VAB ...eller VAD kanske

AG ska inte behöva ta ansvar för anställdas privatliv. Då skulle AG behöva få blanda sig i och bestämma vilka privata åtaganden anställda får göra och det vore olyckligt.

Barn och djur kan inte jämställas på något sätt. Ett djur kan man ta ansvar för genom avlivning, det är inte tillåtet med barn.
Nej AG behöver inte ta ansvar för en anställds privatliv. Däremot måste AG respektera att den anställde har ett liv utanför jobbet.

En vettig AG skulle heller aldrig neka någon ledigt pga akut sjukt djur.

Två ggr har jag fått åka ifrån jobbet akut pga sjuk hund. Båda ggr var det AG som löste allt åt mig. Ingen snack om saken. Jag är inte oersättlig men kan vara svår att ersätta på minuten. Det kostade AG övertid för att fixa mitt frånfälle. Men det var aldrig någon tvekan.

Jag tror att de flesta ag är förstående när de anställdas privatliv krånglar till det - oavsett om det är hästen, katten, grannen eller gamla moster Hulda som är dålig och behöver akut hjälp. Problemet uppstår väl när det är hästen ena dagen, katten nästa, grannen veckan därpå och sedan Hulda strax därefter ....att sjukanmäla sig är inte att rekommendera i fall som dessa, det är ju faktiskt ett bedrägligt beteende och skulle ag få veta det tror jag de flesta ag skulle surna till rejält. Nej, var ärlig och missbruka inte ag:S förtroende så tror jag de allra flesta ag har förståelse för att livspusslet inte går ihop ibland.

Och jag som är frivilligt barnlös tycker ju att barnafödande är väldigt frivilligt också :angel: Så jag är möjligen en dålig människa men jag blir irriterad när folk vabbar stup i kvarten. Det känns ju hemskt att säga det öppet, men jag förstår arbetsgivare som drar öronen åt sig när de ska anställa småbarnsföräldrar. Trist för alla drabbade men så är det, det har aldrig hänt mig i mitt yrkesliv att arbetsgivare kompenserat för vabbande kollegor. Jag som jobbar i skift med enbart två pers per lag är jättenöjd att jag inte hamnat med någon småbarnsförälder denna gång.
Förstår att det är lätt att se föräldrar som vabbar som irriterande för att de stannar hemma med deras småbarn som blivit förkylt. Men samtidigt kan vab lika gärna handla om en livshotande situation för barnet och en situation där föräldern inte på något sätt ska kunna vara kapabel till att arbeta pga sitt känslomässiga tillstånd.
Jag tar det rätt så personligt det du sa då mina föräldrar vabbar en hel del. Mest pga min syster med epilepsi (hon kan inte bli lämnad ensam hemma när hon är "flimrig" eller har haft kramper) men sen för någon månad sedan blev jag livshotande sjuk (jag är 17 år, alltså inget småbarn..) och både mamma och jag måste vara hemma (minst 3-4 månader, kan ta flera år att bli frisk tyvärr). Tro mig, varken hon eller jag vill det. Jag vill att hon ska jobba och hon behövs verkligen på jobbet, men det går inte. Jag vill också gå i skolan och klara mig själv, men det går inte heller. Och nu är hon tyvärr en av de "folk som vabbar stup i kvarten" som du blir så irriterad på, men det är knappast så att hon väljer det frivilligt? Detsamma gäller andra föräldrar. Så snälla, tänk en extra gång när någon är hemma och vabbar. Det är troligtvis inte frivilligt.

Nej AG behöver inte ta ansvar för en anställds privatliv. Däremot måste AG respektera att den anställde har ett liv utanför jobbet.

En vettig AG skulle heller aldrig neka någon ledigt pga akut sjukt djur.

Två ggr har jag fått åka ifrån jobbet akut pga sjuk hund. Båda ggr var det AG som löste allt åt mig. Ingen snack om saken. Jag är inte oersättlig men kan vara svår att ersätta på minuten. Det kostade AG övertid för att fixa mitt frånfälle. Men det var aldrig någon tvekan.
Ja det är ju en sak som skiljer en bra arbetsgivare från en dålig, och som gör i alla fall mig till en lojal arbetare.
Ett av skälen till att jag stannat länge på min nuvarande arbetsplats är just att vi i arbetsgruppen verkligen försöker lösa saker för varandra när det behövs.

Men jag tror ändå inte på lagstadgad rätt.

Jag tror på att sköta om sina djur så pass väl så att de få tillfällen man behöver vara ledig inte blir ett problem.

Vore det rätt att ställa in din akuta operation för hjärntumör som du väntat på i 4 veckor för att kirurgens hund blivit akut sjuk?

Så visst det finns - i vissa fall - etiska dilemman för en sådan lagstiftning.
Ja, om det påverkar hjärnkirurgens kompetens så tycker jag det är helt rätt att ställa in en så pass viktig operation, den dagen jag behöver en sådan vill jag ha fullt fokus på mig och inte att denne är långt borta i tankarna och utom sig av oro för sin hund.

Som andra säger är jag för en tilläggsförsäkring som man får betala för själv om man vill kunna få ersättning vid frånvaro, men jag tycker inte det ska vara lagstadgat med ledighet utan förhoppningsvis är AG förstående att när något akut händer kan man behöva ta ledigt med kort varsel. Hittills har de få gånger det hänt mig löst sig med jobb och kollegor som ställt upp.

Intressant frågeställning och intressant synpunkter i diskussionen!

Men blir inte några olika delfrågor sammanblandade här? För att försöka sortera:

"Rättighet att vara ledig" behöver inte innebära att man får betalt/ersättning, den en sådan rättighet är ej heller nödvändigtvis lagstadgad, utan kan också vara (är ofta) en del i ett fackligt avtal.

Så det finns minst två frågor här: den ena är "rätt att vara ledig", och den andra "få betalt/ersättning/kompensation för förlorad arbetsinkomst".

Semester finns det lagregler kring, men inom många avtalsområden, så har facket förhandlat fram mer ledighet än det minimum som gäller enligt lag.

VAB finns det också lagregler kring, liksom t.ex. rättighet till tjänstledighet vid studier, för politiska uppdrag eller uppdrag som nämndeman.

Inom mitt avtalsområde har facket förhandlat fram några extra ledigheter ("tjänstledigt med eller utan lön"), vissa betalda av arbetsgivaren, och andra obetalda. Det gäller sådant som: läkar- och tandläkarbesök, egen eller närståendes 50-årsdagar, vissa bröllopsdagar m.fl. bemärkelsedagar, flyttledigt och lite till.

Arbetsgivaren (som är snäll och förstående?!) ger dessutom tjänstledigt utan lön för förberedelse inför och deltagande i tävling och träning i idrott på elitnivå. Vad som är "idrott" och vad som är "elitnivå" kan ibland vara föremål för diskussioner...

Alltså finns det en lång rad möjligheter att t.ex. via facket driva frågan om t.ex. avtalet ska innehålla "rätt att ta ledigt X dagar/år utan lön för vård av sjukt djur" om det är en viktig fråga. Och det kanske det är på en arbetsplats där många är djurägare.

Vid akuta sjukdomsfall hos djur, så tror (och hoppas) jag att de flesta arbetsgivare försöker ordna så att djurägaren kan får permission/tjänstledigt/semesterdag på kort varsel, så djuret kan tas om hand.
För andra, mer planerade aktiviteter får man ta semester, utnyttja eventuell flexmöjlighet, byta arbetspass eller vad som nu står till buds på respektive arbetsplats.

Att fuska och sjukskriva sig själv eller ett barn när det i själva verket gäller djurvård är djupt oetiskt, och riskerar att långsiktigt erodera förtroendet för sjukskrivningar/VAB. Det är betydligt fuskigare än att vara hemma någon enstaka gång vid ett mera tveksamt sjukdomsfall...

Varför vi med skattepengar skulle ersätta djurägare för förlorad arbetsinkomst begriper jag inte. Man får ju inte ersättning för att man måste vara hemma och ta emot en hantverkare heller.
Men att försöka övertyga försäkringsbolagen om någon form av ersättning är kanske inte helt omöjligt.

@Aionee Jag har inte heller varit superfrisk, jag har varit livshotande sjuk jag också med förälder hemma långa perioder. Jag är inte oförstående på nåt vis, men det ändrar ju inte på att jag tycker att det är jobbigt att behöva dra dubbla lass på jobbet men bara ha betalt för ett. Det är ett arbetsgivarproblem. I min bransch är det även en säkerhetsfråga då jag har ett yrke där man faktiskt behöver vara minst två ibland. Det är inte samma sak som att jag personligen har problem med att förstå att man faktiskt måste vara hemma ibland. Eller ofta heller för den delen.

Jag måste ju få tycka att det är besvärligt att ställa upp "gratis" stup i kvarten oavsett anledning? Utan att nån ska ta det personligt, för det är det knappast.
Däremot känner jag ofta att man som barnlös faktiskt förväntas att ta ett extra ansvar för att andra vabbar eller vill umgås med familjen. Tex vid samtliga högtider. Som att vi barnlösa inte har nåt behov av att umgås med familj och anhöriga bara för att vi inte har egna barn. Men det tar jag inte personligt, utan mer som en besvärlig attityd. Men det är OT så det kan vi lämna.

Jag har faktiskt varit med om att min katt med kraschade njurar fick vänta tio timmar för att komma till veterinären just pga ag. Nej, jobbet sköttes INTE bra den dagen och jag mår fortfarande dåligt över hur det blev. Katten avlivades så fort vi fick provsvaren och var så dålig att hon dog av det lugnande innan själva avlivningssprutan.

Med det sagt så tycker jag inte att det ska vara en lagstiftad rättighet att vara hemma, men i akutsituationer som ovan önskar jag att jag iaf haft en vettig ag. Det var dessutom ett städjobb som vem som helst kunnat göra. Hade företagen det gällde den dagen vetat om det hade dom nog tom skött städningen själv den dagen, alt. Klarat sig utan en dag. Men jag vågade inte säga något (ung, första jobbet).

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 975
Senast: Squie
·
  • Omröstning Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 319
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 570
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar