Urkalkning av strålbenet

Sv: Urkalkning av strålbenet

Strålbenshältor är grovt överdiagnosticerade. Strålbens utseende varierar mycket på röntgen och jag har fått lära mig att man aldrig skall ställa diagnosen på enbart röntgen. Hältan sitter dessutom ytterst sällan i själva strålbenet utan i omgivande mjukvävnad. Sen kan benet bli sekundärpåverkat.

Det viktiga att ta reda på är om hästen haft problem. Göra en ordentlig utredning med provokation av strålområdet kan vara en idé. Samt en "second opinion". Strålområdesproblem diagnosticeras lämpligen med magnetkamera. Men det är en dyr undersökning.

Strålbenshältor är grovt överdiagnosticerade. Strålbens utseende varierar mycket på röntgen och jag har fått lära mig att man aldrig skall ställa diagnosen på enbart röntgen. Hältan sitter dessutom ytterst sällan i själva strålbenet utan i omgivande mjukvävnad. Sen kan benet bli sekundärpåverkat.

Det viktiga att ta reda på är om hästen haft problem. Göra en ordentlig utredning med provokation av strålområdet kan vara en idé. Samt en "second opinion". Strålområdesproblem diagnosticeras lämpligen med magnetkamera. Men det är en dyr undersökning.

Fast detta säger inte veterinärerna idag, snarare tvärtom. Vet faktiskt inte en enda häst med URkalkning i strålbenen som har klarat sig. Det brukar oftast bli värre med tiden och även med all behandling som finns idag tilderen etc så brukar det gå åt fel håll.

Hältan sitter oftast i hovleden som är inflammerad och behandlingen på detta tas emot på olika sätt beroende på häst.

Men skor man hästen med sulor som i ts fall för att den har (haft?) problem med strålbenet(n) så finns ju någon form av problematik!

Att hästar kan leva med urkalkningar säger väl sig självt men att använda dem till hoppning tror jag är rätt kört i längden

Det första problem bli den djupbojdsen som blir inflamerad och sen sprida till lederna.
Strålben som den djupbojsen gå över bli som ett tänded bröd kniv med urkalkning.
Vi för komma ihåg att urkalkning sikta inte bara på strålbenen men påverka hela skeletet.

Man måste fråga sig hur det komma sig att det har blivit ett sån uppsving av urkalkning?

Tack för era.svar.
Intressant ämne detta, finns inte så jättemycket info på nätet om.detta.

Som jag tolkar era inlägg så skulle många oförklarliga hältor kunna ha uppkommit av just n urkalkning i strålbenet.

I vilket fall som helst så har jag bestämt mig för att inte provrida denna häst. Känns för riskabelt.

Jag har haft en häst med urkalkningar i strålbenen. Vi upptäckte det för att hon efter en hovböld aldrig blev helt ohalt igen och vi misstänkte att det låg något annat bakom också. När vi fick veta vad det var så skoddes hon med ringskor och sen var hon inte halt en dag efter det pga strålbenen. Tävlades i både hoppning och dressyr i 6 år till med bra resultat tills hon dog 20 år gammal av kolik. Så det KAN gå bra. Men det betyder inte att det finns några garantier.

Fast detta säger inte veterinärerna idag, snarare tvärtom. Vet faktiskt inte en enda häst med URkalkning i strålbenen som har klarat sig. Det brukar oftast bli värre med tiden och även med all behandling som finns idag tilderen etc så brukar det gå åt fel håll.

Hältan sitter oftast i hovleden som är inflammerad och behandlingen på detta tas emot på olika sätt beroende på häst.

Men skor man hästen med sulor som i ts fall för att den har (haft?) problem med strålbenet(n) så finns ju någon form av problematik!

Att hästar kan leva med urkalkningar säger väl sig självt men att använda dem till hoppning tror jag är rätt kört i längden

Jaså. Jag hade för mig att det är på senare år denna skuta börjat vända. Framförallt iochmed bättre diagnostikmetoder (MR). Bara för 5-6 år sen hade jag ofta frågeställningen på avsågade hovar där strålben skulle röntgas separat. Man dömde ut på tveksamma röntgenförändringar och tolkade normalvariationer som urkalkning. Idag går man inte blint på skelettförändringen och dessa fall ses mer sällan.

Det jag menar är att om det är en häst som är helt symptomfri så kan en second opinion och utökad us vara en väg att gå. TS skriver att den har sulor för att minska risken för känningar. Inte att den faktiskt får det utan.

Sammanfattningsvis har jag ingen aning om hur hästen är. Den kanske borde dömas ut. Det var mer allmänt råd och tips till TS vad hon kan göra om hon 'ndå vill ha hästen och är övertygad om att den är OK.

Urkalkning kan beror på fler saker, som för hög protein giv, kli kan slå utt balancen av calcium/phosphor (not sure about the spelling).
Jag vet med rätt foderstätt kan man upphäva ett pågåenda urklakning....men man kan inte rätta till den skada som är gjört.
Om hästen vissa hält kan du känna med finger in i kärleden övanför ballarna för att se om bojsen är om och svullen.
Har haft det upp förutt som du kan läsa om du har interest:
www.womenandhorses.com/protein20050517.html
What is the ideal balance of protein in a horses´s diet.

Som jag tolkar era inlägg så skulle många oförklarliga hältor kunna ha uppkommit av just n urkalkning i strålbenet.

.

Nej det är lätt att urskilja hältor som kommer från den regionen och urkalkning ser man tydligt på röntgen. Självklart finns det olika normer på graden av urkalkning.

Jaså. Jag hade för mig att det är på senare år denna skuta börjat vända. Framförallt iochmed bättre diagnostikmetoder (MR). Bara för 5-6 år sen hade jag ofta frågeställningen på avsågade hovar där strålben skulle röntgas separat. Man dömde ut på tveksamma röntgenförändringar och tolkade normalvariationer som urkalkning. Idag går man inte blint på skelettförändringen och dessa fall ses mer sällan.

Det finns en stor forskning inom detta som visar att skador på strålben ökar kraftigt.

Kan inte få tillgång till den än men den har en hel del olika förklaringar till varför. Denna forskning är gjord av en känd veterinär i Tyskland och kommer nog snart att kunna hittas på nätet.

Även andra välmeriterade veterinärer säger samma sak att just stålbensproblemen ökar!

Det jag menar är att om det är en häst som är helt symptomfri så kan en second opinion och utökad us vara en väg att gå. TS skriver att den har sulor för att minska risken för känningar. Inte att den faktiskt får det utan.

Av någon orsak så har man ju upptäckt detta problem med hästen och det kan man ju ställa sig frågan varför? Man brukar inte röntga bara för skoj skull eftersom det faktiskt är rätt farligt i större mängder.

Sammanfattningsvis har jag ingen aning om hur hästen är. Den kanske borde dömas ut. Det var mer allmänt råd och tips till TS vad hon kan göra om hon 'ndå vill ha hästen och är övertygad om att den är OK.

Dömas ut är väl rätt hårt!? Den kan säkert fungera bra till någon som kanske inte vill syssla med hoppning som huvudsag

Jo jag säger inget om att strålområdeshältor ökar. Jag har bara skrivit att man inte längre har ENBART RTGförändringar som grund för diagnos. Förr dömdes hästar med större kärlfåror ut som cystor och/eller urkalkning. Fast de så kallade förändringarna i strålbenen var normalvariation och hältan sannolikt härrörde någon annanstans ifrån.

Så....igen....om TS fortfarande hade varit intresserad av hästen (vilket hon inte är) så hade en utökad undersökning och sec.op. varit en bra idé.

Min syster köpte en sådan häst till sin dotter för ett par år sedan, och då var den fem eller sex. Veterinären avrådde inte från någon särskild aktivitet eller talade om någon specialskoning el liknande.

Priset blev extremt mycket lägre än vad det var från början och hästen har fungerat utmärkt hittills, och är ett ett riktigt kanonkap!

Hur det blir sen? Det vet man ju aldrig, men det finns inga reservationer i försäkringen.

Köpte för 2 år sedan ett sto som röntgades u.a även strålben. Hon har gått 1* och startade 2* där hon började strula. Inte så att hon vägrade utan hon blev istadig/akut ovillig att jobba för att 2 min senare vara fullt arbetsvillig. Dressyren pendlade mellan 54% och 70% det var där det märktes mest.

Efter att vägrat i hoppningen för första gången i sitt liv så åkte vi till kliniken igen. Ohalt men ngt var fel.
Efter bedövning på ena fram blev hon blockhalt. Växlade ben, riktigt halt. Efter att bedövningen var lagd (innan hon rörde på sej, stack vet med en kanyl för att se att den tagit. Hon reagerade inte alls mot stick, på obedövade benet.)

Ny röntgen och jämförelse med förra röntgen. Med facit i hand så möjligen att det anades en svag förändring men som vet sa: - Inget jag reagerade på och absolut inget jag hade trott kunde utvecklats så här. Så inom 2 år hade vi en icke brukbar häst. Inte nog med det för efter detta blev hon akut mycket sämre, ville inte stå och belasta fram alls. Hon togs bort för några veckor sedan. :cry:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 359
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 970
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag kommer inte att gå in på bakgrundsdetaljer då personerna i den här berättelsen i så fall kan identifieras, så jag håller det kort...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
18 253
Senast: Brie
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 759
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka