, du är ute och reser på den punkten.

Du menar på fullt allvar att du inte kan tänka dig en enda situation när en arbetsgivare anser sig tvingad att neka någon ledighet pga brist på resurser? Och det är i regel av illvilja när man nekar någon ledighet?

Självklart kan det bli brist på resurser av andra anledningar än om någon är hemma med sitt djur.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 326
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 174
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp