Vabba för djur. Vadda?

Borde det finnas 'vård av djur' dagar att utnyttja?

Ja eller Nej?
Varför/Varför inte?

:D

Själv svarar jag JA med bifogande "sjukintyg" av veterinär och spontant tänker jag mer akuta saker samt viss "eftervård".

Kanske mer aktuellt på tex hundar och katter men även hästar och "alla andra" djur...


Detta är en absolut helt seriöst oseriös tråd att leka med tanken...
Ja, det tycker jag! Men utan betalning då.

Jag behövde avliva min häst ganska akut och fick inte lov att ta semester för chefen. Jag var ju tvungen och sjukskrev mig för ändamålet. Var väldigt ledsen också, så inte i psykiskt skick att sitta i reception. Men var ju ändå lite felaktigt gjort av mig gentemot arbetsgivaren. Hade gärna kunnat hänvisa till VAD!
 
Jag har oxå varit med om att bli nekad ledighet pga akut sjukt djur. Som tur är så ställde en kollega upp och jobbade istället så det blev ingen varning men nära var det. Jag tycker absolut att det ska vara så att arbetsgivaren inte kan neka ledighet. För vad ska man göra när djuret är sjukt annars?? Sedan tycker jag det är helt ok att det är obetald ledighet men ledig ska man för 17 kunna vara! Som någon skrev ska man låta djuret lida istället??
 
Jag har oxå varit med om att bli nekad ledighet pga akut sjukt djur. Som tur är så ställde en kollega upp och jobbade istället så det blev ingen varning men nära var det. Jag tycker absolut att det ska vara så att arbetsgivaren inte kan neka ledighet. För vad ska man göra när djuret är sjukt annars?? Sedan tycker jag det är helt ok att det är obetald ledighet men ledig ska man för 17 kunna vara! Som någon skrev ska man låta djuret lida istället??
Min fetning.
AG har inget som helst ansvar för dina/mina djurs välfärd, skaffar man djur o är tvungen att arbeta för att försörja sig får man ha plan B, plan C osv.
 
Min fetning.
AG har inget som helst ansvar för dina/mina djurs välfärd, skaffar man djur o är tvungen att arbeta för att försörja sig får man ha plan B, plan C osv.
AG har inget ansvar att jag är ledig när jag fyller 50 år men likväl har jag rätt att få betald ledighet då.

Det finns massor med saker som AG egentligen inte har något som helst ansvar för som man som arbetstagare har rätt till. Detta för att de flesta inte tycker att AG har rätt att äga ens hela liv bara för man jobbar där.

Nu har djur den ställning de har i vårt samhälle och djuren tillför så mycket bra till samhället på så många sätt så att få ha rätt att ta ledigt för att hunden behöver akut till veterinären är enlig mig ett minimum.

Tack och lov förstår min och många andras arbetsgivare hur viktiga djuren är. En gissning är att många AG är djurägare själva och vet hur svårt och jobbigt det är när man står där med ett akut sjukt djur.
 
Jag kan ha fel, men det är väl inte "samhället" som betalar om man sjukskriver sig några dagar? Första dagen är ju obetald, men sen är det ju arbetsgivaren som betalar sjuklön iaf i början.
Angående att ha rätt att vara frånvarande från jobbet för akutfall så har man ju inget val. Att inte se till att ett sjukt djur får vård bryter ju mot djurskyddslagen.
Nu har jag världens bästa arbetsgivare, så det är inget problem för mig.

Men VABar man är det inte AG som betalar utan det är samhället. Och det är väl vad som likställs med "VAD" i detta fall.

Jag har inga problem att få ledigt och till o med utan att det dras på lönen/tas semesterdag någon enstaka dag när djuren behöver till veterinär, även om det är planerat.
Mycket snäll AG. :)
 
Definitivt inte betalt men mer förståelse speciellt om man jobbar i ett utsatt jobb som till exempel reception eller något annat där det krävs att man är trevlig/är skärpt.

När min katt fick sitt första ganska stora epilepsianfall och jag inte visste vad det var som hade hänt åkte jag in akut till djursjukhuset. Fick komma hem samma dag, men katten var vinglig, förvirrad, hittade inte till mat eller låda, kände knappt ens igen mig. Jobbade i hemtjänsten och ringde in och sade att jag verkligen var ledsen och förklarade. "För en katt? Nejdu, du måste komma in och jobba. Annars kommer jag att skriva varning" fick jag som svar på att jag inte visste om jag kunde komma in och göra ett bra jobb.
Nu löste jag det genom att katten bara fick vara i hallen och att min mormor fick åka från värmland till stockholm för att sitta hos honom tills jag kom hem mitt i natten, så han var "bara" ensam under den tiden det tog för henne att åka hem till mig. Men jag kan absolut inte säga att jag gjorde ett bra jobb, och jag var på väg att glömma medicinen hos en tant - vilket hade blivit katastrofalt.

Eller - när jag var inne och skulle röntga mig efter att jag ramlat av en häst och hade ont som satan. Hen som skulle röntga mig betedde sig lite dämpat och märkligt och precis när vi skulle börja börjar hen storböla och försöker få fram att hen avlivat sin hund för bara någon timme sedan. Hen grät så häftigt att hen omöjligt kunde göra sitt jobb, så jag kramade bara om hen en liten stund och talade om för hen att hen inte skulle känna sig dålig på något sätt och att jag förstod. Sedan gick jag och hämtade en sjuksköterska och den som skulle röntgat mig fick gå hem.
Just det tyckte jag var obehagligt - tänk om detta hade varit operation eller något annat? Man blir mer påverkad än man tror/vill ibland när det gäller djuren, och det kan bli så fel.
 
Finns väl dock vetenskapligt bevisat att djur gör folk mindre deppiga, vilket i sig är samhällsnyttigt och troligen sparar endel skattepengar. Så att säga att djur inte tillför samhället nått alls är fel.

Det går ju överhuvudtaget inte att jämföra samhällsnyttan med att folk får barn med att de skaffar ett djur.
 
Ni som säger att ni blev varnade. Är ni med i facket?
Undrar därför att jag menar att en ag svårligen kan varna ngn om man inte kan arbeta av en anledning som denna - under förutsättning att det verkligen var riktigt akut. Facket borde ha ifrågasatt en varning.
 
Ni som säger att ni blev varnade. Är ni med i facket?
Undrar därför att jag menar att en ag svårligen kan varna ngn om man inte kan arbeta av en anledning som denna - under förutsättning att det verkligen var riktigt akut. Facket borde ha ifrågasatt en varning.
Om man är deprimerad/chockad och av den anledningen behöver ledigt är det som en vanlig sjukskriven och arbetsgivaren har inte rätt att varna(men kan kräva läkarintyg).

Rätt att ta ledigt för veterinärbesök är inte tillåtet utan överenskommelse så därlär man inte få stöd av facket. Det spelar ingen roll om det är akut.
 
Tycker verkligen inte man ska få betalt för det, djur är hobby.

Dock tycker jag förståelse ska finnas. Klart man inte vill ha in någon på jobbet som kommer göra ett uselt jobb. Tex vården.
 
Jao, jag menade mest att det inte "behöver" vara samhället som betalar om man är sjukskriven för att vara hemma med djur. Vi är ändå ganska många privatanställda också.
Sen lär man ju inte mörka orsaken till att man är hemma, men om arbetsgivaren tycker att det är ok att man sjukskriver sig för att vara hemma med djur så är det väl upp till dem.
Att vara hemma karensdagen betalar ju ingen utom man själv, och det är väl kanske inte jättevanligt att man behöver vara hemma mer än enstaka dagar tänker jag.

Men det blir en kostnad ändå för samhället. Om privata arbetsgivare behöver betala lön när man inte jobbar måste de ta mer betalt för att täcka sina kostnader!
 
En vettig arbetsgivare löser ledighet om det är akut.

Jag tror däremot det är att skjuta sig själv i foten att jobba för rätt till ledighet. Risken är att arbetsgivare lägger djur i negativa vågskålen vid anställning.

Det tror jag också.
Det är ju absolut tabu dessutom att öht ”prata” om/nämna, men faktiskt så trots att ”man inte får” osv så tar AG väldigt ofta ställning vid anställningsurval där kompetensen väger jämt , till vem som är småbarnsförälder och vem som inte är det.
Helt krasst.

Jag har aldrig haft problem tack och lov med någon AG ang att ta obetald ledighet alt oplanerad semester/flex/arbetstidsförkortning etc på akut sjukt djur. Trots allt inte var och varannan dag de generellt blir sjuka akut - definitivt mindre ofta än VAB .
 
Senast ändrad:
Men det blir en kostnad ändå för samhället. Om privata arbetsgivare behöver betala lön när man inte jobbar måste de ta mer betalt för att täcka sina kostnader!

Beror väl på vad för slags jobb det handlar om! När jag hade privat AG och var borta fick jag ju bara jobba igen det en annan dag. Jag satt på kontor så det var ju enkelt.
 
Beror väl på vad för slags jobb det handlar om! När jag hade privat AG och var borta fick jag ju bara jobba igen det en annan dag. Jag satt på kontor så det var ju enkelt.
Jobbar du igen det en annan dag har du inte fått ledigt utan då handlar det om ändring i schemaläggningen.

Om det är enkelt eller inte beror sällan på om man sitter på kontor eller inte utan hur kritisk rollen man har är att bemanna och möjligheten till ersättare.
 
Jobbar du igen det en annan dag har du inte ens fått ledigt utan då handlar det om ändring i schemaläggningen.

Ja precis eftersom det är mitt eget val att ta ledigt då så får jag ju jobba igen det jag missade en annan dag. Eller hemma någon kväll eller valfritt , huvudsaken var att veckans jobb blev gjort !
 
Kanske inte att man skall få betalt av samhället däremot en rättighet att få ledigt (semester, komp, obetald ledighet mm).

Min fantastiske arbetsgivare har aldrig krånglat utan alltid ställt upp när jag har behövt ledigt pga sjuka djur. Både akut och planerat. Men jag vet att vänner till mig har ibland haft problem och då tex valt att sjuka sig själva, för vad skall man göra när hunden är akut sjuk och måste omedelbart till veterinären? Låta den ligga hemma och lida?

Plus ett på den.

Absolut inte finansierat. Men en möjlighet att vara borta från jobbet utan att det endera räknas som olovlig frånvaro eller att man behöver ljuga om anledningen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 326
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 174
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp