Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Expressen hade en fråga på sin hemsida om man tyckte att det skulle vara tillåtet att ta VAB för att sköta om sjuka djur.
Vad tycker du?
Jag tycker att man borde ha rätt att vara ledig för vård av djur, men inte att man ska ha ersättning för det.
Rätt till tjänstledigt alltså.
Nja, att ta skattepengar för att ersätta någon som frivilligt tagit ansvar för djur kanske inte är lämpligt.
Nja, att ta skattepengar för att ersätta någon som frivilligt tagit ansvar för djur kanske inte är lämpligt. Men jag är säker på att några sjukanmäler sig för att ta hand om ett sjukt djur.
Men är det verkligen ett stort problem? De flesta veterinärkliniker har oftast öppet någon kväll för planderade besök. Är det akuta sjukdomar eller olyckor så vet inte jag någon som inte har kunnat fixa det. Kollegor eller på annat sätt. Vem är så oersättlig på sitt arbete att man inte kan gå ifrån om ens djur behöver akut livsuppehållande vård?
Det där med att ha en försäkring som skulle täcka låter intressant. Är det någon som tipsat bolagen?
Vore det rätt att ställa in din akuta operation för hjärntumör som du väntat på i 4 veckor för att kirurgens hund blivit akut sjuk?
Så visst det finns - i vissa fall - etiska dilemman för en sådan lagstiftning.
Det var det jag menade - är detta verkligen ett stort problem i vårt samhälle? Hur ofta händer det att 1.en hjärnkirurg som 2. äger ett djur som 3. blir akut sjukt samtidigt som 4. en akut hjärnoperation måste genomföras och att 5. denna hjärnkiriurg inte har en enda människa i sin närhet som skulle kunna hjälpa hen med sitt djur???
Och jag som är frivilligt barnlös tycker ju att barnafödande är väldigt frivilligt också Så jag är möjligen en dålig människa men jag blir irriterad när folk vabbar stup i kvarten. Det känns ju hemskt att säga det öppet, men jag förstår arbetsgivare som drar öronen åt sig när de ska anställa småbarnsföräldrar. Trist för alla drabbade men så är det, det har aldrig hänt mig i mitt yrkesliv att arbetsgivare kompenserat för vabbande kollegor. Jag som jobbar i skift med enbart två pers per lag är jättenöjd att jag inte hamnat med någon småbarnsförälder denna gång.
Men nej, jag tycker inte att staten ska finansiera att man är hemma med djur. Eller för den delen subventionera djursjukvård på samma sätt som humanvården. Det har vi inte råd med.
Nej inte lagstadgad rättighet. Trots att jag haft många djur.
Sen kan de flesta förhoppningsvis lösa det på arbetsplatsen.
Tycker det redan är väldigt besvärligt med VAB etc
Å andra sidan kan man se det som att småbarnsföräldrarna kan få ställa upp lite tillbaka för mig...
Men.. Lagstadgad rättighet känns ändå inte rätt..
Frågan är ju hur stort ansvar en arbetsgivare ska behöva ta för folks privatliv.
Vab kan jag förstå för det behövs för samhället ska leva vidare.
Men o hag får vara ledig för djurens sjull- ska man få få vara ledig för andra saker tex andra intressen? Djur är väl ett intresse o h hobby.
Jag kom på ett fall där jag i såna fall tycker det är mer befogat med lagstadgad rättighet det är om man har ledarhund.
Det kanske är dubbelmoral men där tänker jag att den Personen är då enormt beroende av si hund. Annars fungerar inte vardagen.
Det förstår jag är tufft.Jag vet i alla fall hur jag kände mig för 14 år sedan när stoet gick över tiden, min semester tog slut och det blev komplikationer när fölet föddes.
Jag försökte få ledigt men nekades. Jag lyckades få en vän att komma hit och hjälpa till ett tag och en kollega gick in ett pass på sin semester eftersom vi var tvungna att vaka över fölet.
Min sambo hade vakat så länge att han var nära kollaps.
Själv satt jag då på jobbet och undrade om fölet levde. Ville inte ringa hem då sambon sov.ratulerades dessutom av alla som hört att stoet fölat.
Mmmmm.Det förstår jag är tufft.
Och då är det ju viktigt att planera och ha en back-up plan. Kolla med arbetsgivaren innan om man kommer kunna vara ledig eller prata med vänner innan. Dvs fundera på vad som händer om stoet går över tiden.