Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid för återhämtning", vilket jag insett att jag nog inte riktigt vet hur man egentligen gör. De flesta i min omgivning har mestadels andra intressen, och för dem låter det konstigt att jag t. ex. känner att det är återhämtning att åka till stallet och mocka och fixa. Jag tänker att här kanske fler har liknande livsstil som mig, med djur att ta hand om och liknande, och kanske har kloka tankar om vad återhämtning är för er?
Min utmattning kom som den klassiska "gå in i väggen"-upplevelsen, med mycket obehagliga symtom både fysiskt och psykiskt. Jag tyckte själv inte att jag hade det speciellt stressigt, men nu kan jag allt mer se att hur jag hanterat stress nog inte varit särskilt gynnsamt för mig. Jag är en "fixare", som alltid vill ha något konkret att lägga fokus på. Har en snart 17-årig dotter som varit sjuk i flera år, och jag har alltid hanterat det med att göra saker. Min man/hennes pappa har varit den som varit mest med henne, och jag har gjort "allt annat" (skött mycket i hemmet, skött om 3 hundar, hjälpt dottern med hennes ponnyer och numera min egen häst o. s. v. ) Har jag fått för lite att göra har jag gett mig in i något nytt projekt av varierande omfattning. Att "bara ta det lugnt" har alltid gjort mig stressad och rastlös. Den senaste tiden innan jag blev sjuk jobbade jag "bara" 75%, och utöver det har jag man och hus, en häst och tre hundar, varav dotterns valp tar mest tid och engagemang - men också är den av hundarna som "ger" mest energi! Då dottern bor på HVB-hem och valpen började "skolas in" för att kunna bo med henne blev det också en hel del åkande dit.
När jag först drabbades av utmattningssyndrom gjorde jag absolut ingenting. Sedan blev dottern mycket dålig och den inre "mamma-kraften" väcktes, och jag körde på som vanligt. Nu är dottern stabil och "hemma" på HVB-hemmet igen, och jag ska ännu en gång "ge mig själv tid för återhämtning". Här sitter jag nu och är stressad, rastlös och vet inte hur man gör. Mannen har inga problem med att slappna av framför TVn eller fördjupa sig i en bok i flera timmar. Jag tycks ha två lägen, sitta rätt upp och ner och göra ingenting alls, eller att verkligen göra något.
Vad är återhämtning för er? Motionera hundar, träna valp, sköta häst och "tantrida" i skogen några dagar i veckan går ju inte att fylla dagarna med. Vänner och familj är underbara och lagar mat, handlar, städar, fixar och ordnar åt oss om vi vill. Det är guld värt och enormt uppskattat! Men vad gör jag med all tid? Tiden finns för återhämtning, men vad är återhämtning, egentligen?