Utställnings tråden

Det är denhär lilla jag tänkte ta med, tror väl inte vi har chans till nån bra bedömning/placering eller så (liten och kanske för udda format ansikte, liten mun?) är glad om vi tar oss igenom veterinärbesiktningen ;-). har ju min stora hona som kanske bedömningsmässigt är "finare" i kropp och så som jag förr ville ställa ut men gav upp då hon visade sig ogilla främlingar, då gav jag upp de tankarna, senaste tiden har hon dock gått från kygg till supersocial så får kanske tänka om igen sen, haha.
men är somsagt osäker på färgen på min lilla, när hon kom sa kattfärgkunniga att hon var svartsmoke vilket jag tror, men börjar bli rädd och osäker då hon senaste tiden blivit ännu ljusare och börjat få lite mönster i ansiktet, svartsmoke får inte ha mönster väl? var går gränsen?
har förstått att det i utställning är väldigt viktigt med rätt färg på pappret, gäller det även huskatt eller mer för raskatt som väl tävlar just i sin färg också? och skulle det stått med "med vitt" (vit fläck på hakan o lite på båda baktassarna)
sorry för dåliga bilder och fotobomb.
nu är ju papprena precis inskickade (både för registrering i sverak + huskattbevis, men ska det ändras kanske det går ändra innan de hunnit skriva?) tog henne ändå till stora djursjukhuset i tron om att de skulle kunna just färger bättre, men veterinärassistenten skrev först (utan att sett katten utanför buren) "gråtigrerad" och så vitt jag vet finns väl inte den färgen. men ändrades till svartsmoke efter att jag påpekat lite fint, men jag är absolut ingen färgexpert...

I3525232W676H493V20150217T151419Z.jpeg

I3525231W648H507V20150217T151422Z.jpeg

I3525230W676H503V20150217T151427Z.jpeg

I3515022W389H507V20150217T150910Z.jpeg

I3507836W459H507V20150217T150910Z.jpeg

(hennes pappa är silverfärgad chinchillaperser)
Svartsmoke är ju egentligen inget annat än en solid svartsilver, så har katten mönster blir benämningen helt enkelt svartsilvertabby/spotted/tigre. Din tjej ser dock ut att vara solid med spökmarkeringar och inte mönstrad. Vitfläckar är jag dock dålig på, men har hon på baktassarna antar jag att hon borde reggas "med vitt". :)

Senast ändrad:
väggarna (sida sida och bak?) ska sitta på insidan va? men taket uppepå? framsidan ska vara öppen men får man ha sådär fint "gardinen" på sidorna på framsidan? hmm kanske ska googla och inte bombadera denna tråden förmycket.
Enkelburarna är 60 djupa, 60 höga och 75 breda och skynket hängs på insidan. Jag har inte brytt mig om att sy något fräsigt tak utan har helt enkelt gjort en lapp(60x75) jag lägger på. :D Du får ha sidogardiner om du vill, på insidan eller utsidan. Jag har skippat sidogardiner och har ett litet skynke framför toalådan istället. Mina första utställningar hade jag en vikt fleecefilt i botten, numera har jag en lika lapp som för taket med ett halkskydd för besticklådor under. :p

jag sydde denhär till min lilla i julklapp, dock ingen av katterna som vill in i den, suck. men Lysa kan sträcka sig till att ligga på den iaf.. alltid något
I3512548W676H507V20150217T150910Z.jpeg

men tack för varningen om kall lokal, jag får väl ha på mig thermokläder och elhandskarna, haha för min hårboll till kisse fryser nog inte iaf. men ska sy burskynke och gossiga saker hon kan ha i buren.... just det burskynke.... någon som har bra länk till mönster? eller måtten? väggarna (sida sida och bak?) ska sitta på insidan va? men taket uppepå? framsidan ska vara öppen men får man ha sådär fint "gardinen" på sidorna på framsidan? hmm kanske ska googla och inte bombadera denna tråden förmycket.
Jag har precis sytt mitt första burskynke själv och jag googlade helt enkelt på "sy burskynke" och valde det bästa ur de jag hittade. Även jag som inte använt en symaskin på väldigt många år lyckades knåpa ihop ett utan större problem. Ska inviga det i helgen så jag kan lägga ut bilder på det efter det (om det nu passar!!!). Att tänka på är att taket inte kan ha kanter mer än fram eller bak. Mitt första burskynke sydde en kompis och hon sydde kant runt om. Det funkar inte då burarna sitter ihop 2 och 2.

Sally var lite sur idag. Inte varit iväg på ett år, så hon tyckte det var lite jobbigt. Men hon fräste lite som mest och var spänd, men skötte sig så länge inte jag höll i henne :).

Hon fick sitt CAP och dessutom var hon den enda kastrathonan hos domaren i kategori 2, så det blev en nominering också. Sallys första nom och min första katt som blir nominerad. Så det var kul även fast det var utan konkurrens. I panelen var det ju ras-special så hon fick möta en superfin blå bicolourhona där hon tyvärr inte hade någon chans. Men det var väldigt kul att få uppleva att ha sin katt med i panelen bland alla andra otroligt fina katter :).

@Iaraphel
Svartsmoke är alldeles riktigt, med vitt om man ska vara riktigt petnoga om hon har små vita fläckar, men det är inte lika viktigt att husisar har korrekt färg som det är hos raskatter. Vill man så kan man ju alltid i framtiden göra en ändring med det tillägget men det är inget jag skulle känna någon panik med inom den närmsta tiden :) Det är vanligt med så kallat spökmönster på svartsmoke precis som @Linta nämner. Somliga har mer och somliga har mindre mönster, även min tjej har lite svagt "mönster" medan jag har sett andra som knappt har något alls :) Hon är fruktansvärt söt i alla fall och jag räknar kallt med att Luna inte kommer ha en chans om de skulle mötas någon gång i framtiden ^^

@Iaraphel
Svartsmoke är alldeles riktigt, med vitt om man ska vara riktigt petnoga om hon har små vita fläckar, men det är inte lika viktigt att husisar har korrekt färg som det är hos raskatter. Vill man så kan man ju alltid i framtiden göra en ändring med det tillägget men det är inget jag skulle känna någon panik med inom den närmsta tiden :) Det är vanligt med så kallat spökmönster på svartsmoke precis som @Linta nämner. Somliga har mer och somliga har mindre mönster, även min tjej har lite svagt "mönster" medan jag har sett andra som knappt har något alls :) Hon är fruktansvärt söt i alla fall och jag räknar kallt med att Luna inte kommer ha en chans om de skulle mötas någon gång i framtiden ^^

*knapp*

Någon som ska till SK nästa helg? :)

Nu har jag ställt min egen uppfödning i Kristianstad och blev positivt överraskad av bedömningen. Saker jag varit osäker på fick hon bra betyg på. Det sämsta var väl att hon som den bebis hon är hade väldigt svårt att vara still på domarbordet vilket å sin sida måste ses som positivt. Härligt att domarna gillade hennes spralliga med positiva inställning. Mattes älskling. :love:

142584281341385600_resized.jpg

142584284618605200_resized.jpg

Sådär ja, nu är herr chokladkatt anmäld till sin första utställning. Ska bli himla spännande!
Premiären blir på dackekattens utställning i april, nån mer härifrån som ska dit?
Jag tror att jag ska anmäla Lumi, men det blir bara en dag i så fall :). Trodde inte jag skulle hinna anmäla, men såg igår att de hade massor platser kvar.

Kul! Jag känner att det räcker med en dag när det är första gången. De brukar ju bli helt slut!
Kan tänka mig det!
Jag har dock inte mycket till val eftersom jag ska jobba hela utställningen och bor en bra bit ifrån. Alternativet är att lämna honom på hotellrummet ena dagen, och det skulle han bli väldigt ledsen över (eftersom jag inte ska ta med någon av de andra)

Kan tänka mig det!
Jag har dock inte mycket till val eftersom jag ska jobba hela utställningen och bor en bra bit ifrån. Alternativet är att lämna honom på hotellrummet ena dagen, och det skulle han bli väldigt ledsen över (eftersom jag inte ska ta med någon av de andra)
Tror det är nästan lika jobbigt för honom att bo på hotell, så då kan han lika gärna hänga med till utställningen ja.

*knapp*

Någon som ska till SK nästa helg? :)

Följde med och hjälpte minb mor på SK i helgen då jag sen innan Jul har hennes ena avelshane (snart kanske två) hos mig. Vi ställde två hanar o två honor. En hona gick bara på söndagen då vi inte fick palts båda dagarna...

Ena hanen fick CAC båda dagarna o blev Champion!
S*Rubycats Tamlin
10422980_1063857190298200_1602525976071324615_n.jpg

Rusty Arkiza PL som bor hos mig blev slagen utav en katt med helt underbar kropp på söndagen o fick således ett CAC på lördagen "bara"
Jag och Rusty
10500545_1063869300296989_8259793728081439098_n.jpg

Sen hade vi två unghonor med oss, ena fick CAC på sin första utställning o den andra fick ett CAC på lördagen men är nog en "endagarskatt" så hon var rätt spänd på söndagen o fått "stressknyck"...

Men vi hade störtkul hela helgen o är sjukt taggade på att anmäla till Västerås, men ska se om nya kissen går igenom vet.besiktningen innan vi anmäler :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 173
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 426
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka