Utställnings tråden

Puttar upp denna tråden :). Brukar kika in här (och har fått svar på frågor innan, men blev sedan aldrig aktuellt då den tänkta katten visade sig vara mattegris och inte tycka om främlingar så insåg att dte inte var lönt för hon skulle inte tycka det vara kul, och det ska ju vara en kul grej för både människa och katt).

Men har ju en liten lurvig husis nu, hade ju planerat köpa renrasig chinchillaperser med stamtavla men blev inte så....

men har två frågor..
ska ju chippa och registrera (såfort jag betsämt namn....), har alltid trott att katter med stamtavla registreras i sverak o huskatter bara kan registreras i jordbruksverket. men läste igår att även sverak registrerar huskatter. får huskatten ställas ut oavsett var den är registreras av de två ställerna eller vilket av dem gäller?

jag tycker det även är svårt att hitta info om kattklubbar och utställningar, har efter endel sökande hittat lista på internationella utställningar för nästa år, men undrar, finns det inte "mindre" utställningar? typ som hundar kan ställas ut i lokala inoffeciella utställningar. jag som bara vill "testa på för skojs skull" hade föredragit en liten mindre tillställning... + att här i småland där jag bor verkar det inte alls finnas många.. dackekatten har en om året typ, gislaved i april tror jag det var. och kalmar har nån i juni.
Då tar jag första delen. :) Jordbruksverket har väl bara ett ID-register, och har ingenting med utställning att göra. Även Sverak har ett ID-register, jag har mina registrerade på båda ställena. Men det är som sagt bara ID-register, för att få ställa ut behöver katten ett huskattsbevis.
Vad du måste börja med är att gå med i en kattklubb. Jag valde tillslut Uppsala Kattklubb i och med att det verkade vara den mest aktiva klubben i närområdet, men jag vet folk som går med i den billigaste, för dom är liksom inte intresserade av föreningsliv öht men måste ju ändå vara med i en klubb för att få ställa ut. Som man själv känner. :)
Sen är det ansökan om huskattsbevis som gäller. Rekommenderar latkatten: http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter_pdf/Latkatt_huskattbevis.pdf
Och så själva blanketten här: http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter_pdf/Huskattbevis_ansokan.pdf
Utställningsreglerna: http://www.sverak.se/SVERAK/Regler/regler_utstallning.pdf
För att ställa huskatt måste den vara uppskattningsvis minst sex månader gammal, ha ett huskattsbevis, vara ID-märkt, vaccinerad och ha klippta klospetsar, och om den är över 10 månader gammal även kastrerad.

På sveraks förstasida, till höger, finns ett flertal utställningsrelaterade länkar, "Utställningslista" är där alla kommande utställningar är listade. Synd att du bor så långt söder ut, annars hade du kunnat ta rygg på mig och Smulis i Uppsala i januari, vi ställer huskatt båda två. :) På huskattssidan är konkurrensen ungefär lika stor oavsett hur stor resten av utställningen är, typ 0-5 är ganska normalt här uppe. Vi delas upp i korthår och långhår, och inom hårlagen delas honor och hanar. Om du är van vid hundutställningar tycker jag vi ropar på @Smulis som kan både ock, kanske lättare att få grepp om om man kan dra paralleller tänker jag. :D

Tack så jättemycket @Marty och @Linta för era svar!!! åhh synd det är så långt till uppsala. Tror enda klubben i närheten är dackekatten så får väl vända mig dit. tror jag börjar få koll på allt det praktiska, såg ngn länkade utställning för dummes i snackistråden, mkt givande.
haha tyvärr har jag inte så mkt koll på hundutställning heller, men har iaf varit på en sådan ;-P vilket är mer erfarenhet än vad jag har av kattutställning

gul_zebra: ja det tror jag…. eller?

@Iaraphel
Kattutställningar är inte så väldigt komplicerade, jag var på min första förra året och det finns alltid någon man kan fråga om man undrar något eller är osäker på när man ska upp för bedömning. Det ger dock mersmak ^^

@Iaraphel
Kattutställningar är inte så väldigt komplicerade, jag var på min första förra året och det finns alltid någon man kan fråga om man undrar något eller är osäker på när man ska upp för bedömning. Det ger dock mersmak ^^
Jag gjorde bort mig lite på min första utställning (men det var mest domarens fel). Ställde min katt och direkt efter den bedömningen var det Bäst i variant. Sen tänkte jag att vi var helt klara, så jag satte in katten i buren och gick och åt. När jag kom tillbaka var buren öppen och katten borta! Blev helt livrädd, tills jag upptäckte att hon tydligen blivit hämtad av assistenten. Hon skulle visst upp för NOM, men det hade ingen sagt till mig...

/Marty som aldrig mer lyckats missa en nominering hos domaren som bedömt min katt

@Marty
Det hade säkert kunna hända mig med om jag ställde raskatt, det verkar onekligen lite mer "komplicerat" än att ställa huskatt ^^
Ja. Mest är det väl domaren som är lite kass när de inte säger så mycket. Hur ska man då veta om de ska upp för nominering eller inte? Ofta hinner man ju inte ens få bedömningen innan nomineringen så har inte domaren sagt något så vet man ju inte ens om de fått cert eller ej. Nu har jag lärt mig att jag minsann får ha koll själv när det är dags för nomineringen.

Ja. Mest är det väl domaren som är lite kass när de inte säger så mycket. Hur ska man då veta om de ska upp för nominering eller inte? Ofta hinner man ju inte ens få bedömningen innan nomineringen så har inte domaren sagt något så vet man ju inte ens om de fått cert eller ej. Nu har jag lärt mig att jag minsann får ha koll själv när det är dags för nomineringen.
Mmm ja det kan jag hålla med om, det är inte lätt om man kommer som novis och inte har koll på alla momenten och veta vad som förväntas av en och vad som kommer härnäst. Fördelen med hundutställningar är ju att ringsekreteraren alltid säger till om man ska stanna kvar vilket underlättar mycket men något sådant har jag inte varit med om på någon kattutställning vad jag kan minnas i alla fall.

Hade jag inte haft @Linta som jag kunde ställa en massa korkade frågor till första gången så hade jag varit helt lost, även om man har läst på innan om hur det går till så är det inte samma sak när man sedan är där på en riktig kattutställning.

Mmm ja det kan jag hålla med om, det är inte lätt om man kommer som novis och inte har koll på alla momenten och veta vad som förväntas av en och vad som kommer härnäst. Fördelen med hundutställningar är ju att ringsekreteraren alltid säger till om man ska stanna kvar vilket underlättar mycket men något sådant har jag inte varit med om på någon kattutställning vad jag kan minnas i alla fall.

Hade jag inte haft @Linta som jag kunde ställa en massa korkade frågor till första gången så hade jag varit helt lost, även om man har läst på innan om hur det går till så är det inte samma sak när man sedan är där på en riktig kattutställning.
Det är guld värt med någon att fråga, eller någon att hänga på under första utställningen. Jag hade ingen med mig på första utställningen, och hade aldrig själv varit på utställning innan. Det löste sig ju, men det var tämligen förvirrande trots att jag försökt läsa massor innan. Introducerade en vän i kattutställning i våras. Jag tror hon hade det lite lättare eftersom jag var med och hade en del koll.

Tack alla för svar, haha jag hade också blandat ihop det och såg nu att det var i skk vi hade katter registrerade.

för mig hade det räckt om det var 10-20 katter, haha ser framför mig hur jag inte vågar lämna buren i rädsla att gå vilse sedan verkligen måste gå på toa och sen inte hitta tillbaka till min bur/katt.... (får man stta en stoooor antenn på sitt burskynke? ;-P....) har världens sämsta lokalsinne och lär definitivt kunna virra bort mig och missa när katten ska in.
men det är inte lika många steg för huskatter? med risk (eller chans kanske dte heter) för nom och så?
ähh har ett tag att lära mig.. vet ännu inte om kissen blir lämplig. var alldeles för tunn när den kom så håller nu i första hand på med uppgödning... får se sen om det blir både fysiskt och mentalt mogen..

@Iaraphel : Alla burrader brukar vara uppmärkta. Så när du installerat katten i buren är det ju bara att memorera att du exempelvis har katten på burrad H. Nemas problemas :). Det brukar ju vara typ en idrottshall så det är inte SÅÅÅ stort. :)

Och då var jag ändå oerhört förvirrad då. :D Tror som du att man måste prova och kanske ställa några gånger för att få ett riktigt grepp på det hela.

@Iaraphel Jag tycker det är enklare att ställa huskatt, eftersom man bara tävlar om nom och bis. För raskatterna är det ju även cert och för vissa biv. Huskatterna är nästan alltid sist ut innan lunchpausen. Ibland är alla huskatter hos samma domare, ibland är dom utspridda. Framme hos varje domare sitter en lapp med vilka raser och färger/färggruppen hen dömer, och oftast står dom i turordning också. Det är inte svårt egentligen, bara väldigt förvirrande om man inte är van. Och ibland även om man är van kan jag lova. :cautious:

I stora drag:
Sätt katten i buren, förslagsvis med burskynke i. Man får dekorera ordentligt så ta med antennen du. :D
Hitta din domare, den som för dagen dömer HCL(huskatt långhår) honor.
Vänta i evigheter på att raskatterna döms klart. Håll koll hos domaren, en del är riktigt snabba!
När nomineringarna för raskatterna ska börja hos din domare kan det vara lämpligt att ta ut och kamma till din egen katt. Jag brukar sätta mig på lämpligt ställe med Sixten i knät en stund så han hinner slappna av lite. Ta fram katten till domaren när det verkar klart efter katten innan. När domaren inte har näsan i pappren, bordet är torkat osv. Säg att du är ny och inte har nån koll, och att det är första gången för katten också.

Domaren bedömer katten. Du försöker göra det så trevligt som möjligt för katten där framme så att den vill vara med fler gånger. :) Är det fler långhåriga huskattshonor på plats så bedöms dessa också innan domaren rangordnar er. Den som blir satt som etta vinner "klassen", och det fina med huskatter är att är man klassvinnare blir man nominerad(om katten håller för det vill säga). Blir hon något annat än etta är hon färdig för dagen och kan få slappa i buren tills det är dags att åka hem. Förhoppningsvis finns det en rosett att hämta i prisrummet men det är långt ifrån säkert tyvärr... Nackdelen med att ställa huskatt. :p Bedömningssedeln hämtas också i prisrummet. Förhoppningsvis går den att läsa. :up:

Huskatterna har en egen panel och tävlar aldrig mot raskatterna. Korthår och långhår går heller aldrig mot varandra, om det inte ska utses en bob huskatt, men den titeln är i så fall inofficiell och det görs sällan(aldrig). Det brukar göras utrop i högtalare/någon med kraftig pipa talar om när katterna ska upp i panelburarna. Assistenter visar katterna under panelen, mattar och hussar får nervöst vänta i publiken. Den långhåriga honan som blir etta kommer att möta den långhåriga hanen som blir etta. Samma för korthåren. Domaren/na som har dömt(oftast är det tre stycken) tittar på båda katterna och röstar sedan på den dom tycker är bäst. Katten med flest röster blir best in show.

Och då var jag ändå oerhört förvirrad då. :D Tror som du att man måste prova och kanske ställa några gånger för att få ett riktigt grepp på det hela.
Men något mindre förvirrad än vad jag var i alla fall :D

Men jo jag håller med, redan efter första gången så hade man ett bra hum om hur det går till i stora drag i alla fall och huskatterna har ju inte lika många "delmoment" som raskatterna har heller, jag är evigt tacksam att jag började ställa ut huskatt så jag åtminstone kan grunderna innan jag ger mig på raskatt sen i framtiden :angel:

Lördagen börjar närma sig! Tyvärr har det visat sig att vi har konkurrens, konkurrenten slog Bonnie sist. Men nu (baserat på bilder) tycker jag att Bonnie är finare. Vilket jag iofs tyckte då också :angel:
Så vi får se. Eftersom det är sista chansen för Bonnie att ta CH-titeln så känns det lite viktigt. Tyvärr är hon ju inte världens lyckligaste katt på utställningar :o

Fasligt söt är hon i alla fall :D
10155040_10152327043764235_1628962307879336122_n_zps0997fcc5.jpg

10302353_10152327043854235_427100356620156401_n_zps501faf8a.jpg

Bilderna tagna av Saija Vasenius, S*BritishDreams devons :bow:

Lördagen börjar närma sig! Tyvärr har det visat sig att vi har konkurrens, konkurrenten slog Bonnie sist. Men nu (baserat på bilder) tycker jag att Bonnie är finare. Vilket jag iofs tyckte då också :angel:
Så vi får se. Eftersom det är sista chansen för Bonnie att ta CH-titeln så känns det lite viktigt. Tyvärr är hon ju inte världens lyckligaste katt på utställningar :o

Haha!
Vilken morrhoppa!
Lycka till på Birka. :)
Vad har du för planer för katterna?

Själv åker jag till Finland och ställer i helgen. Spännande!!

Sista bilden är fantastisk :rofl: Verkligen "Fuck off and die!"

Haha!
Vilken morrhoppa!
Lycka till på Birka. :)
Vad har du för planer för katterna?

Själv åker jag till Finland och ställer i helgen. Spännande!!

Åh, jag var i Finland vid den här tiden förra året! Gick jättebra, även och språket ställde till vissa problem :p
Båda ska paras så fort dom löper och när ungarna är tillräckligt gamla, så blir både Bonnie och Malla kastrerade. Om nån vecka eller så föds förhoppningsvis "min" nya pärla som jag ska ta på foder. Dessutom är tanken att behålla en son efter Malla, om det föds nån bra. Han ska kastreras som ung, så det blir ingen avelshane.
Lycka till!!

Men lilla fia-lotta då. Vet inte om jag hade vågat ställa en katt som såg ut sådär. På min första utställning åkte jag med en bekant vars katt smällde vid bedömningen. Han blev sig aldrig mer lik igen, utan fortsatte vara osäker och aggressiv hemma. Han var tydligen världens snällaste innan händelsen. Det var en kastrerad hane. Men jag håller verkligen tummarna för att det blir ett cert i helgen :)

Jag längtar ut på utställningar igen efter att inte ha varit iväg sedan februari! Jag hoppas att Sally kommer se vettig ut i vår så jag kan prova att ställa henne som kastrat. Sen kommer ju min nya förhoppningsvis. Hon är lite feltecknad med jag vill gärna få henne bedömd ändå. Inom ragdollvärlden så vet jag en hane med diskvalificerande felteckning som blivit både Champion och dessutom NOM 2 ggr :banghead:... Bedrövligt enligt mig, men med tanke på det borde min nya åtminstone kunna få en fair bedömning då hon inte har några diskvalificerande fel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Katthälsa Veterinär inkopplad så det behöver ni inte tipsa om. Katt som har haft magproblem till och från hela livet. Mycket överviktig, en följd...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 425
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka