Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Jag har strukit mig till Vallentuna så jag lämnar över till mamsen.
Påpekade dock i Skästa att deras avg på 100:-/häst på 170 hästar var oskälig. Överdomare närvarande men bara oförstående ansiktsuttryck till svar. :crazy: Frågade också om Västmanland skriver i vet avg på överdomarrapporten som Stockholm gör men det gör man inte. Suck.

Yes Jag har mailat dem nu imorse, så väntar på svar.

Ingen annan som kan maila dem?

Undrar om dom kommer att svara dig. Jag har hittils inte fått något svar på mitt senaste mail. Så det känns lite som att de är medvetna om att de gör fel, men vill inte diskutera detta...

Ska jag sätta upp dig på båda?

Till alla som kollar: Jag upptäckte att det finns föreningar som plockar bort ryttarmed (och därmed uppgift om vetavgift) samma dag som tävlingen genomförs. Ha lite framförhållning alltså.

Knapplån

En fråga, då jag är med i en tävlingssektion har jag förstått att det är svårt att få veterinäravgiften att gå + - noll. Så jag undrar, vad anser ni är rimligt att klubben skulle gå + på veterinäravgiften?

Knapplån

En fråga, då jag är med i en tävlingssektion har jag förstått att det är svårt att få veterinäravgiften att gå + - noll. Så jag undrar, vad anser ni är rimligt att klubben skulle gå + på veterinäravgiften?

Om du läser hela tråden så ser du vad jag skrivit i början...men för att vara vänlig o svara på frågan så är 10-15% ok att gå med "vinst".

Ska jag sätta upp dig på båda?

Till alla som kollar: Jag upptäckte att det finns föreningar som plockar bort ryttarmed (och därmed uppgift om vetavgift) samma dag som tävlingen genomförs. Ha lite framförhållning alltså.

Jag åtar mig de tävlingar jag åker på i de distrikten. Är ute ca varannan helg så det blir en del, känner att jag hinner inte sitta ute och scanna andra tävlingar. Hoppas det är ok!

Ok, tack för att du var vänlig att svara på min fråga som jag egentligen kunde läst mig till svaret på.

Då jag tyckte att min klubb tog en hög veterinäravgift för ponnytävlingen vi ska på på söndag tog jag kontakt med en i ts ( vilken jag själv är med i men har avsagt mig att hjälpa till på denna tävlingen) för att få en motivering till avgiften.

Hon svarade som så att när anmälningstiden gick ut var det x antal hästar anmälda, hon räknade ut att på den tiden veterinären skulle vara där krävdes det en summa på 80kr för att få det att gå ihop och en säkerhetsmarginal på 1000kr. Nu har det trillat in fler anmälningar och vi kommer att sänka veterinäravgiften. Dock har hon valt att inte sätta ut det i ryttarmedelandet för att slippa ändra det beroende på om det tillkommer eller faller ur.

Knapp

jag har inte fått svar än, undrar om jag kommer få det. :mad:

Jag har under årens lopp retat mig massor på dessa oskäliga veterinäravgifter som man har fått kännedom om då det "är försent" att dra sig ur tävlingen.
Jag har gjort som du - räknat ut och presenterat utträkningen för TL som faktiskt några gånger sänkt avgiften! Jippi!
Sitter med i tävlingssektionen där vi alla har samma synpunkt - våra tävlingar ska inte skinna de tävlande.
Får ofta svaret att det kostar att arrangera tävlingar, ja det gör det men dessa kostnader ska läggas på startavgiften - inte på vet.avgiften!!
Ledsamt att veterinären måste ta betalt, alla vi andra som lagt ner hur mycket tid som helst före under o efter tävling får inte ett kopek. Veterinärer tävlar ju många själva också -eller hur?
Veterinärbesiktningen borde finnas på lokal tävling där många är nybörjare o inte då man kommit upp sig i klasserna.
Tävlingshästen blir "besiktigad" flera gånger i månaden och är den inte fräsch så åker vi naturligtvis inte till någon tävling. suck.

Blekinge
**Dalarna- megasus
Gotland
Gävleborg
Göteborg&Bohus
Halland
**Mittsvenska- megasus
Norrbotten
**Skåne - Snuffsan
Småland
**Stockholm - Estivuz, Emsan
Södermanland
**Uppland - Emsan
Värmland
Västerbotten
Västergötland
**Västmanland-Emsan
Örebro
**Östergötland - LadyCovergirl

Jag kan hjälpa till och kolla tävlingar i Dalarna. Det är alltså avgiften och antal hästar som ska kollas?

Edit: Kan nog ta ett till förresten. Tar Mittsvenska också.

Senast ändrad:

Precis, sen kan du ju göra en uträkning på vad veterinären egentligen kostar och hur mycket klubben tjänar på sin avgift.

Hur räknar man ut hur mycket veterinären kostar?

/megasus- dressyrmänniska som har sluppit allt vad veterinärbesiktningar heter :p

Blekinge
Dalarna
Gotland
Gävleborg
Göteborg&Bohus
Halland
Mittsvenska
Norrbotten
*Skåne - Snuffsan
Småland
*Stockholm - Estivuz, Emsan
Södermanland
Uppland-Emsan
Värmland
Västerbotten
Västergötland
Västmanland-Emsan
Örebro
Östergötland - LadyCovergirl, Giinne

Jag är på !

Hästägaren till de flesta av de hästarna jag tävlar mailade att hon tyckte vet avgiften va för dyr i Vallentuna. Hon fick till svar: Du står inte med i startlistorna. MVH.

Så de kunde inte svara på frågan, C skrev tillbaka att hon tyckte det var tråkigt att hon inte fick något svar men att hon kunde ta det med överdomaren istället.
Svaret blev: Jag har redan pratat med överdomaren och vet avgiften blir 100 kr. Ha det bra.

Inga trevliga toner direkt, men 20 kr billigare.

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte