Vad är inte sant?INTE SANT, klipp från deras hemsida. Tjänsten erbjuds men inget krav, läs längst ner.
Visa bifogad fil 144319
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är inte sant?INTE SANT, klipp från deras hemsida. Tjänsten erbjuds men inget krav, läs längst ner.
Visa bifogad fil 144319
Men den tjänsten har ju funnits länge.
Och jag tänker varför ska man behöva styras till deras utvalda kliniker? Vad händer om man går till en annan veterinär än den som de väljer ut åt en?Spännande att vi tolkar det så olika! Jag tolkar "kontakta agria först om du misstänker att ditt djur mår dåligt*" (*står för, är du i behov av akut vård ska du söka vård snarast, inte vänta på att få en bokad tid.) som att man ska kontakta dem först. Längre ner står det "vid behov får du träffa veterinär direkt i agria-appen eller hjälp att boka tid på en utvald klinik". Så många frågor! Utvald av vem? Varför skulle man behöva hjälp med att boka tid på klinik? Vad händer om jag inte kontaktar agria först? Jag kanske glömmer det och bokar tid för vad det nu är? Gäller inte försäkringen då?
Så funkar det med bilar, du blir skickad till en verkstad försäkringsbolaget har avtal med. Tex att du får åka med din Mercedes till en Volkswagen verkstad.Och jag tänker varför ska man behöva styras till deras utvalda kliniker? Vad händer om man går till en annan veterinär än den som de väljer ut åt en?
Som krass norrlänning så tänker jag att sådant brukar betyda att små, lokala, flexibla enheter som det inte sluts centrala avtal med missgynnas. Mao extra restid, sämre service, allmänt mer krångel och ofta dyrare för mig säger då erfarenheten. Tills de lokala alternativen slagits ut så där inte längre finns något val. (rent allmänt, inte specifikt gällande veterinärer)
Att jag inte skulle kunna få ersättning utan att kontakta Agria först. Skulle vara en så stor grej att ändra det mitt i en avtalsperiod skulle troligen inte fungera rent juridiskt och borde ju fått meddelande på mina sidor hos Agria om det vore sant.Vad är inte sant?
Tycker tjänsten verkar bra och skulle definitivt använda den om jag tillexempel var på bortaplan och inte har koll på var olika veterinär finns och som har öppet.Och jag tänker varför ska man behöva styras till deras utvalda kliniker? Vad händer om man går till en annan veterinär än den som de väljer ut åt en?
Som krass norrlänning så tänker jag att sådant brukar betyda att små, lokala, flexibla enheter som det inte sluts centrala avtal med missgynnas. Mao extra restid, sämre service, allmänt mer krångel och ofta dyrare för mig säger då erfarenheten. Tills de lokala alternativen slagits ut så där inte längre finns något val. (rent allmänt, inte specifikt gällande veterinärer)
Håller med dig tillika så är det inte inskrivet i försäkringens regler så är det ju inget som är bindande överhuvudtaget.Att jag inte skulle kunna få ersättning utan att kontakta Agria först. Skulle vara en så stor grej att ändra det mitt i en avtalsperiod skulle troligen inte fungera rent juridiskt och borde ju fått meddelande på mina sidor hos Agria om det vore sant.
Men är det bara en av deras utvalda kliniker de har någon typ av samarbete med eller en random klinik som man är på väg till? Om de t.ex. valt ut djursjukhus A till mig medan jag har dåliga erfarenheter av A och åker hellre då till B där jag har bra erfarenheter och vet att de har möjlighet att ge den vård som krävs? Men gör det att jag då skulle gå miste om någon form av försäkringshjälp för jag väljer ett annat djursjukhus?Som 1177 fast för djur? Hur ska sjuksyrran i andra ändan av telefonen veta om det är hysterikan/hypokondrikern som ringer ang huvudvärk eller en om det är en akut hjärnblödning?
Förstår faktiskt inte varför folk blir upprörda över att bli erbjudna en tjänst och ev hjälp att boka en veterinärtid på en klinik? Är ju toppen! Det är inte tvingande.
Problemet är väl att informationen inte är skriven på ett sådant sätt att det framgår att det är en frivillig bonustjänst.Som 1177 fast för djur? Hur ska sjuksyrran i andra ändan av telefonen veta om det är hysterikan/hypokondrikern som ringer ang huvudvärk eller en om det är en akut hjärnblödning?
Förstår faktiskt inte varför folk blir upprörda över att bli erbjudna en tjänst och ev hjälp att boka en veterinärtid på en klinik? Är ju toppen! Det är inte tvingande.
Problemet är väl att informationen inte är skriven på ett sådant sätt att det framgår att det är en frivillig bonustjänst.
Nu står det skrivet som att det är ett handlingsdirektiv som ges, och dessutom förstärkt med ett viktigt-att-veta-anslag i rubrikens tilltal.
Försäkringar är dessutom en typ av tjänst där det som regel kan vara väldigt avgörande som kund att följa instruktioner och villkor i detalj, så därav ännu mer viktigt att vara tydlig med den åtskillnaden i kommunikationen.
Jag har inte så bra koll på hur tjänsten såg ut tidigare, men det har ju skrivits en del om att de marknadsför den här nu så vissa skillnader kanske finns. Eller så har de döpt om tjänsten och marknadsför den nu, trots att det är typ samma. Det handlar väl i grund och botten om att de vill undvika att folk åker till veterinär ”i onödan” men jag tolkar det mer som en tjänst och inte som ett krav eller en plikt som kund hos dom.Men den tjänsten har ju funnits länge.
Det är oavsett ett mindre lämpat sätt att informera eftersom det är otydligt. Att det öppnas för tolkning i den utsträckning som det gör ligger på företagets ansvar, inte på kunden.Om det hade varit obligatoriskt så hade de varit tvungna att skriva ut det klartext. Folk övertolkar så in i h-vete.
Var det inte med i försäkringsvillkoren om villkoren för full giltighet?(Jag har själv fått brev med innebörden "vi är nu glad att kunna erbjuda den här typen av hembesök som många uppskattar för det kan ge goda råd om ditt hus funktion och skötsel". Vilket visade sig i verkliheten betyda en förklädd inspektion av fastighetens våtutrymmen som var obligatorisk för full giltighet på försäkringen. Det var tur jag var sunt skeptisk och frågade efter förtydligande.)
Det är oavsett ett mindre lämpat sätt att informera eftersom det är otydligt. Att det öppnas för tolkning i den utsträckning som det gör ligger på företagets ansvar, inte på kunden.
Jag fick det. Tolkade skrivningen som att de vill få det att låta som ett krav. Tycker det är bra med rådgivning för de som vill men jag tycker INTE om det där att de vid behov hjälper till att boka tid på klinik. Jag vill boka själv.
Mest reagerar jag på att de formulerar det så det kan framstå som ett krav. Men det finns inget stöd för ett sådant krav i villkor eller annat.
Fast det står "kontakta Agria först" förutom om det är akut. Ä Inget om behov mm. Utan behov är att "vid behov får du träffa en veterinär i appen", alltså om Agria när du kontaktat dem bedömer det.Vid behov som nyckelord här. Inget krav. Jag förstår ärligt talat inte hur nån kan tolka det där mailet som något slags krav, någonstans. Och ja, jag har också fått mailet.