B

Blå Bergen

Vet inte var tråden hör hemma men men...
Är det någon som vet när det är ok att hålla hästarna (av utegångs typ) ute dygnet runt utan vindskydd?
Alltså vad säger lagen, inte vad var och varannan tror och tycker.
Jag bor i Örebro län.

Sv: Utegång?

Det är bara att läsa innantill på Jordbruksverkets hemsidor:

"Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.
Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker. "

Lagen säger " under den tid det sker tillväxt" d v s när det är så varmt ute att gräset växer på betet behövs ingen ligghall. Vindskydd är något annat det är bara ett skydd för vinden och det kan hästarna behöva året runt om det blåser men inget som är reglerat i lagstiftningen.

MÅNGA skulle behöva lära sig just det här om LAGEN!

Finns en hel del hästar som går ute dygnet runt, utan tillgång till något skydd eller något annat än lite granar.

Torr liggplats, det har nog hästarna inte sett på väldigt länge.

Påtalar man hur det egenligen ska vara, då får man till svar att mina hästar ska ha det naturligt!

Jag tror tyvärr i många fall det inte alls är fråga om naturligt, kanske inte ens okunnighet utan allt för ofta ren jäkla snålhet!

Många är de vinternätter då man ligger sömnlös och tänker på de krakarna som står ute i skogen i kanske -20 grader och stormblåst!

Jag håller med om att hästarna ska ha tillgång till ligghall. Däremot kan man notera att det inte är när det är -20 som ligghallen är populärast utan snarare sommartid för att undgå knott och mygg.

Jag håller med om att hästarna ska ha tillgång till ligghall. Däremot kan man notera att det inte är när det är -20 som ligghallen är populärast utan snarare sommartid för att undgå knott och mygg.

Ja det har jag också märkt. Lagstiftarna verkar dock inte ha noterat den lilla detaljen.

Enligt lagen: När betestillväxt sker (Vilket jag har för mig att det brukar göra när dygnsmedeltemperaturen överstiger 5 grader, men jag kan ha fel...)

För övrigt tycker jag det beror på hagarnas förutsättningar. Alla verkar tro att det är helt OK att ha hästarna i stora fyrkantiga platta gräshagar utan det minsta träd som skydd bara för att det är sommar - det finns ju bete (oftast insått sådant utan någon större variation). För dessa hästhållare tycker jag det borde vara krav på ligghall/vindskydd även sommartid så att hästarna har en chans att komma undan, det är ju sommartid de brukar användas som mest. Vissa andra hästhållare har turen att ha förträffliga marker med täta skogspartier, stora ytor för hästarna att röra sig på, och med bra utfodringsplatser och en möjlighet för hästarna att söka naturligt skydd för nederbörd och blåst, och utifrån dessa förutsättningar känns det kanske lite onödigt att bygga en lösdriftshall som bara används sommartid... Men det är ju få hästägare som har det såpass bra.

En sak jag länge tänkt på: Varför stängslar så många LÄNGS MED skogskanten? På vart och varannat ställe står hästarna i hagarna utan ett enda träd att klia sig mot, söka skydd under från oväder eller bara smaka lite på bladen ifrån... Varenda kväll sommartid beger sig mina hästar in i skogen för att söka skydd från knott och annat otyg. Är det spöregn, kallt eller hejdundrande oväder står det mitt ute på en av kullarna...

en liten funderare bara... här började gräset växa för tre fyra vecor sedan... och jag har då mina kusar ute...MED granskog visserligen..

Ja, gräset har börjat växa så smått.
Men kan man verkligen kalla det betestillväxt? Kan dina hästar klara sig på det gräs som kommer upp nu?

Immer

självklart inte! jag har alltid en bale i hagen, även om dom inte äter så värst mycket på den.. så något måste det ju komma upp...kan tillägga att det är STORA marker vi talar om....

Men då bör det ju inte vara lagligt att ha hästarna ute dygnet runt, eftersom betestillväxt inte sker?

Immer

Det beror ju på att hästar inte sover som vi. Därför missar vi den stund de sover. Men det måste finnas tillgång för hästen att ligga ner och vila sitt huvud varje dag. För endast när hästen vilar sitt huvud mot marken kan de uppnå djupsömn som de behöver varje dag. Fast stunden de behöver det är kort. Det hör väl samman med deras kropps byggnad. Skulle de med sin tunga kropp ligga och sova som vi, så skulle det uppstå skador. Fast det är ett måste att de får lägga ner huvudet, och kroppen, på torrt underlag varje dag.

Men visst används vindskyddet mest sommartid.

Hälsning Maja

Hösilagebalen är mkt mer populär här.

Möjligen med undantag för min gamla connemara som häckar i ligghallen. Och helst vill komma in (så det får hon göra när det är dåligt väder och när hon ser som argast ut).

Kan det kanske bero på att skogen ägs av någon annan?

Immer

I vissa fall, säkert. Men i många fall vet jag att skogen omkring tillhör gården ifråga, och det är inte tal om skog för avverkning. Bara en liten fundering jag har, om folk är rädda för att hästarna ska trassla in sig i träden eller snava över rötterna;).

För övrigt resonerar jag som du, att bara för att gräset växer kan man inte kalla det betestillväxt. Här växer gräset också, men inte i den takt som krävs för att återtillväxten ska vara tillräcklig. Så i laglig mening borde det inte vara tillåtet att ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall. Beroende på markförhållanden och hur skyddade hästarna är i skogspartierna kan man sedan ha sin personliga åsikt. Jag har väl skyddande skogspartier och "torra" liggytor, men tycker inte att vare sig markförhållandena i övrigt eller väderleken tillåter utegång ännu på ett par månader.

I vissa fall, säkert. Men i många fall vet jag att skogen omkring tillhör gården ifråga, och det är inte tal om skog för avverkning. Bara en liten fundering jag har, om folk är rädda för att hästarna ska trassla in sig i träden eller snava över rötterna;).

Hästar har en förmåga att gnaga av barken från träden vilket gör att träden dör ganska snart. Särskilt vintertid när de är lite uttråkade och det inte finns något bete så ägnar de sig åt detta. Det är en anledning till att man inte vill ha hästarna i skogen.

Ja det förståss. Går hästarna så hårt åt träden kan jag förstå, men då har de ju troligtvis brist på grovfoder/sysselsättning i övrigt. Här hemma har jag inte märkt av några gnagda stammar, det enda de går på är lite mumsig sly när de tar skydd för knotten. Jaja, nu var det ju bara ett sidospår jag kom in på så jag ska inte förstöra TS tråd med mina funderingar:o

Ja det förståss. Går hästarna så hårt åt träden kan jag förstå, men då har de ju troligtvis brist på grovfoder/sysselsättning i övrigt. Här hemma har jag inte märkt av några gnagda stammar, det enda de går på är lite mumsig sly när de tar skydd för knotten. Jaja, nu var det ju bara ett sidospår jag kom in på så jag ska inte förstöra TS tråd med mina funderingar:o

Vi pratar nog om olika saker. Under betessäsongen har inte jag heller upplevt problem med att hästarna biter sönder träden mer än marginellt. Det är på vintern de ofta gör så. och på vintern finns ju inga problem med knotten.;)

Nu har vi förvisso inga sådana betesmarker på den gården vi har nu men på vår förra gård så hade vi speciella skötselregler för att få olika miljöersättningar från EU. Ett av kraven var att hästarna inte gick i beteshagarna när det inte var betessäsong. Så beteshagarn där det fanns träd var förbjudna att använda under vintern. Men som sagt på sommaren var det inga problem.

Senast ändrad:

Jag pratade iofs främst om sommarhalvåret (därav knotten;)) då många släpper hästarna i platta fyrkantiga hagar stängslade utmed skogsmark. Vintertid har jag hästarna på andra marker där jag inte prioriterat instängsling av skog efterssom lövskogen här bara skyddar marginellt på vintern, och då kan jag förstå varför andra också valt att låta bli.

Det jag var lite inne på var dessa lagar om ligghall för utegångsdjur VINTERTID, då jag är av den åsikt att dessa regler borde gälla ÅRET OM, om man inte kan erbjuda ett fullgott skydd av ex. skog även sommartid då ligghallar/skydd verkar utnyttjas mest. Många verkar vara av den åsikten att efterssom det är varmt och mindre nederbörd sommartid behövs ingenting som hästarna kan söka skydd under, men de har liksom inte riktigt fattat poängen... Många hästar går i hagar utan skydd för vare sig sol eller insekter... Och dessa människor tycker ofta så synd om lösdriftshästar som står ute vintertid och har valfrihet att gå in i sin ligghall men väljer att stå ute i kylan... Jag fattar inte logiken:p

Sorry TS:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka