Tack för alla era kloka svar. Reflekterar vidare och svarar även
@Wysiwyg gällande medicinering i samma veva.
Jag har funderat mycket sedan igår på min egen situation och en eventuell sjukdomsbild, och inser att jag inte har vägt in min egen förmåga till självinsikt som en viktig parameter i det hela. Min egen uppfattning om vad som är ett naturligt känslospann och vad som är naturliga "dalande" perioder är givetvis baserat på det enda som jag själv vet om och kan jämföra med, mitt eget liv. Det känns väldigt konstigt, lika delar upprörande och hoppfullt, att min uppfattning om vilka inre strider som är naturliga och som jag kommer behöva leva med - kanske inte alls är så.
Med tanke på detta så kanske det är klokt att inte överanalysera det här själv, utan överlåta utredningen till vården. Jag själv vet uppenbarligen inte, och kan omöjligt veta, om jag är sjuk eller frisk. Om jag är sjuk så vet jag inte vilka alternativ som finns med medicinering och hur de skulle hjälpa mig. Alltså känns det dumt att redan i förväg bestämma sig för om medicinering är aktuellt eller inte. Bättre att börja med steg ett och se vart det leder mig. Det jag vet om i dagsläget är att hypomani i kombination med ångestproblematik och återkommande depression är en del av mitt liv, och att jag praktiserar självkontroll på ett antal fiffiga sätt som jag lärt mig under åren. Jag vet också om att psykos, mani och suicidaltankar har förekommit under mer påfrestande perioder i mitt liv. Jag vet också om att vi har bipolär sjukdom i släkten. Det kanske räcker för att lyfta luren och se vart det tar mig, och bäst är nog som sagt att vara lite öppensinnad för vad vården berättar och tycker.