U's tecknartråd 2

Sv: U's tecknartråd 2

Tokio Hotel hehe ;) :D

Tack så jättemycket! :D

Asså? :D Vilka använder du dig av? Jag har ju 2 olika sorter (Faber-Castell och STAEDTLER 'Mars Lumograph)

oj! förlåt för stavfelet! är inte så jättestort fan av dem.. ;) aja, då har man lärt sig något nytt! :)

aha, ja jag menade faber-castell, det är den jag också har, har 4B. Fast jag tycker att den är lite för .. smetig? skuggningen blir inte så himla bra med den, iaf inte på den typ av papper som jag har. Fast det ser ju jättebra ut när du ritade med den på youtube-klippet!

Jag använder mig av Faber-Castell 2B och HB samt STAEDTLER "ML" 6B och 7B, främst 6B och 2B till skuggning och tycker det fungerar riktigt bra. Kan rekomendera 6B "ML", den är väldigt tacksam att teckna med! :bump:

Vad använder du för papper? Jag har vanligt kopieringspapper :o Men orkar inte köpa dyrt papper och sen råka slarva till en teckning så man får kasta ett ark hehe :p

Använder du dig av en stompfer?

okej! egentligen är jag inte särskilt bright på det där med olika styrkor, på pennor..:o men jag ska komma ihåg STAEDTLER ML! :D

fick ett nytt ritblock för ett tag sedan, från bokhandeln, det är svart A4-format och står typ "teckningsblock" på framsidan. Papprena i blocket är ganska grova, och väldigt släta utan "textur" om du fattar vad jag menar:p jag gillar verkligen det pappret eftersom det går att sudda ut skuggorna så himla bra på det, och jag rekommenderar verkligen att du, även fast det är dyrt och man ibland råkar slösa ett ark, skaffar ett block med bättre papper i. För man får ett bättre slutresultat, och dessutom har du då alla dina teckningar samlade, och kan jämföra dem med tiden liksom! väldigt roligt att kolla på gamla teckningar och inse att man faktiskt har blivit lite bättre för varje teckning man ritat!:D

jag använder stompf ibland, och då är det främst när jag ska sudda ut skarpa linjer på mörka partier som tex när jag ritar mörkt hår. jag bad min lillasysters kompis sno en från bildsalen i deras skola, och den var redan så använd att det var massa blyerts på den. därför kan man liksom förstöra en bra skuggning genom att råka slarva med den om du fattar vad jag menar?
så istället använder jag mig oftast av tops, eller fingertoppar. eftersom mitt papper är så "lent" så det funkar fingertoppar bra. jag har hört att man inte ska använda fingertopparna, men jag fattar ärligt talat inte varför?

Kan säga såhär, HB är hårdast, alltså inte lika lätt att skugga och smeta ut. Sen blir det mjukare och lättare (dock starkare, kraftigare svärta) beroende på hur högt nummer det är. 9B är väldigt mjuk, nästan som kol. Pröva dig fram! Pennorna finnas att köpa för typ 12:- styck i bokaffärer, köp några olika och prova dig fram vilken hårdhet som passar dig och ditt ritsätt.

Förstår precis, låter jättebra att det är lätt att sudda på, för de där dyraste papprena är ju nästan omöjliga att sudda på :eek: Ska kika efter ett sånt, vid nästa lön :D

Jag hade inte kunnat leva utan mina stompfar :eek: Jädrar i mig, inte illa att måla utan av dig! Finns att köpa stompfar på Panduro för ca 15:-, väldigt prisvärt! Jag har även en annan, specialbeställd stompfer men den har jag inte en susning om vart man får tag på :p

Jag brukade sudda med fingrarna förut men fick fingeravtryck på hela pappret samt fingeravtryck på vissa ställen där jag suddat (jag är världens klant, kan vara därför :angel: Ingen annan tycks ha samma problem). Tror man brukar avråda från det pga risk för fettfläckar (man får ju lät handsvett som kan lämna fläckar)

Fasen vad kul det är att hitta någon att diskutera teckning med! :D:banana::bow:

åh, tack för förklaringen!!:laugh: har känt mig så himla lost i det där tidigare! tack!:)

jo tack, de där dyraste är inte att leka med (;)) har ett sånt block i A3, skuggningen blir aldrig bra!:mad: så nej, det är inte kul. däremot så känner jag mig så begränsad när jag ritar på A4-papper.. aja, i-landsproblem!:D

panduro, tack för tipset! jo tack, det blir en del fingeravtryck, men jag har typ inte orkat bry mig om det, har bara försökt sudda ut dem med med fingrarna!

jag tänkte skriva i förra inlägget precis samma sak, att det är kul att diskutera teckning med, men bestämde mig för att det skulla låta för desperat, så jag gjorde inte det..! hahha! men det är väldigt kul, och nyttigt:laugh:

tack! :laugh:

Ja jag gillar nog den andra bara för att jag ju har vant mig vid den första och den andra är ju lixom ny och fräsh för mig, men trevligt att du gillar orginalet :)

Kan säga såhär, HB är hårdast, alltså inte lika lätt att skugga och smeta ut. Sen blir det mjukare och lättare (dock starkare, kraftigare svärta) beroende på hur högt nummer det är. 9B är väldigt mjuk, nästan som kol. Pröva dig fram! Pennorna finnas att köpa för typ 12:- styck i bokaffärer, köp några olika och prova dig fram vilken hårdhet som passar dig och ditt ritsätt.

Fast det finns ju hårdare pennor än så! :) HB är väll ngnstans i mitten. 9H är den hårdaste jag har, men jag är rätt säker på att det t.o.m finns ännu hårdare.

oj tack! :o:laugh:

nej den finns inte i tråden, men visst kan jag visa den! anledningen till att jag inte visat den tidigare är att jag inte tycker att den är speciellt bra..

003.jpg

Senast ändrad:

kl

snabbt självporträtt, orkade inte göra något mer detaljerat(/komplicerat :p)
IMG_1649.jpg

kl

Gud vad duktiga alla är!!!
Blir själv sjukt sugen på att måla, dock är jag inte född med talangen:(

Kanske bidrar med något sedan.. Även fast jag inte är så duktig :)

kl

har ju fått hem min bildmapp från 9an (har från alla andra år i någon låda nånstans :angel:) och har en hel del bilder som jag är nöjd med, ska försöka fota någon dag och visa! :)

Vet inte om detta hör hemma i tecknartråden men det är ju i bildämnet åtminstone;)
DSC00681.jpg

Bilden är sjukt suddig (mobilkamera) men jag hoppas ändå ni ser vad det föreställer :)
Den är gjort i hönsnät, papper och sen målad med akryl ^^

lägger in min senaste teckning:

conor+oberst.jpg

Ska föreställa conor oberst. Ritade av honom åt en kompis. Den ser dock mycket bättre ut i verkligheten.

Senast ändrad:

Mitt första porträtt på över 1 år, och jag förstog nu varför jag alltid tyckte det var så roligt förr. Det var jättemysigt att äntligen kunna sitta ner och ta det lugnt (visserligen fick jag offra min sömn för detta gjordes under natten). Detta ska föreställa sångaren Devendra Banhart, men mycket skiljer sig från orginalbilden (inte minst proportionerna) men jag är nöjd ändå. :) Första gången jag ritade skägg :D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
  • Låst
Ridning Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt. I oändligt...
11 12 13
Svar
245
· Visningar
21 580
Senast: Immer
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama