Hur äter man enligt livsmedelsverkets kostråd?

Fast jag kan lite förstå frågan, fast om den varit ställd åt andra hållet: hur äter jag mer kött. När jag var student åt jag knappt något kött, och äter förhoppningsvis lite kött nu. Är extremt kräsen och tycker det är riktigt svårt att få kött gott förutom i typ köttfärssås eller en väldigt specifik fiskrätt.
Kan lite förstå viljan att inte äta ersättningsprodukter. Tillexempel har jag aldrig ätit en produkt från quorn som jag gillar. Tror det mycket har att göra med ett "mindset" (typ linsfärssås/vegofärssås vs köttfärssås) och en ork/vilja att prova köttfria köttbullar (ersättningsprodukt) eller halloumisåsen jag länkade förr jämfört med att alltid ha baconsås :)
Kan jag också, blev vegetarian för tio år sedan och jag fick tänka om från det jag ätit i 45 år. Valde de första året att inte använda ersättningsprodukter alls för att lära nytt.

Lite OT ville bara instämma.
 
All vegetarisk mat i hela världen? Jag förstår knappt frågan. Grönsaker finns ju alltid i livsmedelsaffären.
Jag gillar i princip alla grönsaker, utom frukt. Det är alldeles för sött. Men att få dom till tallriken, i en balanserad varm måltid, utan att det blir för mycket kolhydrater, ligger lite utanför mitt kompetensområde. Fick tips om färdiga såser, färdiga vegetariska köttbullar och sånt, men äter helst inte hel/halv-fabrikat. Även om jag fuskar någon enstaka gång.
 
Jag brukar rätt ofta baka grönsaker i ugnen tex

Brysselkål
Pumpa
Morot
Sötpotatis
Spetskål
Rödbeta

Sen äter jag det med nån ost tex chevre, gruyere lr smaksatt fetaost och rostar lite nötter lr frön och har på såsom pistage, mandel, pumpa, solros, äter det som en varm sallad
Kan även piffa med olika lök, oljor och örter med.

Ovan kan också enkelt göras till en soppa om man mixar med lite buljong och har i grädde. Då kan jag gärna ha krutonger, smulad feta, örter och olja på soppan med
 
Vi blandar kött/kyckling/fisk och vegetarisk mat. Vill du ha förslag på vegetariska maträtter har du dessa som exempel:

Potatisbullar men uteslut baconet
Potatis- och purjolökssoppa
Paprikasoppa
Tomat- och pastasoppa
Citronpasta (krämig ostsås med västerbottensost)
Krämig ostsås (västerbottensost) med färskpasta
Grön ärtsoppa och pepparrotsgräddfil
 
Jag gillar i princip alla grönsaker, utom frukt. Det är alldeles för sött. Men att få dom till tallriken, i en balanserad varm måltid, utan att det blir för mycket kolhydrater, ligger lite utanför mitt kompetensområde. Fick tips om färdiga såser, färdiga vegetariska köttbullar och sånt, men äter helst inte hel/halv-fabrikat. Även om jag fuskar någon enstaka gång.
Så mjöl och liknande är också ur bilden med tanke på halvfabrikat? Du äter inte köttfärs heller?
Är alltid imponerad över folk som helst inte äter halvfabrikat, har typ svårt att komma på vad jag skulle äta utan det. Mvh vill inte veta hur mycket krossade tomater jag konsumerar i alla grytor jag gör 😅
 
Tack för tips. Halloumi är verkligen supergott, perfekt ersättare till kött. Har däremot haft en känsla av att djurhållningen är oetisk. Kollade med ChatGpt, infogar vad jag fick för svar. Någon som har bättre information?

Nej, man dödar inte killingarna (getungarna) när man gör halloumi. Halloumi är en ost som traditionellt görs av en blandning av får-, get- och komjölk. Killingar föds ofta på våren och ammas av sina mödrar. När killingarna är tillräckligt gamla och kan äta fast föda, börjar mjölken från getterna (och fåren) användas för att göra ost, inklusive halloumi.

I kommersiell produktion kan dock hanteringen av djur variera, och i vissa fall avlivas han- eller överflödiga killingar om de inte är ekonomiskt lönsamma att hålla. Detta är dock inte en nödvändig del av själva halloumitillverkningen utan snarare ett resultat av hur djurhållningen är organiserad i vissa system.
 
Tack för tips. Halloumi är verkligen supergott, perfekt ersättare till kött. Har däremot haft en känsla av att djurhållningen är oetisk. Kollade med ChatGpt, infogar vad jag fick för svar. Någon som har bättre information?

Nej, man dödar inte killingarna (getungarna) när man gör halloumi. Halloumi är en ost som traditionellt görs av en blandning av får-, get- och komjölk. Killingar föds ofta på våren och ammas av sina mödrar. När killingarna är tillräckligt gamla och kan äta fast föda, börjar mjölken från getterna (och fåren) användas för att göra ost, inklusive halloumi.

I kommersiell produktion kan dock hanteringen av djur variera, och i vissa fall avlivas han- eller överflödiga killingar om de inte är ekonomiskt lönsamma att hålla. Detta är dock inte en nödvändig del av själva halloumitillverkningen utan snarare ett resultat av hur djurhållningen är organiserad i vissa system.
Hur ser det ut med svensk grillost? :)
 
Så mjöl och liknande är också ur bilden med tanke på halvfabrikat? Du äter inte köttfärs heller?
Är alltid imponerad över folk som helst inte äter halvfabrikat, har typ svårt att komma på vad jag skulle äta utan det. Mvh vill inte veta hur mycket krossade tomater jag konsumerar i alla grytor jag gör 😅
Jo jag äter fabriksbakat bröd, vet att det är ultraprocessat och vore definitivt en dröm att kunna undvika. Köttfärs har väl inga tillsatser? Äter det i alla fall. Krossade tomater undviker jag gärna, är ju ärligt talat inte så mycket billigare än färska.
 
Fast jag kan lite förstå frågan, fast om den varit ställd åt andra hållet: hur äter jag mer kött. När jag var student åt jag knappt något kött, och äter förhoppningsvis lite kött nu. Är extremt kräsen och tycker det är riktigt svårt att få kött gott förutom i typ köttfärssås eller en väldigt specifik fiskrätt.
Kan lite förstå viljan att inte äta ersättningsprodukter. Tillexempel har jag aldrig ätit en produkt från quorn som jag gillar. Tror det mycket har att göra med ett "mindset" (typ linsfärssås/vegofärssås vs köttfärssås) och en ork/vilja att prova köttfria köttbullar (ersättningsprodukt) eller halloumisåsen jag länkade förr jämfört med att alltid ha baconsås :)
Köttersättningsprodukter som är marknadsförda som just det är ofta rent ut sagt äckliga enligt min smak.
Jag äter väldigt gärna goda vegetariska rätter som olika bön/rotsaksbiffar, vitkål i ugn med honungs och citronvinägrett, grönsaksröror osv som främst är mat gjord av grönsaker och inte "köttersättning".
Quorn och andra liknande "köttersättningar" är förutom ofta lite läskiga i konsistensen enormt tråkiga i smaken och för att kompensera för det i bland väldigt salta. Speciellt tråkiga blir de också om man försöker tillaga det på samma sätt som kött. Marinerad svamp, grillade grönsaker osv är suveränt gott för att det passar till råvaran men "ersätt julskinkan med en griljerad kålrot tillagad på samma sätt som en julskinka" är absolut inte tilltalande för mig i alla fall.
Tofu skulle jag vilja tycka om eftersom jag gillar den formen av matlagning med fermentering och liknande men jag klarar inte riktigt av konsistensen tyvärr... Fokuserar man på att laga god mat på ett sätt som ingredienserna lyfts fram av så spelar det däremot mindre roll om det är kött eller inte.
 
Jo jag äter fabriksbakat bröd, vet att det är ultraprocessat och vore definitivt en dröm att kunna undvika. Köttfärs har väl inga tillsatser? Äter det i alla fall. Krossade tomater undviker jag gärna, är ju ärligt talat inte så mycket billigare än färska.
Köttfärs har inga tillsatser men räknas som halvfabrikat :) det har inget med tillsatser att göra. Lite som krossade tomater är halvfabrikat medan hela tomater inte är det, oavsett om krydda/annat tillsats eller ej.

Är genuint nyfiken på vad personer har emot halvfabrikat när det för mig är typ hackat kött, malt vete och mosade tomater. Saker som gör livet lättare helt enkelt :)
 
Köttersättningsprodukter som är marknadsförda som just det är ofta rent ut sagt äckliga enligt min smak.
Jag äter väldigt gärna goda vegetariska rätter som olika bön/rotsaksbiffar, vitkål i ugn med honungs och citronvinägrett, grönsaksröror osv som främst är mat gjord av grönsaker och inte "köttersättning".
Quorn och andra liknande "köttersättningar" är förutom ofta lite läskiga i konsistensen enormt tråkiga i smaken och för att kompensera för det i bland väldigt salta. Speciellt tråkiga blir de också om man försöker tillaga det på samma sätt som kött. Marinerad svamp, grillade grönsaker osv är suveränt gott för att det passar till råvaran men "ersätt julskinkan med en griljerad kålrot tillagad på samma sätt som en julskinka" är absolut inte tilltalande för mig i alla fall.
Tofu skulle jag vilja tycka om eftersom jag gillar den formen av matlagning med fermentering och liknande men jag klarar inte riktigt av konsistensen tyvärr... Fokuserar man på att laga god mat på ett sätt som ingredienserna lyfts fram av så spelar det däremot mindre roll om det är kött eller inte.
Håller helt med på typ griljerad kålrot som ersättning. Det blir aldrig samma oavsett vad man säger att det ska efterlikna, typ som aubergine-sill. Dock rekommenderar jag gravad morot! Smakar 0% som gravad lax, men är riktigt gott i sig själv ^^
 
Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då återstår 14 måltider. 2-3 får vara fisk, och 350 gram kött i veckan gör att 2 måltider kan vara kött. Men vad äter man övriga 10 måltider? Jag brukar göra enkel mat typ fisk/kött/kyckling tillsammans med pasta/ris/potatis. Äter inte färdigmat och ultraprocessat och konstig vegansubstitut som ska efterlikna kött. Tips mottages tacksamt!
175 g kött är ju rätt mycket för en måltid. Så mycket kött äter jag nästan aldrig i ett svep. Så svaret på frågan är helt enkelt att börja äta grönsaker. Och sen ha köttet som smaksättare, kanske 50 g per måltid. Och så äta en del vegetariskt, t ex linscurry, pasta med tomatsås, etc etc etc.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag gillar i princip alla grönsaker, utom frukt. Det är alldeles för sött. Men att få dom till tallriken, i en balanserad varm måltid, utan att det blir för mycket kolhydrater, ligger lite utanför mitt kompetensområde. Fick tips om färdiga såser, färdiga vegetariska köttbullar och sånt, men äter helst inte hel/halv-fabrikat. Även om jag fuskar någon enstaka gång.
Pasta med tomatsås är ju busenkelt. Det är en balanserad varm måltid.
 
Mina vegetariska favoriter är:
Palak Paneer med grillost
Svamp Stroganoff
Belugabolognese (se bara till att linserna är ordentligt kokta)
Och i veckan hittade jag ett recept på en jättegod Daal på mathem.
Jag har varit Pescetarian i över 10 år. Anväde de första åren ytterst få färdiga vegetariska produkter men nu är utbudet mycket bättre med tex biffar och köttfria köttbullar.
 
Jag gillar i princip alla grönsaker, utom frukt. Det är alldeles för sött. Men att få dom till tallriken, i en balanserad varm måltid, utan att det blir för mycket kolhydrater, ligger lite utanför mitt kompetensområde. Fick tips om färdiga såser, färdiga vegetariska köttbullar och sånt, men äter helst inte hel/halv-fabrikat. Även om jag fuskar någon enstaka gång.
Alltså, jag tänkte fel om råden först. Tänkte att 350 gram rött kött var till hela hushållet (vet inte hur många jag tänkte mig att hushållet består av, men fyra personer tror jag). Per person, och sen fisk 2-3 dagar, så kan man ju äta kött eller fisk varje dag inom råden, i stort sett.

Och så finns ju halloumi och ägg. Tofu och tempeh är inte ersättningsprodukter, utan typ traditionella produkter med asiatisk bakgrund (tofu görs i princip som ost, fast av baljväxter, tempeh är fermenterade baljväxter).

Om man brukar äta korv, är ju vegetarisk korv processad i motsvarande grad (de flesta stånkar väl inte korv själva).

Och grönsaker som bas.
 
Tack för tips. Halloumi är verkligen supergott, perfekt ersättare till kött. Har däremot haft en känsla av att djurhållningen är oetisk. Kollade med ChatGpt, infogar vad jag fick för svar. Någon som har bättre information?

Nej, man dödar inte killingarna (getungarna) när man gör halloumi. Halloumi är en ost som traditionellt görs av en blandning av får-, get- och komjölk. Killingar föds ofta på våren och ammas av sina mödrar. När killingarna är tillräckligt gamla och kan äta fast föda, börjar mjölken från getterna (och fåren) användas för att göra ost, inklusive halloumi.

I kommersiell produktion kan dock hanteringen av djur variera, och i vissa fall avlivas han- eller överflödiga killingar om de inte är ekonomiskt lönsamma att hålla. Detta är dock inte en nödvändig del av själva halloumitillverkningen utan snarare ett resultat av hur djurhållningen är organiserad i vissa system.
Som jag fattat det är antibiotikaanvändningen ett stort problem med halloumi. Därför rekommenderas att man använder svensk grillost istället. De innehåller bara komjölk så smakar tyvärr inte likadant, men när man använder i sås/gryta så tycker jag det funkar bra.
Hur ser det ut med svensk grillost? :)
Är ju tyvärr inte ens i närheten av samma innehåll (endast komjölk), men betydligt bättre utifrån antibiotikaanvändning 😊
 
Rätter som jag verkligen gillar:
Havregrynsgröt eller overnigjt oats till frukost
Haverotto
Olika sorters vegetariska soppor (morotssoppa, grön ärtsoppa och tomatsoppa är standardsnurren)
Linsgrytor
Under tians kikärtsgryta med curry och gröna ärtor
Ugnsstekt pumpa eller blandade rotfrukter och med getost eller feta strösslad över tillsammans med rostade solrosfrön
Omelett
Halloumisallad med bovete
Tofustroganoff
Tacos med svarta bönor
Falafelsallad
Den där gamla tiktokpastan
Wok med tofu som proteinkälla
 

Liknande trådar

Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 285
Senast: annersia
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 451
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 204
Senast: mrkarisma
·
Mat Hej! Jag vill få mer matidéer och tänkte om ni kunde vara till någon hjälp? I vår familj gillar vi allt från kött, kyckling och fisk...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp