Utlovade bilder & rapport ang nytillskottet

Sv: Utlovade bilder & rapport ang nytillskottet

Jag tror inte hundarna är så jätte känsliga på vad de heter. Vissa lystrar kanske mycket till sitt namn men min tror jag lyssnar mer på hur jag ropar.

Min hund heter vid inkallning...
Ville (hans namn)
Busen
Lusen
Bebbe
Bebis
Villeman (makens favorit namn)

:-)

Knapplån.

Ja, mina hundar har många namn..

Hanen lyssnar på dessa;
Benjamin
Benni
Benzi
Loppe
Loppsäck
Snuffe
Snuffegull/grisen :D

Tiken lystrar på;
Peggy
Pegsie
Grisen
Tjockisen
Gumman
Rattmuffen (Ja, hon har ätit upp en ratt en gång :angel: )
Pansarvagnen

Mina vuxna har ju också ett otal namn. Men är skillnad på en hund som har sin grundlydnad, alt man haft sen valp. Än att få hem en hund där stora delar av grundlydnaden sitter hyfsat, men inte mer än så, och där hunden är mkt 'inkörd' på sitt namn samt närmar sig könsmogenhet med allt vad det innebär. Därav eftertanke innan. Och därav att när det sen sitter lär han få heta både Ville och Lillfjant osv. Utter har ju en radda namn han med, men de har kommit med tiden =)

Jag fick hem min tik 9 månader gammal (import) och då hade hon BARA kallats Peggy. Och hade inte så mycket mer grundlydnad än att gå bra i koppel, samt stå fint inför utställning. Men efter 1 vecka hade hon redan nya tilltalsnamn här hemma, blandat med hennes riktiga då. Det funkade finfint att säga "Stå Peggy" men även att säga "Stå tjejen/gumman/grisen". Hon fick ju sin belöning bara hon gjorde som jag bad om, och det accepterade hon bra.
Jag gillade inte hennes namn alls från början, med det var rätt lätt att säga ihop med dom andra hundarnas namn, så det fick stanna kvar.

Mm, herrn här lyssnar ganska bra på Viktor nu, men 'fel namn' eller inget namn före kommandot fungerar sämre. Men är ju bara prova igen, han kommer ju vänja sig mer och mer. Men håller det stenhårt till Viktor när jag använder namn ihop med något jag vill. När vi busar eller kelar däremot har han en radda smeknamn redan ;)

Ett sidospår....

Jag har alltid varit förtjust i Schnauzern och funderar på om man skulle ha en sådan om det blev en hund till.
Då skulle den heta "Norpan".

Skulle inte det vara urgulligt att ha 2 hundar som heter Utter och Norpan?:laugh:

Om du orkar TS skulle inte du vilja PM:a mig eller svara här om vad du gillar med rasen och vad man kan förvänta sig om man skaffar en Schnauzer?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 349
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 903
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 483
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31