utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Jag misstänker/hoppas på att det snart kommer ett intressant inlägg i debatten :angel:

Och hur känner du att du mår bra med en hund när den är 8 veckor?

//E

Precis! Dessutom så träffar väl de flesta valpköpare valpen ett par gånger några timmar så man hinner ju inte ens känna efter hur valpen är som personlighet. Den är ju därtill omringad av kullsyskon som inverkar.
Då vi tog vår hund valde uppfödaren ut vilken vi fick eftersom hon känner valparna bäst och kunde därför välja den som bäst motsvarade vad vi var ute efter..

Visst, uppfödaren får välja till mig också, förutsatt att denna följer mina önskemål. Jag tar ju inte den fulaste valpen för att uppfödaren tycker det ;)

//E

Jag personligen tycker mer illa om alla de BC-korsningar som finns och där är den mentala biten oftast mer osmaklig än hos "renrasiga" oreggade BC:s..

Dessa är aldrig bra vallhundar och har oftast en hel del mentala brister och de ger nog BC sämre rykte, eftersom de allra flesta skyller de mentala felen på just BC:n i hunden :cool:

Nej det är klart!:D

Tillägger ännu att en som parar oreggade knappast är i stånd att välja rätt hund till rätt ägare och då valpköparna inte vet så mycket om hundar så väljer de den sötaste..:crazy: Kan gissa hur det slutar...

Tycker det är skönt att se att dom dom flesta ändå har koll på border collie och kraven på att få regga valpar.
Har själv blivit tillfrågad ett antal gånger av olika "border collie" ägare om parning. Problemet då har varit just det att dom faktiskt har stamtavla men ägarna är inte ett dugg intresserad att meritera sin hund för att regga eventuella valpar.
Skall jag då som har tagit min hane upp till SM i vallning ställa upp snällt och buga?
Dom är bara så övertygade att deras hundar är så snälla och inte bitska som " border collie kan vara har dom hört" Vallning vad är det?
Man svara inte så snällt då.
Är uppfödare själv på just Border Collie.

Om folk visste vilket jobb och hur enormt många timmar det tar att träna upp en hund bara till ett lokalprov, så skulle nog fler få respekt för de som håller på och meriterar sina BC:s dessutom :cool:

Tycker nog att de som har meriterade BC-hanar med gott samvete ska neka ickemeriterade tikar för parning, men som sagt, de kan göra det på ett trevligare sätt kanske ;) I alla fall om den tikägare som ringer är trevlig och inte helt rabiat :eek: :D

Fast dom kanske var trevliga, bara det att innehållet i svaret inte var vad TS (eller TS bekanta) hade väntat sig. Då blir man lätt snopen och stött, oavsett om tonen var god.

Fast dom kanske var trevliga, bara det att innehållet i svaret inte var vad TS (eller TS bekanta) hade väntat sig. Då blir man lätt snopen och stött, oavsett om tonen var god.

Misstänker att det var så jag med.

Mycket troligt, men det är ändå bra med debatt kring det hela och att det kommer upp till ytan mer, exakt vad BC är och vad som krävs för att kunna registrera valpar efter dem!

De är arbetshundar, som egenskapsavlas i hög grad och för rasens bästa bör detta komma ut till alla som ska avla på bc, bara för att "de är så fina"

Inte ens maken skulle släppa till sin oreggade BC-hane på en "sällskapshundsBC-tik" :devil:

Vi har ju i den hunden personlig erfarenhet av hur djävlig en BC kan bli i fel händer och där de inte får valla. Efter många timmars jobb av både maken och mig, så har vi i den hunden en trevlig familjemedlem och en fullt duglig vallhund :cool:

Hade han varit kvar hos sin första ägare, så är jag övertygad om att han skulle ha varit avlivad för länge sedan, för han var inte alls trevlig för fem öre, när vi fick honom..

En border collie är en ras gjord för att valla, sen inte sagt att alla gör det, eller ens gör det bra. Det är dock viktigt att dom får jobba.
Men parar man en hund som inte ens har dokumenterade egenskaper som eftersöks i rasen så vet man ju absolut inte vad man får för resultat.
Menar inte att låta vass, vet inte hur alla smilies fungerar:-)

Eftersom du svarade mig, så är det lugnt :p

:D

Du om någon vet ju hur mycket jobb vi lagt ner på Scott och vilken skillnade det är på honom då, mot nu. Och nog tror jag rätt i att han skulle ha varit avlivad för länge sedan om han fortsatt på den bana han var i när han kom till oss?

Jag känner en som har två BC.. En tik o hane.. hanen har aldrig fått valla.. han är ändå lugn som en filbunke.. Tiken däremot fick valla innan hon kom till dem som äger henne nu..
En mer stressad hund får man leta efter! Hon "vallar" ALLT!! Springer runt hästarna, Hö;et, Skottkärra ALLT!
Tkr så synd om henne för tror att hon skulle ha varit en bra vallhund om hon hade fått vallat riktigt

*trådlån*

Skulle det funka att ha en BC som enbart tränar/tävlar lydnad?

Det är just det Minerva, man måste passivitets träna en border.
Skall man inte använda den till vallning så bör man inte väcka den björn som sover.:bow:

Det, min kära mysgris är väldigt individuellt ;)

Tiken jag hade, skulle inte alls ha fungerat med det alternativet, medans nuvarande hanen skulle vara helt ok, med det.

*trådlån*

Skulle det funka att ha en BC som enbart tränar/tävlar lydnad?

Då skall du var enormt duktig, dom flesta som håller på med andra sporter än vallning, börjar även dom att valla med sina border collies.:bow:

Okej, förstod att det var så. Men ofta läser man om "arbetsnarkomaner" osv. Men vilka hittar man på första platser i "alla" tävlingar...jo BC! Men det är klart, det finns ju folk som både lydnadstränar och vallar sina BC.

Jag känner en som har två BC.. En tik o hane.. hanen har aldrig fått valla.. han är ändå lugn som en filbunke.. Tiken däremot fick valla innan hon kom till dem som äger henne nu..
En mer stressad hund får man leta efter! Hon "vallar" ALLT!! Springer runt hästarna, Hö;et, Skottkärra ALLT!
Tkr så synd om henne för tror att hon skulle ha varit en bra vallhund om hon hade fått vallat riktigt
Skicka dom till mig på kurs:rofl:

Hihi ja jag får smyga dit nån natt å "Låna" dem :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 651
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 946
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar