utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?

*svar till alla*

men hur "förstör" man eg rasen genom att "avla" på en oreggad BC?? Valparna i sin tur blir ju inte heller reggade och räknas väl eg inte ens som renrasiga BC?? utan är på pappret bara en "korsn.hund" el hur funkar det eg?? Inte så insatt i hundavel och tanken med att ta en kull valpar efter vår tik är inte tänkt som "avel" utan mer att det är bra för tiken att få en kull valpar nån gång i livet... det är vad jag hört iaf...

ni som oxå är insatta i hästavel: är det såhär där oxå? att man inte får använda de godkända hingstarna till vilket-sto-som-helst???

Varför skulle det vara bra för en tik att få valpar?

Nä man får inte avla hur som helst med icke godkända hingstar heller. Man får betäcka eget sto men inte andras.

Aveln ska ju föra rasen framåt oavsett djurslag, så avla "bara för att" eller för att hunden/hästen är snäll/fin i eget tycke är inte att rekommendera.

Har du tänkt på att valpköparna knappast är jätte seriösa ifall de köper oreggade valpar??? Då kan det lätt hända att någon av valparna får ett dåligt hem.. När man avlar ska man tänka på vad det blir av valparna och gjöra det för rasens skull och för de blivande valparnas skull o inte på att man tycker det är bra för tiken att få en kull, (vilket jag själv inte tror hunden mår varken bättre eller sämre av). Att låta sin tik få en kull innebär alltid en risk för tiken.

varför skulle valpköparna vara oseriösa bara för att de köper en oreggad valp????

Att det skulle vara "bra" för en tik att få en kull valpar ngn gång i livet är en MYT!
PL

nått jag hört, mindre risk för livmodercancer el nått har jag för mig, kan så klart vara helt fel

Därför att en seriös köpare vill veta vad h*n köper.
PL

tänkte mest godkänd hingst-icke godkänt sto, protesterar hingstägaren då oxå???

jag letar iaf efter en trevlig hund med trevliga föräldrar, dvs trevligt temperament.. alltså köper jag helst hund av nån jag känner, där jag känner tiken o hundägarens uppfostringsfilosofi... borde va det man letar efter om man är ute efter en trevlig familjemedlem, oavsett om man vill ha renrasigt el korsningshund...

En del kan göra det. Man får dessvärre avla på vad skit som helst på stosidan inom hästavel, men det är ju inget som premieras...

Men gnäll då inte om seriösa BC-ägare inte vill ställa upp med sina hanhundar till din omeriterade tik för att du gått på myten att det skulle vara nyttigt för henne.
Släpp ut henne nästa gång hon löper!
PL

Alltså, så här är det; Man förstör egentligen inte rasen, eftersom (som du mycket riktigt skrev) avkommorna inte ingår i den renrasiga aveln sedan, men om man avlar på oreggade BC:s så stöder man den oseriösa sidan av hundaveln.

Om man vill avla med hundar, så är det minsta man kan göra att följa de krav som finns inom respektive ras för att kunna registrera valpar, samt att man har den kunskapen om rasen att man kan hjälpa sina valpköpare att träna och förstå sin hund och dennes beteenden.

De flesta seriösa köpare vill väl som PL sa veta vad de får. De vill ha en valp från rasenliga, friska, meriterade föräldrar med gott lynne. De flesta som är hundintresserade vill väl också nångång ställa ut eller gå på prov med sin hund. I mina ögon är en hundköpare som medvetet köper blandis/oreggad inte särskilt seriös..:crazy: Folk som köper hundar ur en sådan kull vill oftast ha en gullig soffliggare och ofta är det första hunden som inskaffas och det kan sluta i STORA problem med en aktiv ras som BC. (OBS, till alla blandisägare, det finns undantag)

Oreggade BC med dåliga egenskaper köpta av oseriösa köpare betraktas ändå som BC av allmänheten när de börja bita brevbärade mm.
PL

herregud, stamtavlor och meriter hit och dit... när jag funderar på att skaffa ett djur är det sällan jag går efter stamtavla eller eventuella meriter. Huvudsaken är att jag känner att jag och hunden kommer överrens och mår bra tillsammans. Är man oseriös om man inte köper en hund med stam? är man oseriös om man köper en bordercollie och inte vallar med den?
Var nått nytt för mej.

För min del och för många andras del här inne är det faktiskt meriter och stamtavla som AVGÖR. Jag köper aldrig hund eller häst efter omeriterade föräldrar, jag vill veta vad jag köper och iaf ha arvet på min sida.

Och hur känner du att du mår bra med en hund när den är 8 veckor?

//E

fast de flesta har ändå hund av fler skäl än själva ägandet. jag vill ha en hund som passar min personlighet och intressen och det gör ganska få hundar egentligen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 651
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Har haft border collie som favoritras i 2 år nu. Har en schäfer för tillfället som haft problem som sprungit efter bilar, hoppat på...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 946
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar