Utlovade bilder & rapport ang nytillskottet

Alexandra_W

Trådstartare
Så, nu har jag lite bilder på lilltrollet, inga jättebra, men det kommer med tiden, var så säkra ;)

'Kari' som sagt, inte helt säker på det namnet, men han lyssnar så mycket på det att jag måste komma på ngt som låter likt annars, typ Ari, men känns inte hundra det heller. Hursom, 6 månader som sagt, och rasen syns ju på bilderna ;)

Hitills har det fungerat utmärkt, lite pipig till och från igår kväll såklart men mindre än man kunde förvänta sig. Fann sig tillrätta snabbt, och jag har redan fått ta bort alla mjukisleksaker, till Utters stora sorg (han syntes sällan utan en mjukis i munnen förr), då de strimlades på nolltid :devil:

Försökte leka med katterna som sagt, som sopade på honom eller sprang iväg. Blev bättre efter ett par tillsägelser, men fått ha honom i koppel och säga ifrån ordentligt ett par ggr i morse, men sen dess har han haft en mer städad approach till dem. Inne iaf ;)

Social och trevlig, klart födgeni, vi har numer inte en enda smula i huset, och han var påväg att käka bränslepellets med tills jag tyckte att inte de va.. Aptiten är absolut INGET fel på alls, han inhalerar sin mat innan man hinner blinka, får väl se om det lugnar sig. Inga olyckor innne (han är ju rumsren, men man vet aldrig när de kommer i ny miljö), vet dock inte om han säger till när han behöver gå ut, nu har jag släppt ut ganska frekvent (varannan timme ungefär) och då har han gjort ifrån sig. Mycket vänlig och trevlig, men helt klart ett litet busfrö, och jag kommer nog få både ett och tre gråa hår innan han är en vuxen, balanserad herre :angel:

Utter tycker den lilla är helt okej på det stora hela, han har nog fortfarande inte helt fattat att 'den där lilla' ska bo här permanent. Den lilla lyssnar fint när Utter säger ifrån ang ben eller korg och så, och de ligger utan problem och gärna och sover bredvid varandra och så. Fungerar fint ute med, Utter kan bli lite väl burdus under lek dock, men den lilla tar det bra och är inte direkt räddhågsen. Än är dock Utter - fullt naturligt - lite 'bossig' i leken och säger ifrån ganska tidigt om/när han tycker den lilla blir väl härjig. Men än är det iaf inget som är ens i närheten att vara 'utanför ramarna' =)

Lite roligt är också att jag när jag satt och fyllde i anmälan till jordbruksverket och SKK, att 'Kari's farmor, är syster till pappas förra tik.

Så, är än iaf supernöjd med den lilla och tycks vara en otroligt trevlig hund. Mamma är lika såld, och jag tror herrn kommer charma alla i sin omgivning ;) Pappa ringde idag för att 'höra hur det gick', så charmat hela familjen.

Och så lite bilder då:
https://sakerlagring.telia.se/user/...f90-7ae4-4db9-8883-9127be97633b&Image=2997274

Sv: Utlovade bilder & rapport ang nytillskottet

Jättesöta hundar:laugh:
Bilden där den nye inbjuder till lek var verkligen jättemysig!

Kul! Vilken söt liten kompis ni hittat! Lycka till med honom!

Finfina bilder :)

Han lär sig fort om du byter namn. Trivs du inte med namnet så byt. Man måste trivas när man ropar på sin hund.
Försök komma på ett namn på K eller A, så lär han sig ännu fortare :D

Vår lille här hette Aaron när han kom hit. Gubben sa efter ett par dagar att han känner sig som en tönt när han ska ropa på Aaaaron ;) Så vi bytte och det fattade den lille skiten fort.

Jag hoppas att han charmar dig lika mycket när du ska till att bada honom......med tanke på din tidigare tråd tänker jag:angel:

Haha, han är faktiskt badad nu i eftermiddag.

Lägg i antihalkmatta i badkaret.
Lyft i hunden
Blöt de och shamponera
Låt shampot verka
Skölj av
Torka hunden
Lyft ur den

(Se hunden få sedvanligt 'jag är blöt'-spunk och fara omkring i hela huset ;))

Finfina bilder :)

Han lär sig fort om du byter namn. Trivs du inte med namnet så byt. Man måste trivas när man ropar på sin hund.
Försök komma på ett namn på K eller A, så lär han sig ännu fortare :D

Vår lille här hette Aaron när han kom hit. Gubben sa efter ett par dagar att han känner sig som en tönt när han ska ropa på Aaaaron ;) Så vi bytte och det fattade den lille skiten fort.

Fast gör de det i den åldern med?

Han är lärd allting med sitt namn först, t ex 'Kari, sitt', 'Kari, kom' osv. Sitt kan han om man ger handtecken med utan problem utan namnet nu dock. Men märkte när jag satte båda hundarna inför att gå ut, och sen sa 'varsågod' hur intrimmad han är på sitt namn. Utter sprang ut, Kari satt kvar. Han är van med 'Kari, varsågod'. Jag kollade igen med sitta och vänta (ngt han är van med) och det var inte 'Kari' han lyssnade på. Sa jag bara Kari kikade han uppmärksamt, sa jag bara varsågod kikade han uppmärksam. Men 'Kari, varsågod' då studsade han glatt ut.

En liten en vet jag ju att det sällan är problem byta namn på, men inte hur det fungerar med en äldre, om man byter till ett namn som inte låter ganska lika?

Jag tog hand om en labbe en gång som var 1,5 år. Vi bytte namn direkt. Men vi tog något som liknade det han hade innan. Han hette Ivan och vi bytte till Iwo.

Mm, det var tanken med Ari, låter ju nästan lika. Men jag är inte så förtjust i det namnet heller, men sen kommer jag inte på några mer bra som är liknande. Sari är väl det enda, men det gillar jag än mindre.

Nää *kinkig*

Sen vill jag gärna ha ett namn som börjar på vokal (jag SA ju jag var kinkig *s*). Jag gillar inte riktigt Kari, varken med det finskklingande uttalet eller försvenskat, men en sak jag snabbt upptäckte var att det är otroligt lätt att Kari låter 'hårt' när man ropar det med mer bestämt röst (som ska höras längre t ex).

Jag gick som en mupp ensam ute på gården igår och ropade Kari och Ari och jämförde hur de lät (och testade även Kutter jmf med Utter, vilket blev samma sak.

Så vill nog gärna ha bort K.et överhuvudtaget.

När pappa ringde undrade han 'hur det gått med 'Arvid'?' förresten, det är väldigt stora variationer på vad folk tycker han ska heta tydligen *s*

Frågan är om 'Aro' blir alldeles för olikt? Det skulle jag kunna tänka mig, fast inte klockrent det heller, men bättre tänka på Hasse Aro än tänka på arier liksom..

Precis som Grana säger går det jättebra att byta namn, fort går det också.
Jag har en omplaceringstik som hade hetat Disha i tre år, men jag kallar henne för Grima i dagsläget. Tror hon var helt inne med namnet på en vecka.

Nää *kinkig*

Sen vill jag gärna ha ett namn som börjar på vokal (jag SA ju jag var kinkig *s*). Jag gillar inte riktigt Kari, varken med det finskklingande uttalet eller försvenskat, men en sak jag snabbt upptäckte var att det är otroligt lätt att Kari låter 'hårt' när man ropar det med mer bestämt röst (som ska höras längre t ex).

Jag gick som en mupp ensam ute på gården igår och ropade Kari och Ari och jämförde hur de lät (och testade även Kutter jmf med Utter, vilket blev samma sak.

Så vill nog gärna ha bort K.et överhuvudtaget.

När pappa ringde undrade han 'hur det gått med 'Arvid'?' förresten, det är väldigt stora variationer på vad folk tycker han ska heta tydligen *s*

Frågan är om 'Aro' blir alldeles för olikt? Det skulle jag kunna tänka mig, fast inte klockrent det heller, men bättre tänka på Hasse Aro än tänka på arier liksom..

Ja det är inte lätt att byta och komma på namn :angel:

Arvid var väl bra :D Eller Mulinutt, pluttilutt...ja vad nu en riesen kan vilja heta ;)

Bailey
Jag älskar baileys :d
En av mina kommande valpar ska nog få heta Bailey.

I en annan tråd här så kom ett förslag upp på namn. Grim, det tycker jag var fint :)

Pappas riesentik (! fråga inte...) kallas Nisse, så det namnet går helt bort.

Äsch, välj ett helt nytt namn som du gillar. Han vänjer sig kvickt. Tänk vad våra hundar lystrar till egentligen... min har i alla fall ett tiotal smeknamn och han vet precis när man menar honom, även om man säger ett för dagen alldeles nytt namn.

Jag känner fö till en dv.schnauzer som fick ett nytt namn när han var två år och bytte ägare. Inga problem alls.

Så lite förslag:

Om du gillar Utter så kanske du skulle gilla Immer?

Jag vet en riesen som kallades Totte, ett jättefint och gulligt namn på en stor luns, tycker jag.

Annars kanske Albin är bra? Eller Laban? Som Spöket Laban?

Grattis förresten till nyförvärvet och lycka till med honom! Jättefin vovve! :love:

Jo absolut att de vänjer sig, att jag 'nojar' nu är väl åldern, tror det sitter i att jag är rädd att det ska kajka ihop hela lydnaden, lagom till könsmognaden? Det kan ju bli.. spännande :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 349
Senast: Hermelin
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 903
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 483
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tandutdragning komplikationer
  • Valp 2025