Utbildning till hundinstruktör

Mirre

Trådstartare
Nog finns det folk som gått det här?

Hur beroende är man av egen hund?
Funkar det med en yngre hund eller bör man ha en vuxen hund?

Det beror lite på vilken typ av utbildning du vill gå. Finns ju både privata utbildningar och utbildningar arrangerade av ex SBK som ser olika ut och ställer olika krav.
Hund att träna med behöver du nog oavsett och hur gammal/utbildad den ska vara beror nog på vilken typ av instruktör du vill bli.

Exempelvis så måste du ha tävlat ganska mycket för att bli tävlingsinstruktör inom SBK (oavsett gren) medans det inte krävs på samma sätt för ex vardagslydnaden.

Det tror jag också. Det är nog inte riktigt så att vem som helst bara kan läsa sig till det. Det ska nog finnas en massa kunskap i bagaget.

Nog finns det folk som gått det här?

Hur beroende är man av egen hund?
Funkar det med en yngre hund eller bör man ha en vuxen hund?

Under utbildningstiden är det sällan nödvändigt att äga en hund. Då jag gick arbetade vi mycket lite med våra egna hundar.

Vill du dock bli en instruktör värd namnet och kunna tillgodogöra dig utbildningen bör du ha ägt eller tränat flertalet hundar tidigare. En räcker sällan. Det ger inte tillräcklig hundkunskap. Du bör också ha arbetat med dessa hundar på något vis och regelbundet umgåtts och tränat med andra ekipage. Om det är trickträning, agility, rallylydnad, spår eller skydd är mindre viktigt. Det väsentliga är att du kommit i kontakt med många olika typer av hundar och ekipage och varit delaktig i de problem de stött på.

Själv gick jag utbildningen då jag ägde hund nummer två och tränat bruks i ett par år. Det var alldeles för tidigt. Jag saknade erfarenhet och var inte alls tillräckligt duktig på att läsa hund för att kunna hantera de vitt skilda ekipage man stöter på under en kurs. Idag, när jag precis införskaffat hund nummer fem i turordningen, känns det mer lämpligt att hålla kurs. Dock har jag inte tid så det får vara.

Fast hur jäkla svårt är det med fotboll egentligen ;)

Jag är också utbildad, för 10 år sen. Men jag hade nog haft mycket bättre kurser idag när jag vet vad jag tycker om saker och ting. Inte så att jag tror att mina kurser var dåliga i sig, men jag hade för lite erfarenhet.

När jag gick min utbildning för 5 år sedan var det några som inte hade egna hundar, det löste sig så att de antingen lånade någon av lärarens hundar eller en hund av någon kurskamrat som hade flera hundar.

Vi hade en hel del praktik med egen hund, men även med andra inlånade.

Dock håller jag med de som skrivit att du bör ha en hel del hundkunskap för att kunna läsa hundar och kunna tillgodo göra dig utbildningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 129
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 582
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
286
Senast: alex.ha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka