Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Finns en hel del hästar som går ute dygnet runt, utan tillgång till något skydd eller något annat än lite granar.
Torr liggplats, det har nog hästarna inte sett på väldigt länge.
Lagen säger " under den tid det sker tillväxt" d v s när det är så varmt ute att gräset växer på betet behövs ingen ligghall. Vindskydd är något annat det är bara ett skydd för vinden och det kan hästarna behöva året runt om det blåser men inget som är reglerat i lagstiftningen.
Finns inget som säger att du inte får bygga vindskydd på sådana marker. Jag har själv med åtgärdsplan och dessutom mer parten i särskilda värden. Det gör visserligen att jag inte får ha djur där under tiden 1 december till 1 april. Men vindskydd får jag ha om det krävs djurskyddet. Vilket det inte gör när de inte få vara där när gräset inte växet.och nej, jag har ingen möjlighet att bygga ett vindskydd åt dom då markerna inte är mina och är bidragsberättigande som naturbete
Man brukar väl säga att gräset växer vid ca +5.
jag tycker i och för sig att lagen om ligghall är bra, eftersom den ser till att det inte finns folk som köper en kuse och sedan bara ställer den i en hage att åldras när intresset svalnar..
Det är dygnsmedeltemperaturen som ska vara över 5 plusgrader. Det räcker alltså inte att det är 6 plusgrader på dagen om det nattetid är neremot nollan.
Och betestillväxt nu fastän gräset börjat växa så smått? Knappast.
Det går inte att kalla de futtiga grässtråna bete.
Immer
Under riktigt täta och stora granar är marken i princip torr även efter ett riktigt kraftigt regn.
Våra hästar är ofta inte ens blöta i pälsen kort efter rejäla regnskurar och kollar man på marken är det torrt.
Japp vi har vinterhagar med granar som är ca 15 meter höga....
( Jo vi tar in om nätterna på vintern...).
/kt
Du skrev precis själv att gräset växer vid medeltemperatur på +5. Räknar du det som betestillväxt? Det är väl inte tal om att hästen ska kunna livnära sig på det som finns, utan att det ska vara en viss temperatur ute för att slippa ligghall? Har gräset börjat växa ordentligt, så är det väl betestillväxt!
Ja, gräset har börjat växa så smått.
Men kan man verkligen kalla det betestillväxt? Kan dina hästar klara sig på det gräs som kommer upp nu?
Immer
Men då bör det ju inte vara lagligt att ha hästarna ute dygnet runt, eftersom betestillväxt inte sker?
Immer
Vissa år har gräset växt fram till jul här hos oss, men det har inte varit tillåtet att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall.
Och visst är det tillåtet att stödutfodra.
Immer