Jag vet inte. Jag känner mig nog bara väldigt förvirrad just idag.
Förstår att du är förvirrad och kanske frustrerad, jättetrist bemötande du fått av psykiatrin. Och ja du, vad är ett rimligt lidande? Lidande hör till livet men det finns en gräns där det kan kallas sjukdom. Jag tror vi pratar för mycket om psykisk ohälsa och förväxlar det med normalt lidande som hör till livet. Sorg, tillfälliga svackor och ledsenheter, faser i livet. Psykisk ohälsa är något helt annat och får inte komma i skymundan när det faktiskt kanske handlar om det, som du själv funderar på i ditt fall.
Jag vill absolut inte säga att du ska göra som jag, men vill berätta hur det gick till för mig.
Under en av mina återkommande depressioner var jag så förtvivlad att jag åkte in på psyket och la in mig och sa att jag inte åker härifrån innan jag fått adekvat hjälp. Det var första kontakten med psykiatrin, innan hade det varit husläkare och antidepressiva som inte hjälpt.
Jag fick fylla i en massa formulär och sedan träffa läkare tredje dagen. Han började med att fråga om jag funderat på diagnosen bipolär, vilket jag verkligen aldrig gjort. När han berättade om diagnosen och varför han trodde jag hade den trillade poletten ner. Självklart var det så! De återkommande hypomanierna var inget jag själv någonsin tänkt på som problem eller ens definierat på något sätt, det var ju jag. Kreativ, energisk, engagerad i projekt, enormt kapabel. I perioder. Sedan dessa depressioner. Som jag höll på i hypomanierna var inte rimligt utan påfrestande för kroppen och ledde till bakslag i form av depression. När jag såg i backspegeln med annorlunda glasögon kunde jag inse det galna i hur jag hållt på i alla år.
Nu kan jag skratta åt vissa grejer och situationer, andra är jobbiga och plågsamma att tänka tillbaka på. Då, under hypomanierna, var allt toppen vare sig jag nu ser tillbaka på det med humor eller skam. Att vara hypoman är skönt och bra. För mig. Omgivningen är säkert mer tveksam. Jag hade en hypoman period i somras, och trots att jag är har god kunskap och känner till riskerna, har haft diagnosen i fjorton år, kunde jag inte låta bli att dras med och vifta bort makens små oroliga hintar. Jag blir odödlig, stark, bäst, orkar allt, mår toppen och tror som vanligt varje gång att det blir annorlunda den här gången. Snälla, låt mig förbli sådan här! Men nähäpp, jasså inte det.
Det är en svår sjukdom som man kan ha långa perioder i där man mår bra och kan leva ett schysst liv. Jag hoppas du får chans till utredning även om du funkar hyfsat just nu, så du som flera skrivit kan få adekvat hjälp den dag det behövs. Om det behövs!
Fint att du kan skriva här och jag hoppas du får hjälp!