Veterinäravgifterna.

Sv: Veterinäravgifterna.

Att man inte kan veterinärbesiktiga efter en viss tid betyder ju inte att veterinären åker därifrån.

men behöver verkligen en veterinär vara på plats till sista start på ex en regionaltävling med klasser upp till 1.20?

har aldrig råkat ut för att en besiktning stänger vid en tid å veterinären är kvar på plats såvida det inte är för att vet. har en pause.

Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!!

Håller med ! Det är dags för rimliga vet. kostnader. Tycker dock att det blivit bättre på en del håll. :smirk: Som betalande blir man glad när man ser att de tänkt till om vet.avgiften och räknat på den !!! :D

Så här gör jag när jag ska räkna ut vet. avgiften till våra tävlingar. Som klubb vill man inte gå back på veterinären, men det får absolut inte vara det som man tjänar några stora pengar på. :bow:

Jag anger alltid vet avgiften i ryttarmeddelandet. Det är ju först då man vet antalet starter. (Är nog det som är vanligast också). Jag tar antalet anmälda hästar och räknar ut ungefär hur lång tid dagen kommer att ta. Lägger på 1-2 timmar för att få lite marginal och sedan multiplicerar jag tiden med 585 kr. Får då fram vad vet. kommer att kosta oss ungefär. (Har jag vet. från långt håll lägger jag på lite milersättning också) Sedan tar jag den summan delar med antalet anmälda hästar och får en summa/ häst som jag lägger på 10 kr på och sedan avrundar uppåt till närmsta hela tio krona. Detta för att få lite marginal på strykningar som kan komma sent. Detta brukar hos oss resultera i en avgift på ca 60 -70 kr.

På meeting är det ju lite lurigare att räkna men betänk att en avgift på 100 kr på ett meeting med 200 hästar ger veterinär tid i 34 timmar !!! Borde räcka en stund !!

Vore bra om vi fick igång en debatt om detta och kanske får klubbarna att tänka till om detta ! Så klart att klubbarna måste få tjäna pengar på sina tävlingar, men inte på vet.avgiften. :banana:

Svar ja, sedan "låter" en del arrangörer veterinären åka tidigare, jag skulle inte som arrangör vilja stå till svars OM det skulle hända något och jag hade gjort så.
Det är inte endast för veterinärbesktining man har veterinär på plats.
Det kan hända att det händer över hela vårt land, men jag har fått bilden av att detta är vanligast i skåne, kan vara så att några börjat och det här ofoget har spridit sig.
Mig veteligen har jag jag bara varit en enda gång på en tävling de kört utan veterinär (vet. hade ringt in sig sjuk på morgonen och de hann inte få tag på en annan och chansade körde ändå), jag har aldrig varit med om att veterinären åkt innan tävlingsdagen är slut.

Den enda gången är veterinär får åka innan tävlingsdagen är slut/eller anlända efter den har börjat är om man kör både lokal och regionala klasser samma dag, då är det endast under de regionala klasserna veterninären skall finnas på plats.

Senast ändrad av en moderator:

Snuffsan, kan inte du sammanställa det som alla skickar in här så kan vi göra en skrivelse till förbundet när vi fått in tillräckligt tävlingar med orimliga vet. avgifter?

Jag kan bara hålla med alla om att det inte är speciellt besvärligt att räkna ut vad vet.avgiften bör bli. Finns ju flera bra redovisade uträkningar i tråden så det är bara för arrangörerna att hänga på!

En eloge till alla klubbar som redan gör detta!

Svar ja, sedan "låter" en del arrangörer veterinären åka tidigare, jag skulle inte som arrangör vilja stå till svars OM det skulle hända något och jag hade gjort så.
Det är inte endast för veterinärbesktining man har veterinär på plats.
Det kan hända att det händer över hela vårt land, men jag har fått bilden av att detta är vanligast i skåne, kan vara så att några börjat och det här ofoget har spridit sig.
Mig veteligen har jag jag bara varit en enda gång på en tävling de kört utan veterinär (vet. hade ringt in sig sjuk på morgonen och de hann inte få tag på en annan och chansade körde ändå), jag har aldrig varit med om att veterinären åkt innan tävlingsdagen är slut.

Den enda gången är veterinär får åka innan tävlingsdagen är slut/eller anlända efter den har börjat är om man kör både lokal och regionala klasser samma dag, då är det endast under de regionala klasserna veterninären skall finnas på plats.

Fast egentligen är det väl mest för just besiktning som de är där på regional tävling. De ska även besikta bana /hindermaterial o.s.v. för att kontrollera djurskyddet, men precis som du säger så finns ju aldrig någon vet. på plats när det är lokal tävling och det kan väl hända saker då med !!! :confused:

De som väljer att skicka hem vet. efter besiktning gör det väl för att spara pengar, men då vill man ju se att de har vet.avgifter efter det också. Och det är väl det som inte sker antar jag !!!! utan mam der en chans att tjäna lite extra pengar !! :devil:

Regeln är att det upp till viss svårighet endast behöver vara en besiktande vet. på plats. Detta kom till när avgifterna for i höjden när man blev tvungen att ha en vet. anställd av djurskyddsmyndigheten.

Det beror på hur man ser det.

Vi lämnar in tid och antal veterinärer till jordbruksverket och får sedan en räkning.
I och med förra året tror jag måste alla veterinärer anmälas innan tävling till jordbruksverket och betalas därifrån. Tidigare har man kunnat tagit en faktura och betalat veterinären själv, vet inte när det upphörde för vi har gått via jordbruksverket jämt.
Skall kolla om jag hittar länken!
/Cetzy

Hm... jag har aldig hört talas om att ngn klubb skulle tjäna pengar på veterinäravgiften, snarare tvärtom. Veterinärerna är egentligen inte så dyra, men jordbruksverket ska ha en väääldigt massa pengar(varför vet jag inte).

Min klubb brukar ta ca 100-120 kr beroende på hur många starter det är och det är ytterst sällan som de går med vinst på veterinären, snarare så att de har svårt att få det att gå ihop.

För att inte gå plus på en endagars med en kostnad på 100-120 så måste man ha veterinären där väldigt långt innan tävlingana börjar, få starter, ha extremt långsamma funktionärer, ha långt mellan klasserna.
Segar man ut på dagen väldigt mycket så stiger kostnaderna för de funktionärer som ska ha betalt, veterinär (ev domare och överdomare, banbyggare).

ok då vet jag. vår klubb har alltid vet. på plats tills sista start när vi har regionala tävlingar. men jag har faktiskt varit med om att vet. har åkt innan tävlingsdagen är över, därav anledningen till att jag tog upp det.

Men hur gör du nu då när det är lag att anmäla till jordbruksverket i förväg ????
/Cetzy

Du har rätt, men häromkring finns det nog inga regional som stannar vid den höjden, det går alltid en höjd högre och då måste vet stanna.

Alltså betaler klubben till jordbruksverket som i sin tur betaler veterinären. Precis som vi sagt. 585 kr/timme + ev resekostnader.

I Östergötland, Södermanland och Örebro där ponnyn oftast tävlar är vet ytterst sällan kvar hela dagen. Undantaget är om det är Msv-klasser under dagen men det är rätt sällan tyvärr.
På tävlingen i söndags åkte vet vid 12.30. Tävlingen helgen innan åkte vet vid 15.

Och Cetzyboy menar nog något om en lag att anmäla om vet till jordbruksverket, inte lagtävlingar.

Liknande trådar

Tävling Jag höll på att svimma när proppen för en tävling kom ut idag. De tänker ta 850 kronor för mobila utomhus boxar och 500 kr för spiltor...
Svar
7
· Visningar
3 910
Senast: Jeps
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 597
Hoppning Eftersom det fortfarande kryllar av klubbar som verkar tro att veterinäravgiften är en extra inkomst för klubben vid tävlingar så tycker...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
44 023
Senast: Estivuz
·
Tävling Flygande besiktning. 100 kr. Ok. Dottern ska hoppa andra och tredje klassen. När hon rider in på framhoppningen finns där ingen...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 512
Senast: vicky417
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar