Utställnings tråden

Var på hundutställningen i stockholmsmässan idag då mamma ville titta på sin framtida möjliga ras (och jag säger inte nej till att klappa hund :angel:)
Och då lyckades jag få henne att åtminstone humma jakande till att följa med på en kattutställning :devil: Så vet ni när/om det blir en åtminstone ganska stor utställning i stockholmstrakten? :bump:

Påstår du inte själv att du är inne ofta på Sverak? Då borde du ju ha koll på vart man hittar allt om kommande utställningar...
http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm

@Sorbe - Hittade många bra förklaringar och har nu beställt hem tyg i kungsblått och midnattsblått vilket jag tror ska få lillkillen (egentligen enorma...) att synas ordentligt :d Sen får vi se om matte lyckas utföra det på ett estetiskt tilltalande sätt, blev positivt överraskad av att mamma kan lapptäckes-teknik så jag har lite support :banana:

Påstår du inte själv att du är inne ofta på Sverak? Då borde du ju ha koll på vart man hittar allt om kommande utställningar...
http://www.sverak.se/SVERAK/Utstallning/index_utstallning.htm
Har jag väl inte påstått? :confused:
Men tack för länken, dock så gör förklaringen längst ned mig alldeles förvirrad :crazy:
Undrar över dessa utställningar (skippade dem med för kattklubbar, antar att de kanske är mindre än dessa två?):
>> 1-2 augusti
Stockholm Kat.utst - SpeedCat, SC
>> 31 oktober-1 november
Täby Kat.utst. - Alfakatten, ALFA

Hur vet man vilka raser som gäller på dessa? Är det alla raser? Är de stora eller små? :crazy: Alltså, totalt novis på detta :angel:

Undrar över dessa utställningar (skippade dem med för kattklubbar, antar att de kanske är mindre än dessa två?):
>> 1-2 augusti
>> 31 oktober-1 november

Hur vet man vilka raser som gäller på dessa? Är det alla raser? Är de stora eller små? :crazy: Alltså, totalt novis på detta :angel:

Du får gå in på inbjudan och läsa men det är i princip alltid de flesta raserna som är med. Det som står i texten du klistrat in är datum för utställningen, ort där den hålls, vilken kattklubb som ordnar utställningen samt kattklubbens förkortning.

Har jag väl inte påstått? :confused:
Men tack för länken, dock så gör förklaringen längst ned mig alldeles förvirrad :crazy:
>> 1-2 augusti
>> 31 oktober-1 november

Nu vet jag inte riktigt hur du har läst... Stockholms kattklubb har sin vårutställning i början av mars t.ex.
Det finns även en utställning i Rasbo/Uppsala 3-4/1.

Och ang sy burskynke så är det inte svårt om man är lite händig. :)

Själv ska jag ställa både på Fräset och Nerk...

Ni som ställer ut, nog var det iaf nån i Borlänge i höstas? Jag var dit och kikade och tyckte det var sjukt rörigt och stressigt att gå där redan som åskådare som slapp hålla koll på allting - brukar det vara så?
Jag var lite sugen på att prova ställa ut Igor nån gång, men brukar det vara så som det var där så får jag konstatera att det inte är något för mig när jag inte klarar av miljön :down:

Vissa utställningar är jätteröriga medans vissa inte är det alls. Jag tycker det beror mycket på lokalen. Ju mindre lokal desto trängre och jobbigare blir det. Som Östkattens utställning de har i februari i Norrköping är i en avdelad rackethall med plastväggar som skiljer hallen åt, för två år sen var jag där och det var supertrångt och runt om kattutställningen hade de träningar, typ badminton osv... Hade varit bättre om man hyrt större delar av lokalen eller hela...
Men sen tycker jag det är mindre stressigt när man är där som utställare. Mina katter ska alltid upp nästan direkt när utställningen börjar och då är det ganska lugnt och knappt några besökare på plats.
Men har man speciella behov och klarar inte sånt så kan det ju bli svårt...

Vissa utställningar är jätteröriga medans vissa inte är det alls. Jag tycker det beror mycket på lokalen. Ju mindre lokal desto trängre och jobbigare blir det. Som Östkattens utställning de har i februari i Norrköping är i en avdelad rackethall med plastväggar som skiljer hallen åt, för två år sen var jag där och det var supertrångt och runt om kattutställningen hade de träningar, typ badminton osv... Hade varit bättre om man hyrt större delar av lokalen eller hela...
Men sen tycker jag det är mindre stressigt när man är där som utställare. Mina katter ska alltid upp nästan direkt när utställningen börjar och då är det ganska lugnt och knappt några besökare på plats.
Men har man speciella behov och klarar inte sånt så kan det ju bli svårt...
Ah, tack! Ja lokalvalet förstår jag mig inte alls på i det här fallet. Vet att man tidigare varit vid travbanan, nu är det måååånga år sen jag besökte där men jag vill minnas att det inte alls var lika trångt och rörigt. Får se var det blir nästa år ifall man iaf tar sig dit och tittar igen.
Känns synd bara, har ställt ut marsvin och råttor tidigare helt problemfritt. Vore kul att ställa även Igor nån gång men inte om jag ska tvärdö av stressen redan som besökare.

Ah, tack! Ja lokalvalet förstår jag mig inte alls på i det här fallet. Vet att man tidigare varit vid travbanan, nu är det måååånga år sen jag besökte där men jag vill minnas att det inte alls var lika trångt och rörigt. Får se var det blir nästa år ifall man iaf tar sig dit och tittar igen.
Känns synd bara, har ställt ut marsvin och råttor tidigare helt problemfritt. Vore kul att ställa även Igor nån gång men inte om jag ska tvärdö av stressen redan som besökare.
Jag tycker att man får ett annat fokus när man ställer ut själv. Då har man ju sin tid att passa (och bara en domare att ha koll på, om man bara har en katt), sin egen katt att hålla koll på och kan där emellan bara chilla :)
Som besökare vill man ju se alla domare och alla burar samtidigt ungefär, då blir det mer intryck av att det är jätterörigt.
Bäst är ju om du kan få kontakt med någon som kan ställa upp lite som en mentor och hjälpa dig igenom första utställningen, det brukar gå att hitta genom kattklubben man går med i :)

Nu vet jag inte riktigt hur du har läst... Stockholms kattklubb har sin vårutställning i början av mars t.ex.
Det finns även en utställning i Rasbo/Uppsala 3-4/1.

Och ang sy burskynke så är det inte svårt om man är lite händig. :)

Själv ska jag ställa både på Fräset och Nerk...
Eeh måste jag ha missat! :o
Men nu när jag tittar så förstår jag lite varför, stod om 2-cert som jag inte begriper, tänkte att det kanske var en lite mindre utställning :o Dumt tänkt förstår jag, och nu när jag läser inbjudan så uppfattar jag det som att alla katter är välkomna, eller?

Jag tycker att man får ett annat fokus när man ställer ut själv. Då har man ju sin tid att passa (och bara en domare att ha koll på, om man bara har en katt), sin egen katt att hålla koll på och kan där emellan bara chilla :)
Som besökare vill man ju se alla domare och alla burar samtidigt ungefär, då blir det mer intryck av att det är jätterörigt.
Bäst är ju om du kan få kontakt med någon som kan ställa upp lite som en mentor och hjälpa dig igenom första utställningen, det brukar gå att hitta genom kattklubben man går med i :)
Nja, domare och sådär var jag helt ointresserad av, jag försökte mest gå runt och titta på fina katter bara. Trängsel och folk känns inte som nånting som försvinner av att jag får för mig att prova ställa ut :p Jag är sådär så jag blir skitstressad bara av att råka känna mig lite i vägen i en halvtom mataffär annars, så kattutställning känns väl inte riktigt som nånting för mig så sett.
Får se var det blir utställning nästa år. Blir det samma lokal så stannar jag hellre hemma men blir det en annan så kanske det kan vara värt ett försök. Om inte för att ställa ut så iaf för att gå och titta igen. Om inte annat blir ju mina killar glada över de nya leksakerna som lätt följer med hem :)

Jahapp! Då är Sally anmäld till sin första utställning som kastrat. Östkattens utställning 21 februari blir det. Hade egentligen tänkt att ställa den nya förmågan då, så jag skickade in anmälningsavgiften för ett par veckor sedan. Men eftersom det inte blev något köp hade jag bara Sally som kunde ställa upp. Hade förvisso tänkt ställa henne lite nästa år, men jag hade inte riktigt tänkt ställa henne så snart. Dessutom är det ju Breed-BIS för ragdoll på lördagen så Sally har säkert ingen chans. Hoppas på att slippa konkurens ändå i min klass.

Blir lite irriterad på att man måste anmäla så brutalt långt innan utställningen. Nu fick jag anmäla 3 månader innan. MYCKET kan hända på tre månader, men samtidigt vågar jag inte vänta med att anmäla för att riskera att inte få plats. Anmälan är ju dessutom bindande... Men jag kan inte över huvud taget veta i vilket skick min katt kommer vara om ett kvartal... morr. :cautious:

Jahapp! Då är Sally anmäld till sin första utställning som kastrat. Östkattens utställning 21 februari blir det. Hade egentligen tänkt att ställa den nya förmågan då, så jag skickade in anmälningsavgiften för ett par veckor sedan. Men eftersom det inte blev något köp hade jag bara Sally som kunde ställa upp. Hade förvisso tänkt ställa henne lite nästa år, men jag hade inte riktigt tänkt ställa henne så snart. Dessutom är det ju Breed-BIS för ragdoll på lördagen så Sally har säkert ingen chans. Hoppas på att slippa konkurens ändå i min klass.

Blir lite irriterad på att man måste anmäla så brutalt långt innan utställningen. Nu fick jag anmäla 3 månader innan. MYCKET kan hända på tre månader, men samtidigt vågar jag inte vänta med att anmäla för att riskera att inte få plats. Anmälan är ju dessutom bindande... Men jag kan inte över huvud taget veta i vilket skick min katt kommer vara om ett kvartal... morr. :cautious:

Fast du behöver ju inte åka om du märker att katten inte är i bra skick till utställningen?!
När man har haft sin katt ett tag så vet man om katten har ful/fin-perioder och kan anpassa sig efter det.
Även utställningsarrangören behöver ju tid på sig att förbereda ett bra arrangemang.

Varför blev det inget köp??

Fast du behöver ju inte åka om du märker att katten inte är i bra skick till utställningen?!
När man har haft sin katt ett tag så vet man om katten har ful/fin-perioder och kan anpassa sig efter det.
Även utställningsarrangören behöver ju tid på sig att förbereda ett bra arrangemang.

Varför blev det inget köp??
Ja, men man får ju inte tillbaka pengarna. Mest det jag menade. Självklart åker jag ju inte om jag märker att Sally är i dåligt skick. Hon är väldigt snygg nu :). Hon har dock allergi och därav kan det ändra sig rätt snabbt, ifall det blossar upp något.

Katten jag skulle köpt började skela och då jag är avels- och utställningsintresserad så blev det inget köp :(. Förhoppningsvis hittar jag en annan snygg hona så småningom.

Heeelt nybörjare på detta!

Den här missen:

Skulle jag nångång vilja ställa ut i framtiden! Hur går man tillväga? Hur gör man?? All info tack :D

Huskatt på 18v.

Nu har jag beställt en massa tyg för att sy ett nytt burskynke till Östkatten nästa månad. Själv har jag inte suttit vid en symaskin på en sådär 10 år, så vi får väl se om jag lyckas klara detta själv eller om jag får "ringa en vän". Men om det blir som min vision säger så kommer det bli jättefint :). Mitt nuvarande burskynke sydde en kompis till mig inför första utställningen. Då hade varken hon eller jag koll på hur det bör se ut, så det burskynket har lite brister. Nu blir det burskynke 2.0 helt enkelt.

Hur ser era burskynken ut?

Nu har jag beställt en massa tyg för att sy ett nytt burskynke till Östkatten nästa månad. Själv har jag inte suttit vid en symaskin på en sådär 10 år, så vi får väl se om jag lyckas klara detta själv eller om jag får "ringa en vän". Men om det blir som min vision säger så kommer det bli jättefint :). Mitt nuvarande burskynke sydde en kompis till mig inför första utställningen. Då hade varken hon eller jag koll på hur det bör se ut, så det burskynket har lite brister. Nu blir det burskynke 2.0 helt enkelt.

Hur ser era burskynken ut?
Oh vad spännande!
Jag behöver sy ett till slutet av april, men har ingen aning om hur. Det får inte vara puttenuttigt, det ska ju sitta en orientalhane i buren ;)
Vilken färg passar bäst för att framhäva choklad? Känns som att han kommer se ut som en mörk blobb där inne oavsett? :D

Oh vad spännande!
Jag behöver sy ett till slutet av april, men har ingen aning om hur. Det får inte vara puttenuttigt, det ska ju sitta en orientalhane i buren ;)
Vilken färg passar bäst för att framhäva choklad? Känns som att han kommer se ut som en mörk blobb där inne oavsett? :D
Jag har hittat detta som jag gått lite efter gällande färger:

Svart - Vitt, rött, gult, grönt
Varma färger: brunt, rött, brunmaskat - Grått, ljusblått, grönt
Kalla färger: blått, svart-vitt, silver - Gult, terracotta, orange, offwhite, rosa, gammelrosa, rött, grönt
Vitt - Grått, rött, blått, grönt

Choklad kan nog likställas med brunt. Jag har ju en brunmaskad ragdoll, och hennes nuvarande burskynke är i 2 nyanser av blått. Det nya burskynket är tänkt att gå i färgerna creme och grönt. Creme kanske inte passar in riktigt, men jag ville ljusa upp det så att det inte blir för mörkt med det gröna.

Jag har hittat detta som jag gått lite efter gällande färger:

Svart - Vitt, rött, gult, grönt
Varma färger: brunt, rött, brunmaskat - Grått, ljusblått, grönt
Kalla färger: blått, svart-vitt, silver - Gult, terracotta, orange, offwhite, rosa, gammelrosa, rött, grönt
Vitt - Grått, rött, blått, grönt

Choklad kan nog likställas med brunt. Jag har ju en brunmaskad ragdoll, och hennes nuvarande burskynke är i 2 nyanser av blått. Det nya burskynket är tänkt att gå i färgerna creme och grönt. Creme kanske inte passar in riktigt, men jag ville ljusa upp det så att det inte blir för mörkt med det gröna.
Toppen! Då ska jag kunna hitta nåt bra tyg, sen gäller det bara att tämja symaskinen

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 426
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka