Utställnings tråden

Stämmer det att domare hellre ser att katten är chipmärkt än öronmärkt? För utseendets skull?

Vår minsting ska kastreras om 1 mån och då föreslog dom chipmärkning just i utställningssammanhang.

Har aldrig hört att det ska påverka bedömningen, det är ju inget skönhetsfel i den bemärkelsen och det är ju många katter som är id-märkta med både tatuering och chip och som ställs ut :)

Vilket av sätten ska jag välja då? :)
Det står i reglementet att en örontatuering inte ska påverka bedömningen. :) Sixten är tatuerad, Sauron chippades tillsammans med resten av syskonen av uppfödaren, annars hade jag tatuerat honom också. Om dom skulle smita ut finns det med en tatuering ingen tvekan om att dom är märkta och har en ägare.

Det står i reglementet att en örontatuering inte ska påverka bedömningen. :) Sixten är tatuerad, Sauron chippades tillsammans med resten av syskonen av uppfödaren, annars hade jag tatuerat honom också. Om dom skulle smita ut finns det med en tatuering ingen tvekan om att dom är märkta och har en ägare.

Ja precis, lite så jag känner. Att om hon skulle smita ut skulle ingen tro att hon är chippad. Visst har hon ovanlig färg för en huskatt men ändå.. Velar! Suddas tatueringen ut snabbt så den blir oläsbar?

Ja precis, lite så jag känner. Att om hon skulle smita ut skulle ingen tro att hon är chippad. Visst har hon ovanlig färg för en huskatt men ändå.. Velar! Suddas tatueringen ut snabbt så den blir oläsbar?
Sixtens är ungefär tre år nu och än så länge fullt läsbar. När den börjar bli suddig tänkte jag höra med veterinären om han kan sätta en i andra örat helt enkelt, annars blir det chip.

Dessutom kan ju chippen vandra/stötas ut, så inget sätt är tyvärr garanterat fungerande "för alltid".

Nä precis, det känns dock som en tatuering suddas ut fortare men å andra sidan syns den direkt..
Å andra sidan finns det katter som det inte går att hitta chippet på på utställning/vaccinering/rutinkoll året efter chippning, och så finns det katter som har läsbar tatuering tills dom dör. Så vad som är "säkrast" är nog hugget som stucket och ur utställningssynpunkt spelar det ingen som helst roll, så det är verkligen bara det som känns bäst och tryggast för dig. :)

Å andra sidan finns det katter som det inte går att hitta chippet på på utställning/vaccinering/rutinkoll året efter chippning, och så finns det katter som har läsbar tatuering tills dom dör. Så vad som är "säkrast" är nog hugget som stucket och ur utställningssynpunkt spelar det ingen som helst roll, så det är verkligen bara det som känns bäst och tryggast för dig. :)

Lutar nog mer åt tatuering för tillfället, när lillen ändå är sövd inför kastrering! Så får vi komplettera med chip om/när den blir otydlig :) Tack för era svar!

Livar upp tråden liten!

Efter mersmak på NERK kommer vi anmäla vår vita Britt till utställningen i Västerås 2/5 och därefter blir det dubbelt på NERK i Örebro i juni. Vi satsar mot en Premier-titel så här inledningsvis :)

För er som inte vet (eller som är nyfikna) kommer rasindelningen på utställning ändras from 2016 och se ut som följande:
"En ny kategoriindelning beslutades att gälla från 1 januari 2016 (26 för, 10 emot, 3 avstår)
Kategori I (tävlande i färg)– EXO, PER, RAG, SBI, TUV
Kategori II (tävlande i grupp) – ACL, ACS, MCO, NEM, NFO, SIB, TUA
Kategori III (tung och mediumtyp från tidigare kategori III) – BEN, BML, BRI, BUR, CHA, CYM, EUR,
KBL, KBS, KOR, MAN, MAU, OCI, SIN, SNO, SOK
Kategori IV (orientalisk och elegant typ, hårlösa och rexar) – ABY, BAL, CRX, DRX, DSP, GRX, JBT, OLH,
OSH, PEB, RUS, SIA, SOM, SPH, SYL, SYS" (går att läsa vidare här http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/Rapporter_mm/Utdrag_FIFe_rapport_GF_2013.pdf)

Jag tror de nya kategoriindelningarna kan bli väldigt bra. Dels blir antalet anmälda jämnare per kategori, men även att raserna är något mer lika varandra i indelning.

Livar upp tråden liten!

Efter mersmak på NERK kommer vi anmäla vår vita Britt till utställningen i Västerås 2/5 och därefter blir det dubbelt på NERK i Örebro i juni. Vi satsar mot en Premier-titel så här inledningsvis :)
Den i Västerås är jag också sugen att åka på! Vi behöver ha tre Ex1 för att kvala till World Show och hans uppfödare är med och arrangerar just Västerås-utställningen, så det vore ju himla roligt att åka på just den.

Vad som redan är spikat är Dackekattens utställning i april, där ska vi vara med båda dagarna :)

@cili : Åh vad kul! Har man dessutom en uppfödare som är med och arrangerar så kan det ju ge lite extra trygghet på plats :) Blir första gången i Västerås för egen del. Vi ska försöka kvala vår nya kattunge till World Show men han utställningsdebuterar först på NERK i Juni. Vår vita kisse behöver NOM eller BIV för att kvala nu när han kommit upp i klass 10 och det är jag högst osäker på om han kan ta i år (behöver växa i fas först). Men man ska aldrig säga aldrig :) Vad har du för ras?

@cili : Åh vad kul! Har man dessutom en uppfödare som är med och arrangerar så kan det ju ge lite extra trygghet på plats :) Blir första gången i Västerås för egen del. Vi ska försöka kvala vår nya kattunge till World Show men han utställningsdebuterar först på NERK i Juni. Vår vita kisse behöver NOM eller BIV för att kvala nu när han kommit upp i klass 10 och det är jag osäker på att han tar i år. Men man ska aldrig säga aldrig :) Vad har du för ras?
Orientaliskt korthår :) Hämtar hem honom om två veckor

Lutar nog mer åt tatuering för tillfället, när lillen ändå är sövd inför kastrering! Så får vi komplettera med chip om/när den blir otydlig :) Tack för era svar!

Jag är ett stort fan av att chippa och så bara tatuera "ID" i örat :). Lite mer diskret, men folk fattar (förhoppningsvis) ändå att katten har en ägare och är märkt om den kommer på villovägar :).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 426
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka