Jag tror att du har helt rätt, jag tror att informationen återberättas dåligt. Jag tror att du kan få en aha-upplevelse av Infotekets film.
När jag skriver att bilden av bipolär sjukdom är stereotyp menar jag att bilden folk har är samma som den alltid har varit, sedan Gökboet producerades typ. Bara det att det har ju gjorts massor av forskning sedan dess och medicineringen ser inte alls likadan ut nu. Förr fanns det Litium och inte så mycket mer, nu finns det en hel uppsjö av mediciner.
I ursprungsinlägget skriver du att du inte tycker att du har tillräckligt med symptom för att göra en utredning. Men förut skrev du att du haft psykoser, minnesluckor och varit suicidal och nu skriver du att du har haft återkommande depressioner och ångest. Jag tycker inte det låter som att du inte har tillräckligt med symptom, jag tycker det låter som att du har flera symptom.
Har du försökt medicinera dina depressioner utan resultat? Det är en tydlig indikation på bipolär sjukdom, om man även har andra symptom.
När jag skriver att jag har lindrigare symptom så menar jag nog just nu, och jag kan ha svårt att minnas hur det har varit tidigare och det gör det enklare att förminska problemet. Framför allt depression är lätt för mig att förtränga, jag kan veta om att jag vid en tidigare tidpunkt upplevt mig som deprimerad och även uttryckt detta till anhöriga. Men när den perioden är över har jag svårt att minnas hur det kändes. Det gör att jag gärna borstar av mig och glömmer. Den här hösten har mestadels bestått av dagar då jag känt att jag inte orkar någonting, och inte vill någonting, och låser in mig hemma. Andra dagar full gång med projekt och dessa kan som jag nämnde tidigare bli lätt maniska och påfrestande. Men till skillnad från hur det kan vara så har denna hösten varit ganska lindrig.
Jag har återkommande ångest som ger fysiska symptom såsom tryck över bröstet och andningssvårigheter. Varje månad åtminstone, och det har jag haft sedan jag var barn. Jag kunde bara inte identifiera det då utan kallade det "plötsligt väldigt trött" eller "torr i halsen och måste ha vatten". Orkeslöshet, nedstämdhet och ledsamhet återkommer också. Något svårare och ihärdigare kanske en gång per år. De perioder som jag tolkar som hypomaniska kan vara fantastiska på så vis att det känns som att jag har en miljon idéer, jag känner mig kreativ och lustfylld. Baksidan är att jag blir lättirriterad när jag blir störd, överkänslig när nåt går snett och framför allt så försummar jag mycket annat när jag försvinner in i min egna lilla värld.
Ovan saker är mer regel än undantag för min del. 2015 gick jag dock in i en mycket svårare depression som med största sannolikhet triggades igång av uppbrottet med min exsambo. Han lider av många psykiska sjukdomar och det uppbrottet kantades mycket av skuldkänslor, särskilt eftersom det också blev ett självmordsförsök från hans sida som resultat. Så jag tyckte aldrig att det var konstigt att mitt fall blev så djupt som det blev, det var ju en enormt påfrestande tid. När jag flyttade ut så drog jag igång en massa projekt med min nya lägenhet och det var väl i samband med det som dessa drag som jag alltid haft, med depression och hypomani, drogs till sin spets. Jag var ärligt talat fullkomligt besatt av att få lägenheten klar, klättrade på höga stegar mitt i natten, spenderade pengar jag inte hade, struntade i studierna, lånade bil av vänner och anhöriga och åkte till IKEA spontant på oväntade tider och glömde hälften av allt jag köpt i kassan vid två tillfällen. Allt med någon form av brusande ljud i öronen och minnesluckor då jag inte kunde minnas att jag hämtat bilen eller hur jag plötsligt befann mig på en plats. Detta varvat med suicidaltankar och dagar som jag bara sov. Ibland fick jag dricka ganska mycket vin för att kunna sova ännu mer. Jag sökte hjälp på vårdcentral, främst för minnesluckorna. Resten hade jag nog inte självinsikt att se just då. Minns hur läkaren frågade mig om jag upplevde mig deprimerad och då bröt jag ihop fullkomligt. Remiss till Sabbatsberg, som nekades eftersom läkaren noterat självmedicinering med vin och Sabbatsberg ville få mig igenom en beroendeutredning. Fick gå igenom en beroendeutredning som visade sig se bra ut. Under den här tiden fick jag någon medicin som jag till och med förträngt namnet på, så hemsk var den. Jag blev bara trött och ljudkänslig och sov typ flera månader, kändes det som. Fick tillslut komma till Sabbatsberg 5 månader senare, under ett möte fick jag veta att de skulle utreda mig för bipolär sjukdom, men att denna psykiatriker skulle byta avdelning och att jag skulle få en ny 2 månader senare. I denna veva började jag komma på fötter på egen hand, hade slutat ta den hemska medicinen och tackade tillslut nej. Jag kände att jag klarar mig själv nu, och ytterligare 6 månader senare upplevde jag mig som återställd. Jag avskrev det hela som en svår depression triggad av traumat som var uppbrottet med mitt ex.
Sedan dess har det mesta pinnat på som vanligt. Vanligt för mig alltså, som beskrivet i början av den här texten. Ja, jag skrev "en lång historia kort" i trådstarten och såhär ser den ut i sin helhet.