Vabba för djur. Vadda?

Men nu blandar du ihop det. Du pratar om komp/flex, det ger såklart ingen extrakostnad för arbetsgivaren. Det jag diskuterade var att även privata arbetsgivare måste kompensera för sina ökade kostnader om de ska betala lön när någon INTE gör sitt jobb.
Fast ingen i tråden har, vad jag sett, skrivit att de vill ha ledigt med betalt om djuret blir sjukt. Bara ledigt utan att riskera varning.
 
Kan av denna diskussionen inte låta bli att tänka på det jag läste för ett par dagar sedan om VAB (motsv.) i Norge. De får tydligen max 20 dagar per år (eller 30 om man har tre eller fler barn) Med kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning kan man söka om fler.
Efter det är det tydligen samma som det ni diskuterar för djuren. Att de flesta AG bidrar till lösningar vid behov, men rent formellt verkar det inte finns någon rättighet att få vare sig oavlönad ledighet eller semester beviljad vid behov.
"Hvis du har brukt opp sykedagene kan du bli enig med arbeidsgiver om å få ytterligere fridager, men juridisk sett har du ikke krav på flere dager fri enn det som er fastsatt i loven."
https://www.nrk.no/vestfold/nar-_sykt-barn-dagene_-er-brukt-opp-1.13682382
 
Ska arbetslösa människor som tycker om djur köra andra människors hästar till klinik? Hästar som man inte vet något om och inte kan svara på några frågor om. Som dessutom kan vara svårlastade eller ha andra egenheter för sig.
Förutom det är det inte ovanligt att hästar är otrygga med andra än de som är omkring dem dagligen vilket gör att de inte funkar optimalt.
Kör man till klinik är det mer akut och tycker där att du behöver läsa mitt inlägg igen.
Jag pratade mer allmänt djur överlag inte enbart häst utan även hundar, katter etc. Tycket åter igen du tolkar lite konstig. Jag syftade på när djuren behöver uppsyn under dagen för att hålla koll på allmäntillstånd och sådana saker när ag inte går med på obetald ledighet eller semester för att det är flera dagar i rad det gäller. Om man inte har vänner eller familj som kan hjälpa till.
 
Nu händer det ju inte ofta, men jag har aldrig varit med om att AG inte gått med på att jag stannat hemma för vård av djur. Varken inom metallindustrin, stallet eller nu på hotell.
Under långvarig sjukdom (över en vecka, alltså sju dagar) löste jag det visserligen till sist så att jag kunde ta med hunden till jobbet och övervaka henne där, men aldrig i livet att jag skulle ha någon främmande människa att hålla koll på mina djurs allmäntillstånd?! Vem skulle stå som ansvarig om de missade något tänker du, @MidnightSoul ?
 
Nu händer det ju inte ofta, men jag har aldrig varit med om att AG inte gått med på att jag stannat hemma för vård av djur. Varken inom metallindustrin, stallet eller nu på hotell.
Under långvarig sjukdom (över en vecka, alltså sju dagar) löste jag det visserligen till sist så att jag kunde ta med hunden till jobbet och övervaka henne där . men aldrig i livet att jag skulle ha någon främmande människa att hålla koll på mina djurs allmäntillstånd?! Vem skulle stå som ansvarig om de missade något tänker du, @MidnightSoul ?
Via arbetsförmedlingen så tänkte inte att dom ska sitta i djurägarens hem utan en lokal med personal anställd av arbetsförmedlingen. Har man koll på afs regler på antal ”praktikanter” eller vad det hetter nuförtiden så blir det mer uppenbart än i mitt första inlägg.
Kan tänka mig att det för det mesta går bra för ag att man tar ut nån form av semester, obetald ledighet. Men det finns säker dom som nekar.
 
Har man djur och ett arbete som man är mån om så måste man givetvis se till att ha antingen en förstående arbetsgivare eller människor som kan hjälpa till om det krisar. För mig är det stor skillnad på att 'övervaka' och att stå med ett djur som är så allvarligt sjukt att det omgående måste behandlas / avlivas. Övervaka kan en kompis eller en klinik göra när djuret väl är under vård och jag har tagit hand om det urakuta.
Mina inlägg om vad en ag 'får tåla' avser det urakuta där jag riskerar att bryta mot djurskyddslagstiftningen om jag väljer att åka till jobbet och struntar i djuret.
 
Fast ingen i tråden har, vad jag sett, skrivit att de vill ha ledigt med betalt om djuret blir sjukt. Bara ledigt utan att riskera varning.

Om du läser tråden lite noggrannare ser du att den går i flera parallella spår. Dels det spår du nämner, men också ett där det skrivs att det inte skulle bli någon samhällskostnad om privata arbetsgivare skulle betala lön under VAD. I samband med den diskussionen menade en användare att det inte ger någon merkostnad för arbetsgivaren eftersom hon kunde jobba igen den tiden en annan dag. Jag vände mig mot just den kommentaren då det inte är att få lön under VAD utan att använda flex/komp.
 
Kör man till klinik är det mer akut och tycker där att du behöver läsa mitt inlägg igen.
Jag pratade mer allmänt djur överlag inte enbart häst utan även hundar, katter etc. Tycket åter igen du tolkar lite konstig. Jag syftade på när djuren behöver uppsyn under dagen för att hålla koll på allmäntillstånd och sådana saker när ag inte går med på obetald ledighet eller semester för att det är flera dagar i rad det gäller. Om man inte har vänner eller familj som kan hjälpa till.

Jag har läst ditt inlägg en gång till. Det står ingenting om att din tanke gäller annat än akut vård eller vilket djurslag det gäller.

Tråden handlar om när man behöver vara ledig för sådan djurvård man inte kan planera, alltså akut vård. Tråden ligger under hästmänniska och det får därför förutsättas att det är hästar vi pratar om, ifall man inte skriver något annat.
 
Via arbetsförmedlingen så tänkte inte att dom ska sitta i djurägarens hem utan en lokal med personal anställd av arbetsförmedlingen. Har man koll på afs regler på antal ”praktikanter” eller vad det hetter nuförtiden så blir det mer uppenbart än i mitt första inlägg.
Kan tänka mig att det för det mesta går bra för ag att man tar ut nån form av semester, obetald ledighet. Men det finns säker dom som nekar.
Hur tror du arbetsförmedlingen jobbar egentligen?!
Skulle arbetsförmedlingen bedriva verksamhet och lokaler där praktikanter sitter med en massa sjuka djur?
Nä, det är en orimlig idé. På så många plan. Och bygger nog på en missuppfattning om vad AF gör...

Det finns ju däremot ett gäng sajter där man kan hyra djurvakt själv. Även en del företag har olika former inackoderingar.

Rent personligen så tänker jag att vård av sjuka djur ställer större krav erfarenhet och tidigare personlig könnedom av djuret på en djurvakt än ett friskt djur.

Det räcker inte med "att tycka om djur" för att till exempel kunna bedöma hälsotillståndet hos rottisen jag hade, han visade inte smärta innan han var halvdöd. Min tibbe däremot blev röntgad på längden och tvären när han blev halt i somras. Hundskrället hade en tova mellan trampdynorna...
 
Hur tror du arbetsförmedlingen jobbar egentligen?!
Skulle arbetsförmedlingen bedriva verksamhet och lokaler där praktikanter sitter med en massa sjuka djur?
Nä, det är en orimlig idé. På så många plan. Och bygger nog på en missuppfattning om vad AF gör...

Det finns ju däremot ett gäng sajter där man kan hyra djurvakt själv. Även en del företag har olika former inackoderingar.

Rent personligen så tänker jag att vård av sjuka djur ställer större krav erfarenhet och tidigare personlig könnedom av djuret på en djurvakt än ett friskt djur.

Det räcker inte med "att tycka om djur" för att till exempel kunna bedöma hälsotillståndet hos rottisen jag hade, han visade inte smärta innan han var halvdöd. Min tibbe däremot blev röntgad på längden och tvären när han blev halt i somras. Hundskrället hade en tova mellan trampdynorna...
Inte effektivt efter vad jag har förstått. Så politikernas förslag om att alla utan aktivitet ska placeras på skolor och dagis var ett mer vettigt förslag?
Jag har aldrig sagt att dom ska ge sprutor och liknande. Sådant kräver utbildning.
 
Jag har läst ditt inlägg en gång till. Det står ingenting om att din tanke gäller annat än akut vård eller vilket djurslag det gäller.

Tråden handlar om när man behöver vara ledig för sådan djurvård man inte kan planera, alltså akut vård. Tråden ligger under hästmänniska och det får därför förutsättas att det är hästar vi pratar om, ifall man inte skriver något annat.
Jag svarade mer generellt iochmed trådens namn och ämne. Även mer utvecklande än bara akut eftersom jag tycker frågan fortsätter om man har ett djur som man kan tänkas behöva hålla koll på i några dagar. Det räknar inte jag som planerat, planerat för mig är när man kan boka in saker på sina lediga tider, förra en konversation innan om när det passar etc. Att behöva vara hemma flera dagar i rad med start omedelbart är oplanerat men inte akut såsom måste akut åka in till veterinär.
 
Inte effektivt efter vad jag har förstått. Så politikernas förslag om att alla utan aktivitet ska placeras på skolor och dagis var ett mer vettigt förslag?
Jag har aldrig sagt att dom ska ge sprutor och liknande. Sådant kräver utbildning.
Menar Du att arbetsförmedlingen skulle bedriva egen verksamhet? Och konkurrera med olika befintliga djurpassningsföretag?
Eller skulle det bekostas av skattemedel?
 
Vid upprepad olovlig frånvaro kan saklig grund för uppsägning av personliga skäl föreligga, knappas avsked däremot.
Vad är det för skillnad mellan uppsägning och avsked (av personliga skäl)? I mina öron är det två olika ord för samma sak. Kanske ena termen är mer korrekt än det andra men det är få som missförstår.
 
Inte effektivt efter vad jag har förstått. Så politikernas förslag om att alla utan aktivitet ska placeras på skolor och dagis var ett mer vettigt förslag?
Jag har aldrig sagt att dom ska ge sprutor och liknande. Sådant kräver utbildning.

På vilket sätt anser du att arbetsförmedlingen inte är effektiv i jämförelse med deras uppdrag?
Vad tänker du är arbetsförmedlingens uppdrag?
 
NEJ. Man få ta semster eller tjänstledigt vid behov. Systemet skall inte utnyttjas för vård av djur,
Håller med! Dock tycker jag att en sympatiskt arbetsgivare som är mån om sin personal ska försöka bevilja detta utan att bli sur (givet att det gäller enstaka tillfällen- inte någon som vill vara hemma lite allt som oftast och passa katten som har kräkts upp en hårboll ;-)).
 
På vilket sätt anser du att arbetsförmedlingen inte är effektiv i jämförelse med deras uppdrag?
Vad tänker du är arbetsförmedlingens uppdrag?
Att gå tillbaka till deras ursprungliga syfte, hjälpa folk tillbaka till arbetslivet. Just nu anser jag att det är en förvaringsanstalt som inte gör mycke nytta och dessutom gömmer arbetslösa genom att säga att dom inte är arbetslösa för att dom är ute på praktik/fast 3 plats etc.
 
Menar Du att arbetsförmedlingen skulle bedriva egen verksamhet? Och konkurrera med olika befintliga djurpassningsföretag?
Eller skulle det bekostas av skattemedel?
Bedriva å bedriva. Man kan vidareutveckla på ställen som redan finns tex. men för varje x antal som fanns på plats behövdes det en ansvarig anställd. Iaf när det var fas 3 program.
Oavsett vad det argumenteras om att fas 3 inte skulle ersätta anställda och den som för gick i fas 3 skulle kunna stå å vika samma tröja i en timme enligt arbetsförmedlingen. Så är det inte den bilden jag har fått av dom jag har pratat med som har varit ute på fas 3 platser.
Fas 3 bekostas av skattemedel.
 
Men nu blandar du ihop det. Du pratar om komp/flex, det ger såklart ingen extrakostnad för arbetsgivaren. Det jag diskuterade var att även privata arbetsgivare måste kompensera för sina ökade kostnader om de ska betala lön när någon INTE gör sitt jobb.

Fast nu var det ju obetald ledighet som var på tapeten, ser ingen här som propsat på betald ledighet för att få vara hemma med sjukt djur.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 254
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 284
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 326
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 174
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp