Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Jag jobbar i sekreteriatet i min klubb och vi hade tävlingar nyss, ett nationellt ponnymeeting i hoppning fre-sön. Då kostade veterinäravgiften 120:- och då var det några människor som kommenterade att det var jättedyrt.
Om vi hade tagit 100:- i veterinäravgift så hade klubben fått betala veterinären minst tvåtusen kronor. Nu gick det precis jämnt upp så klubben tjänade ingenting på det.
Det kan vara så ibland, veterinären kanske är dyr och om h*n stannar hela dagen blir det ännu dyrare.

Det verkar lite underligt. Hur många starter hade ni och hur länge var veterinären där? Normalt brukar ju den verkliga kostnaden ligga på mellan 30-70 kronor för veterinären.

vi hade mellan 500-600 starter tror jag. Veterinären var där hela helgen.

Det verkar lite underligt. Hur många starter hade ni och hur länge var veterinären där? Normalt brukar ju den verkliga kostnaden ligga på mellan 30-70 kronor för veterinären.

Men om det är ett meeting så behöver man väl endast veterinärbesiktiga första dagen man startar? Så om en häst går mer än en dag har den ju endast betalat en gång och om man väljer eller måste ha veterinären där hela dagen så får man nog räkna in detta oxå. Hänger du med på vad jag menar? Kanske låter lite snurrigt...

Det har du rätt i! Tänkte inte på att det var meeting. Då blir det klart dyrare, men sen är det inte alla som rider båda dagarna heller. :)

Nä precis, ville bara försöka förklara varför det kunde bli så som JenniferH skrev. Det blir säkert lite bökigare att räkna ut för meeting än en dagars tävlingar kan jag tänka mig:)

Meeting är allt dyrare av naturliga skäl, så 120 kr för en två dagar är inget att klaga på.

Men jag gör ände en liten uträkning av det hela, uppskattar då du inte detta så bra siffror om antalet hästar (inte starter) och ingen mer tid än "hela helgen".
Ni tog alltså 120 kr hade och hade 500-600 starter, jag gissar detta på två dagar, om de flesta anmälda hästar startade 3-4 ggr så borde ni haft ca 150 anmälda hästar (troligtvis lite mer då flera inte starta mer än 1-2 ggr, men jag räknar lågt) vilket blir en summa på 18.000 kr, veternären var där hela helgen, det är svårt för mig att uppskatta på hur lång tid det tog varje dag då en del arrangörer är väldigt snabba och en del väldigt långsamma, men låt mig ta som exempel att veterinären var där 12 timmar per dag och det blir 24 x 585 = 14.040 (plus milersättning).

Så visst borde det blivit en gott och väl gått runt på det, men ändå inget överpris utan ganska bra raknat, Men om det antalt starter har krävt veterinär längre än vad jag räknat på borde ni nog se över er tävlingsorganisation, hur pass snabb och effektiv den är.

Nu ser jag inte det som något att hänga upp sig på utan de som tex tar 120 kr för en dags tävling, samma antal starter men då blir det dubbelt så många hästar 300 x 120 kr = 36.000 kr, veterinären är där längre tex 16 timmar då blir det 585 x 16 =9.330 kr (plus milersättningen och detta ger en liten nätt inkomst på 26.000 kr, det är vad folk reagerar över,
Där borde veterinäravgiften legat på 40 kr och klubben hade ändå en marginal på över 2.000 kr (ingen hade heller klagat om det en låg på 50 kr heller och då hade marginalen legat på 5.000 kr).

Fråga från en som ej tävlat på länge... när behövs vetrinären, är det först på reigonal tävling eller redan på lokal?

från 1 juli är det nya taxor från JV , 630:-/h helger plus reseersättning i tid tur o retur till tävlingsplatsen.....

Hej!

Gå in på Östergötlands ridsportsförbund.
Under fliken tävling.
Scrolla ner, då kommer det upp en rubrik där det står MALL FÖR UTRÄKNING AV VET AVGIFT PÅ TÄVLING.
Det är ett program som är framtaget för att få en rättvis uträkning av vet.avgift på tävling.
Denna modell borde SvRF implementera!:idea:

I Östergötland har klagomål framförts med stöd av SvRF just över detta med höga orimliga kostnader, varför en sådan mall utarbetats.

Så kör på och ta upp detta med Era distrikt samt maila till SvRF.

Good Luck

*KL*

Hur har det gått? Har ni märkt någon skillnad på Vet. Avgifterna? Jag har märkt en liten skillnad men det är inte mycket de har sänkt med :crazy:

Jag har inte märkt någon direkt skillnad. Däremot har jag fått ner avgiften på ett par tävlingar efter protester. Jag följde exemplet tidigare i tråden och gick direkt till ÖD.

Mallen för uträkning av vet-avgift finns nu även på Skånes RFs hemsida, antar att det är samma.

kl

Jag har i helgen betalat 130 kr i veterinär avgift för en start i avd B (vilket iof inte har med saken att göra,men det blir ju lite dyrt kan man tycka).....jag brukar försvara tävlingsarrangörer men.....detta var en endagstävling och besiktning skulle ske mellan 8.00 och 12.30......inte så jätte mycket starter kanske men ändå....frågade lite fint i sekretariatet men de var helt oförstående, så jag betalade och såg glad ut.

HÄR finns en lathund (excel) för att räka ut vetavgiften för tävlingar!
Tipsa gärna klubbarna som tar ut hutlösa avgifter!

Jag har redan skickat en sån till dem :D med ett mejl i trevlig ton att de genom detta program kan "estimera" sina veterinär avvgifter lite lättare.När jag hade fyllt i det som skulle fyllas i så hamnade avgiften på 75 kr.(Fast det skickade jag inte med till arrande klubb för jag vill inte gå i klinch med dem,för de behövs och är duktiga på att arra tävlingar).

Jag skulle hellre betala en högre anm/startavgift bara jag visste att jag betalade rätt för veterinären.Haha.Sån är jag.

Knapplån

Tänkte skryta över min klubb som hade regionala hopptävlingar i helgen. På ponny igår tog vi 50kr i veterinäravgift. Rätt bra gissat tycker jag då vi gick minus 150kr på det enligt tjejerna i sekr. Så man kan ju säga att vi gick plus minus noll på den avgiften ;)

Knapplån

Tänkte skryta över min klubb som hade regionala hopptävlingar i helgen. På ponny igår tog vi 50kr i veterinäravgift. Rätt bra gissat tycker jag då vi gick minus 150kr på det enligt tjejerna i sekr. Så man kan ju säga att vi gick plus minus noll på den avgiften ;)

:bow::bow: Bra där! Sen stöter man på klubbar som tar 120 och säger att de minsann går jääääääättemycket back annars. "50 kr??? Det har jag då aldrig hört talas om att någon tar så lite, det är ju omöjligt" är kommentarer man fått genom tiderna.

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar