Sv: Utegång?

Lagen säger att man MÅSTE ha ligghall.
Stallet där jag hade min häst senast blev anmält för att inte ha ligghall i sin lösdrift i nov.

Finns en hel del hästar som går ute dygnet runt, utan tillgång till något skydd eller något annat än lite granar.

Torr liggplats, det har nog hästarna inte sett på väldigt länge.

Under riktigt täta och stora granar är marken i princip torr även efter ett riktigt kraftigt regn.

Våra hästar är ofta inte ens blöta i pälsen kort efter rejäla regnskurar och kollar man på marken är det torrt.

Japp vi har vinterhagar med granar som är ca 15 meter höga....

( Jo vi tar in om nätterna på vintern...).

/kt

Lagen säger " under den tid det sker tillväxt" d v s när det är så varmt ute att gräset växer på betet behövs ingen ligghall. Vindskydd är något annat det är bara ett skydd för vinden och det kan hästarna behöva året runt om det blåser men inget som är reglerat i lagstiftningen.

Man brukar väl säga att gräset växer vid ca +5. Håller sig temperaturen där eller över är det generellt inte för kallt för hästarna att gå ute dygnet runt (någon som har koll på hästarnas "bekvämlighetszon"? typ +5 till +20 grader?).

Har ligghall, men brukar släppa så tidigt som möjligt på säsongen med tillskottsfoder. Gott om träd i både vinter- och sommarhagarna. Hästarna gallrar lite på vintern, men dom trivs!

jag tycker i och för sig att lagen om ligghall är bra, eftersom den ser till att det inte finns folk som köper en kuse och sedan bara ställer den i en hage att åldras när intresset svalnar.. MEN jag tycker faktiskt att man ska titta på fler saker än så... det finns häster som vantrivs inne i ett stall och det krävs ändå en del för att bygga en ligghall... vissa hästar klarar sig bäst ute, tex islänningar och shettisar.. så länge dom får ha sin päls och inte blir täckade i tid och otid. sedan finns det ju kusar som inte alls lämpar sig att vara ute i annat än solsken, både ras, klippning och vinterpälsmässigt. jag har tunga kallblod, dom har tjock vinterpäls och en hel del extrahull plus fri tillgång på grovfoder. dom går på stora arealer och har väldigt tät granskog att söka skydd i. en av mina hästar mår dåligt av att vara inne. han blir rent ut sagt depperimerad. kliar av sig sin päls maniskt och vill inte göra något alls.

mina hästar går som ni förstår ute nästan jämt. jag har ett fint stall att ställa in dom i, men det väljer jag bara att göra om dom blir blöta i sin päls eller om det är riktigt uselt väder på något annat sätt. jag anser inte att mitt sätt att hålla hästar är elakt på något sätt, mina kusar mår utmärkt och får tillsyn tre gånger om dagen i samband med utfodring. skillnaden i humör och samarbetsvilja hos hästarna är markant nu mot när dom stod inne varje natt.

och nej, jag har ingen möjlighet att bygga ett vindskydd åt dom då markerna inte är mina och är bidragsberättigande som naturbete.

och nej, jag har ingen möjlighet att bygga ett vindskydd åt dom då markerna inte är mina och är bidragsberättigande som naturbete
Finns inget som säger att du inte får bygga vindskydd på sådana marker. Jag har själv med åtgärdsplan och dessutom mer parten i särskilda värden. Det gör visserligen att jag inte får ha djur där under tiden 1 december till 1 april. Men vindskydd får jag ha om det krävs djurskyddet. Vilket det inte gör när de inte få vara där när gräset inte växet.
De marker jag har med det som heter allmänna värden får också ha vindskydd plus att de får betas under hela året. Det är ju där mina djur går på vintern och de som inte går in i stall har vindskydd, i mitt fall korna.

Om man av någon anledning inte har/ vill ha måste man ansöka om dispens för att inte bryta mot djurskyddslagen.

Senast ändrad:

kanske inte, men jag kan tyvärr inte göra det ändå... skille smällt upp lösdrift i varenda hage om det hade varit mina marker, men nu är det inte så...än iaf:D dispens lär man väl knappast få ändå... jag tycker det funkar bra som jag har det nu, och kommer det nån och frågar så tar jag självklart in mina pållar varenda natt.

Då kan du inte ha hästarna ute dygnet runt i den hagen. Så enkelt är det. Finns inga ursäkter för att ha hästarna utan tillgång till adekvat skydd för vädret. Sedan handlar det inte om att hästarna trivs eller inte trivs med ligghall. Det ska finnas en valmöjlighet för hästarna. Brott mot djurskyddslagen kan faktiskt ge upp till 2 års fängelse! Vilka här anser att djurskyddslagen är mindre värd än brottsbalken t ex.? Det finns anledningar till att lagar och föreskrifter ska följas. Vare sig man gillar dem eller ej!

Man brukar väl säga att gräset växer vid ca +5.

Det är dygnsmedeltemperaturen som ska vara över 5 plusgrader. Det räcker alltså inte att det är 6 plusgrader på dagen om det nattetid är neremot nollan.
Och betestillväxt nu fastän gräset börjat växa så smått? Knappast.
Det går inte att kalla de futtiga grässtråna bete.

Immer

a1agnlju har helt rätt. Det finns inga ursäkter för att ha hästarna ute dygnet runt utan ligghall vid den här årstiden!

Immer

jag tycker i och för sig att lagen om ligghall är bra, eftersom den ser till att det inte finns folk som köper en kuse och sedan bara ställer den i en hage att åldras när intresset svalnar..

Och den som köper en kuse och bara ställer den i en hage att åldras när intresset svalnar är glad över att lagen om ligghall är bra eftersom den ser till att hästar slipper gå ute utan möjlighet att lägga sig där det är torrt.

Immer

Det är dygnsmedeltemperaturen som ska vara över 5 plusgrader. Det räcker alltså inte att det är 6 plusgrader på dagen om det nattetid är neremot nollan.
Och betestillväxt nu fastän gräset börjat växa så smått? Knappast.
Det går inte att kalla de futtiga grässtråna bete.

Immer

Läs gärna vidare och citera i sitt sammanhang... jag skrev inte ens medeltemperaturen, utan om lägsta temperaturen är +5 eller över...

Vi har haft betestillväxt (jorå, så varmt!) under ca 1 månad nu. Men eftersom jag förväntar mig kallare väder så väntar jag med att släppa på beteshagarna även om där nu finns en hel del gräs.

Menar du att dina hästar skulle kunna klara sig på det gräs som växer nu? Utan stödutfodring?

Immer

Ja, det finns hagar här i närheten som skulle kunna försörja hästarna, särskilt de som inte betats för sent förra säsongen.
Hade jag vetat att temperaturen skulle hålla sig över +5 fr o m nu, så hade jag släppt mina hästar i hagar som ej har ligghall. (Som det är nu, så har de inte varit inne i ligghallen de senaste 2 månaderna).

Skrev precis innan att jag stödfodrar när jag släpper dem för både mjuk övergång och för att det ofta inte räcker med det gräs som hunnit komma upp. Vi har mycket tuvtåtel i en hage, och för att hästarna ska vilja äta den hela säsongen gäller det att den hålls kort = släppa hästarna så tidigt som temperaturen tillåter.

Du skrev precis själv att gräset växer vid medeltemperatur på +5. Räknar du det som betestillväxt? Det är väl inte tal om att hästen ska kunna livnära sig på det som finns, utan att det ska vara en viss temperatur ute för att slippa ligghall? Har gräset börjat växa ordentligt, så är det väl betestillväxt!

Känns som att jag medvetet blir missförstådd här:crazy:...
Finns det någon här som "har på fötterna" hur t ex länsstyrelsen tolkar -"den kalla perioden då det inte sker någon betestillväxt". Eller finns det ingen generell tolkning, utan bara en luddig formulering?

Under riktigt täta och stora granar är marken i princip torr även efter ett riktigt kraftigt regn.

Våra hästar är ofta inte ens blöta i pälsen kort efter rejäla regnskurar och kollar man på marken är det torrt.

Japp vi har vinterhagar med granar som är ca 15 meter höga....

( Jo vi tar in om nätterna på vintern...).

/kt

Jag har också en hel del granar i mina hagar, stora som små, vet att det är hyfsat för hästarna att stå där under när det regnar, oftast är dom torra, men att marken vintertid är torr, det har jag aldrig upplevt.

Här där jag bor är det snö och is på vinterna, så även under granarna i skogen och i hagarna. Så att använda granar som motivering till att inte ha ligghall åt utehästar är vansinne tycker jag.

Mina går också in i stall över natten.

Du skrev precis själv att gräset växer vid medeltemperatur på +5. Räknar du det som betestillväxt? Det är väl inte tal om att hästen ska kunna livnära sig på det som finns, utan att det ska vara en viss temperatur ute för att slippa ligghall? Har gräset börjat växa ordentligt, så är det väl betestillväxt!

Min uppfattning är att betestillväxt innebär att hästarna kan livnära sig på det gräs som kommer upp, inte att gräset börjat växa.
Jag vet dock inte vad länsstyrelsen/kommunernas miljökontor har att säga om den saken.

Immer

Ja, gräset har börjat växa så smått.
Men kan man verkligen kalla det betestillväxt? Kan dina hästar klara sig på det gräs som kommer upp nu?

Immer

Det finns inga krav på att hästarna måste klara sig på det betet som kommer upp, bara det växer.... Sedan får man faktiskt lov att stödutfodra så mycket man vill!!!

Vissa år har gräset växt fram till jul här hos oss, men det har inte varit tillåtet att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall.
Och visst är det tillåtet att stödutfodra.

Immer

Hos oss är det f ö kall årstid som gäller idag.
Igår var det runt 5 plusgrader, vindstilla och sol, och min man och vår medhjälpare rensade dikena och kollade staketen runt sommarhagen.

Idag är det -2 och detta är vad jag ser när jag tittar ut genom fönstret:
19145765.jpg

Utegång dygnet runt utan ligghall, med betestillväxt? Nej, icke!
Bilden tagen idag klockan 11.45.

Immer

Men då bör det ju inte vara lagligt att ha hästarna ute dygnet runt, eftersom betestillväxt inte sker?

Immer

Jag håller helt med. En fundering ang detta..

Visst har gräset så smått börjat växa redan nu p.g.a den knepiga vintern, men ungefär när kan man tänka är den varma perioden.. Skulle man kunna säga maj-september mellan tummen och pekfingret (beroende på väder så klart)?

Ungefär vilka tider på året har ni, som inte har ligghall, ute era hästar?

Vissa år har gräset växt fram till jul här hos oss, men det har inte varit tillåtet att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall.
Och visst är det tillåtet att stödutfodra.

Immer

Vad jag förstått, så har olika kommuner lite olika praxis vad gäller hur detta med betestillväxt skall tolkas. En del kommuner har även infört "datumgränser". Dock står det INGENSTANS att hästarna, för att få lov att gå ute dygnet runt, måste klara sig på det bete som växer. Det var det jag menade med att det är tillåtet med stödutfodring - det jag borde skrivit var att det mycket väl kan vara tillåtet att ha hästar ute dygnet runt även i perioder när det kan vara nödvändigt att stödutfodra.

Angående din vinterbild från idag, så ser det likadant ut här. Och så kan det förvisso se ut i april också, vilket är en månad då jag utan minsta betänklighet skulle kunna tänka mig att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka