Sv: Veterinäravgifterna.
Att man inte kan veterinärbesiktiga efter en viss tid betyder ju inte att veterinären åker därifrån.
Att man inte kan veterinärbesiktiga efter en viss tid betyder ju inte att veterinären åker därifrån.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!!
Håller med ! Det är dags för rimliga vet. kostnader. Tycker dock att det blivit bättre på en del håll. :smirk: Som betalande blir man glad när man ser att de tänkt till om vet.avgiften och räknat på den !!!
Så här gör jag när jag ska räkna ut vet. avgiften till våra tävlingar. Som klubb vill man inte gå back på veterinären, men det får absolut inte vara det som man tjänar några stora pengar på.
Jag anger alltid vet avgiften i ryttarmeddelandet. Det är ju först då man vet antalet starter. (Är nog det som är vanligast också). Jag tar antalet anmälda hästar och räknar ut ungefär hur lång tid dagen kommer att ta. Lägger på 1-2 timmar för att få lite marginal och sedan multiplicerar jag tiden med 585 kr. Får då fram vad vet. kommer att kosta oss ungefär. (Har jag vet. från långt håll lägger jag på lite milersättning också) Sedan tar jag den summan delar med antalet anmälda hästar och får en summa/ häst som jag lägger på 10 kr på och sedan avrundar uppåt till närmsta hela tio krona. Detta för att få lite marginal på strykningar som kan komma sent. Detta brukar hos oss resultera i en avgift på ca 60 -70 kr.
På meeting är det ju lite lurigare att räkna men betänk att en avgift på 100 kr på ett meeting med 200 hästar ger veterinär tid i 34 timmar !!! Borde räcka en stund !!
Vore bra om vi fick igång en debatt om detta och kanske får klubbarna att tänka till om detta ! Så klart att klubbarna måste få tjäna pengar på sina tävlingar, men inte på vet.avgiften.
Svar ja, sedan "låter" en del arrangörer veterinären åka tidigare, jag skulle inte som arrangör vilja stå till svars OM det skulle hända något och jag hade gjort så.
Det är inte endast för veterinärbesktining man har veterinär på plats.
Det kan hända att det händer över hela vårt land, men jag har fått bilden av att detta är vanligast i skåne, kan vara så att några börjat och det här ofoget har spridit sig.
Mig veteligen har jag jag bara varit en enda gång på en tävling de kört utan veterinär (vet. hade ringt in sig sjuk på morgonen och de hann inte få tag på en annan och chansade körde ändå), jag har aldrig varit med om att veterinären åkt innan tävlingsdagen är slut.
Den enda gången är veterinär får åka innan tävlingsdagen är slut/eller anlända efter den har börjat är om man kör både lokal och regionala klasser samma dag, då är det endast under de regionala klasserna veterninären skall finnas på plats.
Men hur gör du nu då när det är lag att anmäla till jordbruksverket i förväg ????
/Cetzy