Hur äter man enligt livsmedelsverkets kostråd?

sidensvans

Trådstartare
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!
 
Är det något speciellt kök du tycker bättre om? Asiatiskt, italienskt, indiskt.. Känns så svårt att ge tips på vegomat utan att veta om personens preferenser generellt. Det är ju lite samma med kött - skillnad på klassiskt svenska köttbullar och frikadeller liksom. :)
 
Är det något speciellt kök du tycker bättre om? Asiatiskt, italienskt, indiskt.. Känns så svårt att ge tips på vegomat utan att veta om personens preferenser generellt. Det är ju lite samma med kött - skillnad på klassiskt svenska köttbullar och frikadeller liksom. :)
Tycker om det mesta. Men har sällan tid att laga något, blir mer att lägga något i stekpannan, ugnen eller på grillen.
 
Tycker om det mesta. Men har sällan tid att laga något, blir mer att lägga något i stekpannan, ugnen eller på grillen.
Gör en standard köttfärsås men byt ut köttet mot linser alternativt 50/50 kött och linser.
Olika typer av "panna"-rätter; potatis, lök, bönor, grönsaker på en panna och skjuts in i ugnen.
Pannkakor.
Soppor som potatis och purjolök, linssoppa, pumpa/squash.
Om du inte gör egna köttbullar så tycker jag att "köttfria köttbullar" är ett väldigt trevligt (smakmässigt) substitut.
 
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!
Om du tycker det är svårt kan du väll minska ned mängden kött i måltiden och då äta fler måltider med kött istället. Minska andelen kött i måltiden och komplettera med en bön eller linssallad istället.
Ska man äta vegetariskt är det enklast att sluta tänka att proteinkällan är huvudingrediens som sedan kompleteras med valfri kolhydrat och en sallad. Det fungerar inte när man äter vegetariskt.

Portionen under tian har många bra vegetariska och veganska recept, man jag använder lika ofta arlas sida eller icas. Arla har vegetariska veckomenyer. Jag utgår från grönsaker som är i säsong och jag är sugen på och så söker jag upp ett recept på det.

Under höst och vinter är https://www.ica.se/recept/enkel-japansk-kalpannkaka-728520/, linssoppa eller någon pasta med grönsaksröra smidig, enkel och billig mat.

Ägg är det animaliska protein som är snällast mot klimatet om än kanske inte för hönorna.

Men för dig som har ett köttfokuserat ätande kanske det är lättare att bara skala ned på köttportionen och komplettera måltiden med annat protein som en liten bönsallad eller feta ost eller kvarg om det behövs. Om det behövs, vi överkonsumerar ju protein och kissar sedan ut det så ofta kan man minska ned proteinet och komplettera upp med grönsaker för mättnad och fibrer utan att det blir en brist i dieten.
 
Om du tittar på konsumentverkets matsedel så ska den ju vara i linje med livsmedelsverkets rekommendationer.

https://publikationer.konsumentverket.se/privatekonomi/matsedel

Man kan notera att deras köttportioner är betydligt mindre än dina, 300 g köttfärs till 4 portioner i ett av recepten tex. Det är ungefär så jag lagar mat också.

Annars använder jag vegofärs en hel del. Blir bra i färssås, tacos, olika bowls och i alla andra sammanhang där man brukar använda köttfärs. Det är absolut inte något "konstigt substitut" utan en väldigt användbar ingrediens.

Annat som går att använda till mycket är falafel. Gott i sallad, till klyftpotatis, i kall yoghurtsås, funkar skivad på macka också.
 
Jag tänker att 350g kött blir minst tre eller till och med fyra portioner. Och håller med övriga om att tex köttfärssås och dylikt gärna kan tillagas så andelen kött minskar ytterligare.

Men som svar på frågan så tycker jag att halloumi (eller svensk variant helst) är gott. Tex stroganoff med halloumi, pastasås med halloumi, hamburgare osv.
 
Själv äter jag gärna wokgrönsaker och tofu, går väldigt snabbt att fräsa upp och är nyttigt.

Jag gör enkla pastasåser av t ex svamp och purjo som kokar ihop med lite matlagningsgrädde eller creme fraiche.

Ibland gör jag olika varianter av grönsaksbiffar som jag fryser in och äter med ris eller potatis av något slag.
 
Om man inte orkar göra något tidskrävande, köp en påse frysta wokgrönsaker. Häll på nån färdigsås, eller gör som jag och gör en egen egen stirfrysås som man kan frysa in och bara ta ut i lagom portioner. Koka ris (jag använder riskokare). Färdigt. Om man vill kan man ha i något protein. När jag inte orkar, så köper jag färdiggrillad kyckling och skär det och har det i sist så det blir varmt.
 
Vi är också köttätare och försöker att bara äta lokalproducerat/svenskt så inte så mycket långväga grönsaker/baljväxter.


Mitt bästa tips för att lätt få in mer vegetariskt är grönsaksbaserade pastasåser, grytor och soppor. Vill man ändå blanda ner lite kött i en soppa så blir det ändå väldigt få gram per portion.


Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!
 
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!
Rådet är max 350 g rött kött/vecka. Ersätt rött kött (nöt, gris och vilt) med vitt kött (kyckling och kalkon)
 
Jag tänker att 350g kött blir minst tre eller till och med fyra portioner. Och håller med övriga om att tex köttfärssås och dylikt gärna kan tillagas så andelen kött minskar ytterligare.

Men som svar på frågan så tycker jag att halloumi (eller svensk variant helst) är gott. Tex stroganoff med halloumi, pastasås med halloumi, hamburgare osv.
Det här är ju LIVETS halloumipasta: https://zeinaskitchen.se/halloumipasta/
 
Om man inte vill bygga upp en helt ny receptbank så kan man ganska ofta bara byta ut proteinet i rätten. Antingen man gör det helt vego eller om man använder vego-alternativen för att bulka ut.
- Ost. Halloumi går att steka som biffar eller låta koka med i grytor. Fetaost kan ersätta bacon i en sallad eller ätas varm till potatis och sallad.
- Kikärtor och linser. Bra proteinkällor till alla typer av grytor och släta soppor. Mosas ihop för att ersätta köttfärs i tacos, biffar och bullar.
- Tofu är väldigt mångsidigt men kräver lite inlärning och faller inte alla i smaken.

Med det sagt så tror jag att det är viktigt att tänka på vegetariska rätter som sina egna och inte (sämre) kopior av kötträtter. Vegetarisk tacos kommer inte smaka köttfärs, oavsett hur du gör. Men de kan bli minst lika goda ändå.

Vill också understryka vikten av kryddning och smaksättare i vegetarisk matlagning. Parmesan, miso, svamp, (soltorkade) tomater och soja är enkla källor till umami, vilket kan ge djup till rätter som känns platta utan kött. Eller, för all del, häll i ett par matskedar kalvfond i linsgrytan! (förutsatt att alla som ska äta är köttätare).
 
Kör några veckor med hello fresh (eller liknande) och välj rätter utan kött för att få fram lite inspiration och hitta nya smaker och kombinationer (sen går deras thailändska köttbullar inte av för hackor osv om man vill ha ny inspiration till kötträtter också).
 
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!
All vegetarisk mat i hela världen? Jag förstår knappt frågan. Grönsaker finns ju alltid i livsmedelsaffären.
 
All vegetarisk mat i hela världen? Jag förstår knappt frågan. Grönsaker finns ju alltid i livsmedelsaffären.
Fast jag kan lite förstå frågan, fast om den varit ställd åt andra hållet: hur äter jag mer kött. När jag var student åt jag knappt något kött, och äter förhoppningsvis lite kött nu. Är extremt kräsen och tycker det är riktigt svårt att få kött gott förutom i typ köttfärssås eller en väldigt specifik fiskrätt.
Kan lite förstå viljan att inte äta ersättningsprodukter. Tillexempel har jag aldrig ätit en produkt från quorn som jag gillar. Tror det mycket har att göra med ett "mindset" (typ linsfärssås/vegofärssås vs köttfärssås) och en ork/vilja att prova köttfria köttbullar (ersättningsprodukt) eller halloumisåsen jag länkade förr jämfört med att alltid ha baconsås :)
 
Jag ater mycket matiga sallader dar kikartor och bonor ar huvudsakliga proteinkallan. Typisk mix for mig kan vara typ
Gurka
Paprika
Spenatblad
Svarta oliver
Soltorkad tomato
Orzo (pasta typ)
Rostade kikartor
Blanda i lite pesto for att lyxa till det extra.

Annars wraps med hummus, gronsaker, halloumi
Quesadillas med svarta bonor ar ocksa latt
Sen alla mojliga grytor, chilli sin carne, dals osv i all oandlighet

Varit vegatarian i over 7 ar och ater inte ersattningsprodukter overhuvudtaget - man behover bara trana sig att inte see mat som "Kott, kolhydrat och lite isbergssallad och gurka pa sidan" typ, vilket ar hur mina foraldrar atit hela sina liv
 
Själv tror jag att bara man äter varierat så blir det bra över tid. För mig blir det vissa veckor mer kött sen kan det gå en vecka helt utan kött med bara vegetarisk mat och fisk. Så kanske kan du tänka mer hur det blir på totalen till exempel en månad istället för varje vecka. Sen är det klart att har du en absolut önskan att följa kostråden ska du göra det såklart. Men tror på att hitta en variant som fungerar för just dig.
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: annersia
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 451
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 203
Senast: mrkarisma
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
674
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp