Sv: Utegång?

Nu har min häst sommareksem, så han skulle egentligen må bäst av att gå ute dygnet runt vinterhalvåret och vara inne stor del av dygnet sommarhalvåret, men tyvärr funkar det inte helt att göra så.... Vi har hos oss (norra Halland) haft hästar ute dygnet runt till och med oktober vissa år. Vanligtvis släpper vi ut i sommarhagarna i maj, efter att det varit varmt ett litet tag så att gräset hunnit komma upp en bit, och marken torka så att hästarna inte bara trampar sönder betet. Jag upplever att det är det som är begränsningen - hur torrt/blött det är ute - snarare än hur varmt/kallt det är. Detta gäller då iofs islandshästar som ju inte är sådär väldigt känsliga för kyla.... Innan lagen om ligghall kom gick de även ute dygnet runt under vissa vinterperioder (med tillgång till lä av berg + tät skog).

Jag håller helt med. En fundering ang detta..

Visst har gräset så smått börjat växa redan nu p.g.a den knepiga vintern, men ungefär när kan man tänka är den varma perioden.. Skulle man kunna säga maj-september mellan tummen och pekfingret (beroende på väder så klart)?

Ungefär vilka tider på året har ni, som inte har ligghall, ute era hästar?
När jag inte behöver stödutfodra med grovfoder längre. Ungefär april - oktober (ibland november också).

Hos oss är det f ö kall årstid som gäller idag.
Igår var det runt 5 plusgrader, vindstilla och sol, och min man och vår medhjälpare rensade dikena och kollade staketen runt sommarhagen.

Idag är det -2 och detta är vad jag ser när jag tittar ut genom fönstret:

Utegång dygnet runt utan ligghall, med betestillväxt? Nej, icke!
Bilden tagen idag klockan 11.45.

Immer

Japp, nu kommer vintervädret som jag befarade...

Eftersom det inte är över +5 dygnet runt, så kommer jag förstås inte släppa ut mina än.
Nu bor jag långt söderut, så om vädret tillåter kommer jag släppa ut mina hästar i beteshagarna (som ligger en bit hemifrån) i mitten på april. Förra året funkade det jättebra redan 1 april. Skulle det bli kallt igen mer än någon enstaka natt, så tar jag givetvis hem dom igen. Från 1 maj kommer de gå ute oavsett.

Den största anledningen till att jag vill släppa ut hästarna så tidigt som möjligt är att det inte blir en chock för dem att komma ut på kraftigt bete, utan tillvänjningen går långsamt. Eftersom jag under vintern utnyttjar hela hagen jag har hemma kan jag inte släppa ut dem några timmar om dagen i början för att vänja dem (fast dom går redan och gnagar på det lilla som kommer upp).

Jaja, så är min plan:smirk:

Mitten av maj till slutet av september. Fast 2006 var hösten så fin och torr att de gick ute hela oktober också, den sista månaden med lite stödfodring (som de för det mesta struntade i, gräset var godare).

Immer

Angående din vinterbild från idag, så ser det likadant ut här. Och så kan det förvisso se ut i april också, vilket är en månad då jag utan minsta betänklighet skulle kunna tänka mig att ha hästar ute dygnet runt utan ligghall...

Ja, visst kan april vara nyckfull :) Men gräset brukar innehålla lite mer näring då, och eventuell snö ligger inte så länge. Dessutom har det ofta hunnit torka upp lite i markerna, medan det nu i mars är fruktansvärt vått.
I skrivande stund är det minusgrader igen efter att det har varit runt nollan i eftermiddags. Det snöar fortfarande, och nu blåser det rejält. Så till den milda grad att färjorna på Helsingborg-Helsingörleden är inställda, vägskyltar har blåst ner över E6:an och det är omfattande strömavbrott i Göringe.....

Immer

Brukar i regel släppa på bete i mitten av April, och tar in någon gång under Oktober månad. Stödutfodrar tills jag ser att de klarar sig (d.v.s. ratar höet) och tar in när betet börjar tryta. Har torra liggplatser i tät skog.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 098
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka