Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Sv: Upprop mot dyra veterinäravgifter!

Jag har precis också haft en dust med en klubb angående veterinäravgiften. Ingen framgång, trots att man medgav att man låg högt. Mailade till klubbens distrikt (Östergötland), men inget hände. Slött!!!:devil:
Nästa gång går jag direkt till ("stora") förbundet.

En annan fråga.
Ett par gånger när jag har påpekat det orimliga i veterinäravgiften för klubbar så har exempel på hur dom räknat ingått i svaret. Där har man tagit med kostnaden för dopingprov. Inte på någon av dessa tävlingar har det varit dopingkontroll.
Frågan är: När får arrangören veta av förbundet att tävlingen har blivit utsedd till dopingkontroll?
Om man vet det innan man skickar ut RM så är det ju rätt fult att räkna in det i kostnaden...

Jag är inte säker, men jag tror att man får veta det innan. Min häst blev dopingtestad på en tävling, men det är ju normalt bara 2-4 hästar som testas och jag tycker inte det borde göra vet-avgiften så himla mycket dyrare?

Ojoj. Nu har man suttit i telefon med en ARG tävlingsledare som bara skrek och talade om för mig vilken idiot jag var.. Samt vilken idiot en ÖD (eller före detta är det nu?) var som sprang runt och lekte polis på tävlingsplatsen.

Förstår inte att folk tar det så PERSONLIGT? Herregud. Jag tycker att man skall följa TR, som ryttare kan man bli avstängd om man inte följer TR, men som arrangör är det helt ok??

Tävlingsledaren i fråga påpekade att 100 kr var helt okej, de har tom. tagit 120 tidigare (herregud). "Säg EN klubb som tar 50 kr i avgift??"
Jag påpekade att avgiften inte blir lika för alla klubbar eftersom det beror på antalet starter, antal klasser osv.
Sen påpekade jag också att jag rider fälttävlan och att man där betalar både ambulansavgift och veterinäravgift och att den brukar ligga på 200 kr..

Jag lämnade en uträkning till kvinnan ifråga, där jag överslagsräknat och föreslagit en avgift på 50 kr - då skulle de ändå gå några tusen plus på det.
Hon tyckte jag var dum i huvudet och påstod att hon pratat med förbundet som godkänt 100 kr...

OM nu förbundet tycker det är ok så får de ju faktiskt ta o ändra TR till att man får tjäna pengar på veterinäravgiften.

Ojoj. Nu har man suttit i telefon med en ARG tävlingsledare som bara skrek och talade om för mig vilken idiot jag var.. Samt vilken idiot en ÖD (eller före detta är det nu?) var som sprang runt och lekte polis på tävlingsplatsen.

Förstår inte att folk tar det så PERSONLIGT? Herregud. Jag tycker att man skall följa TR, som ryttare kan man bli avstängd om man inte följer TR, men som arrangör är det helt ok??

Tävlingsledaren i fråga påpekade att 100 kr var helt okej, de har tom. tagit 120 tidigare (herregud). "Säg EN klubb som tar 50 kr i avgift??"
Jag påpekade att avgiften inte blir lika för alla klubbar eftersom det beror på antalet starter, antal klasser osv.
Sen påpekade jag också att jag rider fälttävlan och att man där betalar både ambulansavgift och veterinäravgift och att den brukar ligga på 200 kr..

Jag lämnade en uträkning till kvinnan ifråga, där jag överslagsräknat och föreslagit en avgift på 50 kr - då skulle de ändå gå några tusen plus på det.
Hon tyckte jag var dum i huvudet och påstod att hon pratat med förbundet som godkänt 100 kr...

OM nu förbundet tycker det är ok så får de ju faktiskt ta o ändra TR till att man får tjäna pengar på veterinäravgiften.

Jag skulle nog faktiskt ha anmält den där personen (vart man nu lämpligast gör det?).

Jag håller med om att även arrangörerna ska uppföra sig vettigt.

Delar med mig av detta mail jag fick av tävlingsledaren bara för att det är så komiskt:

Först , jag skrek inte åt dig i telefonen. Jag hör vad du tycker och det får stå för dig.
Vi har en vet. avg på 100:-, vilket vi tycker är lämpligt. Med regler som finns i dag , så kan ryttare stryka sig så sent som sju dagar innan tävlingen. Har man riktigt otur så kan det bli ganska många. Sedan kan ytterligare ett stort antal inte dyka upp på tävlingsdagen. Då får vi ingen vet avg där heller. Detta kan resultera i att klubben kan få komma att lägga ut för veterinären.
Det kan också inträffa olyckor , vilket inte är helt ovanligt, som gör att tävlingen drar ut på tiden....

Du som ryttare borde inte förorda att anm. avgiterna skulle var högre. Låt oss säga att vi istället drar ner 20:- på vet. avg och lägger på 20:- / star, då blir det följande:
Att ryttare som hoppar 2 klasser på en dag, får betala 20:- mer än tidigare !? Detta är då summan av ditt sett att se på saken.

Vi är inte ute efter att köra upp ryttarna utan faktiskt tvärtom, därför håller vi en lägre anm avg. Detta borde du ta som väldigt positivt....

Om du blir sjuk och inte kan tävla, så förlorar du inte så mycket pengar när upplägget är på vårt vis.
Starta du 1 klass hos oss som har en vet avg på 100:- istället för 80:- så är summan densamma. Gör du 2 starter eller har fler än en häst , så är vårt upplägg det bästa för dig som ryttare !!!!

Gå in och titta på andra klubbar, 100:- är inte ovanligt utan tvätom.

Är själv ute på tävlingar med många hästar nästan varje helg. Vi har aldrig funderat över vet. avg...
Dessutom föredrar vi en lägre anm avg eftersom både ryttare och hästar kan bli dåliga.

Mvh
XXX XXXX

/ Tävlingsledare

Har du gått vidare med detta till förbundet?

Reglerna i TR finns ju där för att de ska följas. Även för arrangörerna...:devil:
OM det nu skulle vara så ohållbart med dessa regler som en del arrangörer vill påstå så är det ju upp till dom att skriva en motion för att få till en förändring. Samtidigt kan man inte låta bli att undra hur det kan gå strålande för en del klubbar att följa TR när en del har sådana problem...:angel:

Jag har mailat förbundet men inte fått något svar. Även försökt att ringa dem men var det ingen där. Väntar tills imorgon och får se om jag får svar då.

Ja det är ju JÄTTEkonstigt att andra klubbar klarar sig utan problem.

Till ALLA:
Är det inte dax att vi skickar in en lista till förbundet snart?
Var ju på g förra året men det blev ju inget. :angel:

Jag har mailat förbundet men inte fått något svar. Även försökt att ringa dem men var det ingen där. Väntar tills imorgon och får se om jag får svar då.

Ja det är ju JÄTTEkonstigt att andra klubbar klarar sig utan problem.

Till ALLA:
Är det inte dax att vi skickar in en lista till förbundet snart?
Var ju på g förra året men det blev ju inget.
:angel:

Absolut!!!

Du vidarebefordrade mailet hoppas jag?

De förstår inte vad det handlar om, det handlar inte om totalsumman för oss ryttare, det handlar om att de sysslar med bedrägligt beteende enligt förbundets egen jurist.

F ö håller jag med om det märkliga i att de tar det personligt, det var ju likadant i din förra hemmaklubb förra året.

Du vidarebefordrade mailet hoppas jag?

De förstår inte vad det handlar om, det handlar inte om totalsumman för oss ryttare, det handlar om att de sysslar med bedrägligt beteende enligt förbundets egen jurist.

F ö håller jag med om det märkliga i att de tar det personligt, det var ju likadant i din förra hemmaklubb förra året.

Har inte vidarebefodrat mailet till förbundet, men jag gör det när jag får svar från dem. De har dock inte hört av sig och jag har inte hört något mer från märstamänniskan.

Precis det försökte jag säga till henne, jag skiter väl egentligen om veterinäravgiften kostar 80 eller 100, det är principen. Har själv fått tillsägelser av ÖD för att jag haft sporrar på FT som enligt denne inte var tillåtet enl TR (vilket det faktiskt var i detta fall, men det hör inte till saken;)). Som ryttare följer man ju såklart TR, jag fick en varning och blev tillsagd.
Klubbarna tror att de kan göra hursomhelst, TR finns ju där av en anledning. Annars kan vi lika gärna sluta använda det om man bara väljer att följa det som passar en själv.

Tycker faktiskt min förra hemmaklubb hanterade det bättre än dom här lirarna, vilket jäkla beteende. Vuxna människor som ber om fullständigt namn och telefonnummer för att de ska kunna ringa till mig och skälla ut mig efter noter och fråga vad jag har bakom pannbenet? :cool:

Jag håller med! TR ska följas! Om veterinäravgiften måste ligga på 200 på grund av få starter så fine, men om den på grund av många starter egentligen ska ligga på 90kr så är det väll inte konstigt att deltagarna reagerar!!!

(Exemplet är taget ur verkligheten...)

Men om det är få starter så behövs inte vet. vara där så länge = längre faktura.
De talar mot sig själv.

Just den tävlingen som var i exemplet ovan var en körtävling. På körtävling ska man veterinärbesikta båda dagarna, eller två av dagarna om det är en tredagars, plus att veterinären måste finnas på plats under pågående maratontävling.

Fast om du vidarebefodrar mailet så kanske du får svar snabbare...:angel:

Sen vill jag bara upplysa om att klubbarna här nere i Skaraborg iaf verka ha anammat TR-ändringen för vi har fått betala mellan 50-70 i vet.avgift o max 120 på fälttävlan så här långt i år!:bow::bow:

Så Estivuz...märstamänniskan har så fel som hon kan ha o tveka inte på att gå så långt du kan med detta för någon gång måste det ha ett slut! Om hon inte fattar hur man gör när man följer TR så får väl förbundet upplysa henne...:grin:

Jag har också lagt mej i på ett antal tävlingar. :p Uppenbarligen tar man detta mycket personligt.
Numera går jag aldrig på TL om denne inte är en för mej känd person. Jag tar ÖD eftersom det är denne som ska kolla att TR följs. I ett fall blev ÖD skitsur och frågade om jag inte ansåg att han gjorde sitt jobb. :eek:
Jag försökte förklara att det är ganska vanligt att en ÖD får hjälp/frågor av andra. :angel:
Vettigast är att reagera direkt när man ser PM:et då vet de ju också antalet anmälda. :angel: Jag har nu ringt direkt till ÖD istället och inom några timmar ändrades avgiften från 120:- till 60:-. :idea:

Tips, skicka inga listor nu i semestertider :grin:

Vi var o hoppade på Edsbros nationella ponnyhoppningar i helgen, 120 pix för veterinärbesiktningen -SUCK! :mad:
o då fick man bekosta ett samtal till ett uppgivet nummer för att veterinären skulle komma, numret gick till en tel.svarare :eek: (provade flera gånger)

Knapplån

Om det nu är så dyrt och jobbigt att tävla - varför gör ni det? Sist jag var med och arrangerade en tävling, så byggde den på oerhörda mängder oavlönat arbete. Och man vet inte innan en tävling hur många som anmäler sig... ska arrangörerna ta ut vet.avgiften i efterhand för att slippa ta en ekonomisk risk?

På vilket sätt blir ni gladare av att betala högre anmälningsavgift och lägre veterinäravgift? Eller vill ni ha färre tävlingar?

Men varför tycker du att man ska betala mer i veterinäravgift än vad vaterinären kostar? Det är ju att lura sig själv och andra att kalla det veterinäravgift när det mesta går till klubbkassan.. Ja, jag VET att klubbarna behöver pengar - men som sagt, en veterinäravgift som inte går till veterinären - varför?

*kl*

Jag tävlar dressyr och råkar alltså normalt inte ut för veterinärbesiktning men nästa helg ska vi på meeting där alla hästar ska besiktigas, oavsett gren. Det är besiktning några timmar på torsdagkvällen, och se tävlingar fredag-söndag. 88 hästar anmälda, 125 kr i vet-avgift.. hur jag än räknar på hur många timmar veterinären kan tänkas finnas på plats under helgen får jag inte riktigt ihop det..

Senast ändrad:

Knapplån

Om det nu är så dyrt och jobbigt att tävla - varför gör ni det? Sist jag var med och arrangerade en tävling, så byggde den på oerhörda mängder oavlönat arbete. Och man vet inte innan en tävling hur många som anmäler sig... ska arrangörerna ta ut vet.avgiften i efterhand för att slippa ta en ekonomisk risk?

På vilket sätt blir ni gladare av att betala högre anmälningsavgift och lägre veterinäravgift? Eller vill ni ha färre tävlingar?

Självklart uppskattar man alla som arrangerar tävlingar (och som tävlande så är man ju med i en klubb och måste då själv vara med och arrangera tävlingar) och JA man måste ta ut veterinäravgiften EFTER man fått in anmälningarna. Veterinäravgiften skrivs ju ut i ryttarmeddelandet. Man kan då räkna på det och även gardera sig med ex. 10% extra för eventuella strykningar - och klubben kommer ändå gå lite plus på avgiften - vilket är ok tycker jag. Men det är inte ok när man har en avgift på 120 spänn när veterinären egentligen kostar 60 kronor...

Att ta ut så mycket som visa klubbar har gjort, dvs så mycket att det hade räckt till att att ha veterinär där dygnet runt i fem dagar fast tävlingen endast pågår dag/kvällstid i tre dagar, då måste väl tom med du tycka att den uträkningen är åt skogen?

Liknande trådar

Tävling Det fanns en sån här tråd för ett tag sen men jag startar denna iaf... Jag och många med mig anser ju att veterinäravgifterna...
2
Svar
34
· Visningar
3 017
Hoppning Nu tycker jag att vi tar tag i det där med dyra veterinärbesiktningar!! Vi har i höstas konstaterat att klubbarna ibland tar ut...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 751
Senast: Weeei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar