Då tar jag första delen. Jordbruksverket har väl bara ett ID-register, och har ingenting med utställning att göra. Även Sverak har ett ID-register, jag har mina registrerade på båda ställena. Men det är som sagt bara ID-register, för att få ställa ut behöver katten ett huskattsbevis.Puttar upp denna tråden . Brukar kika in här (och har fått svar på frågor innan, men blev sedan aldrig aktuellt då den tänkta katten visade sig vara mattegris och inte tycka om främlingar så insåg att dte inte var lönt för hon skulle inte tycka det vara kul, och det ska ju vara en kul grej för både människa och katt).
Men har ju en liten lurvig husis nu, hade ju planerat köpa renrasig chinchillaperser med stamtavla men blev inte så....
men har två frågor..
ska ju chippa och registrera (såfort jag betsämt namn....), har alltid trott att katter med stamtavla registreras i sverak o huskatter bara kan registreras i jordbruksverket. men läste igår att även sverak registrerar huskatter. får huskatten ställas ut oavsett var den är registreras av de två ställerna eller vilket av dem gäller?
jag tycker det även är svårt att hitta info om kattklubbar och utställningar, har efter endel sökande hittat lista på internationella utställningar för nästa år, men undrar, finns det inte "mindre" utställningar? typ som hundar kan ställas ut i lokala inoffeciella utställningar. jag som bara vill "testa på för skojs skull" hade föredragit en liten mindre tillställning... + att här i småland där jag bor verkar det inte alls finnas många.. dackekatten har en om året typ, gislaved i april tror jag det var. och kalmar har nån i juni.
Vad du måste börja med är att gå med i en kattklubb. Jag valde tillslut Uppsala Kattklubb i och med att det verkade vara den mest aktiva klubben i närområdet, men jag vet folk som går med i den billigaste, för dom är liksom inte intresserade av föreningsliv öht men måste ju ändå vara med i en klubb för att få ställa ut. Som man själv känner.
Sen är det ansökan om huskattsbevis som gäller. Rekommenderar latkatten: http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter_pdf/Latkatt_huskattbevis.pdf
Och så själva blanketten här: http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter_pdf/Huskattbevis_ansokan.pdf
Utställningsreglerna: http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/regler_utstallning.pdf
För att ställa huskatt måste den vara uppskattningsvis minst sex månader gammal, ha ett huskattsbevis, vara ID-märkt, vaccinerad och ha klippta klospetsar, och om den är över 10 månader gammal även kastrerad.
På sveraks förstasida, till höger, finns ett flertal utställningsrelaterade länkar, "Utställningslista" är där alla kommande utställningar är listade. Synd att du bor så långt söder ut, annars hade du kunnat ta rygg på mig och Smulis i Uppsala i januari, vi ställer huskatt båda två. På huskattssidan är konkurrensen ungefär lika stor oavsett hur stor resten av utställningen är, typ 0-5 är ganska normalt här uppe. Vi delas upp i korthår och långhår, och inom hårlagen delas honor och hanar. Om du är van vid hundutställningar tycker jag vi ropar på @Smulis som kan både ock, kanske lättare att få grepp om om man kan dra paralleller tänker jag.