Sv: Uppror inom körningen?
En otroligt intressant tråd, som jag tyvärr inte hinner läsa allt i just nu!
Om ingen annan har tagit upp det, så tänkte jag som ponnyägare ta upp ett par punkter som skulle göra det så otroligt mycket enklare att komma ut och tävla.
Tror jag.
Skor - de krävs i maraton, men inte i dressyr och precision...? Många små (och några stora) ponnyer går oskodda och klarar sig ypperligt så på alla underlag. Jag har själv en ponny som inte behöver skor, men vill jag tävla henne i maraton så måste hon ändå skos. Hon är tävlad flera gånger i precisionskörning (på klubbtävlingar) på olika underlag och har hittills varken halkat eller tappat greppet, så det känns ganska onödigt att utsätta hennes perfekta hovar för skor bara för att få tävla maraton. I mitt tycke, i alla fall, så är lätt klass maraton mindre "flängigt" än precisionskörning där portarna är +40 eller +30 cm, men ändå krävs inte skor i precision. Varför inte? Det är tyvärr inte alla hovslagare som vill sko små ponnyer, så jag kan livligt tänka mig att en del hoppfulla kuskar som vill ut och tävla aldrig kommer dit, eller långt senare än planerat. Jag anser att
om det ska vara krav på skor så ska det väl vara det i alla grenarna, inte bara i maratonmomentet? Eller så ska det (helst) inte vara krav på skor alls, utan alla kuskar får själv avgöra om deras häst behöver skor (och brodd) eller inte.
Grönt kort, kusklicens, klubbtillhörighet, mätintyg, skor, lagledare, klocka eller inte, får man prata med varandra i maraton, får man burka, hur hittar man vägen, hur vet man hur man ska köra i hindren, kommer det ingå ett vattenhinder i min klass, när måste man trava och när måste man skritta, bla-bla-bla... Det är mycket man ska veta, och mycket man behöver ha, innan man anmäler sig till en tävling eller lagserie, och jag som är ordförande i en klubb får konstant frågor om vad som behövs, var man hittar info och vem man ska fråga om ditten och datten. Helt ärligt så har jag inte alltid bra svar, för jag hittar inte alltid det jag behöver heller - fram för mer lättillgänglig information! Inte bara på t.ex. Kuskringens hemsida, utan på andra ställen också, dit folk hittar som är nyfikna men som inte vet att t.ex. Kuskringen existerar. Häst & Ryttare, till exempel, som man ju får om man är med i en ridklubb, det vore väl en ypperlig "anslagstavla" för det ändamålet? Det skrivs överhuvudtaget för lite om körning i de få tidskrifter med hästanknytning som finns!
Om det skrevs och pratades mer om körning i media, som det görs om andra grenar, så tror jag att sporten skulle växa per automatik, eftersom fler skulle ha en chans att få all info i portioner istället för att storkna inför den enorma svallvåg av information som väller över en första gången man som novis nosar på körsporten. Jag har hört mer än en hobbykusk säga att han eller hon inte orkar sätta sig in i hur tävlingar funkar för det är för mycket man måste veta och för många grejer man måste skaffa, kanske framförallt om man har ponny. (Skor och mätintyg till exempel är det ju inte alla som har sedan innan och det är inte alltid så lätt att skaffa heller, särskilt inte efter att de lokala klubbarna har haft sina mätdagar i början på året.)
Körträningar - varför är de så dyra? Inte precis alla, förstås, men många körinstruktörer har en prislista som börjar runt 250-300:- för en halvtimme och sen stiger det ganska brant. Ingen annan gren jag har testat, utom möjligen westernridning, har så dyra lektioner. Jag betalar i dagsläget 190:- för en dryg timmes hopplektion för en välrenommerad instruktör och tävlingsryttare, men vill jag träna körning för en kusk eller instruktör med samma rykte så ser prislappen helt annorlunda ut. Nog för att instruktörerna såklart ska kunna leva på sitt yrke, jag säger inget annat, men om det utbildades fler instruktörer, banbyggare och domare på olika nivåer så borde det väl också komma lite fler alternativ på marknaden för oss som vill träna körning och få lite tips, men som inte direkt satsar på SM?
Jag sparar gärna en tusenlapp för att träna för en riktigt duktig och meriterad instruktör/kusk någon gång ibland, men det blir ju inte direkt någon en-gång-i-veckan-träning när det kostar som det gör att träna körning. Det är också nåt som jag har hört många yttra sig om, att de inte har råd att träna regelbundet för en körinstruktör och jag håller med. Är det brist på konkurrens på marknaden som styr priserna eller är det för få kuskar som tränar för att instruktörerna ska vilja gå ner lite i pris? Jag är som sagt lite kluven, för jag tycker att de är värda pengarna samtidigt som det nog skrämmer bort många hobbykuskar som helt enkelt inte har råd. Den krassa sanningen är ju att om man inte har möjlighet att träna och lära sig så kommer man troligen heller inte att börja tävla. Skulle kanske förbundet kunna hjälpa till lite på den biten på nåt sätt? (Jag har inga bra förslag på hur, men det känns som att
nåt måste göras så att folk kommer ut och tävlar mer!) Körsporten är ju redan så hiskeligt dyr med selar och vagnar m.m. så jag har full förståelse för att många väljer att avstå när det dessutom ofta är väldigt dyrt att träna när man väl har skaffat grejerna.
Jag har fler frågor, som t.ex. varför man inte får tävla A-ponny i enbet högre än en viss klass utan måste börja med par istället (för det är ju verkligen skitsnack att A-ponnyer i enbet inte orkar när maratonsträckan blir lite längre än i lätt lokal klass), eller varför det inte finns tävlingar ovanför klubbnivå i enbart dressyr, precision eller maraton, men jag hinner inte skriva allt här och nu. Mina funderingar är kanske inte alltid rätt, eller bra, men på A-ponnysidan är det tyvärr många som inte kan eller vill tävla för att de inte har råd eller för att de inte vet vad körning innebär och inte hittar rätt info. Det
måste ju ändras! *blir frustrerad och vet inte hur jag kan hjälpa till*