Samsung tar min data!

the_connemara

Trådstartare
Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något relevant. Jag har flyttat och trodde den ökade dataanvändningen berodde på att det dröjde innan jag fixade wifi hemma.

Men icke! Det ligger en liten jävel som heter Samsung Cloud-assistenten på en god andraplats. Den drar däremot nästan inget wifi alls. Jag hittar ingen app som heter så men klickade runt och gissar mig till att den synkar bla bilder till OneDrive.

Problemet verkar börjat i juli, förbrukningen i juni var väldigt liten. Jag gissar på någon uppdatering, jag gör alltid dem direkt eftersom jag inbillar mig att det är säkrare så.

Gick in i OneDrive och kollade så jag hade inställt på endast synk via wifi och jodå, det hade jag. Men bilderna jag tagit under kvällen i stallet (utan wifi) ligger redan där i kameramappen?!

Någon som har några idéer? Jag tänker att det vore lite vanskligt att stänga av alla samsungtjänster som har tillåtelse att använda data i bakgrunden (den finns inte med med namnet i den listan). Jag är rädd att saker bara ska sluta funka utan att jag fattar vilken funktion det hänger ihop med. Som när jag slutade få aviseringar om åska vilket jag vill ha koll på hos hästen och det också hamnat i en sådan djup nedstängdning.

Här är den på andra plats:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240926_230241_Settings.jpg
    Screenshot_20240926_230241_Settings.jpg
    76,9 KB · Visningar: 10
Har du inte appen som heter cloud?
Gissar att det är några inställningar här (kom dit när jag öppnade appen).
Att kolla om du har någon synkning på under galleri kanske kan vara en idé.
Om jag trycker på galleri vill den att jag ska ansluta till min onedrive vilket jag inte gjort eller tänker göra.
Jag synkar till onedive ändå men minns inte hur jag ställde in det. Antagligen via google foto.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240927_001803_Samsung Cloud.jpg
    Screenshot_20240927_001803_Samsung Cloud.jpg
    77,6 KB · Visningar: 3
. Som när jag slutade få aviseringar om åska vilket jag vill ha koll på hos hästen och det också hamnat i en sådan djup nedstängdning.

Alltså det där med ta bort behörigheter på oanvända appar är verkligen drygt. Gick in igår och kryssade ur det på ett antal appar men fick ändå lägga till de behörogheter den redan snott manuellt på varje app.
 
Alltså det där med ta bort behörigheter på oanvända appar är verkligen drygt. Gick in igår och kryssade ur det på ett antal appar men fick ändå lägga till de behörogheter den redan snott manuellt på varje app.

Visst är det! Jag har inte hittat var man kan se den funktionen heller, eller inte fattat. Jag blir bara meddelad att appen försatts i djupt viloläge. Hade gärna kunnat välja där, typ Ok, Inte denna gång och Aldrig.
 
Har du inte appen som heter cloud?
Gissar att det är några inställningar här (kom dit när jag öppnade appen).
Att kolla om du har någon synkning på under galleri kanske kan vara en idé.
Om jag trycker på galleri vill den att jag ska ansluta till min onedrive vilket jag inte gjort eller tänker göra.
Jag synkar till onedive ändå men minns inte hur jag ställde in det. Antagligen via google foto.

Ska kika där! Men jag vill ju synka galleriet till OneDrive tyvärr 😅 Har äntligen styrt upp min bildhantering hjälpligt och använder mappar i galleriet en hel del i vardagen och vill komma åt samma mappar från OneDrive. Men efter synkning med wifi dock! Inte omedelbart. Men ska kika i Cloud!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp