Urkalkning av strålbenet

Rugge

Trådstartare
Söker just nu ny häst och stötte på en som jag gärna vill provrida, men som har en urkalkning i strålbenet, utan besvär visserligen.

Ni som har erfarenhet av detta får gärna berätta mer

Fungerar hästen som vanligt, krävs specialbeslag?
Vad har veterinären get för prognoser.

Kan en sådan häst hålla för hoppning?
Nu beror det ju säkert på individ och till vilken grad det är.

Tacksam för svar

Sv: Urkalkning av strålbenet

Att det inte läker ut det förstår jag
Men frågan var mest ifall en sådan häst kan fungera normalt. I dagsläget gör den det. Tränas och tävlas som vanligt

Det kommer att bli upp o ner...främ o bak med den hästen Rugge.
Du för räkna med kronisk konvolesance tid på grund av strålbenshälta, hov och kottleds inflamation mm.
Tro inte på non tävling med en sån häst.
Sorry

Det kommer att bli upp o ner...främ o bak med den hästen Rugge.
Du för räkna med kronisk konvolesance tid på grund av strålbenshälta, hov och kottleds inflamation mm.
Tro inte på non tävling med en sån häst.
Sorry

Ett sånt här svar kan jag bli rätt upprörd och trött på!

"Rugge" du ska naturligtvis be ägaren om lov för att kontakta och fråga den veterinär som sett hästen och tolkat rtg bilderna om hästens hållbarhet.
Det finns en stor "normalvariation" på hur strålben ser ut på rtg.
Det viktigaste är om hästen har eller haft problem av det - dvs varit halt?

Senast ändrad:

"Rugge" du ska naturligtvis be ägaren om lov för att kontakta och fråga den veterinär som sett hästen och tolkat rtg bilderna om hästens hållbarhet.

Tackför svaret

Säljaren har alla plåtar + veterinärutlåtande, så inget hysh hysh över det hela, veterinären ska enligt säljaren bedömt att detta inte borde påverka hästen sålänge den skos med sula.
Självklart kommer jag också vilja förhöra mig om detta.

Även hovslagaren finns att få tala med om så behövs.
Hästen skos tydligen med sula för att minska risken för känningar.

Jag vet inget om det specifika problemet, men man kan ju tänka på att hästar med specialbeslag kan det bli en hel del extra strul med.
Dyrare skoningar, vad händer om hästen tappar en sko, blir det boxvila då?
(tänker på en häst i stallet som har väldigt kinkiga hovar, specialskor och minsta tappsko så är allt åt fanders)

Sånt kan vara värt att tänka på.

Kolla även upp i vilken utsträckning hästen faktiskt tävlat aktivt. Be om datum, klubb osv, och kolla upp. Se så att det inte är "suspekta" viloperioder mellan tävlingarna där hästen kanske varit ofräsch.
Man kan tyvärr inte lita på folk.
Be säljaren definiera exakt hur mycket hästens rids idag, hur länge den har ridits på den nivån osv.

Sedan är det ju tyvärr så att hästar kan bli halta och få problem bara av att byta ryttare, oavsett hur bra ryttaren är. Så att köpa en häst som redan har en svaghet är en stooor risk.

Be att få prata både med veterinär och hovslagare också :idea:

Det är inte du som kan stå med skägget i brevlåda......(om du inte redan göra det med en egen sjuk häst).

Finns tillräklig med häst ägendet problem....man behöva inte köpa hem problem som är redan kände.

Varför då??? Är det du som är säljaren??

Jag kan bara instämma med att denna typ av köp ofelbart kommer bli en dyr läxa. Jag vet att man aldrig kan köpa en helt felfri häst men varför ens vara intresserad av en individ med redan kända kroniska skador som aldrig går att få bättre. Bara med extrem skicklighet inte förvärra skadan.

Det är därör jag ställde frågan här, då jag själv inte har någon erfarenhet av denna typ av skada.

Tar tacksamt emot era erfarenheter och råd..

Självklart vill jag inte köpa på mig en "problemhäst"

Hej!
Kan berätta om min erfarenhet av urkalkade strålben på min idag 11 åriga halvblodsvalack. Köpte honom som treåring och vid friröntgen visade det sig att han hade sk "lolipops" i strålbenen, det vill säga urkalkningar. Strålbenen har också väldigt oregelbunden form. Jag blev avrådd att köpa hästen men slog till ändå, jag hade fallit pladask. Idag åtta år senare har jag inte märkt av några problem från strålbenen. Rider dock med vetskapen om hans "problem" och undviker att nöta på volt varv efter varv, varierar underlag och sådant men tävlar dressyr och hästen älskar att hoppa. Dock nöjeshoppar jag för att hästen tycker det är roligt mer sällan än ofta om jag säger så, så jag vet inte hur hans hållbarhet sett ut med regelbunden hoppning. Han har aldrig varit halt, förutom i vintras då en segdragen hovböld spökade i ca 4 månader. Kan inte se någon korrelation mellan strålben och hovböld men vem vet :) Kan också tillägga att detta är en rejäl kille på 185 cm i manke och 840 kilo tung. Har gått med sulor fram till och från pga hovar med eget tunna sulor. Ja jag vet inte om du blir något klokare av detta inlägg men det är min erfarenhet av urkalkade strålben och det här med strålben är en hel vetenskap. Hur ser ett "normalt" strålben ut? Rent krasst är alla hästköp enligt min mening ett lotteri :) men samtidigt kanske man ska undvika att köpa en häst med "defekter". Jag kanske hade tur med en häst som hade många defekter på röntgen men som aldrig fått några problem av dem under mina 8 år med honom.

Lycka till med allt!

En annan sak att tänka på är vad försäkringen täcker på en häst med en känd skada som denna. I värsta fall kan de vägra ersätta alla ben/hältrelaterade problem då de skulle kunna härstamma från strålbensproblematiken.

Det kan ju hända att om man kollade alla hästar så kanske 50% har likadana urkalkade strålben, men skillnaden är att så länge man inte vet om det så att säga, så kan försäkringsbolaget inte vägra. Och det kan ju bli kostsamt om man måste betala allt sånt själv...

Varför då??? Är det du som är säljaren??

Jag kan bara instämma med att denna typ av köp ofelbart kommer bli en dyr läxa. Jag vet att man aldrig kan köpa en helt felfri häst men varför ens vara intresserad av en individ med redan kända kroniska skador som aldrig går att få bättre. Bara med extrem skicklighet inte förvärra skadan.

Det är lixom attityden - jag vet bäst - som är rätt trist tycker jag...

Jag har i min bekanskapskrets ett flertal levande bevis för att en rtg plåt INTE talar om hur en häst kan prestera. Både inom dressyr och hoppning (på hög nivå).
Även min egen är ett bevis för detta (skadad av hovslagare, vilket tack och lov var lätt att justera).

Det är lixom attityden - jag vet bäst - som är rätt trist tycker jag...

Jag har i min bekanskapskrets ett flertal levande bevis för att en rtg plåt INTE talar om hur en häst kan prestera. Både inom dressyr och hoppning (på hög nivå).
Även min egen är ett bevis för detta (skadad av hovslagare, vilket tack och lov var lätt att justera).

Fast just strålben är allvarligt. Och speciellt om det är hoppning man vill syssla med.

Har träffat en mängd hästar genom åren och en mkt fin ft häst hade just detta problemet och där gjorde man allt för att den skulle bli bra helt utan resultat. Den blev utdömd, tyvärr.

Ingen av de hästar jag känt till som haft dessa problem med strålbenen har hållit för hoppning.

Att man kan hobbyrida är ju klart men det var väl inte det ts frågade efter??

Tackför svaret

Säljaren har alla plåtar + veterinärutlåtande, så inget hysh hysh över det hela, veterinären ska enligt säljaren bedömt att detta inte borde påverka hästen sålänge den skos med sula.
Självklart kommer jag också vilja förhöra mig om detta.

Även hovslagaren finns att få tala med om så behövs.
Hästen skos tydligen med sula för att minska risken för känningar.

Detta hade gjort att jag def inte vågat köpa hästen, tyvärr

Fast just strålben är allvarligt. Och speciellt om det är hoppning man vill syssla med.

Har träffat en mängd hästar genom åren och en mkt fin ft häst hade just detta problemet och där gjorde man allt för att den skulle bli bra helt utan resultat. Den blev utdömd, tyvärr.

Ingen av de hästar jag känt till som haft dessa problem med strålbenen har hållit för hoppning.

Att man kan hobbyrida är ju klart men det var väl inte det ts frågade efter??

Jo fast det är just därför man ska titta på HÄSTEN och inte enbart på rtg. Har hästen PROBLEM + rtg förändring = inte bra. Sen påverkas såklart alla hästar vare sig de har en konstig rtg plåt eller ej av sin miljö/ridning/foder/skoning. Det är mkt lätt att förstöra även en s.k. frisk häst också.
De flesta vanliga hästägare är just hobby ryttare, eller? Dvs ingen elit satsning...

Senast ändrad:

Jo fast det är just därför man ska titta på HÄSTEN och inte enbart på rtg. Har hästen PROBLEM + rtg förändring = inte bra. Sen påverkas såklart alla hästar vare sig de har en konstig rtg plåt eller ej av sin miljö/ridning/foder/skoning. Det är mkt lätt att förstöra även en s.k. frisk häst också.
De flesta vanliga hästägare är just hobby ryttare, eller? Dvs ingen elit satsning...

Just strålben är svårt att hålla friska om det redan finns skador.

Jag rek ingen att köpa en häst med just de röntgenförändringarna! Prognosen är ganska dålig och speciellt om det är hoppning man vill.

Och i detta fallet så skor man redan med sulor och ponera risken om hästen tappar en sko.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 359
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 970
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
18 253
Senast: Brie
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 759
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka