För min del handlade det mycket om att kunna koppla bort det som orsakade stressen.
Jag gick också en "stressahanteringskurs" på vårdcentralen och där insåg att jag aldrig varvade ner (dvs laddade batteriet), utan jag varvade upp, presterade på högvarv hela tiden och gick inte ner till mer normal eller lågpresterande under en period föt att sedan varva upp och högprestera. Det måste jag fortfarande aktivt påminna mig om att göra, att varav ner och ha perioder med arbetsuppgifter där "jag bara gör" utan att tänka, projektleda och koordinera. Och att det är helt okej! Men det innebär också att jag inte projektleder "hemmet" hela tiden, utan hemma försöker jag få en del "bara göra" saker...
I mitt fall var det jobbet som orsakde min utmattning, så att vara sjukskriven hjälpte mig mycket. Sedan såg jag till att mina arbetsuppgifter ändrades (den som orsakade mest (psykisk) stress behövde jag inte jobba med efter det att jag påpekade det för min chef. Jag insåg också att det var en del kollegor (snälla rara fantastiska människor) som jag bara blev jättestressad av i jobbet, så dessa försöker jag se till att inte behöva arbeta med hela tiden (eller snarare inte vara beorende av i jobbet). Det var nog det jag hade svårast att acceptera faktiskt, att det var människorna som stressade mig mest.
Idag funkar det betydligt bättre, jag jobbar fortfarande med dessa människor, men har hittat en bra balans och inser att jag behöver"jobbpaus" från dom med jämna mellanrum.
För min del var hästarna och stalltiden oerhört positivt och det som gav mig återhämtning, men då under förbehållet att var det en dag då jag var stressad och helt uppe i varv var det helt okej att bara mysa och bara vara och pyssla. Något jag insåg att jag inte fixade var till exempel att jobba igenom något om unghästen protesterade och inte ville gå fram eller var spänd som en fiolsträng. Men den insikten kom först lite senare. Var jag stressad blev hon också spänd och det var ingen bra kombo för att lösa problem.
För mig är det också fortfarande viktigt att skala bort de måsten som tar energi, och göra det som ger energi. Då när det var som jobbigast gjorde jag en lista med två kolumner. Vad tar energi och vad ger energi. Det hjälpte mig att sortera bland alla känslor, tankar och annat. Samma sak kan ju hamna i båda kolumnerna, det är inget konstigt utan för mig var det när det var olika förutsättningar.
Att bara sitta framför TV:n och "göra ingenting" tror jag är en manlig förmåga som vi kvinnor inte har fått.
Man karl har inga problem med sysselsättningen "göra ingenting".