Alltså, jag är grymt känslig (på insidan, utåt är jag rätt så likgiltig/stängd/kall) så att vara hård emot mig går inte heller. Men just när folk säger saker om vad jag klarar eller inte, eller om något är fel på mig eller inte, så sätter det käppar i hjulet. T.ex. sade en läkare på en annan klinik typ "Din hjärna fungerar inte vid svält", och då blev jag faktiskt riktigt upprörd haha. Liksom vadå inte fungerar? Fungerar inte jag? Är jag fel? Men jag kan ju tänka?
Och så försöker jag alltid leva upp till folks förväntningar om mig (vare sig de är positiva eller negativa), vilket oftast blir helknasigt. Självklart menade de inte att min hjärna inte fungerade, men lika självklart börjar jag undra om den inte gör det eller om något är fel på mig.
Sen i vår familj växte jag också upp med att man klarar sig själv, typ. Visst har folk förväntningar på varandra, men det är inget kramandes, inget "jag älskar dig" eller så. Vi jobbar dock på att kommunicera mer då vi märkt att det inte fungerar att två deprimerade tonåringar låser in sig på rummet när de är 15 år och mår hur dåligt som helst utan att säga något förrän BUP och SOC blir inblandade... (det här var dock flera år sedan, som sagt; Vi jobbar på det och det är grymt mycket bättre. Men att visa uppskattning och kärlek är svååårt)