Sv: utskälld för att man inte vallar (tävlar) med border collie?!?!?
Dubbelt.............................
Dubbelt.............................
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De flesta raser som avlas på idag används inte till det de ursprungligen är framavlade till.
Det gör dem inte till sämre individer utan det gör materialet du avlar på , reggat eller inte reggat så länge de är rasrena så är det faktiskt bara ett papper som skiljer dem åt.
Därför att en seriös köpare vill veta vad h*n köper.
PL
Det skulle vara intressant och veta om ni som har Bc som inte vallar eller som är väldigt stressiga har stamtavla på era hundar.
Sen är det just detta med stressen, som jag skrev i en tråd innan. Vi passivitets tränar våra hundar, dom skall inte aktiveras med bollar och annat inomhus utan lära sig att ta det lugnt.
Många har problemet med stress pga att man sätter igång sin Bc med massor av aktivitet och sen inte klarar av att säga åt den när den skall ta det lugnt.
Gnist tycker att jag skall start en vallhunds tråd och skriva en del om vallningen och träningen av dessa hundar vad tycker ni?
Du kan inte ställa ut en BC på Nationella utställningar här i landet, bara på Internationella.Självklart är det bra att det ställs lite krav. Det går heller inte att avla på alla individer.
Men vill man inte avla på en hund som är en riktigt bra utställningshund och ar bra meriter i lydnad? Även om den egentligen används till vallnig? Har fått för mig att meriter i utställning är bra när det gäller avel, för att man har exteriört bra hund eller nåt sånt. Eller har jag fel? Många uppfödare ställer väl ut sina hundar.